Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

@tom77 dokładnie ta kryptokoryna, której podałeś pełną nazwę. Brałem ją już dorosłą by ryby jej nie ruszyły i tak się dzieje do tej pory, że jej nie skubią. Nawet jak młode roślinki zaczęły kiełkować to ryby nie były nimi zainteresowane. 

W takim razie zastosuję te preparaty i później wrócę do tematu opisując działanie bo może jeszcze komuś się przyda jeśli zapragnie wprowadzić do zbiornika trochę zieleni. 

Dzięki za pomoc. 

Opublikowano

Nawet krypotokoryny i nurzańce wymagaja pewnej ilosci swiatla. Napewno lepiej beda rosly przy świetlowkach. Wystarczy że kupisz nawoz makro(lub mikro nie pamietam) gdzie są wszystkie potrzebne skladniki dla roślin bez azotu i fosforu.

Z allegro za pare groszy kupisz a staczy na pol roku. Do podloża możesz zastosowac kulki gliniano torfowe.

Oczywiscie jeżeli masz magiczne 0,3 wata na litr w uproszczeniu.

Opublikowano

Właśnie o to chodzi, że nie chcę się bawić w dobieranie odpowiedniej ilości światła. To tylko dwie kryptokoryny, z tego co wiem nie jest to jakaś szczególnie wymagająca roślina i chcę podać jakiś preparat by miały czym się pożywić. 

Opublikowano
51 minut temu, sajlen napisał:

To zostaje dodawac tylko mikropierwiastkow;)ale minimalnie bo bez swiatla rosliny i tak malo pobieraja a raczej glony na tym skorzystaja.

Nie no światło jest,  tylko w mniejszej ilości niż w akwarium ogólnym. 

Opublikowano

Nawożenie zwartek stosuje się przy ubogim podłożu, można je nawozić poprzez tabletki, które podkładamy w pobliżu korzeni lub kulki gliniane z nawozem. Stosowanie nawozów w płynie nie ma dużego wpływu na wzrost zwartek, a często przynosi odwrotny skutek. Zwartki lubią ciepłe i stare, bogate w nawozy podłoże. Opisane przez @Mortis objawy pasują do tzw. choroby zwartek, najczęściej spowodowanej przesadzaniem, uszkodzeniem korzeni, zmianą ilości światła, zmianą temperatury wody, a czasem zwartki chorują bez powodu i po kilkunastu tygodniach z pozostałych w podłożu korzeni zaczyna rozwijać się nowa zdrowa roślina.

  • Dziękuję 2
Opublikowano
Dnia ‎2016‎-‎12‎-‎29 o 21:49, Mortis napisał:

Mam u siebie Kryptokorynę karbowaną, teraz ta roślina słabnie. Robią się dziury na liściach, brak soczystej zieleni, liście robią się cienkie. 

Jaki preparat zastosować by roślina odzyskała dawne kolory, a liście zrobiły się mięsiste? Chodzi mi o coś podstawowego,  bo holendra to nie mam zamiaru trzymać. 

Witaj, u mnie te rośliny dorastają do 2 m. Nie stosuje nawozów, mam je w kubkach. Roślina lubi stare podłoże tak jak napisał Darkon. Moim zdaniem kluczowe w hodowli tej rośliny to, nie tykać korzeni. Przenosiłem tak posadzone rośliny do innego zbiornika, rosły bez problemu mimo innego oświetlenia.

IMG_3151 int.jpg

  • Dziękuję 1
Opublikowano

dla kryptokoryn metoda piotriola jest najlepsza, one uwielbiają stare / nieruszane podłoże i nie znoszą obcinania korzeni 

najlepiej wrzucić do tego kubka ze dwie kulki z gliny z ziemią ogrodową, wlożyć roślinę (najlepiej bez obcinania korzeni bo przy obcięciu może zgubić wszystkie liście lub odchorować zastojem) i zasypać piaskiem / drobnym żwirkiem 

Opublikowano

Tak jak napisałem w poście nr 9 - "nawoziłem wodę". Nie nawoziłem podłoża.

Nasuwa się wniosek, że kluczowe jest nie przesadzanie roślin (mówimy o kryptokorynach Mortisa).

21 minut temu, michal_j napisał:

one uwielbiają stare / nieruszane podłoże i nie znoszą obcinania korzeni 

Kluczem jest pierwsza część zdania i nie obcinanie korzeni w "rejonie uprawy". Obcinanie korzeni w "rejonie ekspansji" jest konieczne, bo rośliny przy dobrym oświetleniu zarosłyby cały zbiornik.

  • 1 rok później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
    • Tylko faktycznie gęstość 45ppi to może się bardzo szybko zapchać. Średnio przepływ przez długość sumpa to spiętrzenie nawet do 5cm, więc na takiej gąbce będzie spiętrzać, aż pójdzie górą, a wtedy pompa sucha. Zatem też się zgadzam, by jednak odpuścić tą gąbkę.  Natomiast gąbki 20ppi daj wszędzie, gdzie tylko zostanie ci miejsce, jako składowisko biologii. Możesz nawet z 50 litrów objętości gąbkami dać i wcale nie będzie za dużo, a woda kryształ.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.