Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Planuję brać się za wiercenie otworów na rury... Czy ktoś może potwierdzić, że dobrze kombinuję (rysunek wyżej)?

Pompa raz ustawiona chyba nie wymaga częstej obsługi to jak będzie w "barku rybnym" to nie sprawi kłopotu z obsługą. Po prawej w przyszłości będą 4 korpusy mechaniczne a w szafce po lewej 2 korpusy z biologią i pewnie jakiś purolite.


Mysle, ze 3 mechaniki rownolegle w zupelnosci starcza. Mam tak u siebie na 1calowych rurkach i musialem ostro glowkowac, zeby mi piachu po drugiej stronie nie wymywalo przy akwie 182.5x60.5x50h. Jesli myslisz o wywaleniu kaseciaka, to 2 korpusy na bank bedzie za malo. Ja u siebie mam okolo 0.5l media na korpus (nie upychalem), czyli przy twoim litrazu potrzebowalbys min.5 korpusow(200litrow na 0.5l media), pewnie 2szeregowo 3 rownolegle by bylo ok. Zaloze się, ze pan Henryk przy tym litrazu doradzilby 2korpusy z purilite szeregowo. Moze przemysl sprawe jeszcze raz, zanim zaczniesz wiercic :).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Opublikowano
15 minut temu, Paulstick napisał:

Ja u siebie mam okolo 0.5l media na korpus (nie upychalem), czyli przy twoim litrazu potrzebowalbys min.5 korpusow(200litrow na 0.5l media), pewnie 2szeregowo 3 rownolegle by bylo ok. Zaloze się, ze pan Henryk przy tym litrazu doradzilby 2korpusy z purilite szeregowo. Moze przemysl sprawe jeszcze raz, zanim zaczniesz wiercic :).

Kwestię biologii mam już tak przerobioną i wiem, że 1-1,5l ceramiki mi wystarczy - 2 korpusy planuję na biologię.

Teraz kwestia mechanika. Więcej niż dwa korpusy równolegle mi nie wejdą w szafkę. Mogę w przyszłości rozbudować narurowca (gdy wyjmę kaseciak) i wyglądałby tak jak na zdjęciu. Otwory te same tylko przecięty układ i wstawione korpusy. 

Jeszcze raz zapytam czy taki układ się sprawdzi i czy mogę wiercić :)

Gdzie lepiej zawór spustowy? Przed czy za pompą?

 

IMG_20161227_153225.jpg

Opublikowano (edytowane)
30 minut temu, Paulstick napisał:

a u siebie mam okolo 0.5l media na korpus (nie upychalem), czyli przy twoim litrazu potrzebowalbys min.5 korpusow(200litrow na 0.5l media), pewnie 2szeregowo 3 rownolegle by bylo ok. Zaloze się, ze pan Henryk przy tym litrazu doradzilby 2korpusy z purilite szeregowo. Moze przemysl sprawe jeszcze raz, zanim zaczniesz wiercic :).

1 litr złoża biologicznego to jest i tak nad filtracja biologiczna. Nie wierzcie w bełkot marketingowców, że na na 200l ma być 0,5l złoża.

6 minut temu, JemioloSeba napisał:

Kwestię biologii mam już tak przerobioną i wiem, że 1-1,5l ceramiki mi wystarczy - 2 korpusy planuję na biologię.

Absolutnie się zgadzam, że 2 korpusy z biologią w zupełności wystarczą. W baniaku ze stabilną biologią wystarczy nawet jeden korpus.

Edytowane przez marcin1ja1
  • Dziękuję 1
Opublikowano
12 minut temu, JemioloSeba napisał:

Jeszcze raz zapytam czy taki układ się sprawdzi i czy mogę wiercić :)

Gdzie lepiej zawór spustowy? Przed czy za pompą?

Przy tym układzie szafki nic innego nie wymyślisz.
Jeśli chodzi o zawór spustowy to jedni wolą przed pompą, spływ będzie grawitacyjny, ale odpowietrzenie układu przed pompą. Ja mam za pompą i uważam, że jest ok, bo sobie podłączam wąż ogrodowy szybko-złączką i pompa pompuje mi wodę gdzie chcę.
 

  • Dziękuję 1
Opublikowano
Absolutnie się zgadzam, że 2 korpusy z biologią w zupełności wystarczą. W baniaku ze stabilną biologią wystarczy nawet jeden korpus.

Nie wypowiem się na temat biologii, bo moznaby godzinami dyskutowac i nigdzie bysmy nie doszli. Martwi mnie natomiast przeplyw. Korpus niezaleznie od gwintu ma wylot w srodku na pol cala. Do tego opory tworzone przez media, nijak to się ma do 1calowych rurek. Gdyby to byl 500litrowy zbiornik, to bym się przymknal, ale przy prawie 1000 litrowym akwie nie jestem pewien. Niech moze Stan się wypowie na ten temat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Opublikowano
4 minuty temu, timi napisał:

Przy tym układzie szafki nic innego nie wymyślisz.
Jeśli chodzi o zawór spustowy to jedni wolą przed pompą, spływ będzie grawitacyjny, ale odpowietrzenie układu przed pompą. Ja mam za pompą i uważam, że jest ok, bo sobie podłączam wąż ogrodowy szybko-złączką i pompa pompuje mi wodę gdzie chcę.

Jest jeszcze taka opcja:

Pierwsze dwa korpusy mechaniczne zmieniam na trzy (równoległe). Takie jak w temacie @Paulstick post 80 - 

 

Spust robię przed i za pompą - żaden koszt a problem rozwiązany :)

 

Opublikowano
Jest jeszcze taka opcja:

Pierwsze dwa korpusy mechaniczne zmieniam na trzy (równoległe). Takie jak w temacie @Paulstick post 80 - 

 

Spust robię przed i za pompą - żaden koszt a problem rozwiązany

 

Nie mialem narowca z dwoma rownoleglymi korpusami, takze ciezko mi porownac z trzema, ale zrobilem kilka obliczen i gdzie 3/4 rurki w miare odpowiadaja przelotowi 2 korpusow, tak przy 1 calowych rurkach 2 to już za malo. Oczywiscie to wszystko czysta teoria, osobiscie wolalem zrobic na 3 zebym nie myslal co by bylo gdyby...

W moim poscie jest tandetnie nagrany filmik pokazujacy przeplyw, nie moge narzekac, musialem poszerzyc sam wylot do 40mm bo mi wymywalo ostro piasek po drugiej stronie.

Jesli jestes zadowolony z mniejszej ilosci korpusow biologicznych, to szczerze polecam moj schemat, oczywiscie jesli znajdziesz miejsce.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Dziękuję 1
Opublikowano
1 godzinę temu, Paulstick napisał:

Nie wypowiem się na temat biologii, bo moznaby godzinami dyskutowac i nigdzie bysmy nie doszli. Martwi mnie natomiast przeplyw. Korpus niezaleznie od gwintu ma wylot w srodku na pol cala. Do tego opory tworzone przez media, nijak to się ma do 1calowych rurek. Gdyby to byl 500litrowy zbiornik, to bym się przymknal, ale przy prawie 1000 litrowym akwie nie jestem pewien. Niech moze Stan się wypowie na ten temat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Wielokrotnie temat ten był już wałkowany. Jestem nawet gotów stwierdzić, że na 1000l baniak wystarczy napełnić 2 korpusy najtańszym złożem biologicznym. A u Stana ta ilość biologii to lekkie zboczenie, które na szczęście ani jemu ani rybą nie zaszkodzi. Jeżeli mamy ograniczone miejsce pod baniakiem to dodatkowe korpusy lepiej przeznaczyć na filtrację fizyko-chemiczną (purigen, purolite, TMBT, węgiel, itd.).

  • Dziękuję 1
Opublikowano
Just now, marcin1ja1 said:

Wielokrotnie temat ten był już wałkowany. Jestem nawet gotów stwierdzić, że na 1000l baniak wystarczy napełnić 2 korpusy najtańszym złożem biologicznym. A u Stana ta ilość biologii to lekkie zboczenie, które na szczęście ani jemu ani rybą nie zaszkodzi. Jeżeli mamy ograniczone miejsce pod baniakiem to dodatkowe korpusy lepiej przeznaczyć na filtrację fizyko-chemiczną (purigen, purolite, TMBT, węgiel, itd.).

Mysle, ze temat ilosci biologii zostal wyczerpany kilka postow wyzej, jak napisalem nie ma sensu o tym dyskutowac. Chodzi tutaj w tej chwili o przeplyw a nie ilosc biologii.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.