Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Moge sprawdzić u siebie, mam podłączone 12modulow3LED RGB, ale już przyklejonych do płytki aluminiowej. W piątek bede w domu, to dam znać, jeśli moj wynik sie do czegoś przyda :)

Opublikowano
11 godzin temu, egon44 napisał:

Moduły otrzymasz połączone w jednej wiązce (przykład na fotce poniżej)

czyli jak zamówię np. 20 białych i 15 RGB, to nie ma sensu ich rozcinać czy rozłączać i rozdzielać równomiernie, tylko nakleić jakoś wężykiem czy spiralą.

Swoją droga dla dużego zbiornika to jest to rzeczywiście oszczędność, ale dla małego, np 120l główny koszt stanowią zasilacz i sterownik :-)

 

Opublikowano (edytowane)
39 minut temu, egon44 napisał:

Nawet jak grzeją się wszystkie tak samo tylko że ustawione np na 60% mocy? ;) 

No to chyba wiadomo że jeśli będą świecić pełną mocą to ich żywotność spada z czasem...

Ja po 1,5 roku nie zauważyłem u siebie spadku mocy czy nawet przepalenia jakiegoś modułu czy samej diody...

Moc świecenia nie ma raczej tak dużego znaczenia jak temperatura przy której dioda pracuje, choć wiadomo że jedno z drugim się wiąże :-) 

Edytowane przez Quba
Opublikowano
3 minuty temu, wojtekr napisał:

czyli jak zamówię np. 20 białych i 15 RGB, to nie ma sensu ich rozcinać czy rozłączać i rozdzielać równomiernie, tylko nakleić jakoś wężykiem czy spiralą.

Dokładnie nie ma sensu ich rozcinać,no bo po co ;) 

4 minuty temu, wojtekr napisał:

Swoją droga dla dużego zbiornika to jest to rzeczywiście oszczędność, ale dla małego, np 120l główny koszt stanowią zasilacz i sterownik :-)

Dla małego zbiornika też to będzie oszczędność bo będziesz potrzebował do niego dużo mniej modułów...

Dla przykładu jak w swoim 100cm zbiorniku posiadam 6szt modułów białych+6szt RGB(wszystkie 4-diodowe) gdzie łączna ich moc wynosi 17,28w...

Na sterowniku Romka wychodzi mi że pobierają one około 13-15w...

Opublikowano
27 minut temu, egon44 napisał:

Dokładnie nie ma sensu ich rozcinać,no bo po co ;) 

Tu bym polemizował. Przy dłuższych łańcuchach szczególnie, jeśli odprowadzanie ciepła z modułów jest marne przydałoby się rozdzielić jeden łańcuch na dwa spięte równolegle po to, by przez pierwsze moduły (czyt. przez przewód, który przechodzi przez moduły) płynął mniejszy prąd co ograniczy grzanie bo na tych przewodach zawsze jakieś tam ciepło jest wydzielane.

Opublikowano

Dzięki Quba  poczekam, albo ktoś inny szybciej sprawdzi.

Ważne jest sprawdzenie na długich sznurach jeszcze do niczego nie przyklejonych ponieważ przy długim sznurze zasilonym tylko z jednej strony cały prąd sznura płynie przez ten pierwszy moduł a przez ostatni tylko prąd tego ostatniego modułu. Jak całość ma np 30W to już temat jest ważny.

Wszystko zależy jak jest zrobione wewnętrzne podłączenie zasilania poszczególnych modułów i każdy sznur od producenta może być inny - dlatego warto sprawdzić zanim przykleisz i nie do plastiku tylko do amelinium:D.

Andrzeju - tak pisałem o tych z postu #25  bo za chwilę będzie w Polsce tyle różnych modułów led że będą porażki za porażką.

właśnie przed chwilą dostałem nowy rodzaj  modułów:D

https://pl.aliexpress.com/item/5pcs-lot-2W-high-power-led-module-side-lighting-5050-led-lamps-1-led-module-injection/32513713687.html?spm=2114.13010608.0.0.6b7wNe

no świeci to faktycznie ponad 160lm i światło koło 7000-8000K moduł ma wodoodporność IP65 oraz soczewkę skupiającą i refrakcyjną  15x45st czyli kolimator refrakcyjny ( rozpraszający) - zajefane światełko powiem wam.:D bo z 10szt jakieś 1600lm ale skupione wszystko światło na powierzchni dna akwarium więc nie wali po oczach jak stoisz przed baniakiem jak jest w typowych ledach 120 st tylko świeci wszystko w dół. Miało to być takie cóś:Ddo zrobienia smug światła w wodzie ale najpierw muszę zrobić z tego IP70:D by wsadzić pod wodę.

ATT00160.jpg

Na górze nowy rodzaj modułów 6cio ledowych 2W luminoforowych czyli świecą jak diabli . Te mają połączenia wewnętrzne tak że pierwszy moduł od strony zasilenia jest o wiele bardziej gorący niż ten ostatni. Trzeba zasilanie podłączać z obu stron sznura modułów albo jak pisał Ouba rozcinać na dwa mniejsze równolegle podłączone a szeregowo przyklejone do belki.

Poniżej nowy rodzaj modułów na diodach SMD 5050 3W - 300lm  ( są jeszcze diody 5050 5W ) każdy moduł pobiera 2W  i te nagrzewają się wszystkie równomiernie więc zasilanie wystarczy podłączyć tylko z jednej strony - niby drobiazgi ale ważne bo tak na prawdę liczy się temperatura spodu chipa a nie ta na plastikowej belce przedzielone wszystko izolującą grubą taśmą dwustronną 3M. Na dotyk belka może być chłodna a chip może mieć 80 C i się gotować - do spalenia za chwilę.

To są  sprawy niby mało zauważalne ale istotne w długim czasie eksploatacji a o takie właśnie nam chodzi w akwarystyce - by moduły nie przepalały się po jednym co kilka miesięcy - to jest od temperatury

Trwałość led jeszcze zależy od wodoodporności , producenta, i wykorzystania mocy nominalnej - żadnego chinola nie można użytkować na 100% bo za chwilę padnie - co najwyżej na 80% wtedy popracuje nawet kilka lat.

 

 

 

 

Opublikowano (edytowane)
43 minuty temu, Quba napisał:

Tu bym polemizował. Przy dłuższych łańcuchach szczególnie, jeśli odprowadzanie ciepła z modułów jest marne przydałoby się rozdzielić jeden łańcuch na dwa spięte równolegle po to, by przez pierwsze moduły (czyt. przez przewód, który przechodzi przez moduły) płynął mniejszy prąd co ograniczy grzanie bo na tych przewodach zawsze jakieś tam ciepło jest wydzielane.

Wiesz nie wiem czy to będzie miało jakikolwiek wpływ na moduły czy na przewody oraz przechodzący przez nie prąd...

Tu by musieli się wypowiedzieć koledzy którzy mają po 20szt modułów w jednej wiązce przyklejone razem bez ucinania na profilu...

30 minut temu, deccorativo napisał:

Dzięki Quba  poczekam, albo ktoś inny szybciej sprawdzi.

Ważne jest sprawdzenie na długich sznurach jeszcze do niczego nie przyklejonych ponieważ przy długim sznurze zasilonym tylko z jednej strony cały prąd sznura płynie przez ten pierwszy moduł a przez ostatni tylko prąd tego ostatniego modułu. Jak całość ma np 30W to już temat jest ważny.

Wszystko zależy jak jest zrobione wewnętrzne podłączenie zasilania poszczególnych modułów i każdy sznur od producenta może być inny - dlatego warto sprawdzić zanim przykleisz i nie do plastiku tylko do amelinium:D.

Andrzeju - tak pisałem o tych z postu #25  bo za chwilę będzie w Polsce tyle różnych modułów led że będą porażki za porażką.

właśnie przed chwilą dostałem nowy rodzaj  modułów:D

https://pl.aliexpress.com/item/5pcs-lot-2W-high-power-led-module-side-lighting-5050-led-lamps-1-led-module-injection/32513713687.html?spm=2114.13010608.0.0.6b7wNe

no świeci to faktycznie ponad 160lm i światło koło 7000-8000K moduł ma wodoodporność IP65 oraz soczewkę skupiającą i refrakcyjną  15x45st czyli kolimator refrakcyjny ( rozpraszający) - zajefane światełko powiem wam.:D bo z 10szt jakieś 1600lm ale skupione wszystko światło na powierzchni dna akwarium więc nie wali po oczach jak stoisz przed baniakiem jak jest w typowych ledach 120 st tylko świeci wszystko w dół. Miało to być takie cóś:Ddo zrobienia smug światła w wodzie ale najpierw muszę zrobić z tego IP70:D by wsadzić pod wodę.

ATT00160.jpg

Na górze nowy rodzaj modułów 6cio ledowych 2W luminoforowych czyli świecą jak diabli . Te mają połączenia wewnętrzne tak że pierwszy moduł od strony zasilenia jest o wiele bardziej gorący niż ten ostatni. Trzeba zasilanie podłączać z obu stron sznura modułów albo jak pisał Ouba rozcinać na dwa mniejsze równolegle podłączone a szeregowo przyklejone do belki.

Poniżej nowy rodzaj modułów na diodach SMD 5050 3W - 300lm  ( są jeszcze diody 5050 5W ) każdy moduł pobiera 2W  i te nagrzewają się wszystkie równomiernie więc zasilanie wystarczy podłączyć tylko z jednej strony - niby drobiazgi ale ważne bo tak na prawdę liczy się temperatura spodu chipa a nie ta na plastikowej belce przedzielone wszystko izolującą grubą taśmą dwustronną 3M. Na dotyk belka może być chłodna a chip może mieć 80 C i się gotować - do spalenia za chwilę.

To są  sprawy niby mało zauważalne ale istotne w długim czasie eksploatacji a o takie właśnie nam chodzi w akwarystyce - by moduły nie przepalały się po jednym co kilka miesięcy - to jest od temperatury

Trwałość led jeszcze zależy od wodoodporności , producenta, i wykorzystania mocy nominalnej - żadnego chinola nie można użytkować na 100% bo za chwilę padnie - co najwyżej na 80% wtedy popracuje nawet kilka lat.

No i o taką konkretną wyczerpującą odpowiedź mi chodziło :) 

Już myślałem że nie odpiszesz :D 

Czyli jeśli dobrze skumałem to w przypadku zakupu przez kolegę 20szt tych modułów(link poniżej) gdzie każdy moduł ma moc 1,08W x20szt=21,6W najlepszym rozwiązaniem będzie podzielenie całej wiązki 20szt na pół czyli po 10szt modułów tak?Wtedy prąd będzie równomiernie przepływał przez każdy moduł i przewody w 10szt tak?https://www.perfektmarket.com.pl/modulled-goq-samsung-3-smd-5730-zimny-11000k-id-765

Edytowane przez MatiK
Usunąłem OT.
Opublikowano
33 minuty temu, deccorativo napisał:

Ważne jest sprawdzenie na długich sznurach

Może dlatego producent pisze, żeby maksymalnie 50 modułów było na jednym sznurze?

Jak mam 20 modułów, rozetnę je i połączę 2 szeregowe paski po 10 modułów, to musze zastosować zasilacz 18V? 

Opublikowano (edytowane)
9 minut temu, egon44 napisał:

Wiesz nie wiem czy to będzie miało jakikolwiek wpływ na moduły czy na przewody oraz przechodzący przez nie prąd...

Tu by musieli się wypowiedzieć koledzy którzy mają po 20szt modułów w jednej wiązce przyklejone razem bez ucinania na profilu...

 

Czyli jeśli dobrze skumałem to w przypadku zakupu przez kolegę 20szt tych modułów(link poniżej) gdzie każdy moduł ma moc 1,08W x20szt=21,6W najlepszym rozwiązaniem będzie podzielenie całej wiązki 20szt na pół czyli po 10szt modułów tak?Wtedy prąd będzie równomiernie przepływał przez każdy moduł i przewody w 10szt tak?https://www.perfektmarket.com.pl/modulled-goq-samsung-3-smd-5730-zimny-11000k-id-765

Oczywiście, że będzie miało wpływ na przepływający prąd jak i moc wydzielaną na tym przewodzie (czyt. ciepło). Wynika to z praw fizyki :) 

Zresztą deccorativo to potwierdził. 

Będzie to miało znaczenie w przypadku długich łańcuchów, w przypadku krótkich raczej niewielkie :)

Co do prądu po podzieleniu na dwa łańcuchy nie będzie przepływał równomiernie przez każdy moduł - największy będzie przepływał przez te moduły które są najbliżej źródła zasilania, ale będzie on po prostu 2x mniejszy niż w przypadku jednego łańcucha.

Dobra kończę zaśmiecać koledze temat  :)

2 minuty temu, wojtekr napisał:

Może dlatego producent pisze, żeby maksymalnie 50 modułów było na jednym sznurze?

Jak mam 20 modułów, rozetnę je i połączę 2 szeregowe paski po 10 modułów, to musze zastosować zasilacz 18V? 

Zasilacz dalej 12V :) 

Nie wiem czy jest sens rozcinać 20 sztuk bo na forum ludzie mają takie łańcuchy i nie grzeją się zbytnio. To ma sens jeśli mamy problem z utrzymaniem odpowiedniej na 1szych modułach w łańcuchu.

Edytowane przez Quba
  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)
55 minut temu, wojtekr napisał:

Jak mam 20 modułów, rozetnę je i połączę 2 szeregowe paski po 10 modułów, to musze zastosować zasilacz 18V? 

Moja wypowiedz miała jednak inny wydzwięk.;)

Zanim cokolwiek rozetniesz to najpierw sprawdz!!! .

Czy cały sznur modułów się grzeje równomiernie czy też pierwszy moduł od zasilania jest gorący a ostatni zimny .

Jeśli wszystkie moduły mniej więcej są tak samo ciepłe to nic nie rozcinasz . To może być różnie nawet dla tego samego producenta.

Jak pierwszy gorący a ostatni prawie zimny to albo rozcinasz albo zasilanie doprowadzasz do obu końców sznura. Zawsze łatwiej dać z dwu stron zasilanie niż rozcinać.

Wojtku zasilanie do modułów ma być 12V a nigdy 18V i najlepiej zasilacz montażowy 12V ten z dużą ilością dziurek w blachach bo ma regulację napięcia ( z prawej strony za listwą koło świecącej zielonej diody - pokręć w lewo czyli przeciwnie do wskazówek zegara) .

 

Wszystkie zasilacze 12V jakie miałem zawsze dawały wyższe napięcie niż 12V tak z reguły 12,3- 12,5V a te desk czyli zabudowane nawet 13V  Do LED- chinoli lepiej ustawić 11,5V  a na sterowniku Romka resztę regulacji jasności wg potrzeb.

Już pisałem dla taśm - koniecznie trzeba zregulować napięcie do 11,5V bo te chińskie zasilacze to "uśmiechnięta zemsta Chińczyka" - ustawiają więcej niż 12V bo niech się szybciej przepali to Europejczyk przeklnie ale kupi nowe.

 

 

Edytowane przez deccorativo
  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A ja chciałbym natomiast zwrócić uwagę na filtrację - czy jest ona dobra i wydajna to sprawdzi się dopiero w praniu 🙂  Po pierwsze filtr UV na starcie nie jest zalecany - niepotrzebnie wydłuży czas dojrzewania zbiornika. Po drugie podwodna deszczownica (tak jak każda inna) tylko spowalnia przepływ wody z filtra, tak samo jak każde kolanko - zdejmij deszczownie, kolanko z wylotu filtra wewnętrznego wtedy uzyskasz dużo lepszą cyrkulację. A jeżeli już o cyrkulacji mowa to zmorą białego piasku będą widoczne odchody, które albo będą zalegać (przy niewłaściwej cyrkulacji), albo będą widoczne w czasie ich przemieszczania się wraz z nurtem wody. Z kolie białe kamienie szybko obrosną glonami (zielonymi albo jak to zwykle zaraz po starcie brązowymi) - ryby to lubią, ale będzie wyglądało to słabo na białym tle - takie uroki Malawi 🙂 
    • @Tomash Wpisz w SZUKAJ słowo ŚMIERDZĄCA , zaznacz WSZĘDZIE . Z najdziesz parę tematów z podobnym problemem. Może tam znajdziesz podpowiedz.  Masz link do strony na wszelki wypadek:  https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=śmierdząca&quick=1  
    • Hej. Dobrze, że wrzuciłeś zdjęcie bo podpowiem Ci w innej kwestii niż pytasz. Nie o parametrach ale też o komforcie dla ryb. Śnieżno biały piasek plus białe kamienie to nie najlepszy pomysł. Każdemu podoba się coś innego, wiadomo gusta są różne ale niestety rybą to się na pewno nie spodoba. Takie kolory będą odbijały mocno światło co wywoła stres u ryb. Nie będą się wybarwiać i na pewno nie będą się czuły dobrze w takiej aranżacji. Kolejna  ważną kwestią jest ułożenie skał. Masz ich za mało i są ułożone zbyt płasko Ryby z grupy mbuna żyją pośród skał, w grotach i na dużych powierzchniach skalnych. Pooglądaj naszą galerię, może będzie dla Ciebie inspiracją do stworzenia czegoś co będzie dla Ciebie ładne a dla ryb funkcjonalne i chociaż trochę będzie przypominać naturę w której żyją. Trzymam kciuki👍
    • Dzięki za odpowiedź, wstawiam zdjęcie dla lepszego oglądu sytuacji.   Jeżeli chodzi o parametry to NO2  i NO3 niewykrywalne w testach, GH*d około 14, KH*d około 10, ph bliżej 7,6 niż 7,8 i CL2 zero.   Jeżeli chodzi o dojrzewanie to cykl biologiczny raczej się zaczął, bo to o czym nie wspomniałem to na początku wrzuciłem dwa sumiki tymczasowo aby produkowały minimalne odchody i też były bakterie w płynie na początku. BTW sumiki się mają dobrze, ale wiadomo suma nic nie zajedzie i nie jest miarodajny.   Kamieni nie chciałbym usuwać raz, że mi się podobają, dwa że dojechałem do końca budżetu. Więc jeżeli nie będę pewien, że są toksyczne to wolałbym ich nie usuwać.   W sobotę jestem umówiony z hodowcą na odbiór gromadki saulosi. Jak oceniacie ryzyko, jeżeli mierzalne parametry wody są ok, węgiel aktywny zainstalowany w filtrze wewnętrznym działa i sumy wyglądają normalnie? Z góry dzięki za pomoc!        
    • Wieczorową porą: Od zalania zbiornika minęło niecałe 2 m-ce. Ryby pływają już miesiąc, nawet nie wiem kiedy to minęło...😉 Podopieczni rosną w oczach. Są żarłoczni jak piranie. Mam wrażenie, że zjadły by ile bym im nie dał... Ładnie się wybarwiają, pojawiają się już dominujące samce które zaczynają się stroszyć między sobą i samicami. Na chwilę obecną wszystko hula bez problemu🙂 jak widać na zdjęciach udało się wychodować zielony dywan z którego ryby są zachwycone🙂 mam nadzieję, że pokryje większą powierzchnię modułów, wtedy efekt będzie super. Oczywiście nie wszystko zawsze musi być kolorowo... Po zarybieniu i nauce karmienia, różnych próbach, lepszych i gorszych zdarzało się, że część karmy spływała do komina. Kilka razy i w różnych ilościach😕. Skutkiem czego niestety pojawiło się zachwianie parametrów. Testy Kropelkowe JBL. (wzrost NO2 do wartość ok. 0,3). Na szczęście sprawdzałem wyniki codziennie i szybko zareagowałem podkręceniem stałej podmiany wody. Potem wlałem bakterie Prodibio. Zwiększenie podmiany wody niestety spowodowało spadek temp. w zbiorniku do niecałych 20°C. Zasilanie mam bezpośrednio z sieci i w zimie ma ok 8°C. Nie chcąc już obniżać temperatury wody w akwarium, przy stanie N02 na poziomie 0,2 zastosowałem trzymane w pogotowiu Sachem Prime. N02 wróciło do niewykrywalnego poziomu (<0,01) Także, było stresu przez dwa dni ale udało się obyć bez żadnych strat w rybach.  Jeszcze jedną, rzeczą z którą się borykam to ocieranie się ryb. Po przeczytaniu kilku wątków i zastosowaniu chyba już wszystkiego.  Zmiana pokarmu, mocne ograniczenie karmienia, w końcu głodówka, zastosowanie soli akwarystycznej, miałem też preparat Preis Carely Coly-podejrzewajać pasożyty. Nic nie pomogło i ocierały się wszystkie gatunki. Co dziwne nie było to od razu po wpuszczeniu do zbiornika (do nowych parametrów wody) lecz po jakimś czasie. Już teraz nie pamiętam ale pewnie zbiegło się to z wahaniem N02, obniżeniem temp i prawdopodobnie mogło to wywołać u nich stres i rozwój pasożytów. Nie chciałem od razu wlewać lekarstw, więc próbowałem wszystkie lżejszego co tylko wyczytałem w innych wątkach. Jednak pomimo poprawnych odchodów ryb, idąc w stronę pasożytów kończę leczenie Capisolem/Protosolem podawanym w karmie naprzemiennie rano/wieczór. Z tego co obserwuje to pomogło. Odbieranie występuje już rzadziej i nie z taką "natarczywość" jak wcześniej.  Oprócz w/w problemów wszystko śmiga, żyje, rośnie i ma się dobrze. Gratuluję dotarcia do końca lektury😉
    • Cześć kupiłem rybki pod tą nazwą z hodowli od Pana z czech jest ktoś mi wstanie powiedzieć czy jest to rzeczywiście ten gatunek ? Wiem że zdjęcie nie jest najlepsze spróbuję wieczorem przy innym świetle zrobić lepsze. Kupiłem 15 maluchów z myślą o redukcji ale teraz się zastanawiam czy to w ogóle będzie to 😅
    • Czyli jeszcze start biologiczny mógł się nie zacząć. Co to znaczy w normie? Podaj konkretne wyniki bo samo pH akurat jest OK.  Błąd. W trakcie dojrzewania wody w akwarium nie rób podmian. Może faktycznie te kamienie są przyczyną nieprzyjemnego zapachu. Kamienie gipsowe faktycznie podnoszą pH  wody. Sprawdź pH wody w kranie.  Trudno mi to ocenić .  Może jednak warto dać inne kamienie  ? Choćby serpentynit ? Lub otoczaki?
    • Witam! Jestem w trakcie zakładania nowego malawi 100x40x40. Będzie tam dziesięć saulosi. Akwarium zalałem 2 tygodnie temu, wrzuciłem bakterie, mam dobrą filtrację (1400l/h kubełek z lampą UV, filtr kaskadowy jako mechaniczny + filtr wewnętrzny z węglem jako biolog). Chciałem za tydzień jechać po rybki, ale woda mimo, że kryształ to ma dosyć nieprzyjemny zapach. Podstawowe parametry NO2, NO3 w normie, pH 7,8. Zacząłem mieć podejrzenia co do kamieni czy to nie są one przypadkiem źródłem zapachu. Kamloty przywiozłem kiedyś z plaży z Chorwacji, są prawie białe. Może to głupie pytanie, ale czy kamienie mogą być źródłm zanieczyszczeń i czy mogą być groźne dla rybek? Zapach trochę przypomina gips. Kamienie przed włożeniem do baniaka wymyłem i odmoczyłem 24h. Wodę zmieniłem dwa razy po 30%. Proszę o radę bo nie chciał być wrzucić rybek w jakieś g...   Z góry dzięki za pomoc!!!
    • Dokładnie chodzi mi o ten  https://www.akwarystyczny24.pl/produkt/tlo-slim-line-50a-river-l-50-x-h-45-cm  Ale znalazłem mniej więcej bo w szarościach podobny tylko że w całości 200x50 to może w tym kierunku pójde , zobaczymy 👍💪
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.