Skocz do zawartości

Moje Malawi nr 2 - 120x40x50 - 240 litrów


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Słuchajcie, podaję pomiary parametrów wody i proszę o pomoc w interpretacji, ponieważ nie jestem pewien, czy cykl "idzie" prawidłowo.

 

12.05. po południu wykonałem zalanie baniaka przez ustrojstwo i wlanie BactoActive (bakterie z pożywką) w ilości zalecanej przez producenta dla nowych akwariów. Temperatura właściwa, światło zgaszone cały czas. Do baniaka zalanego w dniu 12.05. przelałem około 5 litrów wody ze "zdrowego akwarium testowego" w którym 3-4 dni pływała rybka, zostawiała kupki, sypany był pokarm. Nie mierzyłem parametrów w tym akwarium testowym. W nowo zalanym baniaku rybka pływa sobie 12.05., sypię pokarm, zjada, załatwia się, a więc i amoniak produkuje. W nowo zalanym (12.05.) baniaku pracują także węże, osprzęt, rurki, kubły (nie szorowane) te same, które chodziły w akwarium testowym z rybką. Piszę to, ponieważ tak jak pisała koleżanka @suricadew domyśle mam, że być może już wtedy wystartował cykl azotowy dzięki rybce?

13.05.
NH4 - poniżej 0,05
NO2 - 0,05
NO3 - pomiędzy 1 a 5, blizej 5

14.05. 
NH4 - poniżej 0,05
NO2 - pomiędzy 0,05 a 0,025
NO3 - pomiędzy 1 a 5, bliżej 1

15.05. 
NH4 - poniżej 0,05
NO2 - 0,025
NO3 - pomiędzy 1 a 0,5


Moje obawy dotyczą tego, że te "ruchy" parametrów są malutkie, aw przypadku NH4 zerowe. Czy to normalne?

Moja filtracja biologiczna do 1 litr ceramiki i 1 litr seachem matrix.

 

 

Edytowane przez luck83
Opublikowano

A to, że NH4 się nie ruszyło nie ma znaczenia? 

NO3 powinno zacząć zatem wzrastać w najbliższych dniach.
Pytanie, czy matrix w kubełku nie będzie zaburzał odczytów parametrów, czy tez bardziej ich wysokości?

Opublikowano
25 minut temu, luck83 napisał:

A to, że NH4 się nie ruszyło nie ma znaczenia? 

NH4 też powinno maleć...

25 minut temu, luck83 napisał:

Pytanie, czy matrix w kubełku nie będzie zaburzał odczytów parametrów, czy tez bardziej ich wysokości?

Przecież matrix to złoże biologiczne tak samo jak ceramika(w ich porach osadzają się bakterie) więc skąd takie stwierdzenie żeby miało zaburzać odczyt parametrów wody a nie wspomnę już o samym cyklu azotowym...

Złoże masz nowe czy z poprzedniego nieudanego startu?

Godzinę temu, luck83 napisał:

W nowo zalanym baniaku rybka pływa sobie 12.05., sypię pokarm, zjada, załatwia się, a więc i amoniak produkuje. W nowo zalanym (12.05.) baniaku pracują także węże, osprzęt, rurki, kubły (nie szorowane) te same, które chodziły w akwarium testowym z rybką. Piszę to, ponieważ tak jak pisała koleżanka @suricadew domyśle mam, że być może już wtedy wystartował cykl azotowy dzięki rybce?

Dokładnie tak się mogło stać jak pisała koleżanka...

 

Ogólnie sugeruje czekanie i mierzenie co 3-4 dni parametrów wody...

 

 

Opublikowano (edytowane)
7 minut temu, egon44 napisał:

Złoże masz nowe czy z poprzedniego nieudanego startu?

Złoże jest całkowicie nowe, tak samo gąbki, watoliny, węże. 

7 minut temu, egon44 napisał:

Ogólnie sugeruje czekanie i mierzenie co 3-4 dni parametrów wody...

Taki też mam zamiar. 

7 minut temu, egon44 napisał:

 

49 minut temu, luck83 napisał:

A to, że NH4 się nie ruszyło nie ma znaczenia? 

NH4 też powinno maleć...

 

No właśnie. Ale żeby maleć, musiało by najpierw wzrosnąć, a tu wzrostu nie zaobserwowałem. Chyba, że z NH4 uporały się bakterie nitryfikacyjne w bardzo szybkim tempie (nie mierzyłem parametrów wody tuż po zalaniu tj. 12.05., po południu, lecz pomiar wykonałem dopiero 13.05. przed południem, więc upłyneło kilkanaście godzin).
Obecnie NH4 jest poniżej najniższego poziomu wg skali JBL (odcień jest bledszy/jaśniejszy, niż ten przy punkcie 0,05).

Edytowane przez luck83
Opublikowano

Przy takim starcie nie będziesz miał skokowych i wysokich wartości NH3 i NO2. To samo dotyczy NO3. Przy jednej rybce nie będziesz miał wysokiego poziomu. Poczekaj jeszcze kilka dni. Jeśli wszystko będzie tak wyglądać, będziesz mógł zarybiać. Światło możesz zapalić, niech rybka nie pływa w ciemnościach. W testowym akwarium cykl mógł już ruszyć, tym bardziej jeśli też tam dodałeś BactoActive.

Opublikowano (edytowane)
54 minuty temu, pozner napisał:

W testowym akwarium cykl mógł już ruszyć, tym bardziej jeśli też tam dodałeś BactoActive.

W akwarium testowym była jedynie woda z ustrojstwa + rybka + wsypywany pokarm dla niej w ilości mniej niż znikomej.

Edytowane przez luck83
Opublikowano

Chciałeś bez WA a to masz.

Dałeś wszystkie złoża nowe łącznie z gąbkami więc raczej bym nie liczył na to że masz  biologię bo z węzy i 5l bezwartościowej wody testowej nie zrobiła się biologia do tego by wpuszczać ryby.

Znowu ryzykujesz.

Jak napisał @pozner - w ten sposób nie dowiesz się czy masz dostateczną biologię by zarybiać.

Wymieniłeś niemal wszystko , nowe złoże i gąbki to kup też nową WA z innego żródła by wyeliminować i tą starą WA  jako potencjalne żródło problemu - to kosztuje 8 zł  i wlej tylko dawkę testową bo BactiActiv ma już pożywkę. czyli 1ml na 400l wody netto.

Wtedy NH4 po 30 sekundach powinno ci pokazać 0,4mg/l a to już poziom że NO2 i NO3 nie przejdą niepostrzeżenie - muszą nastąpić wyrażne skoki.

 

Opublikowano (edytowane)
13 minut temu, deccorativo napisał:

Wymieniłeś niemal wszystko , nowe złoże i gąbki to kup też nową WA z innego żródła by wyeliminować i tą starą WA  jako potencjalne żródło problemu - to kosztuje 8 zł  i wlej tylko dawkę testową bo BactiActiv ma już pożywkę. czyli 1ml na 400l wody netto.

Wtedy NH4 po 30 sekundach powinno ci pokazać 0,4mg/l a to już poziom że NO2 i NO3 nie przejdą niepostrzeżenie - muszą nastąpić wyrażne skoki.

Kupię tym razem w OBI, mają WA o stężeniu 25% i zastosuję dziś późnym popołudniem.
Uprzednio kupiłem w Leroy Merlin, ale tak jak radzisz, nie chcę już brać z tego samego źródła, tym bardziej, że mogą mieć na regale jeszcze tę samą partię produktu.

Edytowane przez luck83
Opublikowano

Hejka,

Wiem, że brałeś już z LM (nie wiem z którego). Ja kupowałem koło Auchan na Kartuskiej. Jeżeli jesteś zainteresowany to śmiało pisz. Z całej butli wykorzystałem tylko 34 krople więc za free mogę Ci ją oddać.

Ja wlałem prawie dwa razy więcej niż powinienem bo też testy pokazywały słabe wyniki. Sam @deccorativo wspominał, że z wodą WA kupowaną w LM są problemy ale tak jak pisałem mogę Tobie ją oddać za free - może się przyda.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.