Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
4 godziny temu, deccorativo napisał:

xport-no3-brick.jpg.97241bd6d50da5061e6d5a41e9a9293f.jpg

 

 

To nie jest biopolimer typu NGBC czy TMBT - to jest naturalna biologiczna denitryfikacja w naszych akwariach.

To coś w kształcie cegły zastępuje 20m 1/4" węża z pompką czyli denitryfikator wężowy.

Tajemnica działania tego denitryfikatora bezpośrednio w natlenionej wodzie w akwarium tkwi w jego składzie oraz ogromnej powierzchni porów tego złoża. 20x większej od typowych ceramik przy zachowaniu przepływu mimo takiej grubości. 

Jeśli Matrix ma 700m2 na litr to ta cegła w 1 litrze ma powierzchnię dla bakterii równą  14000m2 .

Producent cegły zaleca jedną na baniak 3800l :D

Umieszczona więc bezpośrednio na dnie sumpa, czy kaseciaka ale bez wymuszonego przepływu przez nią wody - po prostu sobie leży w płynącej wodzie prowadzi denitryfikację na ogromną skalę , na taką by denitryfikacja  usuwała cały NO3 z akwarium.

Proszę zobaczyć film z tego linku

https://www.marinedepot.com/Brightwell_Aquatics_Xport_NO3_Plate_Bio_Filter_Media-Brightwell_Aquatics-BW01681-FIFMBO-vi.html

http://brightwellaquatics.com/products/xport_no3_brick.php

Nitryfikacja i denitryfikacja w wodzie słodkiej i słonej to te same bakterie i te same zasady bologiczne , więc jeśli działa w wodzie słonej będzie także działało u nas.:D

Można to kupić na amazonie, ale nie wiem jak z wysyłką do Polski, może i na ebayu jest?.

https://www.amazon.com/Brightwell-Aquatics-XPBRICBIO-Aquarium-Treatments/dp/B01M5E1OJM/ref=sr_1_fkmr0_1?ie=UTF8&qid=1503471370&sr=8-1-fkmr0&keywords=Xport+NO3+Brick

81TrztzOqjL._SL1500_.thumb.jpg.ab45f3cd79aadd7c2623118d27f58a76.jpg

Firma Brightwell Aquatics  produkuje też złoża do nitryfikacji  czyli usuwania NH3 i NO2 o powierzchni 20x większej niż typowe ceramiki typu Matrix więc odpowiednio 20x mniej można użyć do akwarium.

Występuje też w formie płyty , myślę że ta cegła z podstawkami by i od spodu woda mogła ją opływać odpowiednio docięta piłką do drewna i  umieszczona  na dnie dowolnego  kubła ale poza koszami by woda ją tylko opływała a druga płyta Xpot Bio umieszczona ciasno w koszu czyli z wymuszonym przepływem dla nitryfikacji da "dowolnej wielkości akwarium samograja "  bez podmian i  stale z NH4=0, NO2=0 NO3=0 .

Oczywiście pozostaje rozum akwarysty który podpowiada że jednak warto od czasu do czasu odświeżyć wodę;) by tylko dolewki odparowanej nie doprowadziły do betonowej wody  i być może padania ryb tak jednej na miesiąc.

Także nowy pochłaniacz PO4 firma produkuje.

Nareszcie coś dla mojego kolegi @wojtekr  teraz powinie być usatysfakcjonowany.:D ma sumpa i 1000l wody w systemie więc może pomyśleć nad wrzuceniem cegły do sumpa.:D

 

 

 

witam dobry pomysł ,czy mona to podzielić na parę kawałków ,np na 5  jeden by kupił, reszta by kupiła te części podzielone zobaczymy efekty :)

Opublikowano
1 minutę temu, eazeo83 napisał:

W opisie produktu pisze wyraźnie że lepiej tego nie dzielić.

It is prudent to use a whole brick even in smaller systems down to about 50 U.S. gallons.

żartowałem z tym dzielenie cegły ze względu na wysoki koszt a koledzy na prawdę poszli na minimalizację kosztu.

Jeszcze trzeba przed cegłą dać dodatkową superfiltrację tej wody co ma kapać na cegłe np wata w filtrze liniowym 2" by się pory w cegle nie zapchały zbyt szybko.

 

Opublikowano

Pisząc, że "nie ma nic za darmo" raczej chodziło mi nie o kasę, która też tutaj jest istotna, ale o to ile można zyskać a ile stracić z tą cegłą.

Tak na szybko wyczytałem, że rekomendowane jest używanie gąbki czy innego drobnego filtra mechanicznego, czyli pewnie pyli :-). 

Jeszce jeden z komentarzy jest taki, że ktoś używa tego w 600l baniaku morskim, zaczęło mu działać po 10 tygodniach, a po 4 miesiącach przestało. Producent zapewnia 4-8 miesięcy. Produkt działa, czyli można polecić, ale mało ekonomicznie wychodzi.

Napisałem zapytanie, czy rekomendowaliby to w wodzie słodkiej i czy są jakieś porzewwskazania. 

Inny producent biopolimerów na takie pytanie odpowiedział mi, że jak mam problem z azotanami w wodzie słodkiej to raczej mam iść w stronę RO niż biopolimerów. Chodziło głównie o odpieniacz białek.

Opublikowano

Czekamy więc na odpowiedz producenta  ale nie mieszałbym do tego tematu żadnego biopolimeru.

Na samym początku napisałem - ta cegła to nie jest biopolimer to jest superporowata ceramika - taki Matrix-x10.

Miałem na przestrzeni 50 lat kilka razy różne denitryfikatory naturale i wężowe i na keramzycie i zawsze z naturalnej denitryfikacji leci woda mętna i z farfoclami i dlatego zapychała te zaworki regulujące kapanie na wylocie przez co stale trzeba było to regulować  - więc tu będzie tak samo, allleeee Wojtku zanim ta woda z denitryfikacji w środku cegły wyleci to musi pokonać jeszcze kilka centymetrów warstwy zewnętrznej więc się oczyści i w tym tkwi prawdopodobnie jej 8mio miesięczny żywot - zatka się  farfoclami i syfem z wody i klapa. Nie wypłuczesz ani nie wyciśniesz jak gąbkę.

Ale  w moim przekonaniu nie będzie ani pylić ani syfić do wody .  Co do ruszania denitryfikatora naturalnego w słodkiej wodzie ( o morskiej nie piszemy i nie powołujemy się)  to rusza ona w ciągu 1-2 tygodni ale rozpędza się jeszcze następne 1-2 więc po tym czasie musi być mierzalny efekt w akwarium.

 

 

Opublikowano

Ze warto pisać na forum przekonałem się sam.

Wczoraj otrzymałem  od firmy Coral House takiego maila.

cyt

W dniu 26.08.2017 o 22:40, sklep@coralhouse.pl pisze:

Witam,
Zauważyliśmy że zrobiło się duże zainteresowanie produktem
Aby zachęcić do zakupów i aby ceny były lżejsze dla akwarystyki słodokwodnej .
Udostępnimy 15 % rabatu na markę Brightwell Aquatics.
Prosiłbym umieścić informację na forum.
Jeśli będą Państwo zainteresowani innymi produktami tej marki proszę o informacje.
Pozdrawiam
Konrad Sokalski
CoralHouse


W dniu 2017-08-27 18:03, Henryk Ośko napisał(a):

Bardzo dziękuję w imieniu rzeszy akwarystów z forum Malawi  za
udzielenie upustu na produkty tej firm.

Informację o waszej deklaracji umieściłem na naszym forum.

mam nadzieję że dotrzymacie słowa i udzielicie upustu - forma jak to
wykonać z poziomu waszego sklepu - do uzgodnienia.

Panie Konradzie zasugeruję Zarządowi nawiązania wzajemnej współpracy z forum Malawi.

Pozdrawiam

Henryk Ośko

Dziękuję za informację .
Za 2 tygodnie nasza strona zostanie zmieniona .
I każdy kto zostanie zgłoszony otrzyma na stałe rabat.
Jeśli będzie zainteresowanie ze strony akwarystów to również dołożymy się na wsparcie Forum
Pozdrawiam
Konrad Sokalski
 

 

i co wy na to ???

Nie tylko upust 15% na cegłę ale ta firma ma wiele ciekawych produktów dla nas słodkowodnych np na to 1000% lepsze ponoć od Phosguard Seachema.

https://www.coralhouse.pl/brightwell-aquatics-xport-po4-cubes-250ml

https://www.coralhouse.pl/aqua-nova-n-rmc-3000

 

A może Zarząd spróbuje rozmów z nimi na temat współpracy? 

 

  • Lubię to 3
Opublikowano

Bardzo ciekawy pomysł, myślę o cegle dla ubogich. I to może się udać. Kiedyś opisywano ten proces pod nazwą Annamox NA 2002 nr 31 z tą różnicą ze przebiegał w większej temperaturze. Istotny jest zapewne przepływ przez cegłę, muszą powstać tam bakterie beztlenowe. Jeżeli proces nitryfikacji zaczyna działać po 30-40 dni , na efekt denitryfikacji trzeba poczekać. Proces annamox opierał się na niedotlenieniu środkowej części złoża, to samo można uzyskać przez bardzo mały przepływ przez tą cegłę. Jest to logiczne i uważam że może działać.

Opublikowano
Godzinę temu, piotriola napisał:

Jest to logiczne i uważam że może działać.

Też tak myślę tylko cegły raczej nie można dzielić bo przy mniejszej powierzchni zniknie obszar beztlenowy. Ciekawe czy zadziałałoby położone na dnie akwa , dobrze natlenione będą zewnętrzne ściany cegły ale w środku powinna się utworzyć większa strefa beztlenowa. Druga sprawa to dostarczanie "węgla" który jest potrzebny do denitryfikacji i tu raczej w cegle go nie ma bo producent zaleca dodawanie Brightwell Aquatics Reef Bio Fuel.

Opublikowano

I to mnie martwi dolewanie do akwarium chemii. W procesie o którym pisałem trzeba spełnić kilka wymogów aby proces zadziałał. Bakterie beztlenowe rozwijają się wolniej w procesie annamox  trwa to 200 dni, tylko tam nie używano pożywki Brightwell Aquatics Reef Bio Fuel.
Zapomniałem dodać , moje uznanie za uzyskanie rabatu decco ;)

Opublikowano
17 minut temu, piotriola napisał:

I to mnie martwi dolewanie do akwarium chemii. W procesie o którym pisałem trzeba spełnić kilka wymogów aby proces zadziałał. Bakterie beztlenowe rozwijają się wolniej w procesie annamox  trwa to 200 dni, tylko tam nie używano pożywki Brightwell Aquatics Reef Bio Fuel.
Zapomniałem dodać , moje uznanie za uzyskanie rabatu decco ;)

To żadna moja zasługa - firma Coral House  i jej właściciel Pan Sokalski sam się do mnie zgłosił z taką propozycją.

Zaskoczyło mnie że ma czas i mu się chce czytać  nasze forum.:D

Co do procesu Anammox to on występuje w przyrodzie ale nigdy w akwarium - bo wymaga warunków beztlenowych a u nas w 10cm czy nawet 50cm warstwie podłoża takie nigdy nie wystąpią.

Proces Anammox został odkryty zupełnie nie dawno i dotyczy obiegu azotu w morzach i oceanach a także jezior bardzo głebokich np. Malawi.:)

U nas w baniakach co najwyżej możesz stworzyć  warunki nisko-tlenowe i konwencjonalny proces denitryfikacji - tu   pokazany cały obecnie obowiązujący schemat obiegu azotu w przyrodzie.

A tu w warunkach nisko-tlenowych denitryfikacja czyli NO3 -> NO2 -> NO -> N2O -> N2 i to zaczyna się po tygodniu więc zupełnie szybko.

cykl-azotowy.jpg.861bd40c9e180f3d7ba4c4e00efe0d49.jpg

Że tak jest sprawdzałem i każdy u siebie to może sprawdzić - zakręcana fiolka od testu JBLa  - wrzucić jedno ziarenko cukru pod wodą w akwarium nabrać wody i pod wodą zakręcić by nie pozostało nic powietrza owinąć folią alu by było ciemno i pozostawić na 7dni - otworzyć i pomierzyć NO3 - będzie 0 nawet ja w baniaku było wysokie.

19 godzin temu, eljot napisał:

Druga sprawa to dostarczanie "węgla" który jest potrzebny do denitryfikacji i tu raczej w cegle go nie ma bo producent zaleca dodawanie Brightwell Aquatics Reef Bio Fuel.

Tu się z Darkiem zgadzam  ale po pierwsze nigdy nie znamy jakimi zasobami dostępnego węgla dysponujemy w naszym konkretnym baniaku. Nasze Malawi raczej mają go pod dostatkiem . Nie wiemy też czy ta cegła nie zawiera węgla bo producent przyznaje się do dodatku aragonitu by nie zablokować procesu nitryfikacji i denitryfikacji wysokim stężeniem kwasu azotawego co czasami doświadczamy przy startach baniaków i wysokich poziomach NO2.

Producent zaleca stosowanie węgla do intensyfikacji procesu - nie zawsze jest to potrzebne np nasz kolega @RomanoLindano ma denitryfikator na wężu i 0 NO3 w baniaku bez dodawania chemii.

Zresztą co wy wygadujecie - jaka tam chemia:(.  3 kropelki wódki zabrane z twojego kieliszka 100tki - przecież to żadna chemia.:D

Tak jak ze startem nitryfikacji każdy ma swoje doświadczenia i róznie to bywa tak samo jest z denitryfikacją bo to bakterie i potrzebują identycznych proporcji C/N/P = 301/16/1

więc węgla najwięcej by to sprawnie przebiegało.

19 godzin temu, eljot napisał:

Ciekawe czy zadziałałoby położone na dnie akwa , dobrze natlenione będą zewnętrzne ściany cegły ale w środku powinna się utworzyć większa strefa beztlenowa.

Ale ten Darek jest przewrotny - " kaseciak czarna cegła " mu przeszkadza - ale taka żółta Xport NO3 Brick na piasku już nie.

Ale ma chłop rację ładnie ukryta cegła za kamieniami może załatwić całą filtrację biologiczną w akwarium 3000l czyli i nitryfikację na powierzchni cegły i denitryfikację wewnątrz cegły. Pzostaje tylko jeden szkopuł - szybko się zapcha fruwającym syfem - producent zaleca przed cegłą jednak prefiltrację .

Pozostaje więc w akwarium tylko AqC 2000  z gąbką dmuchający na cegłę. Kubła ani narurowca nie ma ??? no już do tego doszło???

jest pierwszy odważny czy czeka na upust ?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.