Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Moge sprawdzić u siebie, mam podłączone 12modulow3LED RGB, ale już przyklejonych do płytki aluminiowej. W piątek bede w domu, to dam znać, jeśli moj wynik sie do czegoś przyda :)

Opublikowano
11 godzin temu, egon44 napisał:

Moduły otrzymasz połączone w jednej wiązce (przykład na fotce poniżej)

czyli jak zamówię np. 20 białych i 15 RGB, to nie ma sensu ich rozcinać czy rozłączać i rozdzielać równomiernie, tylko nakleić jakoś wężykiem czy spiralą.

Swoją droga dla dużego zbiornika to jest to rzeczywiście oszczędność, ale dla małego, np 120l główny koszt stanowią zasilacz i sterownik :-)

 

Opublikowano (edytowane)
39 minut temu, egon44 napisał:

Nawet jak grzeją się wszystkie tak samo tylko że ustawione np na 60% mocy? ;) 

No to chyba wiadomo że jeśli będą świecić pełną mocą to ich żywotność spada z czasem...

Ja po 1,5 roku nie zauważyłem u siebie spadku mocy czy nawet przepalenia jakiegoś modułu czy samej diody...

Moc świecenia nie ma raczej tak dużego znaczenia jak temperatura przy której dioda pracuje, choć wiadomo że jedno z drugim się wiąże :-) 

Edytowane przez Quba
Opublikowano
3 minuty temu, wojtekr napisał:

czyli jak zamówię np. 20 białych i 15 RGB, to nie ma sensu ich rozcinać czy rozłączać i rozdzielać równomiernie, tylko nakleić jakoś wężykiem czy spiralą.

Dokładnie nie ma sensu ich rozcinać,no bo po co ;) 

4 minuty temu, wojtekr napisał:

Swoją droga dla dużego zbiornika to jest to rzeczywiście oszczędność, ale dla małego, np 120l główny koszt stanowią zasilacz i sterownik :-)

Dla małego zbiornika też to będzie oszczędność bo będziesz potrzebował do niego dużo mniej modułów...

Dla przykładu jak w swoim 100cm zbiorniku posiadam 6szt modułów białych+6szt RGB(wszystkie 4-diodowe) gdzie łączna ich moc wynosi 17,28w...

Na sterowniku Romka wychodzi mi że pobierają one około 13-15w...

Opublikowano
27 minut temu, egon44 napisał:

Dokładnie nie ma sensu ich rozcinać,no bo po co ;) 

Tu bym polemizował. Przy dłuższych łańcuchach szczególnie, jeśli odprowadzanie ciepła z modułów jest marne przydałoby się rozdzielić jeden łańcuch na dwa spięte równolegle po to, by przez pierwsze moduły (czyt. przez przewód, który przechodzi przez moduły) płynął mniejszy prąd co ograniczy grzanie bo na tych przewodach zawsze jakieś tam ciepło jest wydzielane.

Opublikowano

Dzięki Quba  poczekam, albo ktoś inny szybciej sprawdzi.

Ważne jest sprawdzenie na długich sznurach jeszcze do niczego nie przyklejonych ponieważ przy długim sznurze zasilonym tylko z jednej strony cały prąd sznura płynie przez ten pierwszy moduł a przez ostatni tylko prąd tego ostatniego modułu. Jak całość ma np 30W to już temat jest ważny.

Wszystko zależy jak jest zrobione wewnętrzne podłączenie zasilania poszczególnych modułów i każdy sznur od producenta może być inny - dlatego warto sprawdzić zanim przykleisz i nie do plastiku tylko do amelinium:D.

Andrzeju - tak pisałem o tych z postu #25  bo za chwilę będzie w Polsce tyle różnych modułów led że będą porażki za porażką.

właśnie przed chwilą dostałem nowy rodzaj  modułów:D

https://pl.aliexpress.com/item/5pcs-lot-2W-high-power-led-module-side-lighting-5050-led-lamps-1-led-module-injection/32513713687.html?spm=2114.13010608.0.0.6b7wNe

no świeci to faktycznie ponad 160lm i światło koło 7000-8000K moduł ma wodoodporność IP65 oraz soczewkę skupiającą i refrakcyjną  15x45st czyli kolimator refrakcyjny ( rozpraszający) - zajefane światełko powiem wam.:D bo z 10szt jakieś 1600lm ale skupione wszystko światło na powierzchni dna akwarium więc nie wali po oczach jak stoisz przed baniakiem jak jest w typowych ledach 120 st tylko świeci wszystko w dół. Miało to być takie cóś:Ddo zrobienia smug światła w wodzie ale najpierw muszę zrobić z tego IP70:D by wsadzić pod wodę.

ATT00160.jpg

Na górze nowy rodzaj modułów 6cio ledowych 2W luminoforowych czyli świecą jak diabli . Te mają połączenia wewnętrzne tak że pierwszy moduł od strony zasilenia jest o wiele bardziej gorący niż ten ostatni. Trzeba zasilanie podłączać z obu stron sznura modułów albo jak pisał Ouba rozcinać na dwa mniejsze równolegle podłączone a szeregowo przyklejone do belki.

Poniżej nowy rodzaj modułów na diodach SMD 5050 3W - 300lm  ( są jeszcze diody 5050 5W ) każdy moduł pobiera 2W  i te nagrzewają się wszystkie równomiernie więc zasilanie wystarczy podłączyć tylko z jednej strony - niby drobiazgi ale ważne bo tak na prawdę liczy się temperatura spodu chipa a nie ta na plastikowej belce przedzielone wszystko izolującą grubą taśmą dwustronną 3M. Na dotyk belka może być chłodna a chip może mieć 80 C i się gotować - do spalenia za chwilę.

To są  sprawy niby mało zauważalne ale istotne w długim czasie eksploatacji a o takie właśnie nam chodzi w akwarystyce - by moduły nie przepalały się po jednym co kilka miesięcy - to jest od temperatury

Trwałość led jeszcze zależy od wodoodporności , producenta, i wykorzystania mocy nominalnej - żadnego chinola nie można użytkować na 100% bo za chwilę padnie - co najwyżej na 80% wtedy popracuje nawet kilka lat.

 

 

 

 

Opublikowano (edytowane)
43 minuty temu, Quba napisał:

Tu bym polemizował. Przy dłuższych łańcuchach szczególnie, jeśli odprowadzanie ciepła z modułów jest marne przydałoby się rozdzielić jeden łańcuch na dwa spięte równolegle po to, by przez pierwsze moduły (czyt. przez przewód, który przechodzi przez moduły) płynął mniejszy prąd co ograniczy grzanie bo na tych przewodach zawsze jakieś tam ciepło jest wydzielane.

Wiesz nie wiem czy to będzie miało jakikolwiek wpływ na moduły czy na przewody oraz przechodzący przez nie prąd...

Tu by musieli się wypowiedzieć koledzy którzy mają po 20szt modułów w jednej wiązce przyklejone razem bez ucinania na profilu...

30 minut temu, deccorativo napisał:

Dzięki Quba  poczekam, albo ktoś inny szybciej sprawdzi.

Ważne jest sprawdzenie na długich sznurach jeszcze do niczego nie przyklejonych ponieważ przy długim sznurze zasilonym tylko z jednej strony cały prąd sznura płynie przez ten pierwszy moduł a przez ostatni tylko prąd tego ostatniego modułu. Jak całość ma np 30W to już temat jest ważny.

Wszystko zależy jak jest zrobione wewnętrzne podłączenie zasilania poszczególnych modułów i każdy sznur od producenta może być inny - dlatego warto sprawdzić zanim przykleisz i nie do plastiku tylko do amelinium:D.

Andrzeju - tak pisałem o tych z postu #25  bo za chwilę będzie w Polsce tyle różnych modułów led że będą porażki za porażką.

właśnie przed chwilą dostałem nowy rodzaj  modułów:D

https://pl.aliexpress.com/item/5pcs-lot-2W-high-power-led-module-side-lighting-5050-led-lamps-1-led-module-injection/32513713687.html?spm=2114.13010608.0.0.6b7wNe

no świeci to faktycznie ponad 160lm i światło koło 7000-8000K moduł ma wodoodporność IP65 oraz soczewkę skupiającą i refrakcyjną  15x45st czyli kolimator refrakcyjny ( rozpraszający) - zajefane światełko powiem wam.:D bo z 10szt jakieś 1600lm ale skupione wszystko światło na powierzchni dna akwarium więc nie wali po oczach jak stoisz przed baniakiem jak jest w typowych ledach 120 st tylko świeci wszystko w dół. Miało to być takie cóś:Ddo zrobienia smug światła w wodzie ale najpierw muszę zrobić z tego IP70:D by wsadzić pod wodę.

ATT00160.jpg

Na górze nowy rodzaj modułów 6cio ledowych 2W luminoforowych czyli świecą jak diabli . Te mają połączenia wewnętrzne tak że pierwszy moduł od strony zasilenia jest o wiele bardziej gorący niż ten ostatni. Trzeba zasilanie podłączać z obu stron sznura modułów albo jak pisał Ouba rozcinać na dwa mniejsze równolegle podłączone a szeregowo przyklejone do belki.

Poniżej nowy rodzaj modułów na diodach SMD 5050 3W - 300lm  ( są jeszcze diody 5050 5W ) każdy moduł pobiera 2W  i te nagrzewają się wszystkie równomiernie więc zasilanie wystarczy podłączyć tylko z jednej strony - niby drobiazgi ale ważne bo tak na prawdę liczy się temperatura spodu chipa a nie ta na plastikowej belce przedzielone wszystko izolującą grubą taśmą dwustronną 3M. Na dotyk belka może być chłodna a chip może mieć 80 C i się gotować - do spalenia za chwilę.

To są  sprawy niby mało zauważalne ale istotne w długim czasie eksploatacji a o takie właśnie nam chodzi w akwarystyce - by moduły nie przepalały się po jednym co kilka miesięcy - to jest od temperatury

Trwałość led jeszcze zależy od wodoodporności , producenta, i wykorzystania mocy nominalnej - żadnego chinola nie można użytkować na 100% bo za chwilę padnie - co najwyżej na 80% wtedy popracuje nawet kilka lat.

No i o taką konkretną wyczerpującą odpowiedź mi chodziło :) 

Już myślałem że nie odpiszesz :D 

Czyli jeśli dobrze skumałem to w przypadku zakupu przez kolegę 20szt tych modułów(link poniżej) gdzie każdy moduł ma moc 1,08W x20szt=21,6W najlepszym rozwiązaniem będzie podzielenie całej wiązki 20szt na pół czyli po 10szt modułów tak?Wtedy prąd będzie równomiernie przepływał przez każdy moduł i przewody w 10szt tak?https://www.perfektmarket.com.pl/modulled-goq-samsung-3-smd-5730-zimny-11000k-id-765

Edytowane przez MatiK
Usunąłem OT.
Opublikowano
33 minuty temu, deccorativo napisał:

Ważne jest sprawdzenie na długich sznurach

Może dlatego producent pisze, żeby maksymalnie 50 modułów było na jednym sznurze?

Jak mam 20 modułów, rozetnę je i połączę 2 szeregowe paski po 10 modułów, to musze zastosować zasilacz 18V? 

Opublikowano (edytowane)
9 minut temu, egon44 napisał:

Wiesz nie wiem czy to będzie miało jakikolwiek wpływ na moduły czy na przewody oraz przechodzący przez nie prąd...

Tu by musieli się wypowiedzieć koledzy którzy mają po 20szt modułów w jednej wiązce przyklejone razem bez ucinania na profilu...

 

Czyli jeśli dobrze skumałem to w przypadku zakupu przez kolegę 20szt tych modułów(link poniżej) gdzie każdy moduł ma moc 1,08W x20szt=21,6W najlepszym rozwiązaniem będzie podzielenie całej wiązki 20szt na pół czyli po 10szt modułów tak?Wtedy prąd będzie równomiernie przepływał przez każdy moduł i przewody w 10szt tak?https://www.perfektmarket.com.pl/modulled-goq-samsung-3-smd-5730-zimny-11000k-id-765

Oczywiście, że będzie miało wpływ na przepływający prąd jak i moc wydzielaną na tym przewodzie (czyt. ciepło). Wynika to z praw fizyki :) 

Zresztą deccorativo to potwierdził. 

Będzie to miało znaczenie w przypadku długich łańcuchów, w przypadku krótkich raczej niewielkie :)

Co do prądu po podzieleniu na dwa łańcuchy nie będzie przepływał równomiernie przez każdy moduł - największy będzie przepływał przez te moduły które są najbliżej źródła zasilania, ale będzie on po prostu 2x mniejszy niż w przypadku jednego łańcucha.

Dobra kończę zaśmiecać koledze temat  :)

2 minuty temu, wojtekr napisał:

Może dlatego producent pisze, żeby maksymalnie 50 modułów było na jednym sznurze?

Jak mam 20 modułów, rozetnę je i połączę 2 szeregowe paski po 10 modułów, to musze zastosować zasilacz 18V? 

Zasilacz dalej 12V :) 

Nie wiem czy jest sens rozcinać 20 sztuk bo na forum ludzie mają takie łańcuchy i nie grzeją się zbytnio. To ma sens jeśli mamy problem z utrzymaniem odpowiedniej na 1szych modułach w łańcuchu.

Edytowane przez Quba
  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)
55 minut temu, wojtekr napisał:

Jak mam 20 modułów, rozetnę je i połączę 2 szeregowe paski po 10 modułów, to musze zastosować zasilacz 18V? 

Moja wypowiedz miała jednak inny wydzwięk.;)

Zanim cokolwiek rozetniesz to najpierw sprawdz!!! .

Czy cały sznur modułów się grzeje równomiernie czy też pierwszy moduł od zasilania jest gorący a ostatni zimny .

Jeśli wszystkie moduły mniej więcej są tak samo ciepłe to nic nie rozcinasz . To może być różnie nawet dla tego samego producenta.

Jak pierwszy gorący a ostatni prawie zimny to albo rozcinasz albo zasilanie doprowadzasz do obu końców sznura. Zawsze łatwiej dać z dwu stron zasilanie niż rozcinać.

Wojtku zasilanie do modułów ma być 12V a nigdy 18V i najlepiej zasilacz montażowy 12V ten z dużą ilością dziurek w blachach bo ma regulację napięcia ( z prawej strony za listwą koło świecącej zielonej diody - pokręć w lewo czyli przeciwnie do wskazówek zegara) .

 

Wszystkie zasilacze 12V jakie miałem zawsze dawały wyższe napięcie niż 12V tak z reguły 12,3- 12,5V a te desk czyli zabudowane nawet 13V  Do LED- chinoli lepiej ustawić 11,5V  a na sterowniku Romka resztę regulacji jasności wg potrzeb.

Już pisałem dla taśm - koniecznie trzeba zregulować napięcie do 11,5V bo te chińskie zasilacze to "uśmiechnięta zemsta Chińczyka" - ustawiają więcej niż 12V bo niech się szybciej przepali to Europejczyk przeklnie ale kupi nowe.

 

 

Edytowane przez deccorativo
  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Dobieranie akwarium do rozmiaru blatu to trochę dziwny pomysł.  Ale jeśli masz miejsce na akwarium 200x50 to nawet nie zastanawiaj się nad 120x40x50, bo po kilku miesiącach stwierdzisz, że jest za małe i będziesz sobie pluł w brodę, że nie postawiłeś większego. Sprawdź jak duże akwarium możesz zmieścić w pokoju. Potem poprzesuwaj meble, żeby weszło większe. Potem pomyśl czy wszystkie meble są naprawdę potrzebne, sprzedaj te zbędne (budżet wzrośnie), poprzestawiaj znowu te które zostały, żeby zrobić więcej miejsca. Ścian na razie nie burz (to przyjdzie później, jak złapiesz bakcyla), blat olej i celuj w takie szkło i stelaż jakie tam wciśniesz.  Jeśli nie mieszkasz w zabytkowej kamienicy to stropem się nie przejmuj, akwarium 500l waży tyle co dwóch Amerykanów stojących obok siebie, stropy się pod nimi nie zawalają. Jeśli Twój tata się o nie martwi to możesz podłożyć płytę pod stelaż żeby lepiej rozłożyć obciążenie podłogi. Fajnie, że pytasz i szukasz rozwiązań, to dobrze wróży na przyszłość. Jeśli jednak zdecydujesz się na 120x40x50 to bierz tego Juwela o którym pisał @Bartek_De, też od niego zaczynałem - solidny zestaw na początek, służył mi lata bez żadnych problemów.       
    • Różnica w cenie spora. Ale możesz wziąć pod uwagę zamontowanie jednego wzmocnienia poprzecznego . Ja tak zrobiłem gdy pękło moje. Trochę to może komplikować 'grzebanie" w akwa ale niespecjalnie . To tylko kwestia włożenia tła w przyszłości  ale i z tym można sobie poradzić.
    • Część. Powiem Ci szczerze, przemyśl to jeszcze... 240l. to jest niezbędne minimum jeżeli chodzi o ten biotop. 2 gatunki aby panował względny spokój. Max 3 kolory ryb. Większość z nas to przerabiała. Postawisz zbiorniki i za chwilkę będziesz żałował wydanych pieniędzy bo akwarium bardzo szybko się optycznie skurczy... Pomyśl o salonie, tam jak postawisz 200x50 to nacieszy oczy wszystkich domowników i gości🙂 Kasę można dozbierać i postawić coś bardziej sensownego. Nie nawiam na siłę, tylko opowiadam z własnego doświadczenia😉  Życzę powodzenia!
    • Jasne, też fakt, mogłem szybciej wszystko opisać. Generalnie po rozmowach z tatą doszliśmy do tego że najlepiej by było zostać przy tych 240l, tata nie jest pewny czy strop by uciągnął jakieś większe punktowe obciążenie, a w tej sprawie wolę zaufać. Akwarium dla mnie najlepiej jakby stało w moim pokoju, więc nie jestem zbyt skory żeby stało na parterze. Co do budżetu, to mogę wydać maksymalnie 2.5 tysiąca, chociaż oczywiście dobrze by było gdyby wyszło mniej. Blat ma wymiary 2m długości na 50 cm szerokości. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Od tego powinieneś zacząć planowanie. Przede wszystkim, ile możesz wygospodarować miejsca na akwarium i jaki masz na to budżet? Blat 10cm spokojnie wytrzyma, może masz kogoś znajomego, który wyspawa Ci stelaż pod ten blat. Jakie wymiary ma ten blat? A jak nie stelaż to na pewno taniej wyjdzie postawienie 3 cokołów z bloczków betonowych lub cegieł, na tym oprzeć blat i dorobić drzwiczki. Wszystko zależy od tego na co możesz sobie pozwolić. A jeszcze dobrze byłoby znać nośność stropu jeśli mieszkasz na piętrze. Jest wiele znaków zapytania, my możemy tylko gdybać...
    • Wiem że dobrze by było brać większe, z tym że szczerze bałbym się bo nie wiem do końca jaką nośność może mieć blat na którym chce to akwarium położyć - 240l, nawet ze skałami to nie jest właśnie np 400l + skały, a blatu raczej nie zamierzam wyrzucać. Nie wiem na ile to moja przezorność a na ile faktycznie może być niebezpiecznie, ale wolę dmuchać na zimne. Największym problemem by pewnie było znaleźć nogi do tego blatu które by to uciążenie zniosły, bo blat jest całkiem słusznej grubości - około 10 centymetrów. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Skoro ma być 10mm to lepiej brać większe np 450l, litraż dwa razy większy a grubość szyby ta sama. Jeśli interesuje Cię malawi to ważna jest wielkość zbiornika, im większe tym lepsze choć nie każdy może sobie pozwolić na ogromny litraż to jednak różnica między 240l a 450l jest bardzo duża, masz przede wszystkim większy wybór gatunków, więcej ryb, mniej strat z powodu agresji.
    • Cześć, miło mi . Najprawdopodobniej będę kupował właśnie od Przemka, lub od akwaria.pro. Bardzo dziękuje za tak duży odzew, finalnie najprawdopodobniej będę brał akwarium właśnie z szyby 10mm. Przede mną jeszcze pewnie sporo czytania tego forum do tego czasu, ale już wiem w jakim kierunku działać . Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Mam i miałem już kilka różzych zbiorników od Wromaku. Nigdy nie bylo z nimi żadnego problemu. Obecny 375l stoi już 5 lat.
    • @Radiowski Witam Ziomka z pięknego miasta Torunia. 😉 Potwierdzam słowa Andrzeja. Mam od Przemka akwarium, co prawda sam je przywiozłem, bo akurat miałem wyjazd do Szczecina, ale wiem, że zorganizowałby Ci transport. Super wykonanie, zrobi co tylko zechcesz. Różne widziałem tu opinie na temat kontaktu z nim, ja zupełnie nie mogę narzekać, wręcz przeciwnie. Niemal na ostatnią chwilę udało mi się nieco powiększyć ostateczne wymiary zbiornika (początkowo miało być takie, jakie teraz planujesz) - także stawiaj od razu największe, jakie możesz, byś później nie żałował. 😉
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.