Skocz do zawartości

Parametry startowe, JBL Denitrol i co dalej...


maciekw

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Szanowne Grono,

W piątek późnym wieczorem, korzystając z szablonu decco, zalałem przez "ustrojstwo" swoje pierwsze akwarium. Trochę z uwagi na niedostępność Probidio Biodigest, trochę z uwagi na swoją niewiedzę i brak doświadczenia, po dodaniu WA i sprawdzeniu poziomu NH4, dolałem w odpowiedniej ilości JBL Denitrol. Parametry startowe z piątku poniżej:

  • NH4 około 1mg/l 
  • PH 7,4
  • NO2 <0,01
  • NO3 <0,5

Po oświeceniu przez forumowiczów, dotarło do mnie, że zdublowałem niejako ilość pożywki dla bakterii.

Pojawiły się dwie opcje:

"1/ pozostawić jak jest i dolać wreszcie bakterii nitryfikacyjnych z szablonu czyli Prodibio Biodigest i czekać co będzie

2/ wylać tą wodę z WA + Denitrol i nalać nowej tylko z WA i jak przyjdą bakterie nitryfikacyjne to je wlać - wtedy  wracasz do szablonu startu"

Pełen obaw zmierzyłem ponownie po 4 dniach parametry wody. Wyniki nie różnią się znacznie od poprzednich:

  • NH4 ~1mg/l 
  • NO2 ~0,025
  • NO3 <0,5

I tutaj pojawia się pytanie. Czy wlewać Probidio Biodigest (1 ampułka) czyli wybrać opcję 1? Czy raczej pokusić się o wystartowanie od początku czyli opcja 2?

 

Pozdrawiam

Maciek

Edytowane przez maciekw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem nic się nie dzieje ale to 4 dni z amoniakiem ale bez bakterii nitryfikacyjnych tylko takich od czyszczenia g.. rybiego.

Jak masz tą ampułkę Prodibio Biodigest to ją wlej a jak nie masz to czekaj dalej - kiedyś i na tym powinno ruszyć - kiedyś jak byłem młody to ruszało nawet bez żadnych bakterii.

ten niby wzrost NO2 to IMHO raczej autosugestia:D co innego jak odnotujesz 0,1-0,2 przy dziennym świetle.

utrzymuj temp 30 C i wyłacz oświetlenie , daj napowietrzanie wody jakie tylko masz - i czekasz a za 4 dni pomiary

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, deccorativo napisał:

utrzymuj temp 30 C i wyłacz oświetlenie , daj napowietrzanie wody jakie tylko masz - i czekasz a za 4 dni pomiary

Temperatura na stałym poziomie 30 st., bez oświetlenia, napowietrzanie na chwilę obecną tylko i wyłącznie wylotem AT306 skierowanym pod taflę wody pod kątem około 30 stopni. Ruch tafli wody jest zauważalny ale zastanawiam się nad uruchomieniem WP300 lub podniesieniem nieznacznie wylotu z Atmana tak, żeby "bulgotało" :-) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, deccorativo napisał:

Atman ma takie cóś -nazywa to się spowalniacz pompy z ekstra hałasem -  jak podłączysz na zasys pompy to usłyszysz że napowietrza.:D

Decco... Na zasys czy na wylot z pompy? Czyli tak, żeby ruch wody na wylocie zasysał powietrze i tłoczył pod taflę wody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maciek przecież napisałem że na zasys .

Tu ciekawostka - jak ci się uda założyć na wylot z pompy to tym wężykiem wodę wylewa poza akwarium .

To jest dysza venturi  i jak założysz na ZASYS :D pompy to razem z wodą zasysa powietrze wężykiem - wpada to razem z wodą na łopatki wirnika , robi mieszankę powietrzno-wodą i wywala wylotem .

Wada tego -  mocno hamuje wypływ z pompy i straszliwie hałasuje ale do startu biologii w baniaku - nieocenione.

Potem szybko zdjąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No na skali 0,01 a 0,025 jest różnica natomiast nie wiem jak jest z amoniakiem przy 1 ;) oczywiście jak ma zapas prodibio może wlać.

1 godzinę temu, deccorativo napisał:

bez bakterii nitryfikacyjnych tylko takich od czyszczenia g.. rybiego.

Chyba niekoniecznie do rybiego g... jak dla mnie normalny bio-starter.

JBL Denitrol to środek rozkładający zanieczyszczenia organiczne.100ml specyfiku zawiera 10 miliardów z 8 pożytecznych typów bakterii, rozkładających amoniak, azotyny i zanieczyszczenia organiczne. Po okresie 24/48h od zastosowania tego preparatu mogą być wpuszczone pierwsze ryby. Opakowanie 100ml przeznaczone jest na 3000l wody.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@deccorativo - nie zgodzę się, takie coś podłącza się właśnie na wylocie z pompy. Woda wypływająca zasysa powietrze i z wylotu lecą bąbelki. Nie ma opcji, żeby to działało na wlocie pompy - to szybka opcja do zapowierzenia wirnika.

Wysłane z telefonu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, spiochu napisał:

Nie ma opcji, żeby to działało na wlocie pompy - to szybka opcja do zapowierzenia wirnika.

Dysza venturi działa obojętnie czy na wlocie czy na wylocie z pompy .

Ważny jest silny przepływ czyli strumień wody w tej rurce.

  Tak właśnie powietrze jest doprowadzane do większości pomp w morskim odpieniaczu białek - na ssanie bo tam ważne jest rozdrobnienie tego powietrza ( wirnik igiełkowy) tak by powstała jak najdrobniejsza piana a nie by sikało 2000l/h .

Podłączenie dyszy na ssaniu daje mniejszy przepływ z pompy ale więcej i bardziej rozdrobnionego powietrza. Takie podłączenie powoduje też większy hałas.

Nie ma opcji by się wirnik zapowietrzył i pompa przestała pompować wodę.

 

W Atmanie ta dysza venturi faktycznie jest  dostosowana tylko do wylotu z pompy bo na wlocie jest osłona ale jak ją zdejmiesz i dostosujesz średnicę dyszy venturi do fi wlotu to masz  tak i możesz to zapowietrzać jak chcesz ( dmuchnąć w biały wężyk aż powietrze wypełni cała komorę wirnika )  a i tak  samo ruszy .

Tu pompa ma nad sobą 10 cm wody a i tak nie da się tego zapowietrzyć. Czym głębiej tym mniej powietrza , ciszej i więcej wody leci.

Mogę ci filmik nakręcić z wszystkich opcji podłączenia dyszy venturi do Atmana 306. bo mam go w wannie

20170201_172657.thumb.jpg.a0919e4b100921c7077ee5de2b9080e7.jpg

 

Jak podłączysz  dyszę venturi do wylotu a jednocześnie stłumi coś przepływ np kranik albo złoże  to przestanie napowietrzać a z białego wężyka będzie leciała woda  np poza baniak. Przy podłączeniu na ssanie pompy tego nie da się wywołać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Mam pierwszą wersję. Tego niestety nikt Ci nie podpowie. Musisz to policzyć. Komora pompy musi mieć taką pojemność, żeby w przypadku zatkania spływu, woda którą wypompuje pompa zmieściła się w akwarium, oczywiście jeszcze z pewnym bezpiecznym marginesem. I w drugą stronę tak samo w przypadku braku zasilania, woda która spłynie z akwarium musi się zmieścić do sumpa.
    • No i taka opcję przemyślę. Jednak kubełki też mogą się rozszczelnić. Kaseciak w tym czy nieco większym zbiorniku - będzie zawsze zabierał miejsce a tego bym nie chciał niezależnie od tego czy to będzie teraz 300 a w przyszłości 450 czy 500l. Zawsze mogę jeszcze zmniejszyć sumpa i dac słabszą pompę, tylko czy to ma sens? Ale i tak uważam, że sump będzie o niebo lepszą opcją od kubełka. Więcej mediów to dużo daje.
    • Cześć. Moim zdaniem filtracja z sumpem w tak małym akwarium -450l mija się z celem. Duże straty energii elektrycznej. Bo woda trafiając do sumpa będzie się wychładzała. Nie potrzeba w w takim zbiorniku 100l filtracji. Ale to moje zdanie. Ja mam u siebie filtrację kasetową. Zbiornik 230x70x65 więc trochę większy. Wymiary kasety filtrującej to 25x23. Gąbka przez całą wysokość kasety. Wysokość 55cm. O grubości 5cm + do tego nam Narurowca - 3 korpusy ze sznurkami. I to jest moja cala filtracja zbiornika 1047l. Wodę nam ładną i uważam, że bez Narurowca też by się obeszło. Plusy takiej filtracji - woda nie opuszcza akwarium, zatem nie ma strat ciepła. No i czyszczenie filtra- 5min i po robocie   
    • Dzięki za porady.  Co do rurki przelewowej, to miałem zamiar zbudować coś jak na tym filmie, ale Twoje rozwiązanie wydaje mi się mniej skomplikowane i nawet bezpieczniejsze. Ty masz tą pierwszą czy drugą prostszą wersję rurki? Pytanie mam co do komór. Czy w takim razie skoro komory będą 3 to rozplanować i dołożyć po kilka centymetrów na każdą? Czy skupić się na powiększeniu dwóch pierwszych a ta z pompa wystarczy taka jaka jest? Ewentualnie powiększyć tylko środkową żeby jak najwięcej mediów weszło?  1 komora: wlew z rurki przelewowej na włókninę z gąbkami (mam włókninę tapicerską 300g bo używam jej do narurowców). 2 komora: media, ceramika 3 komora: pompa (myślałem o Aqua Nova 4000 albo 5000) Do przegród pomiędzy komorami nic nie daję.  Komin zrobię.  Chciałbym to wszystko ogarnąć, sumpa i przelewowej już z myślą o tym większym zbiorniku. 
    • Po co Ci aż 4 komory w sumpie? 3 w zupełności wystarczą, 1 - gąbki, 2 - ceramika, K1 etc... 3 - pompa. Gąbki w pierwszej komorze wstaw odwrotnie niż na rysunku czyli od dołu 10ppi na nią 20ppi i na wierzch włóknina, 30ppi wylatuje bo będzie Ci się to szybko zapychać. W takiej konfiguracji jak napisałem filtracja mechaniczna odbywa się na włókninie i ją wymieniasz raz lub dwa razy w tygodniu. Gąbek nie musisz wtedy długo ruszać i gdy zbierze się w nich szlam będziesz miał dodatkowe medium biologiczne. Włóknina tylko poliestrowa, inne pylą https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499 Możesz oczywiście użyć JBL Symec (kto bogatemu zabroni) czy innych wat akwarystycznych, ale te tapicerskie wychodzą o niebo taniej i co najważniejsze sprawdzają się. Pod gąbki i media w 2 komorze koniecznie daj kratki rastrowe, są dostępne z dystansami lub bez, wtedy możesz do niej przymocować trytytkami kawałki rurek PVC. Chodzi o to żeby pod mediami zostawić przestrzeń dla swobodnego przepływu. Jak słusznie zauważył @darianus gąbka z przegrody wylatuje. I żadnych łączonych narurowców i dwóch pomp w sumpie, znudziła Ci się sucha podłoga w mieszkaniu? Teraz odnośnie budowy rurki przelewowej, nic nie wspomniałeś co to ma być, mam tylko nadzieję, że to będzie działać na zasadzie syfonu (jest tego sporo na necie). Niezależnie jaki rodzaj wybierzesz to i tak sugeruję zbudować komin. U mnie to działa, skleiłem ze spienionego PCV "pudełko" otwarte od góry z grzebieniem na dwóch krawędziach i umocowałem w rogu akwarium. Rura przelewowa ssie wodę z tego pudełka/komina i w przypadku braku prądu, do sumpa zrzuci Ci tylko to co ponad krawędzią grzebienia plus pojemność komina. Komina nie musisz robić do samego dna akwarium. Przelew zbudowałem taki jak na poniższym filmie. Zmieniłem tylko wymiary rur, dostosowując je do własnych potrzeb. Z tego co pamiętam to rura ssąca i dalej ta co wpada do sumpa to 25mm, a ta najszersza to 75mm. Wszystko bez problemu do kupienia na Allegro. Takie zwiększenie wymiarów dało mi dużo większy przepływ niż pokazany na filmie. Dokładnie jaki, nie wiem nie mierzyłem. W każdym razie pompa Jebao DCP-6500 pracuje na 70% to chyba nieźle. Działa to u mnie już 3 lata, bez przerwy i nie raz zdarzały się wyłączenia prądu. Mogę potwierdzić, że jest to bezpieczne tylko trzeba wszystko dobrze policzyć i wykonać z głową. Poniżej do obejrzenia mój film z testów. Wykorzystałem tam pompę DCP - 2500 bo akurat taką miałem pod ręką. Powodzenia  (film ma 1.3 GB i może się dość długo ładować, ale cierpliwość cnotą akwarysty☝️🤣) 20220814_184535.mp4    
    • No właśnie dlatego to wszystko tak nakreśliłem, choć i tak jest trochę po łebkach, żeby wyeliminować wszystkie błędy. Niekoniecznie musi to być 45. Trochę się kierowałem tym, żeby ta gąbka zbierała przed pompa ostatnie syfki. Ale może jej tam nie być albo jakaś większą gradacja. Nie pomyślałem, że kubełki działają pod sporym ciśnieniem to przepchać wodę przez 45 nie problem. Tu jest inaczej
    • Nie znam się na sumpach ale zaciekawiła mnie ta gąbka ppi 45 włożona pionowo między przegrody. Nie obawiasz się zbyt dużych oporów przepływu?
    • Mam tylko test6 6 in 1 niestety Kh 120 mg/L pH 7.8 Twardość 500 mg/L Chlor 0 - 0,5 NO3 - poniżej 25 NO2 - 0   
    • Zrób test wody i podaj tu go do tematu 
    • Witam, Mam akwarium (240L) z 10 młodymi Saulosi od około miesiąca. Od 2 dni zauważyłem większą aktywność ryb. Pływają ławicą wzdłuż frontowej ściany akwarium lub w górę i dół obok grzałki (znajduje się na bocznej ściance).  Dwa dni temu nic nie robiłem specjalnego z akwarium, pokarm też bez zmian (jedzą normalnie i są wiecznie głodne). Rybki są młode, dopiero dwa samce się przebarwiają.  Czy powinienem się martwić ? czego to może być oznaka ? 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.