Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Trzy mechaniki na wlocie rownolegle i trzy rownolegle do biologi plus rozejscie na purolite i takie uklady razy dwa, czyli dwie pompy. Takie rozwiazanie mnie interesuje. Wszystko na rurach 32mm.  Pierwszy projekt zakladal biologie jak wyzej napisalem, tak jak Stan ma u siebie ale zastanawiam się czy nie zmienic. Kazdy uklad ma dwa zasysy rurkami 32mm na obu koncach akwarium. 

Opublikowano
22 minuty temu, JemioloSeba napisał:

Dlaczego aż dwa układy? Jakie masz akwarium i jakie pompy? 

Dlatego ze tak po prostu chcialem. Wiem wiem, naslucham się ze za duzo i niepotrzebnie ale wszystko kupione i tak zostanie. Lubie miec dobra filtracje. Dwie pompy 25-60 a baniak 1000l w teorii. 

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Aktualnie używam już tylko narurowca. Woda nadal idealnie czysta więc tutaj bez zmian.

Powód zmian? Głównie to hałas pompy Jebao w kaseciaku i to, że żona zwolniła miejsce pod akwarium. Zawsze chciałem przetestować narurowca i wreszcie mam okazję.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Seba, mechaniki masz na owatolinie czy gąbkach ? Bo czytałem gdzieś że chciałeś gąbki kupić. Ciekaw jestem jak z ich zapychaniem i czyszczeniem jest.

  • 4 lata później...
Opublikowano

Witam, wiem że post o narurowcach ale ja również użyłem pompy Ibo Beta 25-60 180 tylko do kubełka własnej konstrukcji i mam kilka pytań.

Filtr własnej konstrukcji składający się z prefiltra o wkładzie sznurkowym zamkniętym w korpusie narurowym, pojemnika 25l wypełnionego ceramiką Aqua Nova i lawą 50/50, przy wylocie gąbki i mata drenażowa. Sercem filtra jest pompa Ibo Beta 25-60 180. Wlot aktualnie od tygodnia podpięty pod ruszt denny wylot bez przewężek. Zmierzone przeze mnie przepływy wynoszą odpowiednio I bieg 6W- 400L/H, II bieg 24W - 720L/h, III bieg 45W - 900L/h i tu pierwsze pytanie: czemu są takie małe? U was czytam o ponad 2000L/h. Ruraż, korpus, zawory mam 1/2" węże 22 mm, czy to jest powodem? Mogę porobić zdjęcia. Zamysł był taki żeby do Unimaxa 500 dołożyć drugi filtr o większej pojemności i przy tym chciałbym zostać. Akwarium 375L brutto holenderskie + 5 Paletek.

Drugi poważniejszy problem to zapowietrzanie pompy. Po 4 dniach prawidłowej pracy i po wcześniejszym odpowietrzeniu pompa co kilka minut zapowietrza się, jakby dostawała z zewnątrz powietrza, w korpusie i baniaku 25L nic nie chlupie, w wężach przed pompą też nie widać powietrza, a w wężu na wylocie z pompy wychodzą bąble, po samoistnym odpowietrzeniu mija kilka minut i znowu pompa pracuje głośno, pompuje powoli powietrze. Dzieje się tak na wszystkich biegach po za I 6W. Złączki sprawdzałem są dokręcone, nigdy nic nie ciekło. Zasys jest z dna to też bez dostępu do powietrza. Czy możliwe że w tym układzie pompa generuje takie podciśnienie że wytrąca się z wody powietrze powodując jej zapowietrzenie?

Opublikowano

Pompa się nie zapowietrza, a zachodzi w niej zjawisko kawitacji. Spowodowane jest to zbyt małym ciśnieniem wody po stronie napływu do pompy. W skrócie, do pompy dociera zbyt mało wody niż jest ona w stanie przepompować. Przyczyną są zbyt małe średnice rur/węży i ruszt denny który zapewne powoduje spory opór. W takiej konfiguracji ta i żadna inna pompa c. o. nie ma prawa prawidłowo pracować z pełną wydajnością. Sugeruję wymianę pompy na normalną, obiegową pompę akwarystyczną, lub przeróbkę zasysu na standardowy i doprowadzenie wody do pompy, rurami co najmniej 3/4". Za pompą jak zostawisz 1/2" to oczywiście poradzi sobie ona z tym, choć bardzo to stłumi jej wydajność, ale pozbędziesz się kawitacji.

  • Lubię to 3
Opublikowano

Dokładnie tak jak napisał Bartek. Miałem to samo u siebie jak robiłem test, ile czasu wytrzymają korpusy bez czyszczenia. Korpusy mam przed pompą. Po 1,5 miesiąca miałem dokładnie tak jak opisujesz, jakby pompa łapała gdzieś powietrze. Po wymianie wkładów wszystko ok.

  • Lubię to 2

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.