Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Moge sprawdzić u siebie, mam podłączone 12modulow3LED RGB, ale już przyklejonych do płytki aluminiowej. W piątek bede w domu, to dam znać, jeśli moj wynik sie do czegoś przyda :)

Opublikowano
11 godzin temu, egon44 napisał:

Moduły otrzymasz połączone w jednej wiązce (przykład na fotce poniżej)

czyli jak zamówię np. 20 białych i 15 RGB, to nie ma sensu ich rozcinać czy rozłączać i rozdzielać równomiernie, tylko nakleić jakoś wężykiem czy spiralą.

Swoją droga dla dużego zbiornika to jest to rzeczywiście oszczędność, ale dla małego, np 120l główny koszt stanowią zasilacz i sterownik :-)

 

Opublikowano (edytowane)
39 minut temu, egon44 napisał:

Nawet jak grzeją się wszystkie tak samo tylko że ustawione np na 60% mocy? ;) 

No to chyba wiadomo że jeśli będą świecić pełną mocą to ich żywotność spada z czasem...

Ja po 1,5 roku nie zauważyłem u siebie spadku mocy czy nawet przepalenia jakiegoś modułu czy samej diody...

Moc świecenia nie ma raczej tak dużego znaczenia jak temperatura przy której dioda pracuje, choć wiadomo że jedno z drugim się wiąże :-) 

Edytowane przez Quba
Opublikowano
3 minuty temu, wojtekr napisał:

czyli jak zamówię np. 20 białych i 15 RGB, to nie ma sensu ich rozcinać czy rozłączać i rozdzielać równomiernie, tylko nakleić jakoś wężykiem czy spiralą.

Dokładnie nie ma sensu ich rozcinać,no bo po co ;) 

4 minuty temu, wojtekr napisał:

Swoją droga dla dużego zbiornika to jest to rzeczywiście oszczędność, ale dla małego, np 120l główny koszt stanowią zasilacz i sterownik :-)

Dla małego zbiornika też to będzie oszczędność bo będziesz potrzebował do niego dużo mniej modułów...

Dla przykładu jak w swoim 100cm zbiorniku posiadam 6szt modułów białych+6szt RGB(wszystkie 4-diodowe) gdzie łączna ich moc wynosi 17,28w...

Na sterowniku Romka wychodzi mi że pobierają one około 13-15w...

Opublikowano
27 minut temu, egon44 napisał:

Dokładnie nie ma sensu ich rozcinać,no bo po co ;) 

Tu bym polemizował. Przy dłuższych łańcuchach szczególnie, jeśli odprowadzanie ciepła z modułów jest marne przydałoby się rozdzielić jeden łańcuch na dwa spięte równolegle po to, by przez pierwsze moduły (czyt. przez przewód, który przechodzi przez moduły) płynął mniejszy prąd co ograniczy grzanie bo na tych przewodach zawsze jakieś tam ciepło jest wydzielane.

Opublikowano

Dzięki Quba  poczekam, albo ktoś inny szybciej sprawdzi.

Ważne jest sprawdzenie na długich sznurach jeszcze do niczego nie przyklejonych ponieważ przy długim sznurze zasilonym tylko z jednej strony cały prąd sznura płynie przez ten pierwszy moduł a przez ostatni tylko prąd tego ostatniego modułu. Jak całość ma np 30W to już temat jest ważny.

Wszystko zależy jak jest zrobione wewnętrzne podłączenie zasilania poszczególnych modułów i każdy sznur od producenta może być inny - dlatego warto sprawdzić zanim przykleisz i nie do plastiku tylko do amelinium:D.

Andrzeju - tak pisałem o tych z postu #25  bo za chwilę będzie w Polsce tyle różnych modułów led że będą porażki za porażką.

właśnie przed chwilą dostałem nowy rodzaj  modułów:D

https://pl.aliexpress.com/item/5pcs-lot-2W-high-power-led-module-side-lighting-5050-led-lamps-1-led-module-injection/32513713687.html?spm=2114.13010608.0.0.6b7wNe

no świeci to faktycznie ponad 160lm i światło koło 7000-8000K moduł ma wodoodporność IP65 oraz soczewkę skupiającą i refrakcyjną  15x45st czyli kolimator refrakcyjny ( rozpraszający) - zajefane światełko powiem wam.:D bo z 10szt jakieś 1600lm ale skupione wszystko światło na powierzchni dna akwarium więc nie wali po oczach jak stoisz przed baniakiem jak jest w typowych ledach 120 st tylko świeci wszystko w dół. Miało to być takie cóś:Ddo zrobienia smug światła w wodzie ale najpierw muszę zrobić z tego IP70:D by wsadzić pod wodę.

ATT00160.jpg

Na górze nowy rodzaj modułów 6cio ledowych 2W luminoforowych czyli świecą jak diabli . Te mają połączenia wewnętrzne tak że pierwszy moduł od strony zasilenia jest o wiele bardziej gorący niż ten ostatni. Trzeba zasilanie podłączać z obu stron sznura modułów albo jak pisał Ouba rozcinać na dwa mniejsze równolegle podłączone a szeregowo przyklejone do belki.

Poniżej nowy rodzaj modułów na diodach SMD 5050 3W - 300lm  ( są jeszcze diody 5050 5W ) każdy moduł pobiera 2W  i te nagrzewają się wszystkie równomiernie więc zasilanie wystarczy podłączyć tylko z jednej strony - niby drobiazgi ale ważne bo tak na prawdę liczy się temperatura spodu chipa a nie ta na plastikowej belce przedzielone wszystko izolującą grubą taśmą dwustronną 3M. Na dotyk belka może być chłodna a chip może mieć 80 C i się gotować - do spalenia za chwilę.

To są  sprawy niby mało zauważalne ale istotne w długim czasie eksploatacji a o takie właśnie nam chodzi w akwarystyce - by moduły nie przepalały się po jednym co kilka miesięcy - to jest od temperatury

Trwałość led jeszcze zależy od wodoodporności , producenta, i wykorzystania mocy nominalnej - żadnego chinola nie można użytkować na 100% bo za chwilę padnie - co najwyżej na 80% wtedy popracuje nawet kilka lat.

 

 

 

 

Opublikowano (edytowane)
43 minuty temu, Quba napisał:

Tu bym polemizował. Przy dłuższych łańcuchach szczególnie, jeśli odprowadzanie ciepła z modułów jest marne przydałoby się rozdzielić jeden łańcuch na dwa spięte równolegle po to, by przez pierwsze moduły (czyt. przez przewód, który przechodzi przez moduły) płynął mniejszy prąd co ograniczy grzanie bo na tych przewodach zawsze jakieś tam ciepło jest wydzielane.

Wiesz nie wiem czy to będzie miało jakikolwiek wpływ na moduły czy na przewody oraz przechodzący przez nie prąd...

Tu by musieli się wypowiedzieć koledzy którzy mają po 20szt modułów w jednej wiązce przyklejone razem bez ucinania na profilu...

30 minut temu, deccorativo napisał:

Dzięki Quba  poczekam, albo ktoś inny szybciej sprawdzi.

Ważne jest sprawdzenie na długich sznurach jeszcze do niczego nie przyklejonych ponieważ przy długim sznurze zasilonym tylko z jednej strony cały prąd sznura płynie przez ten pierwszy moduł a przez ostatni tylko prąd tego ostatniego modułu. Jak całość ma np 30W to już temat jest ważny.

Wszystko zależy jak jest zrobione wewnętrzne podłączenie zasilania poszczególnych modułów i każdy sznur od producenta może być inny - dlatego warto sprawdzić zanim przykleisz i nie do plastiku tylko do amelinium:D.

Andrzeju - tak pisałem o tych z postu #25  bo za chwilę będzie w Polsce tyle różnych modułów led że będą porażki za porażką.

właśnie przed chwilą dostałem nowy rodzaj  modułów:D

https://pl.aliexpress.com/item/5pcs-lot-2W-high-power-led-module-side-lighting-5050-led-lamps-1-led-module-injection/32513713687.html?spm=2114.13010608.0.0.6b7wNe

no świeci to faktycznie ponad 160lm i światło koło 7000-8000K moduł ma wodoodporność IP65 oraz soczewkę skupiającą i refrakcyjną  15x45st czyli kolimator refrakcyjny ( rozpraszający) - zajefane światełko powiem wam.:D bo z 10szt jakieś 1600lm ale skupione wszystko światło na powierzchni dna akwarium więc nie wali po oczach jak stoisz przed baniakiem jak jest w typowych ledach 120 st tylko świeci wszystko w dół. Miało to być takie cóś:Ddo zrobienia smug światła w wodzie ale najpierw muszę zrobić z tego IP70:D by wsadzić pod wodę.

ATT00160.jpg

Na górze nowy rodzaj modułów 6cio ledowych 2W luminoforowych czyli świecą jak diabli . Te mają połączenia wewnętrzne tak że pierwszy moduł od strony zasilenia jest o wiele bardziej gorący niż ten ostatni. Trzeba zasilanie podłączać z obu stron sznura modułów albo jak pisał Ouba rozcinać na dwa mniejsze równolegle podłączone a szeregowo przyklejone do belki.

Poniżej nowy rodzaj modułów na diodach SMD 5050 3W - 300lm  ( są jeszcze diody 5050 5W ) każdy moduł pobiera 2W  i te nagrzewają się wszystkie równomiernie więc zasilanie wystarczy podłączyć tylko z jednej strony - niby drobiazgi ale ważne bo tak na prawdę liczy się temperatura spodu chipa a nie ta na plastikowej belce przedzielone wszystko izolującą grubą taśmą dwustronną 3M. Na dotyk belka może być chłodna a chip może mieć 80 C i się gotować - do spalenia za chwilę.

To są  sprawy niby mało zauważalne ale istotne w długim czasie eksploatacji a o takie właśnie nam chodzi w akwarystyce - by moduły nie przepalały się po jednym co kilka miesięcy - to jest od temperatury

Trwałość led jeszcze zależy od wodoodporności , producenta, i wykorzystania mocy nominalnej - żadnego chinola nie można użytkować na 100% bo za chwilę padnie - co najwyżej na 80% wtedy popracuje nawet kilka lat.

No i o taką konkretną wyczerpującą odpowiedź mi chodziło :) 

Już myślałem że nie odpiszesz :D 

Czyli jeśli dobrze skumałem to w przypadku zakupu przez kolegę 20szt tych modułów(link poniżej) gdzie każdy moduł ma moc 1,08W x20szt=21,6W najlepszym rozwiązaniem będzie podzielenie całej wiązki 20szt na pół czyli po 10szt modułów tak?Wtedy prąd będzie równomiernie przepływał przez każdy moduł i przewody w 10szt tak?https://www.perfektmarket.com.pl/modulled-goq-samsung-3-smd-5730-zimny-11000k-id-765

Edytowane przez MatiK
Usunąłem OT.
Opublikowano
33 minuty temu, deccorativo napisał:

Ważne jest sprawdzenie na długich sznurach

Może dlatego producent pisze, żeby maksymalnie 50 modułów było na jednym sznurze?

Jak mam 20 modułów, rozetnę je i połączę 2 szeregowe paski po 10 modułów, to musze zastosować zasilacz 18V? 

Opublikowano (edytowane)
9 minut temu, egon44 napisał:

Wiesz nie wiem czy to będzie miało jakikolwiek wpływ na moduły czy na przewody oraz przechodzący przez nie prąd...

Tu by musieli się wypowiedzieć koledzy którzy mają po 20szt modułów w jednej wiązce przyklejone razem bez ucinania na profilu...

 

Czyli jeśli dobrze skumałem to w przypadku zakupu przez kolegę 20szt tych modułów(link poniżej) gdzie każdy moduł ma moc 1,08W x20szt=21,6W najlepszym rozwiązaniem będzie podzielenie całej wiązki 20szt na pół czyli po 10szt modułów tak?Wtedy prąd będzie równomiernie przepływał przez każdy moduł i przewody w 10szt tak?https://www.perfektmarket.com.pl/modulled-goq-samsung-3-smd-5730-zimny-11000k-id-765

Oczywiście, że będzie miało wpływ na przepływający prąd jak i moc wydzielaną na tym przewodzie (czyt. ciepło). Wynika to z praw fizyki :) 

Zresztą deccorativo to potwierdził. 

Będzie to miało znaczenie w przypadku długich łańcuchów, w przypadku krótkich raczej niewielkie :)

Co do prądu po podzieleniu na dwa łańcuchy nie będzie przepływał równomiernie przez każdy moduł - największy będzie przepływał przez te moduły które są najbliżej źródła zasilania, ale będzie on po prostu 2x mniejszy niż w przypadku jednego łańcucha.

Dobra kończę zaśmiecać koledze temat  :)

2 minuty temu, wojtekr napisał:

Może dlatego producent pisze, żeby maksymalnie 50 modułów było na jednym sznurze?

Jak mam 20 modułów, rozetnę je i połączę 2 szeregowe paski po 10 modułów, to musze zastosować zasilacz 18V? 

Zasilacz dalej 12V :) 

Nie wiem czy jest sens rozcinać 20 sztuk bo na forum ludzie mają takie łańcuchy i nie grzeją się zbytnio. To ma sens jeśli mamy problem z utrzymaniem odpowiedniej na 1szych modułach w łańcuchu.

Edytowane przez Quba
  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)
55 minut temu, wojtekr napisał:

Jak mam 20 modułów, rozetnę je i połączę 2 szeregowe paski po 10 modułów, to musze zastosować zasilacz 18V? 

Moja wypowiedz miała jednak inny wydzwięk.;)

Zanim cokolwiek rozetniesz to najpierw sprawdz!!! .

Czy cały sznur modułów się grzeje równomiernie czy też pierwszy moduł od zasilania jest gorący a ostatni zimny .

Jeśli wszystkie moduły mniej więcej są tak samo ciepłe to nic nie rozcinasz . To może być różnie nawet dla tego samego producenta.

Jak pierwszy gorący a ostatni prawie zimny to albo rozcinasz albo zasilanie doprowadzasz do obu końców sznura. Zawsze łatwiej dać z dwu stron zasilanie niż rozcinać.

Wojtku zasilanie do modułów ma być 12V a nigdy 18V i najlepiej zasilacz montażowy 12V ten z dużą ilością dziurek w blachach bo ma regulację napięcia ( z prawej strony za listwą koło świecącej zielonej diody - pokręć w lewo czyli przeciwnie do wskazówek zegara) .

 

Wszystkie zasilacze 12V jakie miałem zawsze dawały wyższe napięcie niż 12V tak z reguły 12,3- 12,5V a te desk czyli zabudowane nawet 13V  Do LED- chinoli lepiej ustawić 11,5V  a na sterowniku Romka resztę regulacji jasności wg potrzeb.

Już pisałem dla taśm - koniecznie trzeba zregulować napięcie do 11,5V bo te chińskie zasilacze to "uśmiechnięta zemsta Chińczyka" - ustawiają więcej niż 12V bo niech się szybciej przepali to Europejczyk przeklnie ale kupi nowe.

 

 

Edytowane przez deccorativo
  • Dziękuję 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja również. Kształt głowy mi nie pasuje do saulosi
    • Obstawiam że na 99% to demasoni.
    • Bartku...demasoni nawet jak ledwo się " urodzi" to widać jego zdecydowane barwy czyli pasy pionowe. Nie można jego pomylić z inną rybą . No chyba , że jest złego gatunku. Wydaje mi się , że to może być saulosi lub coś innego.
    • Ta największa wygląda na crabro.
    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.    
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.