Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam szanowne Grono :) jak to w życiu malawisty bywa, nadchodzi czas – z reguły szybciej, niż byśmy się tego spodziewali, kiedy dotychczasowy baniak kurczy się na tyle, że niezbędnie konieczna wydaje się jego zmiana na coś pokaźniejszego. Tak jest i w moim przypadku. Dotychczasowa 240-ka dawała radę i tak stosunkowo długo, bo minęły już 3 lata.

W związku z tym, że większość elementów systemu staram się robić samemu, w tym wątku postanowiłem przedstawić tok prac związanych z budową kolejnych części. Być może ktoś z tego skorzysta, po co uczyć się na swoich błędach, jak można na cudzych :P Nie ukrywam, że liczę również na Waszą pomoc w niektórych kwestiach, ale o tym później.

Przy okazji chciałem podziękować za cierpliwość i cenne porady, które dotychczas uzyskałem,w szczególności: @stan (filtracja), @bakus_44 (wszystko), @harisimi, @Post_Mortem (obsada), @deccorativo (filtracja, woda), Michał W., @egon44, @Pleziorro (oświetlenie), @AndrzejWalb (tło).. jeżeli kogoś pominąłem, to przepraszam ;)

Osobne i szczególne podziękowania należą się również mojej Żonie, która nad wyraz cierpliwie znosi moją pasję i wszelkie związane z tym „niedogodności”.. ;)

 

ETAP I

ZBIORNIK, STELAŻ

Tutaj pójdę na łatwiznę.. ;)

http://forum.klub-malawi.pl/topic/18374-zakup-zbiornika-–-jednopostowe-relacje-forumowiczów-po-zakupie-zbiornika/

Tytułem uzupełnienia.. tak prezentuje się obecnie zbiornik na blacie i stelażu. Blat to sklejone dwie płyty meblowe – razem 36 mm.  Tak gruba podstawa, to nie przejaw stresu związanego z bezpieczeństwem zbiornika, lecz kwestia gustu – moim zdaniem lepiej wygląda grubsza płyta. Wiem, że nawet deska o grubości 12 mm daje radę pod dużo większymi akwariami.. ;)

DSC_0566.thumb.JPG.8c59a58aad0d92154e400c8ac1302a47.JPG

DSC_0572.thumb.JPG.097e5e7045d96cbd0c7015e0cf863ad7.JPG

 

ETAP II

FILTRACJA

W założeniach miało być cicho, dyskretnie (minimum urządzeń wewnątrz zbiornika), funkcjonalnie i wygodnie jeśli chodzi o obsługę. Po przeanalizowaniu wszystkich za i przeciw, wybór padł na narurowca. Po lekturze wątków powiązanych tematycznie i licznych konsultacjach zdecydowałem się  na rury ¾” – 25mm, 3 korpusy w sekcji mechanicznej, 3 w biologicznej, jeden korpus z purolite a520e i pompę IBO 25-60. Nie ukrywam, że przy projektowaniu wzorowałem się na gotowych rozwiązaniach, m.in. kolegi Pawła @Paulstick. Projekt został jednak nieco zmodyfikowany, zmniejszona została liczba zaworów.. głównie z uwagi na oszczędności ;) Pomimo wielu niewątpliwych zalet tego rodzaju filtracji, nie da się ukryć, że koszty jej wykonania są jednak znaczne (szczegółowy kosztorys zamieszczony został w poście nr 40).

Poniżej krótka fotorelacja z budowy.

1.thumb.JPG.84be162ea4deab46c9c335764c306ebe.JPG

20170421_165324.thumb.jpg.f9fbd8d3b6f455e3f7836d921dd7fadc.jpg

20170421_174807.thumb.jpg.626e9f76be29884637921205677c55f3.jpg

96.thumb.jpg.a118c85ea4d85bb12e004414b62613c3.jpg

98.thumb.jpg.46197c21bd23424d2bf0b076958f8142.jpg

20170424_200851.thumb.jpg.8306b3db7eb251ab0a6003fb631d8703.jpg

20170425_205322.thumb.jpg.dd91cd0f04dec8f8e36b1e13522911f2.jpg

20170425_210920.thumb.jpg.66e778eae931699061d30a3d53e1b884.jpg

20170425_210957.thumb.jpg.2dc9480f967bd4280ef36d51777fa4a1.jpg

20170427_182402.thumb.jpg.8b042cd13270478b17af0e518858f23e.jpg

20170502_195053.thumb.jpg.058cf9796d21fe52e21e711c7f50522e.jpg

20170427_183126.thumb.jpg.55bbc7b60d911db23f226cc07f35ac40.jpg

20170427_183608.thumb.jpg.1f93854ffdd69c26d7af948d5ee795bc.jpg

100.thumb.JPG.89afa2b3a393fb138444e484ecdedd87.JPG

 

Tak na chwilę obecną prezentuje się filtracja. Pompę musiałem niestety odesłać do producenta, z uwagi na pewną wadę, czekam na naprawienie i odesłanie. Dotychczas sklejone zostały sekcje biologiczna i mechaniczna. Odejście na purolite nie zostało jeszcze sklejone. I tutaj jest moment na przedstawienie pewnego problemu, który został już wstępnie przywołany w temacie "Blok absorbera azotanów NO3 na Purolite A520E".

W zasadzie kwestia wynikła dosyć późno, prawie pod koniec prac i w dodatku całkiem przypadkiem. Podczas konsultacji z deccorativo nt. zalecanej ilości purolite do mojego baniaka, Henryk w przesłanym komunikacie dotyczącym jakości wody zwrócił uwagę na wysoki poziom siarczanów (100 mg/l), który skutecznie blokuje działanie purolite w zakresie usuwania azotanów. Prawdę mówiąc czytałem o tym problemie wcześniej, że m.in. na Ursynowie jest „jakaś woda”, przy której puro nie działa, ale bez wnikania w szczegóły, bo nie sądziłem, że ten problem może mnie dotyczyć. Niestety okazuje się, że dotyczy jak najbardziej :( Rozwiązaniem wg porady Henryka jest zastosowanie w dwóch korpusach od biologii biopolimeru TMBT. Trzeci korpus wypełniony ceramiką powinien załatwić biologię w 480l brutto. Pytanie co zrobić z korpusem przeznaczonym na purolite, podłączać i zasypywać? Funkcja purolite polegająca na klarowaniu wody działa ponoć niezależnie od poziomu siarczanów, więc byłoby to w pewnym zakresie wykorzystane. Czy nie ma sensu się w to bawić..? A może jakieś inne pomysły, co zrobić w tej sytuacji. Dodam, że żywicę zdążyłem już kupić.. :P Cała odnoga pod puro z korpusem, puszką zasypową, zaworkiem i wężykiem jest też przygotowana do sklejenia i włączenia w system. Jeżeli ktoś byłby skłonny wypowiedzieć się i doradzić coś w tej kwestii, byłbym wdzięczny :)

 

P.S. jeżeli dyskusja na powyższy temat nie będzie się mieścić tematycznie w ramach działu DIY, to poproszę moderatora o wydzielenie osobnego tematu.

c.d. odnośnie pozostałych elementów projektu oczywiście nastąpi.. ;)

 

Edytowane przez marcin73m
  • Lubię to 1
  • Dziękuję 8
Opublikowano (edytowane)

Bardzo fajny projekt, przymierzam się do niemal bliźniaczego. Jaka Ci wyszła całkowita długość tego narurowca ?  Nie robiłeś spustu wody ?

 

Edit: już widzę więc nie było tematu :)

Edytowane przez kwiq
  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)

Świetne fotorelacja Marcin. Widać, że się przyłożyłeś- nawet kolanka do zdjęcia równo poukładane :)

Skoro już masz purolite i wszystko przygotowane pod to złoże to co szkodzi spróbować, a nóż zadziała- jeśli nie pozostanie Ci krystalizacja wody- ja jestem z tego najbardziej zadowolony...

Co do alternatywy w postaci TMBT, to myślę, że nikt nie jest bardziej obeznany w temacie takich innowacji od @deccorativo

Sam bym może spróbował takiego biopolimera, ale najbardziej boje się co będzie gdy wyłączą prąd...

Edytowane przez bakus_44
  • Dziękuję 2
Opublikowano (edytowane)

ok, dzięki @michal_j za cenne uwagi, faktycznie do tematu TMBT podejdę ostrożnie, choć myślę, że przepływ przy tej pompie i równoległym rozmieszczeniu korpusów nie powinien być niższy niż 1000l/h. Co do purolite, co miesiąc regeneracja, to faktycznie dosyć często.. :-/

@kwiq długość całkowita narurowca to ok 150 cm, między rury stelaża wejdzie praktycznie na styk, mimo, że starałem się skracać wszystko maksymalnie. Najwięcej miejsca zabierają te długie pełnoprzelotowe zawory.

dzięki @bakus_44 :) 

Edytowane przez marcin73m
Opublikowano

Bardzo ładnie zrobiona filtracja. Jedyne co bym zmienił to zamiast trzeciego korpusu na biologię dał bypass aby nie tłumić przepływu. W celu porównania proponuję zrobić test z trzema zasypanymi korpusami a później z dwoma zasypanymi a jednym pustym. U siebie mam dwa korpusy biologiczne i bypass i gdy zakręcę bypass (wtedy cała woda idzie przez dwa korpusy - puste) to spadek przepływu jest bardzo widoczny. Nie ma sensu puszczać całej wody przez biologię i tym samym tłumić przepływ.

 

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Seba, na pewno masz rację, że przez dwa korpusy + bypass idzie lepiej, niż tylko przez dwa wypełnione ceramiką, ale tu jest jeszcze równolegle trzeci korpus, co myślę, że może czynić dość znaczną różnicę dla sumarycznego przepływu. Poza tym jest jeszcze kwestia uwzględnienia porady Deccorativo - odnośnie umieszczenia w dwóch korpusach przeznaczonych na biologię TMBT.. przy tym założeniu likwidacja korpusu i zastąpienie go bypassem odpada. :(

Opublikowano
2 minuty temu, marcin73m napisał:

Seba, na pewno masz rację, że przez dwa korpusy + bypass idzie lepiej, niż tylko przez dwa wypełnione ceramiką, ale tu jest jeszcze równolegle trzeci korpus

Nie mam korpusów wypełnionych ceramiką - są puste a mimo to stawiają większy opór niż bypass 3/4 cala. Dlatego uważam, że Twoje 3 wypełnione ceramiką będą bardziej tłumiły przepływ niż moje dwa puste. Zobacz jak działa na III biegu u mnie i będziesz miał ewentualne porównanie:

https://www.youtube.com/watch?v=2Z7Gl8O-diM

 

Opublikowano
3 minuty temu, JemioloSeba napisał:

Zobacz jak działa na III biegu u mnie i będziesz miał ewentualne porównanie:

https://www.youtube.com/watch?v=2Z7Gl8O-diM

Widziałem Twoje filmy wszystkie 3 biegi ;) no bardzo ładnie dmucha już na II. Niestety uruchomienie całości u mnie jest przewidziane na początek lipca, wtedy dopiero będę mógł porównać. Nie wiem jeszcze jaki wpływ na spadek przepływu ma TMBT, czy to jest porównywalne z ceramiką.. Ok, dzięki, przemyślę jeszcze tą kwestię.

Opublikowano

Paweł także wystawiał film z wylotem wody i miał wszystkie korpusy pełne - mechanika + biologia:

https://sendvid.com/inc6zphn

Narurowiec robiony na 1'' - niestety nie znalazłem na jakim biegu ale z tego co pisał to 2 i 3 bieg mu w akwarium 180cm długości piach podmywał.

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.