Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Moge sprawdzić u siebie, mam podłączone 12modulow3LED RGB, ale już przyklejonych do płytki aluminiowej. W piątek bede w domu, to dam znać, jeśli moj wynik sie do czegoś przyda :)

Opublikowano
11 godzin temu, egon44 napisał:

Moduły otrzymasz połączone w jednej wiązce (przykład na fotce poniżej)

czyli jak zamówię np. 20 białych i 15 RGB, to nie ma sensu ich rozcinać czy rozłączać i rozdzielać równomiernie, tylko nakleić jakoś wężykiem czy spiralą.

Swoją droga dla dużego zbiornika to jest to rzeczywiście oszczędność, ale dla małego, np 120l główny koszt stanowią zasilacz i sterownik :-)

 

Opublikowano (edytowane)
39 minut temu, egon44 napisał:

Nawet jak grzeją się wszystkie tak samo tylko że ustawione np na 60% mocy? ;) 

No to chyba wiadomo że jeśli będą świecić pełną mocą to ich żywotność spada z czasem...

Ja po 1,5 roku nie zauważyłem u siebie spadku mocy czy nawet przepalenia jakiegoś modułu czy samej diody...

Moc świecenia nie ma raczej tak dużego znaczenia jak temperatura przy której dioda pracuje, choć wiadomo że jedno z drugim się wiąże :-) 

Edytowane przez Quba
Opublikowano
3 minuty temu, wojtekr napisał:

czyli jak zamówię np. 20 białych i 15 RGB, to nie ma sensu ich rozcinać czy rozłączać i rozdzielać równomiernie, tylko nakleić jakoś wężykiem czy spiralą.

Dokładnie nie ma sensu ich rozcinać,no bo po co ;) 

4 minuty temu, wojtekr napisał:

Swoją droga dla dużego zbiornika to jest to rzeczywiście oszczędność, ale dla małego, np 120l główny koszt stanowią zasilacz i sterownik :-)

Dla małego zbiornika też to będzie oszczędność bo będziesz potrzebował do niego dużo mniej modułów...

Dla przykładu jak w swoim 100cm zbiorniku posiadam 6szt modułów białych+6szt RGB(wszystkie 4-diodowe) gdzie łączna ich moc wynosi 17,28w...

Na sterowniku Romka wychodzi mi że pobierają one około 13-15w...

Opublikowano
27 minut temu, egon44 napisał:

Dokładnie nie ma sensu ich rozcinać,no bo po co ;) 

Tu bym polemizował. Przy dłuższych łańcuchach szczególnie, jeśli odprowadzanie ciepła z modułów jest marne przydałoby się rozdzielić jeden łańcuch na dwa spięte równolegle po to, by przez pierwsze moduły (czyt. przez przewód, który przechodzi przez moduły) płynął mniejszy prąd co ograniczy grzanie bo na tych przewodach zawsze jakieś tam ciepło jest wydzielane.

Opublikowano

Dzięki Quba  poczekam, albo ktoś inny szybciej sprawdzi.

Ważne jest sprawdzenie na długich sznurach jeszcze do niczego nie przyklejonych ponieważ przy długim sznurze zasilonym tylko z jednej strony cały prąd sznura płynie przez ten pierwszy moduł a przez ostatni tylko prąd tego ostatniego modułu. Jak całość ma np 30W to już temat jest ważny.

Wszystko zależy jak jest zrobione wewnętrzne podłączenie zasilania poszczególnych modułów i każdy sznur od producenta może być inny - dlatego warto sprawdzić zanim przykleisz i nie do plastiku tylko do amelinium:D.

Andrzeju - tak pisałem o tych z postu #25  bo za chwilę będzie w Polsce tyle różnych modułów led że będą porażki za porażką.

właśnie przed chwilą dostałem nowy rodzaj  modułów:D

https://pl.aliexpress.com/item/5pcs-lot-2W-high-power-led-module-side-lighting-5050-led-lamps-1-led-module-injection/32513713687.html?spm=2114.13010608.0.0.6b7wNe

no świeci to faktycznie ponad 160lm i światło koło 7000-8000K moduł ma wodoodporność IP65 oraz soczewkę skupiającą i refrakcyjną  15x45st czyli kolimator refrakcyjny ( rozpraszający) - zajefane światełko powiem wam.:D bo z 10szt jakieś 1600lm ale skupione wszystko światło na powierzchni dna akwarium więc nie wali po oczach jak stoisz przed baniakiem jak jest w typowych ledach 120 st tylko świeci wszystko w dół. Miało to być takie cóś:Ddo zrobienia smug światła w wodzie ale najpierw muszę zrobić z tego IP70:D by wsadzić pod wodę.

ATT00160.jpg

Na górze nowy rodzaj modułów 6cio ledowych 2W luminoforowych czyli świecą jak diabli . Te mają połączenia wewnętrzne tak że pierwszy moduł od strony zasilenia jest o wiele bardziej gorący niż ten ostatni. Trzeba zasilanie podłączać z obu stron sznura modułów albo jak pisał Ouba rozcinać na dwa mniejsze równolegle podłączone a szeregowo przyklejone do belki.

Poniżej nowy rodzaj modułów na diodach SMD 5050 3W - 300lm  ( są jeszcze diody 5050 5W ) każdy moduł pobiera 2W  i te nagrzewają się wszystkie równomiernie więc zasilanie wystarczy podłączyć tylko z jednej strony - niby drobiazgi ale ważne bo tak na prawdę liczy się temperatura spodu chipa a nie ta na plastikowej belce przedzielone wszystko izolującą grubą taśmą dwustronną 3M. Na dotyk belka może być chłodna a chip może mieć 80 C i się gotować - do spalenia za chwilę.

To są  sprawy niby mało zauważalne ale istotne w długim czasie eksploatacji a o takie właśnie nam chodzi w akwarystyce - by moduły nie przepalały się po jednym co kilka miesięcy - to jest od temperatury

Trwałość led jeszcze zależy od wodoodporności , producenta, i wykorzystania mocy nominalnej - żadnego chinola nie można użytkować na 100% bo za chwilę padnie - co najwyżej na 80% wtedy popracuje nawet kilka lat.

 

 

 

 

Opublikowano (edytowane)
43 minuty temu, Quba napisał:

Tu bym polemizował. Przy dłuższych łańcuchach szczególnie, jeśli odprowadzanie ciepła z modułów jest marne przydałoby się rozdzielić jeden łańcuch na dwa spięte równolegle po to, by przez pierwsze moduły (czyt. przez przewód, który przechodzi przez moduły) płynął mniejszy prąd co ograniczy grzanie bo na tych przewodach zawsze jakieś tam ciepło jest wydzielane.

Wiesz nie wiem czy to będzie miało jakikolwiek wpływ na moduły czy na przewody oraz przechodzący przez nie prąd...

Tu by musieli się wypowiedzieć koledzy którzy mają po 20szt modułów w jednej wiązce przyklejone razem bez ucinania na profilu...

30 minut temu, deccorativo napisał:

Dzięki Quba  poczekam, albo ktoś inny szybciej sprawdzi.

Ważne jest sprawdzenie na długich sznurach jeszcze do niczego nie przyklejonych ponieważ przy długim sznurze zasilonym tylko z jednej strony cały prąd sznura płynie przez ten pierwszy moduł a przez ostatni tylko prąd tego ostatniego modułu. Jak całość ma np 30W to już temat jest ważny.

Wszystko zależy jak jest zrobione wewnętrzne podłączenie zasilania poszczególnych modułów i każdy sznur od producenta może być inny - dlatego warto sprawdzić zanim przykleisz i nie do plastiku tylko do amelinium:D.

Andrzeju - tak pisałem o tych z postu #25  bo za chwilę będzie w Polsce tyle różnych modułów led że będą porażki za porażką.

właśnie przed chwilą dostałem nowy rodzaj  modułów:D

https://pl.aliexpress.com/item/5pcs-lot-2W-high-power-led-module-side-lighting-5050-led-lamps-1-led-module-injection/32513713687.html?spm=2114.13010608.0.0.6b7wNe

no świeci to faktycznie ponad 160lm i światło koło 7000-8000K moduł ma wodoodporność IP65 oraz soczewkę skupiającą i refrakcyjną  15x45st czyli kolimator refrakcyjny ( rozpraszający) - zajefane światełko powiem wam.:D bo z 10szt jakieś 1600lm ale skupione wszystko światło na powierzchni dna akwarium więc nie wali po oczach jak stoisz przed baniakiem jak jest w typowych ledach 120 st tylko świeci wszystko w dół. Miało to być takie cóś:Ddo zrobienia smug światła w wodzie ale najpierw muszę zrobić z tego IP70:D by wsadzić pod wodę.

ATT00160.jpg

Na górze nowy rodzaj modułów 6cio ledowych 2W luminoforowych czyli świecą jak diabli . Te mają połączenia wewnętrzne tak że pierwszy moduł od strony zasilenia jest o wiele bardziej gorący niż ten ostatni. Trzeba zasilanie podłączać z obu stron sznura modułów albo jak pisał Ouba rozcinać na dwa mniejsze równolegle podłączone a szeregowo przyklejone do belki.

Poniżej nowy rodzaj modułów na diodach SMD 5050 3W - 300lm  ( są jeszcze diody 5050 5W ) każdy moduł pobiera 2W  i te nagrzewają się wszystkie równomiernie więc zasilanie wystarczy podłączyć tylko z jednej strony - niby drobiazgi ale ważne bo tak na prawdę liczy się temperatura spodu chipa a nie ta na plastikowej belce przedzielone wszystko izolującą grubą taśmą dwustronną 3M. Na dotyk belka może być chłodna a chip może mieć 80 C i się gotować - do spalenia za chwilę.

To są  sprawy niby mało zauważalne ale istotne w długim czasie eksploatacji a o takie właśnie nam chodzi w akwarystyce - by moduły nie przepalały się po jednym co kilka miesięcy - to jest od temperatury

Trwałość led jeszcze zależy od wodoodporności , producenta, i wykorzystania mocy nominalnej - żadnego chinola nie można użytkować na 100% bo za chwilę padnie - co najwyżej na 80% wtedy popracuje nawet kilka lat.

No i o taką konkretną wyczerpującą odpowiedź mi chodziło :) 

Już myślałem że nie odpiszesz :D 

Czyli jeśli dobrze skumałem to w przypadku zakupu przez kolegę 20szt tych modułów(link poniżej) gdzie każdy moduł ma moc 1,08W x20szt=21,6W najlepszym rozwiązaniem będzie podzielenie całej wiązki 20szt na pół czyli po 10szt modułów tak?Wtedy prąd będzie równomiernie przepływał przez każdy moduł i przewody w 10szt tak?https://www.perfektmarket.com.pl/modulled-goq-samsung-3-smd-5730-zimny-11000k-id-765

Edytowane przez MatiK
Usunąłem OT.
Opublikowano
33 minuty temu, deccorativo napisał:

Ważne jest sprawdzenie na długich sznurach

Może dlatego producent pisze, żeby maksymalnie 50 modułów było na jednym sznurze?

Jak mam 20 modułów, rozetnę je i połączę 2 szeregowe paski po 10 modułów, to musze zastosować zasilacz 18V? 

Opublikowano (edytowane)
9 minut temu, egon44 napisał:

Wiesz nie wiem czy to będzie miało jakikolwiek wpływ na moduły czy na przewody oraz przechodzący przez nie prąd...

Tu by musieli się wypowiedzieć koledzy którzy mają po 20szt modułów w jednej wiązce przyklejone razem bez ucinania na profilu...

 

Czyli jeśli dobrze skumałem to w przypadku zakupu przez kolegę 20szt tych modułów(link poniżej) gdzie każdy moduł ma moc 1,08W x20szt=21,6W najlepszym rozwiązaniem będzie podzielenie całej wiązki 20szt na pół czyli po 10szt modułów tak?Wtedy prąd będzie równomiernie przepływał przez każdy moduł i przewody w 10szt tak?https://www.perfektmarket.com.pl/modulled-goq-samsung-3-smd-5730-zimny-11000k-id-765

Oczywiście, że będzie miało wpływ na przepływający prąd jak i moc wydzielaną na tym przewodzie (czyt. ciepło). Wynika to z praw fizyki :) 

Zresztą deccorativo to potwierdził. 

Będzie to miało znaczenie w przypadku długich łańcuchów, w przypadku krótkich raczej niewielkie :)

Co do prądu po podzieleniu na dwa łańcuchy nie będzie przepływał równomiernie przez każdy moduł - największy będzie przepływał przez te moduły które są najbliżej źródła zasilania, ale będzie on po prostu 2x mniejszy niż w przypadku jednego łańcucha.

Dobra kończę zaśmiecać koledze temat  :)

2 minuty temu, wojtekr napisał:

Może dlatego producent pisze, żeby maksymalnie 50 modułów było na jednym sznurze?

Jak mam 20 modułów, rozetnę je i połączę 2 szeregowe paski po 10 modułów, to musze zastosować zasilacz 18V? 

Zasilacz dalej 12V :) 

Nie wiem czy jest sens rozcinać 20 sztuk bo na forum ludzie mają takie łańcuchy i nie grzeją się zbytnio. To ma sens jeśli mamy problem z utrzymaniem odpowiedniej na 1szych modułach w łańcuchu.

Edytowane przez Quba
  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)
55 minut temu, wojtekr napisał:

Jak mam 20 modułów, rozetnę je i połączę 2 szeregowe paski po 10 modułów, to musze zastosować zasilacz 18V? 

Moja wypowiedz miała jednak inny wydzwięk.;)

Zanim cokolwiek rozetniesz to najpierw sprawdz!!! .

Czy cały sznur modułów się grzeje równomiernie czy też pierwszy moduł od zasilania jest gorący a ostatni zimny .

Jeśli wszystkie moduły mniej więcej są tak samo ciepłe to nic nie rozcinasz . To może być różnie nawet dla tego samego producenta.

Jak pierwszy gorący a ostatni prawie zimny to albo rozcinasz albo zasilanie doprowadzasz do obu końców sznura. Zawsze łatwiej dać z dwu stron zasilanie niż rozcinać.

Wojtku zasilanie do modułów ma być 12V a nigdy 18V i najlepiej zasilacz montażowy 12V ten z dużą ilością dziurek w blachach bo ma regulację napięcia ( z prawej strony za listwą koło świecącej zielonej diody - pokręć w lewo czyli przeciwnie do wskazówek zegara) .

 

Wszystkie zasilacze 12V jakie miałem zawsze dawały wyższe napięcie niż 12V tak z reguły 12,3- 12,5V a te desk czyli zabudowane nawet 13V  Do LED- chinoli lepiej ustawić 11,5V  a na sterowniku Romka resztę regulacji jasności wg potrzeb.

Już pisałem dla taśm - koniecznie trzeba zregulować napięcie do 11,5V bo te chińskie zasilacze to "uśmiechnięta zemsta Chińczyka" - ustawiają więcej niż 12V bo niech się szybciej przepali to Europejczyk przeklnie ale kupi nowe.

 

 

Edytowane przez deccorativo
  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Dlatego zastanów się czy faktyczne musisz  zmieniać. Teoretycznie im filtr ma większą wydajność , większy pobór mocy itp. tym będzie bardziej głośny. Ale to tylko teoria  bo może się zdarzyć , że ten o mniejszej mocy itp. może okazać się głośniejszy bo np. wirnik jest źle dopasowany i bije na ośce. Spójrz na to jeszcze z innej strony a mianowicie czy planujesz zmieniać akwa na większe?  Jeżeli tak to bym śmiało brał ten który będzie dedykowany do ewentualnego nowego litrażu.  Nikt Ci nie da 100% gwarancji , że konkretny filtr będzie cichy.  Zasugeruj się opiniami na ich temat ale ryzyko zawsze będzie. Ostatecznie zawsze można wyciszyć szafkę i znajdziesz tutaj kilka tematów o tym jak to zrobić.
    • Witam. W moim akwarium 214 litrów mam JBL-a e901 i ten filtr pracuje już 10 lat. Filtr jest sprawny i nigdy z nim nic złego się nie działo. Chcę go zmienić i pytanie czy przejść na nowszy model JBL e902 czy może zastosować większy JBL e1502 zleży mi też na poziomie głośności aby był cichy bo akwarium stoi w sypialni. 
    • Dla mnie non-mbuna to jest zagadka. Niby parametry wody w kranie idealne, w akwarium również, ale może jednak coś jest w wodzie co testy nie wykrywają? U mnie każde podejście do non-mbuny kończyło się fiaskiem.
    • Ja mam najtańsze kształtki z polecenia @triamond. Używam ich statycznie i teraz przy restarcie akwarium fajnie zaszły brudem. Na samym K1 i różnej gradacji gąbkach, bez waty woda kryształ na długości 260 cm.
    • Przerabiałem te media. Ten produkt był skuteczny, dość mocno podbijał PH - u mnie o ok. 0,5. Pomyśl o Seachem Malawi/Victoria Buffer - podnosi silnie pH oraz KH nie podnosząc GH.
    • Przy tej wielkości szkła najdroższy jest transport. Ja bym popytał po miejscowych lepszych sklepach - może któryś współpracuje z myciokiem, erybką lub podobnymi. Brałbym z 10. Kiedyś była akcja, że 240 pękały przy wzmocnieniach. Były właśnie robione z 8
    • Te ryby są nieprzewidywalne, ale u mnie nigdy jeden samiec się nie sprawdzał. Nie ważne w jakim litrażu. Dla przykładu teraz mam auratusa 4+4 (dwa potężne samce plus dwa to tacy chłopcy do bicia), samice spokojnie noszą młode do tego stopnia, że mam inwazję młodych. Na pewno agresję u nich rozkładają inne samce i temperatura, bo nie używam grzałki (w akwarium zimą mam ok 22 'C, a latem 26 'C).
    • Zabawa z żywicą a502ps: https://forum.klub-malawi.pl/topic/21578-jak-używać-purolite-a520e/page/13/#elControls_394430_menu Zwiększyłem podmianę wody do 7,7l/h (140% tygodniowo). Fosforany po tygodniu spadły do 0,8ppm. Przez tydzień pracował dodatkowo filtr 1 mikron na drugiej pompie. Woda czysta, ale przy ciemnym pokoju - widoczna mgiełka w skupionych stożkach światła z ledów wzdłuż akwarium. Wystarczy zapalić światło w pokoju by  znikła. Najwyraźniej to granica związana z samą wodą kranową (nadal idzie przez filtr ceramiczny, który powinien wyciąć wszystko powyżej 0,3 mikrometra) i filtracją biologiczną/karmą. W planach pozostawienie większej podmiany niż 1,2 l/h (20% tygodniowo przez ostatni rok).
    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.