Skocz do zawartości

450 L - zakupy od A do Z


d3sign

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich Forumowiczów!

W najbliższym czasie zamierzam wystartować z nowym akwarium, biotop oczywiście Malawi. Czytałem forum w każdej wolnej chwili (których niestety nie jest za wiele) i postanowiłem stworzyć własny wątek. Do tematu Malawi chcę podejść odpowiedzialnie dlatego też potrzebuję Waszej pomocy w zakresie doboru sprzętu. Wiedza i doświadczenie jakie posiadacie są dla mnie nieocenione. Przy każdym zagadnieniu będę dodawał nurtujące mnie pytania. Mam nadzieję, że uda mi się uzyskać odpowiedzi które pomogą w podjęciu ostatecznej decyzji. Cena sprzętu ma oczywiście znaczenie ale jestem w stanie zapłacić więcej za jakość i dobry wyglą

1) Akwarium

Parametry:

Wymiary: 150x50x60h – możliwość powiększenia do 150x60x60h ale czy te dodatkowe 10 cm coś zmieni dla pyszczaków?

Grubość szkła: 10 mm – czy może lepiej zrobić 12 mm? Zależy mi na mocnej konstrukcji i jak najmniejszym ryzyku pęknięcia zbiornika. Mieszkam w bloku na ostatniej, czwartej kondygnacji. Akwarium będzie stało w rogu ścian nośnych więc mam nadzieję, że nie będzie problemu z wytrzymałością stropu.

Szkło: Front i boki z OptiWhite, tył i spód float

Wzmocnienia: podłużne oraz poprzeczne spięcie spinką na środku

Dodatkowe informacje: brak jakichkolwiek kominów, prosty zbiornik. Zastanawiam się nad dodatkowymi płytami szkła na wierzchu akwarium (pomiędzy taflą wody a pokrywą) aby zmniejszyć parowanie i chlapanie na oświetlenie - warto robić coś takiego?

Zakup:

Prośbę o wycenę baniaka (150x50x60, 10mm) wysłałem do 4 sklepów:

- okoliczny sklep Diskus ZOO – cena 1100 PLN (nie pytałem o koszty transportu i wniesienia)

- dobreakwaria.pl – brak kontaktu z ich strony

- akwarium.szczecin.pl – brak kontaktu z ich strony

- erybka.pl – cena 914,89 PLN (dodatkowo koszt transportu 100 PLN + wniesienie dodatkowe 100 PLN)

Z wyżej wymienionych zamierzam zdecydować się na erybka.pl. Kontakt wzorowy, wycena po godzinie od wysłania maila. Czytałem także opinie forumowiczów i o erybce wypowiadali się bardzo pozytywnie.

Widziałem na prezentacjach Waszych akwariów, że erybka wzmocnienie podłużne robi po całości długich ścian. Jak to się ma do filtrów zewnętrznych i ich montażu? Chyba lepiej byłoby zostawić około 10 cm bez wzmocnienia w obu narożnikach tylnej ściany aby komponenty filtrów zewnętrznych mogły iść przy samej ścianie..

2) Stelaż i szafka

W związku z moją nadgorliwością co do bezpieczeństwa takiego litrażu na 4 piętrze w bloku zależy mi na solidnej szafce. Erybka do akwarium oferuje stelaż aluminiowy ale niestety bez obudowy, cena 779,92 PLN. Obudowę musiałbym wykonać sam a powiem szczerze, że brak czasu i narzędzi nie czyni ze mnie zbyt dobrego majsterkowicza. Szukając gotowych rozwiązań w oko wpadły mi szafki ze sklepu zoolight.pl link poniżej:

http://www.zoolight.pl/product-pol-2363-Szafka-akwarystyczna-biala-150x50.html

Kolor bym tylko zmienil na czarny.

Czy jest to warte ceny 1499 PLN? Wyglądają solidnie ale czy profile na które ustawiamy akwarium wystarcza? Czy nie lepiej położyc na to jeszcze blat?

3) Pokrywa i oświetlenie

To co nie daje mi spokoju to wybranie pomiędzy LEDami a świetlówkami. Bardziej skłaniam się ku LEDom ale może lepiej mi doradzicie?

Niestety erybka.pl nie robi pokryw nad czym bardzo ubolewam. Szukałem ładnych gotowych pokryw i tutaj też w oko wpadł mi zestaw pokrywa wraz z oświetleniem LED z zoolight.pl, link poniżej:

http://www.zoolight.pl/product-pol-1537-POKRYWA-ALUMINIOWA-150x50-OSWIETLENIE-LED-MALAWI-.html

Do tego dodałbym jeszcze oświetlenie nocne, też z zoolight.pl:

http://www.zoolight.pl/product-pol-1946-Lampa-LED-BLUE-15-Nocne-podswietlenie-.html

Czy taki zestaw jest dobry Waszym zdaniem? Czy wart tej ceny?

Dobrze by było to wszystko też ładnie zaprogramować na jakimś sterowniku, automatyczne ściemniania i włączanie oświetlenia nocnego. Wiem ze jeden z forumowiczów sprzedaje coś takiego ale natknąłem się na jego ofertę. Ceny sterowników w sklepach akwarystycznych to okolice 500 PLN. W ostateczności ustawie wszystkie 3 belki na zwykłych programatorach czasowych, bez efektu ściemniania.

4) Filtracja

Tu niestety także moje majsterkowanie i budowanie narurowca nie wchodzi w grę. Pod uwagę biorę tylko filtry kubełkowe. I tu pytanie do Was – który filtr wybrać i co włożyć do środka? Poniżej lista filtrów jakimi się zainteresowałem:

- Eheim Classic 2260 (cena ok. 1300 PLN, 2400 l/h, moc 65W)

- Eheim Professional 2078 (cena ok. 1360 PLN, 1850 l/h, moc 35W)

- czy też może polecany przez deccorativo chiński SunSun HW-304A (cena ok. 250 PLN, 2000 l/h, moc 55W)

Cena miesięcznego zużycia prądu to odpowiednio 31,50 PLN, 16,96 PLN, 26,65 PLN. Eheim 2078 najbardziej oszczędny w eksploatacji ale czy warto? Pieniądze zaoszczędzone w przypadku zakupu HW-304A wystarczą na 114 miesięcy dopłaty za energię w związku z jego większym poborem energii J

Jak to jest z głośnością pracy tych filtrów? Czy Eheimy w związku z wyższą ceną pracują ciszej?

Czy w związku z tym, że zarówno mechanikę jak i biologię chcę mieć na zewnątrz to wystarczy jeden filtr? Może warto zakupić dwa? Eheim na biologie + HW-304A na mechanikę? A może dwa HW-304A?

Do tego falownik z kontrolerem, myślę o RW-8.

Warto zastosować jakiś prefiltr? Nie chcę za bardzo ograniczać mocy filtra głównego.

Jakie wkłady do mechanika i biologa?

Będę wdzięczny za porady, zależy mi na czystym zbiorniku i dobrych parametrach wody. To ma być akwarium na lata. Jeżeli chodzi o filtrację to nie zamierzam oszczędzać ale z drugiej strony nie chcę przepłacać za zbędne rzeczy.

5) Ogrzewanie

Zwykła grzałka przepływowa, np. Hydor ETH 300W zamontowana na powrocie:

https://www.akwarystyczny24.pl/hydor-eth-300w-16mm-grzalka-przeplywowa-zewnetrzna-do-akwarium-p-3911.html

6) Wystrój

Tło

Tło z czarnego spienionego PCV, niedaleko mam jakieś studio reklamy gdzie dostane takie rzeczy. Czy jak dam 3mm na dno pod kamienie i 3 mm na tył od wewnątrz to będzie ok? Czym przyklejacie to do tylniej szyby?

Piasek

Jasny piasek kwarcowy o granulacji 0,5-1,2.

http://allegro.pl/bialy-piasek-kwarcowy-0-5-1-2-podloze-do-akwarium-i6668491151.html

Kupowal może ktoś z was cos takiego do akwarium?

https://www.leroymerlin.pl/materialy-budowlane/materialy-budowlane-stan-surowy/piasek-keramzyt/piasek-kwarcowy-25-kg-kreisel,p28947,l347.html

Nie ma nigdzie info o granulacji.

Ile kg piasku będzie potrzebne na dno 150x50?

Kamienie

Temat jeszcze otwarty, na pewno coć w zgodzie z biotopem. Musze pojeździć po okolicznych sklepach ogrodowych.

To chyba wszystkie zagadnienia techniczne dotyczące przyszłego akwarium. Jestem otwarty na krytykę i liczę na cenne porady.

Temat obsady poruszę w osobnym dziale.

Mam nadzieję, że zniechęciłem Was długością postu i pomożecie początkującemu miłośnikowi Malawi. 

Pozdrawiam serdecznie.

 

Edytowane przez d3sign
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj, pozwól, że się ustosunkuję, ale trochę wybiórczo ;)

Ad. 1 Akwarium

Zasada podstawowa w Malawi.. zawsze robimy największe, jakie się tylko da, każdy cm w którąkolwiek stronę się opłaca. Jeśli chodzi o te 10 cm w głąb baniaka, da to o niebo lepszą głębię, więcej swobody w ustawieniu aranżacji i niebagatelne 90 litrów wody brutto więcej dla ryb. Reasumując, oczywiście że warto. :)

Ja bym zlecił wykonanie ze szkła 10 mm z wzmocnieniami wzdłużnymi i przynajmniej 1 spinką poprzeczną. Wystarczy w zupełności. Różnica w cenie między szkłem 10 a 12 mm byłaby pewnie spora.

Nakrywowe tafle szkła bym sobie odpuścił. Proponuję wykonanie we własnym zakresie pokrywy ze spienionego PCV i wmontowanie w nią wiatraków, celem zlikwidowania skraplania się wody.

 

Ad. 2 Stelaż i szafka

Kwestia zabudowania stelaża sprowadza się do zamówienia gotowych płyt na wymiar i dokupienia magnesów neodymowych, za pomocą których obłożysz stelaż płytami. Banalnie prosta sprawa.

 

Ad.3 Pokrywa i oświetlenie

O pokrywie już pisałem, wykonanie z zamówionych na wymiar formatek PCV równie proste, co obłożenie stelaża ;)

Oświetlenie zrób na modułach LED Samsunga białych zimnych i RGB o IP68. I na sterowniku LedDimmer Pro od Palabras'a. Kosztuje ok. 140 zł, a nie 500.. :) Przy jego pomocy zrobisz ze światłem, co tylko będziesz chciał, włącznie z oświetleniem nocnym, a nawet efektem burzy :P

 

Ad.6 Wystrój

Godzinę temu, d3sign napisał:

Czy jak dam 3mm na dno pod kamienie i 3 mm na tył od wewnątrz to będzie ok?

będzie ok

Godzinę temu, d3sign napisał:

a na worku..? ;) 1 mm

to całkiem niezły wybór, ale lepiej byłoby coś bardziej naturalnego z wyglądu, jakiś piasek ze żwirowni itp. Do tego serpentynit, albo otoczaki i będzie super.

 

Powodzenia w realizacji. :)

Edytowane przez marcin73m
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, marcin73m napisał:

Zasada podstawowa w Malawi.. zawsze robimy największe, jakie się tylko da, każdy cm w którąkolwiek stronę się opłaca. Jeśli chodzi o te 10 cm w głąb baniaka, da to o niebo lepszą głębię, więcej swobody w ustawieniu aranżacji i niebagatelne 90 litrów wody brutto więcej dla ryb. Reasumując, oczywiście że warto. :)

Kiedys w planach byl dom, salon 50 m kw a w nim akwarium 2000 L :) Niestety plany domu zostaly odlozone w czasie i kupilismy mieszkanie. Budownictwo nowe, sciany jeszcze pracuja i troche boje się o strop i ewentualne zalanie sasiadow. Poza tym pokoj gdzie bedzie stalo tez nie jest za wielki i kiedys docelowo bedzie tam drugie dziecko. Pierwotnie mialo byc 240 L, po negocjacjach z zona stanelo na 450 i chyba jednak przy tym pozostaniemy :) Taki baniak wraz z osprzetem i tak bedzie wazyl okolo 600 kg...

Godzinę temu, marcin73m napisał:

Ad. 2 Stelaż i szafka

Kwestia zabudowania stelaża sprowadza się do zamówienia gotowych płyt na wymiar i dokupienia magnesów neodymowych, za pomocą których obłożysz stelaż płytami. Banalnie prosta sprawa.

Stelaz jaki oferuje erybka jest aluminiowy wiec dochodzi montaz magnesow do stelaza. Klejem? Czy sa jakies formy magnesow ktore bedzie mozna wkrecic w profil stelaza i plyte laminowana?

 

Godzinę temu, marcin73m napisał:

Ad.3 Pokrywa i oświetlenie

O pokrywie już pisałem, wykonanie z zamówionych na wymiar formatek PCV równie proste, co obłożenie stelaża ;)

Oświetlenie zrób na modułach LED Samsunga białych zimnych i RGB o IP68. I na sterowniku LedDimmer Pro od Palabras'a. Kosztuje ok. 140 zł, a nie 500.. :) Przy jego pomocy zrobisz ze światłem, co tylko będziesz chciał, włącznie z oświetleniem nocnym, a nawet efektem burzy :P

Tak jak sama forme pokrywy pewnie bym wykonal tak elektryka to dla mnie czarna magia... pracuje w finansach i na co dzien siedze w Excelu, o laczeniu kabelkow nie mam za duzej wiedzy :) potrzebowalbym instrukcji dla kompletnego laika. Ewentualnie może ktos z Forumowiczów podjałby się zrobienia takiej pokrywy, oczywiście za odpowiednia opłata :) 

34 minuty temu, pozner napisał:

Jeśli tak chcesz rozwiązać filtrację, to możesz do filtra HW-304A dokopić któryś z prefiltrów HW-602A, HW-603A lub HW-602B, HW-603B. Te z literką B mają pompę. Do 304 dajesz tylko ceramikę, a do 602-3 dajesz gąbkę.

Myslisz ze zestaw HW-304A + HW-603B + falownik w zupełności rozwiążą problem filtracji? Może lepiej po prostu 2x HW-304A?

Edytowane przez d3sign
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, d3sign napisał:

Budownictwo nowe, sciany jeszcze pracuja i troche boje się o strop i ewentualne zalanie sasiadow.

Nie takie baniaki ludzie w blokach stawiają, stropy - nawet drewniane w starym budownictwie, są zaprojektowane na większe obciążenia, to jest obciążenie statyczne i to rozłożone na większej powierzchni, jeśli dodatkowo ma stać przy łączeniu ścian nośnych, to strop wytrzymałby i 2 razy taki ciężar. Ale oczywiście nie namawiam, Twoja i Małżonki decyzja.. :) A jeśli chodzi o zalanie, to czy strzeli 450-ka, czy 600-ka, to tak, czy owak katastrofa ;)

7 minut temu, d3sign napisał:

Stelaz jaki oferuje erybka jest aluminiowy wiec dochodzi montaz magnesow do stelaza. Klejem? Czy sa jakies formy magnesow ktore bedzie mozna wkrecic w profil stelaza i plyte laminowana?

Magnesy są okrągłe, możesz je przykleić lub wpuścić w wyfrezowane w płytach otwory.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o pokrywę i ledy mogę Ci pomóc, to banalna sprawa. 

Jeśli chodzi o baniak z szybami OW to zapraszam do siebie, jak znajdziesz różnicę między szybą Ultra Clear (minimalnie bardziej przezroczysta od OW) a Float to zrobię Ci tą pokrywę za friko ;).

Co do szafki, to wiem, że piszesz o braku zdolności do prac manualnych, ale za żadne skarby świata nie dał bym tyle pieniędzy za taki bubel :). Akwarium które planujesz nie jest jakimś kolosem i zapewne zwykły prosty stelaż lub szafka z płyty meblowej były by aż na wyrost a ich cena zapewne znacznie niższa niż tej "firmówki" 

Ja za swoją szafkę z pełnymi plecami zapłaciłem 350zł pod baniak 195x60cm.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Po co Ci aż 4 komory w sumpie? 3 w zupełności wystarczą, 1 - gąbki, 2 - ceramika, K1 etc... 3 - pompa. Gąbki w pierwszej komorze wstaw odwrotnie niż na rysunku czyli od dołu 10ppi na nią 20ppi i na wierzch włóknina, 30ppi wylatuje bo będzie Ci się to szybko zapychać. W takiej konfiguracji jak napisałem filtracja mechaniczna odbywa się na włókninie i ją wymieniasz raz lub dwa razy w tygodniu. Gąbek nie musisz wtedy długo ruszać i gdy zbierze się w nich szlam będziesz miał dodatkowe medium biologiczne. Włóknina tylko poliestrowa, inne pylą https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499 Możesz oczywiście użyć JBL Symec (kto bogatemu zabroni) czy innych wat akwarystycznych, ale te tapicerskie wychodzą o niebo taniej i co najważniejsze sprawdzają się. Pod gąbki i media w 2 komorze koniecznie daj kratki rastrowe, są dostępne z dystansami lub bez, wtedy możesz do niej przymocować trytytkami kawałki rurek PVC. Chodzi o to żeby pod mediami zostawić przestrzeń dla swobodnego przepływu. Jak słusznie zauważył @darianus gąbka z przegrody wylatuje. I żadnych łączonych narurowców i dwóch pomp w sumpie, znudziła Ci się sucha podłoga w mieszkaniu? Teraz odnośnie budowy rurki przelewowej, nic nie wspomniałeś co to ma być, mam tylko nadzieję, że to będzie działać na zasadzie syfonu (jest tego sporo na necie). Niezależnie jaki rodzaj wybierzesz to i tak sugeruję zbudować komin. U mnie to działa, skleiłem ze spienionego PCV "pudełko" otwarte od góry z grzebieniem na dwóch krawędziach i umocowałem w rogu akwarium. Rura przelewowa ssie wodę z tego pudełka/komina i w przypadku braku prądu, do sumpa zrzuci Ci tylko to co ponad krawędzią grzebienia plus pojemność komina. Komina nie musisz robić do samego dna akwarium. Przelew zbudowałem taki jak na poniższym filmie. Zmieniłem tylko wymiary rur, dostosowując je do własnych potrzeb. Z tego co pamiętam to rura ssąca i dalej ta co wpada do sumpa to 25mm, a ta najszersza to 75mm. Wszystko bez problemu do kupienia na Allegro. Takie zwiększenie wymiarów dało mi dużo większy przepływ niż pokazany na filmie. Dokładnie jaki, nie wiem nie mierzyłem. W każdym razie pompa Jebao DCP-6500 pracuje na 70% to chyba nieźle. Działa to u mnie już 3 lata, bez przerwy i nie raz zdarzały się wyłączenia prądu. Mogę potwierdzić, że jest to bezpieczne tylko trzeba wszystko dobrze policzyć i wykonać z głową. Poniżej do obejrzenia mój film z testów. Wykorzystałem tam pompę DCP - 2500 bo akurat taką miałem pod ręką. Powodzenia  (film ma 1.3 GB i może się dość długo ładować, ale cierpliwość cnotą akwarysty☝️🤣) 20220814_184535.mp4    
    • No właśnie dlatego to wszystko tak nakreśliłem, choć i tak jest trochę po łebkach, żeby wyeliminować wszystkie błędy. Niekoniecznie musi to być 45. Trochę się kierowałem tym, żeby ta gąbka zbierała przed pompa ostatnie syfki. Ale może jej tam nie być albo jakaś większą gradacja. Nie pomyślałem, że kubełki działają pod sporym ciśnieniem to przepchać wodę przez 45 nie problem. Tu jest inaczej
    • Nie znam się na sumpach ale zaciekawiła mnie ta gąbka ppi 45 włożona pionowo między przegrody. Nie obawiasz się zbyt dużych oporów przepływu?
    • Mam tylko test6 6 in 1 niestety Kh 120 mg/L pH 7.8 Twardość 500 mg/L Chlor 0 - 0,5 NO3 - poniżej 25 NO2 - 0   
    • Zrób test wody i podaj tu go do tematu 
    • Witam, Mam akwarium (240L) z 10 młodymi Saulosi od około miesiąca. Od 2 dni zauważyłem większą aktywność ryb. Pływają ławicą wzdłuż frontowej ściany akwarium lub w górę i dół obok grzałki (znajduje się na bocznej ściance).  Dwa dni temu nic nie robiłem specjalnego z akwarium, pokarm też bez zmian (jedzą normalnie i są wiecznie głodne). Rybki są młode, dopiero dwa samce się przebarwiają.  Czy powinienem się martwić ? czego to może być oznaka ? 
    • Witam. Jestem nowy na forum i serdecznie wszystkich pozdrawiam. Przeglądałem sieć i natrafiłem na ten temat, a że jest u mnie bardzo świeży i w niedalekiej przyszłości szykują się u mnie zmiany, postanowiłem tutaj poszukać pomocy. Aktualnie mam zbiornik 300L brutto (klasyk 120x50x50) w wersji ogólnej. Czyli roślinki, skalary i kilka drobniejszych gatunków. Ale tak jak napisałem powyżej, szykują się u mnie zmiany i w wersji słodkowodnej poważnie rozważam opcje Malawi i w nieco większym rozmiarze 450L. Wtedy akwarium już będzie z kominem, ale w chwili obecnej nie ma i niżej wyjaśniam jaki jest plan co do aktualnego zbiornika. Chciałbym przerobić filtrację. Teraz mam dwa kubełki: Ultramax2000 z dwoma prefiltrami narurowymi i Ultra 900 z prefiltrem HW-603. Sprawdzają się super, ale biorąc pod uwagę plany, chciałbym pójść w stronę sumpa. Zdobyłem dodatkowy zbiornik 160L brutto, który włożę do szafki pod akwarium (mam stelaż z zabudową, więc jest wolna przestrzeń przez całą długość akwarium). Rozmiary 100x40x40. Pomyślałem, że zbiornik jest wystarczająco duży, że mogę sobie wydzielić ze 40L na "akwarium" a resztę poprzedzielać przegrodami na sumpa. Jeśli to zrobię to zostanie mi na sumpa mniej więcej 75x40x40 czyli jakies 120L brutto. Najchętniej bym zostawił moje narurowce, ale nie spotkałem się z hybrydą narurowca z sumpem, więc pójdą pewnie do likwidacji. Będzie to konieczne z jeszcze jednego powodu. Akwarium nie ma komina ani zewnętrznego ani wewnętrznego. Będę budował rurkę przelewową i tak wyprowadzę wodę z akwarium. Przy zostawionych narurowcach musiałbym zastosować dwie pompy w sumpie: na wlocie żeby pociągnąć wodę czy to przez narurowca, czy bez niego i na wylocie. Ale czy to się sprawdzi? Można na rurce wlotowej w akwarium na odpowiednim poziomie zrobić otwory, które zapowietrzą układ gdyby pompa na wylocie się wyłączyła lub obie. Ale czy układ dwóch pomp się sprawdzi? Są ze sterownikami i można ustawić na wlocie i na wylocie osobne przepływy. W budowie sumpa chciałbym się wzorować na poprawionym na niebiesko projekcie z postu #23. Tylko nie robiłbym osobnej wąskiej przegrody na wlot, tylko łącznie 4 komory po około 16cm oddzielone podwójnymi przegrodami dwoma 2cm i jedną ostatnią 3cm z gąbką(przepływ najpierw dół, potem góra). Sporo informacji, mam nadzieję w miarę wyczerpujących, ale czy wszystko co ważne zapisałem - nie wiem.  Bardzo Was proszę o pomoc i  pchnięcie w odpowiednim kierunku. Wiem, że sporo kombinacji i być może złego myślenia, ale gdzie mam szukać pomocy jak nie tutaj... pozdrawiam  
    • Hej Demasoni bym sobie odpuścił, ponieważ to nie jest łatwy gatunek. Ja bym Ci zaproponował Metriaclime ....... MC przysłowiowe "ciapki" Gdzie samiec jest niepowtarzalny a samiczki akceptowalne  
    • Po kilku latach chyba 5 czy 6 przeżedziła mi się obsada i z 8-10 sztuk każdego gatunku z jakim startowałem zostało: 1+0 msobo, 1+2 acei + 3x mlodzież, 0+1 yellow, 0+2 chizumulae chizumulu, potem doszły jeszcze saulosi, których teraz jest 1+1 + 3x mlodzież. Czy dużym hardcorem byłoby dołożenie jakiegoś niebieskiego gatunku, np. demasoni? Akwa 160x40x50. Nie wiem ile dokladnie żyją pyszczaki, ale msobo, yellow i chizumulu będą u mnie pływały do końca, natomiast nie zamierzam uzupełniać już tych gatunków. Docelowo na kolejne lata miałyby być: acei, saulosi i właśnie coś nowego niebieskiego? 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.