Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Dnia 1.08.2017 o 20:57, wojtekr napisał:

Te diody FSA np. z Twojego pierwszego linka pracują w zakresie 9-12V.  

Ta informacja nigdy nie jest ścisła , ponieważ w procesie produkcji diody sortuje się na grupy pod względem parametrów , zawsze staram się kupić je wszystkie od jednego dostawcy by miały możliwie jednakowe parametry.

Istotnym parametrem dla diod LED jest  maksymalny prąd a nie te napięcie i w tym przypadku diod FSA 10W  jest to 1000mA. ale u innego producenta już 900mA.

Najprościej więc kupić zasilacz stałoprądowy tzn driver na prąd 900mA i on dostosuje napięcie by płynął właśnie taki prąd przez diodę, ale wtedy nie mamy regulacji świecenia czyli taki naświetlacz powstaje.

Ze względu na potrzebę ściemniania diod my nie możemy użyć zasilacza stałoprądowego a stosujemy zasilacze stałonapięciowe ( tu 12V z regulacją +/- 10%  i sterownik i dostosowujemy to napięcie z zasilacza do diod by nie płynęło więcej jak te 1000mA / diodę .

Ponieważ sterownik PWM ( także ten Romka)  nie obniża napięcia tylko reguluje proporcje śieci/nie świeci  to ważne jest by diody nie pracowały wtedy gdy świecą w przesterowaniu , bo się mocno grzeją , łatwo przepalają.

Dlatego ważne jest by ustalić dla konkretnych egzemplarzy przy jakim napięciu płynie przez nie  ten maksymalny prąd.

W tym celu kładziesz diodę na płaskim radiatorze w szereg z zasilaczem 12V podłączasz  multimetr na zakresie mA  i dotykasz do diody tak po 1 minucie ustali się prąd i wiesz czy trzeba obniżyć te 12V i robisz to tym potencjometrem w zasilaczu.

Potem już programując sterownik należy pamiętać by wszelkie chińskie produkty nie pracowały na 100% a max na 60-80% .

To jest podstawa ich długiej bez awaryjnej pracy.

Ta moja belka na profilu 10cm oraz 4 x 20W FSA  + 10 x 3W  Royal Blue już pracuje.:D więc mogę rozwiać wątpliwości @Zygi - po wielu godzinach pracy temperatura belki 48 C  :D

Dla diod FSA 20W Hontiey napięcie z zasilacza powinno być 30V - wtedy płynie przez diodę 700 mA i to max  .

Natomiast sterownik zaprogramowany jest na 70%  czyli dioda przez 30% każdej sekundy nie świeci .

A mimo to świeci jak jasna cholera:D

 

 

Opublikowano (edytowane)

Wojtku..usunąłem  to co chciałeś łącznie z postem z prośbą o usunięcie. Mam nadzieję ,że to ten post o którym myślisz. Musiałem go odszukać bo póki co posty nie mają swoich numerów po ostatniej aktualizacji softu. Ale i to wróci do normy  to będzie wtedy łatwiej  wyszukiwać, wskazywać itp.

 

Edytowane przez AndrzejWalb
Opublikowano

@AndrzejWalb- dziekuje

@deccorativodzięki za kolejną porcję edukacji w dziedzinie elektroniki :-)

Konkluzja jest taka, że powinienem raczej kupić nowy zasilacz i go wysterować. Nie jest to wielkim problemem, bo cena nie jest powalająca.

Natomiast mógłbyś odpowiedzieć na inne moje pytania? Czy wg Ciebie (a coś już możesz powiedzieć, bo FSA już u Ciebie świecą) 10x10W FSA na belce 200cm wystarczy? 

Moja belka ma 17cm szerokości, ale powierzchnia robocza jest chyba mniejsza niż u Ciebie i w dwóch rzędach tych diod nie umieszczę.

Czy 6x3W niebieskich wystarczy? Jak to połączyć, żeby procaowały z 12V zasilaczem?

Opublikowano
2 minuty temu, wojtekr napisał:

Natomiast mógłbyś odpowiedzieć na inne moje pytania? Czy wg Ciebie (a coś już możesz powiedzieć, bo FSA już u Ciebie świecą) 10x10W FSA na belce 200cm wystarczy? 

Był u mnie dziś @spiochu i razem  oglądaliśmy efekt z diod FSA. Może coś też się wypowie na ten temat.

Czekam też aż zaświeci mi do baniaka słoneczko by porównać - to opiszę póżniej pod wieczór.

Powiem tak - na pewno te 4 x 20W FSA świeci zdecydowanie silniej niż 4 x 10 W RGB  COB  i zdecydowanie silniej niż całe oświetlenie  zbiornika z WDA na taśmach RGB i  białych 7020  a tam było w sumie 60W mocy ledowej .

Zawsze mam kłopot z oceną jaka jest siła światła bo pomiar w lumenach to nie to samo co patrzenie  na akwarium i nie ma do czego porównać. Jak dla mnie nawet na 70% świeci za mocno.

Co do mojego odczucia z oddawaniem barw takiego już przyzwyczajonego do diod RGB to to FSA szału nie robi z kolorami.

Całość świeci jak słoneczko i nie podbija sztucznie kolorów ryb i nie daje efektu kolorowej ramki na krawędziach jak jest z RGB.

Obaj byliśmy zaskoczeni jak mało blików te światło daje a belka tuż nad wodą.

Wspominając wystawę WDA i to co ustawił @MatiK i nie pozwalał dołożyć wcale RGB to on powinien być zadowolony z tego światła , ale ja i @rosa1986 dołożylibyśmy ciut R i B .

B dołożyłem bo zrobiłem tam silne Royal Blue a czerwonego to tyle ile daje FSA .

Tropheusy Bemba mają pomarańczowy pas a przy RGB mogłem zrobić że pas był niemal czerwony.

Moje ryby tropheusy mają dość skromną paletę barw  ale na pewno  RGB  silniej wybarwia ryby .

Kwestia czy to lepiej to już indywidualne preferencje , na pewno FSA daje wyższy CRI niż diody RGB i nie mają takich wad jak kolorowe ramki , kolorowe plamy na piasku , czy odczucie zawrotów głowy przy patrzeniu.

Na pewno trzeba używać profila  16cm lub więcej bo 10cm ma zbyt małą powierzchnię

Moim zdaniem  te twoje założenia są dobre i realizuj.  10 x10W FSA

oraz raczej 3x3 szt diod niebieskich 3W  - te białe tak mocno świecą, więc  by podnieść temperaturę barwową bliżej 10000K trzeba jednak dać silne niebieskie.

Diody niebieskie łączysz po 3 szt w szeregu i trzy takie łańcuchy .

Ja te niebieskie dałem pomiędzy diodami FSA .

Nie pamiętam ile prądu na kanał ma ten twój chiński sterownik. 

Sterownik Romka ma sumarycznie 15A na 3 kanały .

Jak wszystko skończę to pokażę całość i fotkę z efektem choć pisałem że to i tak nic nie mówi o faktycznym świeceniu.

 

Opublikowano

Od końca. Jeżeli sterownik tc420 to bodajże 4A na kanał. Jeśli potrzeba więcej to warto wybrać się do elektronika (jakieś serwis rtv starego typu gdzie naprawiają a nie wymieniają całe płytki) który to bez problemu wymieni tranzystory sterujące na większej mocy, oczywiście najlepiej od razu z radiatorem. Pamiętam, że na australijskim forum pisali, że robili takie próby z powodzeniem.

Niestety nie mam porównania FSA vc RGB COB bo traf chciał, że sterownik od COB odmówił posłuszeństwa i nie było jak ich włączyć. A wolę nie opierać się na pamięci z poprzednich wizyt... Ale fakt, bliki jakieś takie słabe były, a raczej widziałem je na ściance czarnej kasety a na dnie w zasadzie już nie. No ale dla jednych to będzie zaleta, dla innych wada.

Fakt, że ryby nie miały z tych diod jakoś mocno podkręconych kolorów. Moim zdaniem wyglądały po prostu naturalnie. Za to zieleń glonu na szybie była niezła

 

 

W tym celu kładziesz diodę na płaskim radiatorze w szereg z zasilaczem 12V podłączasz  multimetr na zakresie mA  i dotykasz do diody tak po 1 minucie ustali się prąd i wiesz czy trzeba obniżyć te 12V i robisz to tym potencjometrem w zasilaczu.

Jeśli mogę wyrazić jedno zdanie do tej procedury... Bezpieczniej będzie najpierw skręcić zasilacz na minimum, podłączyć diodę w szeregu z miernikiem i dopiero podwyższać napięcie aby uzyskać odpowiedni prąd.

 

Wysłane z telefonu

 

 

 

 

 

 

Opublikowano (edytowane)

@deccorativo, @spiochu, Wasze spostrzeżenia jeszcze bardzie przekonują mnie, żeby spróbować z tymi diodami.

15 godzin temu, deccorativo napisał:

Co do mojego odczucia z oddawaniem barw takiego już przyzwyczajonego do diod RGB to to FSA szału nie robi z kolorami.

Całość świeci jak słoneczko i nie podbija sztucznie kolorów ryb i nie daje efektu kolorowej ramki na krawędziach jak jest z RGB.

Obaj byliśmy zaskoczeni jak mało blików te światło daje a belka tuż nad wodą.

15 godzin temu, deccorativo napisał:

Moje ryby tropheusy mają dość skromną paletę barw  ale na pewno  RGB  silniej wybarwia ryby .

Kwestia czy to lepiej to już indywidualne preferencje , na pewno FSA daje wyższy CRI niż diody RGB i nie mają takich wad jak kolorowe ramki , kolorowe plamy na piasku , czy odczucie zawrotów głowy przy patrzeniu.

To są dla mnie istotne informacje. Te wwszelkiego typu zniekształcenia drażniły mn ie przy RGB. Oczywiście każdy lubi co innego, ale ja mnie to nie kręci, jak ryba żółta dostaje koloru marchewkowego.

W baniaku Malawi mam Hagen glo i jest super, W Tanganice mam moduły Samsunga i jak już pisałem światło słoneczne lepiej mi wybarwia kolory niebieskie niż te moduły RGB i zimne białe, dlatego tam planuję dać FSA.

 

14 godzin temu, spiochu napisał:

 

 

23 godziny temu, deccorativo napisał:
W tym celu kładziesz diodę na płaskim radiatorze w szereg z zasilaczem 12V podłączasz  multimetr na zakresie mA  i dotykasz do diody tak po 1 minucie ustali się prąd i wiesz czy trzeba obniżyć te 12V i robisz to tym potencjometrem w zasilaczu.

Jeśli mogę wyrazić jedno zdanie do tej procedury... Bezpieczniej będzie najpierw skręcić zasilacz na minimum, podłączyć diodę w szeregu z miernikiem i dopiero podwyższać napięcie aby uzyskać odpowiedni

Tego typu zabiegi mnie torchę odstręczają, mam nadzieję, że nie będę musiał tego robić :-). Czego mam szukać na tym sterowniku, żeby się tego dowiedzieć? Jedyne co znalazłem, to, że: 

  • Maksymalny prąd wyjściowy: 20A (4A/kanał)

 

A propos... pojawiła się już wersja tego sterownika TC421 z WiFi. Można kupić za ok 31 USD na Aliexpress. 

Edytowane przez wojtekr
Opublikowano
5 godzin temu, wojtekr napisał:

Tego typu zabiegi mnie torchę odstręczają, mam nadzieję, że nie będę musiał tego robić :-). Czego mam szukać na tym sterowniku, żeby się tego dowiedzieć? Jedyne co znalazłem, to, że: 

  • Maksymalny prąd wyjściowy: 20A (4A/kanał)

Znaczy się możesz dać maksymalnie  po 4 szt diod  FSA 10W  na każdy kanał.:)

Właśnie po to trzeba ustalić to napięcie jak sprostował mnie kolega by potem nie było problemów z chłodzeniem belki.

 

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

Belka pracuje już kilka tygodni i maksymalnie nagrzewa się do 45 C  więc problemów z grzaniem nie ma.

Ostatecznie  jeszcze zmniejszyłem poziom wysterowania kanałów 2 i 3 do 60% a zwiększyłem z 60% do 70% kanał 1. bo jak dla mnie świeciło za jasno, ale to kwestia gustu - możliwość  regulacji w górę pozostała więc każdy wybierze co mu odpowiada.

To dlatego że są to diody białe dla roślin i tylko przy okazji wybarwiają prawidłowo nasze ryby.

Te światło zmieniło u mnie zupełnie gospodarkę glonową :D która przy RGB było ustalona i niezmienna od 3 lat.

Na boku kasety pod diodą z kanału 1 gdzie od wieków ;) były krasnorosty namiętnie skubane przez ryby:D teraz pojawiły się w zdecydowanej przewadze zielenice co mnie uradowało:D więc dałem im jeszcze więcej światła full spektrum.

Natomiast na kamieniach które miały przewagę krasnali a tylko pomiędzy nimi prześwitywały zielone i w sumie było niemal czarno - teraz kolor krasnorostów się zmienił na prawdę w krasnorostowy kolor bordo.

20170814_075552.thumb.jpg.6e06b2aaf17cfa5d400dd716797260a3.jpg

A jeszcze tydzień temu było tak

20170813_111135.thumb.jpg.378e35cf0d03b4cbc835b01605e5986a.jpg

Ponieważ mam belkę z 5 cm nad wodą to zrezygnowałem z kolimatora 60 st ,  dawał co prawda bardzo silny snop światła ale ponieważ obok tej diody są Royal Blue to ryby pływające tuż pod powierzchnią zmieniały kolor - mnie się to nie podobało choć nie było to jakieś rażące, efekt kameleona nie występował choć podkreślał kolor niebieski u ryb.

Diody niebieskie w ilości 10 szt x 3W pracują na wysterowaniu 50% i to chyba jest nawet za dużo, ale na razie nie zmieniam programu bo jest tak  o godz 5:00 pojawia się lekki niebieski a 5:30 jeden biały właśnie w okolicy kasety , o 6:00 dołącza drugi biały na środku a od 6:30 do 7:00 rozjaśniają się boki  i tak świeci do 19:00 a potem w odwrotnej kolejności po kolei wygasają boki, potem jedna na środku a potem druga biała i pozostaje niebieski do 23:00 , potem zapada ciemność.

Z obserwacji jakie opisałem ja i Piotr to dodanie Royal Blue zmieniło kolor światła z 6500K  choć to światło nie daje trupiego koloru ryb .

Na takie bardziej zimny tak w ok 10000K  jednocześnie podkreślając kolor niebieski u ryb. Teraz moje Tropheus Duboisi Maswa mają niebieskie świecące łby jak było przy RGB ale w sumie ładniej wybarwione - bardziej naturalnie.

Pokarmy wybarwiające odstawiłem :lol:  - to żart od dawna takich nie stosuję . Dobre pokarmy  premium mają to w sobie wystarczająco dużo.

Wpada tam też światło słoneczne pod wieczór pod kątem i to moje ładniej wybarwia choć jest słabsze  w lumenach ale to moje zdanie.

Kolory ryb są naturalne i mniej podkreślone niż przy diodach RGB  a widać że glonom ( roślin nie mam)  zdecydowanie na plus robi to światełko.

W moim przekonaniu powrócić od krasnorostów do zielenic w starym ustabilizowanym od lat zbiorniku  jest bardzo trudno - to światło zrobiło to szybko i doskonale . Oprócz kolorów ryb doszły dwa kolory soczysty zielony od zielenic oraz bordo zamiast czarnego u krasnorostów na kamieniach.

Na tym kończę temat . 

 

 

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano
Dnia 8/14/2017 o 08:44, deccorativo napisał:

Na tym kończę temat .

Jak to rozumieć? Że nie spełniają Twoich oczekiwń i nie chcesz dalej się nimi zajmować, czy że podłączyłeś, świecą, a czy są dobre, czy nie, to kwestia gustu każdego akwarysty?

Szczerze pisząc to już się trochę na to nowe światełko nakręciłem i chciałem zamawiać LEDy. Dlatego brakuje mi takiego klarownego oświadczenia, czy jest to nadzieja na nowe lepsze światełko, czy raczej nie ma sensu sobie tym głowy zawracać?

 

Opublikowano

Wydawało mi się że wystarczająco jasno opisałem.

Wyszedłem od RGB  4 x 10W COB  + pasek białych 8000K SMD 7020  i w porównaniu do tego te FSA 4x 20W + 10x Royal Blue 3W    nie mają efektu ramki kolorowej  i świecą ze 2-3 x silniej ale to zawsze można na sterowniku sobie dobrać. Ktoś kto wyszedł z roślinniaka i rur 4 x 54W  zauważy że to FSA świeci jeszcze jasniej ale ma regulację czego rury nie mają.

Oddają barwy jak słoneczko nic nie podbijając. Dopiero jak dołożyłem te Blue to moje tropheusy maswy nabrały koloru niebieskiego - ale zapewne przez RGB byłem do tego już przyzwyczajony.

W RGB te kolory od razu masz podbite i ktoś kto miał tylko białe trupie 6000K nie zobaczy jakiejś zasadniczej róznicy poza tym że ryby nie mają trupiego koloru. Te diody dają prawdziwe barwy najlepiej z tych światełek które miałem - poza HQI bo tego nie miałem i nie mogę porównać.

Więc jeśl liczycie że FSA z waszych ryb zrobi kolorową choinkę świąteczną to się mylicie - po prostu ryby będą miały swoje kolory z CRI w pobliżu 90 a nie  80 czy 40 jak mają super rury świetlówek 18000K. a co wielu właśnie się podoba.( tu nie wymienię nazwy tej rury )

Diody FSA białe 380nm-840nm dają światło białe w okolicy 6500K  bez regulacji i bez podbijania poszczególnych kolorów - ot jak słoneczko.

To światełko z belką 150cm , zasilaczem 36V oraz zaprogramowanym sterownikiem Romka  + 2 diody 20W które mi zostały - sprzedam  i to nie dlatego że jestem z tego światełka nie zadowolony tylko mam tych światełek za dużo.

Jeszcze zrobię takie underwater RGBW na diodach 12W x  8 szt by zobaczyć czy te dają kolorowe ramki na krawędziach czy nie. I czy te ramki to z samej diody RGB czy z przejścia światła RGB przez taflę wody.

Specjalnie by niektórych zbyt nerwowych wkurzyć jeszcze bardziej.

Wojtku - stale w życiu poszukujemy czegoś lepszego niż osiągneliśmy - taką mamy naturę  i tak jest ze światełkiem w baniakach - śmiało rób bo może te FSA ciebie zadowoli bardziej niż te które masz a za rok 2 będą już nowe inne diody z CRI =100  , a pomyśl kiedyś mieliśmy tylko żarówkę 220V  100W i też było pięknie w baniakach.;)

Ta lewitacja :Djest na FSA + Royal Blue ale czy takie zdjęcie komuś da odpowiedz czy to lepsze światełko niż ma teraz - tego nie wiem.

20170819_152428-crop.thumb.jpg.7d6c149abba682565b8e790d29a12c02.jpg

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ?
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.