Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dziękuję jeszcze raz w takim razie za pomoc przy starcie ! :)

Nurtuje mnie jeszcze jedna a pewnie z czasem więcej kwestii nim wpuszczę lokatorów...

Czy muszę coś zmieniać i dodawać jakieś złoża w kuble?  Czy zestaw jak opisany w starcie WA jest już docelowy?

W jakiś inny sposób jeszcze przygotować akwarium?

Opublikowano
38 minut temu, bolss007 napisał:

Nurtuje mnie jeszcze jedna a pewnie z czasem więcej kwestii nim wpuszczę lokatorów...

Czy muszę coś zmieniać i dodawać jakieś złoża w kuble?  Czy zestaw jak opisany w starcie WA jest już docelowy?

W jakiś inny sposób jeszcze przygotować akwarium?

Parametry wody masz dobre i możesz wpuszczać ryby nic nie zmieniając.

Jeśłi coś ci się po miesiącu nie podoba to teraz możesz zmieniać jak ci się podoba czyli dokładać kamieni, ujmować piasku , poprawić cyrkulację.

Ryby po miesiącu pokażą ci same co jest jeszcze do poprawy np zalegające kupy, wzrost NO3 który cię denerwuje i pomyślisz o wprowadzeniu może żywicy jonowymiennej albo biopolimeru.

Poza ustawieniem temperatury  i włączeniem światła jak ci się podoba to tylko podmianki wody wynikające ze wzrostu NO3 ponad 20ppm . Po kilku miesiącach już będziesz miał ustaloną częstość i wielkość podmian, albo już będziesz jechał na Purolite A520E - twoja wola.

ale  lepiej pytać niż popełnić błąd hodowlany.

Opublikowano

Ryby wpuszczone, zdjęciem poniżej chciałbym podziękować za pomoc. To także i wasza zasługa!!

Obsada: po 10 x Saulosi + rdzawe + hara.

Przy okazji chciałbym się też podpytać czy w sprawie:

1. Mam oświetlenie w kombinacji: 2x 18W standardowa żółta świetlówka LED - tu najlepiej widać kolory żółte Saulosi, lub 1 x 18W zółta LED i 1 x 18W Atlantic czyli błekit. Jak włącze 2 kobinację Hara wygląda rewelacyjnie ale rdzawe i saulosi tracą. Wasze sugestie ? Dodam że przy żółtym świetle mój czarny piasek wygląda na brązowy...

2. Ryby przyszły wczoraj koło południa. Zerwałem się z pracy, sprawdziłem przesyłkę i żeby rybkom było lżej worki wsadziłem do akwa, dolałem po 30 min 2 szklanki wody z akwa i pojechałem do pracy. Światła nie włączałem. Po powrocie z pracy po południu dokończyłem proces wprowadzania ryb. Pod wieczór zauważyłem że ponad połowa rdzawych ma pokiereszowane ogony. W dziale obsada kombinacja gatunków została zaakceptowana, po wpuszczeniu do baniaka nie widzę sprecjalnie żadnej agresji. Podejrzewam mój błąd początkującego czyli albo wpuścić do środka szybciej albo zaciemnić całość... ale czy: ogony odrosną ? :)  czy mam się martwić obsadą?

3. Jeden z mniejszych Saulosi ma jakby zadatki na wybarwianie się... jak wspomniałem nie jest to wcale większa z rybek.. zdjęcie poniżej.. proszę o opinię.. + czy to co mam na zjęciu ostatnim to samiec Hary?

4. Zauważyłem że rybki trzymają się głównie skał przy mechaniku oraz prawej strony akwarium. w lewej od góry mam mocny prąd z kubła w na przód ściany na środek skierowany wewnętrzny filtr. Czy skorygować jakoś filtrację czy poczekać jeszcze?

 

20170615_155243.jpg

20170615_155208.jpg

20170615_114516.jpg

20170615_114434.jpg

Opublikowano

Nic nie kombinuj na razie, daj im się zaaklimatyzować. Poznają akwarium i będą pływać po całym akwarium. Ogony odrosną. Najpewniej poogryzały się w workach. Nie trzeba było ich tyle tam trzymać. Mogą to być samce, ale nie muszą. Nie doszukuj się już teraz, jest za wcześnie. Ryby mogą zmieniać kolory. Szczególnie teraz, gdy się aklimatyzują i mogą czuć się jeszcze nieswojo.

Opublikowano
3 godziny temu, bolss007 napisał:

4. Zauważyłem że rybki trzymają się głównie skał przy mechaniku oraz prawej strony akwarium. w lewej od góry mam mocny prąd z kubła w na przód ściany na środek skierowany wewnętrzny filtr. Czy skorygować jakoś filtrację czy poczekać jeszcze?

Z filtracją też bym nic nie działał na tą chwilę...

Zostaw jak jest a dopiero jak zauważysz zalegające odchody ryb to będziesz korygował...

Opublikowano

Na Twoim miejscu przedłużyłbym tego mechanika rurkami aquaela, tak, żeby gąbka była z 2 cm nad piaskiem, a sam filtr podciągnął wyżej, żebyś mógł lepiej poruszyć tafle 
wody i to samo bym zrobił z zasysami od biologa. Z tego co widzę, to masz ustawiony zasys od biologa w połowie akwarium i nie masz prefiltra, czemu? :P 

Opublikowano (edytowane)

AFOL: ustawiłem mechanika z 5 cm nad dnem zgodnie z tym co mi zasugerowali wcześniej koledzy, falę wzrusza mi z napowietrzaniem wylot z kubła. Jeśli nie muszę nie chcę wyżej filtra dawać, wolę jak jest schowany za kamieniem.

Rurki zasysowe idą niżej niż to widać na zdjęciu... ale ich długość była determinowana też kształtkami które załączono do zestawu :) Patrzyłem kiedyś w zoologach kiepsko tam strasznie z kształtkami do tego...

Prefiltr? W sensie? Co przez to rozumiesz? Mam jakąś matę na wloty nasadzić? Jeśli chodzi o mechanika to wyszło że kubel mi robi całą biologię i nie muszę :)

pozner: życie i błędy uczą, następnym razem chyba uratuje ogony  :) 

Edytowane przez bolss007
Opublikowano

bolss007 Na allegro znajdziesz pod hasłem "rurki, przejściówki, aquael". 

A prefiltr to nic innego jak gąbka. U użytkownika wodatech na allegro możesz zamówić pod wymiar np. do Twojego będzie dobrze jak weźmiesz dwie gąbki, czarne, 30ppi (gęstość), o średnicy otworu 20mm, o wymiarach np 10x5x5. Kubeł nie będzie Ci się zapychał syfem i nie wyłapie Ci narybku.

Co tydzień wyczyścisz gąbki w wodzie za akwarium i to tyle :)

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.