Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

1 moduł to 1.08W i 120 lm (przynajmniej wg specyfikacji). Moim zdaniem do zbiornika dług. 80 cm spokojnie wystarczy 8 - 10 takich modułów. Żeby uzyskać pełne spectrum światła lepiej przemieszać 11kK z RGB. Ale możesz dać same białe zimne i zobaczyć jak to będzie wyglądać.

Co do biologii.. jest wzór wg którego można policzyć niezbędną ilość ceramiki: (ilość l wody w systemie : 200) x 0,5 = ilość litrów ceramiki

Opublikowano

Moim zdaniem w takim zbiorniku jaki ma kolega dobrym a zarazem tanim kosztem było by zbudowanie kaseciaka na dobrej pompce https://www.plantagarden.pl/pompy/2771-pompa-obiegowa-hydor-pico-evo-mag-1200.html

Do kasety 0,5l ceramiki bądź innego złoża+potem ewentualnie purolite...

Co do oświetlenia to spokojnie koledze wystarczy zakupić 6szt białych modułów zimnych + 6szt RGB gdzie zapewne i tak będzie miał za jasno więc moduły skręci na sterowniku na mniejszą moc...

Opublikowano

Czyli wstępnie 6xLED 11000K + 6LED RGB + sterownik Led Dimmer Pro, a moc skoryguję.. Fajny ten sterownik, właśnie czytam o nim :) Pokrywa faktycznie lepiej ze spienionego PCV. Tym bardziej, że meble mam białe, więc taka pokrywa będzie dobrze wyglądać. O filtrze jeszcze pomyślę i poczytam o tym kaseciaku. 

Opublikowano
5 minut temu, mrkojiro napisał:

Czyli wstępnie 6xLED 11000K + 6LED RGB + sterownik Led Dimmer Pro, a moc skoryguję.. Fajny ten sterownik, właśnie czytam o nim :) 

Dokładnie tak ja bym tobie proponował...

5 minut temu, mrkojiro napisał:

Pokrywa faktycznie lepiej ze spienionego PCV. Tym bardziej, że meble mam białe, więc taka pokrywa będzie dobrze wyglądać.

Białe meble to i białe PCV :) http://plyty.fabertec.pl/PCV-spienione-light-kolor-bialy

6 minut temu, mrkojiro napisał:

 O filtrze jeszcze pomyślę i poczytam o tym kaseciaku. 

Poczytaj bo w twoim przypadku to będzie dobre rozwiązanie...

Potem zdecydujesz co dalej ;) 

Opublikowano

Dobrze że wybrałeś mniejsze ilości tych modułów. W praktyce sam zobaczysz jak to ładnie świeci i wybarwia, a to, że będziesz miał skręcone do ~70% to raczej pewne :) Plusem takiego układu jest to, że przy przesiadce na większe pogonisz pokrywę i ledy a sterownik zostanie do nowego większego baniaka.

Nieśmiało spytam, może jeszcze możesz zrobić te 100cm ? móże jeszcze mebel nie gotowy, uwierz, ze dla tych ryb te 20 cm to dużo :) Ryby będą się naturalniej zachowywać, być może (w co wątpię uda Cię się stworzyć dwa haremy).

Opublikowano (edytowane)

Dzięki za link do płyt PCV, właśnie szukałem. Jaka grubość będzie najlepsza? Na pewno jedna tafla 80x40 cm będzie otwierana na siłownikach. Taki mam plan w głowie :D

Niestety 100 cm już się nie da. Płyty pocięte i oklejone maszynowo, szafka już częściowo złożona. Poza tym 100 cm to trącałbym łokciem w akwarium siedząc przy biurku obok.

Edytowane przez mrkojiro
Opublikowano
9 minut temu, mrkojiro napisał:

Niestety 100 cm już się nie da. Płyty pocięte i oklejone maszynowo, szafka już częściowo złożona. Poza tym 100 cm to trącałbym łokciem w akwarium siedząc przy biurku obok.

Wszystko się da :) kleisz płytę 100x40 i kładziesz na obecnej szafce, gorsza sprawa z tym łokciem ;)

Opublikowano
53 minuty temu, Pleziorro napisał:

Te glony których się tak boisz, w naszym biotopie są dość pożądane, nasze ryby się nimi żywią a moim zdaniem dywan z glonów na kamieniach wygląda bardzo dobrze. Odsyłam do Galerii i zdjęcie akwarium koleżanki Rosa1986.

Tak jak Plezi napisał, nie bój się glonów :D. One naprawdę fajnie wyglądają, a do tego ryby mają frajdę ;)

Spójrz jak to wygląda u mnie :)

 

20161102_190506.jpg

  • Dziękuję 2
Opublikowano
10 minut temu, mrkojiro napisał:

Dzięki za link :D Właśnie szukałem gdzie mogę to dostać już pocięte. Jaką grubość najlepiej zastosować? Nie wiem jaką to ma sztywność. W głowie urodził już się pomysł na otwieraną klapę na siłownikach, czyli największa tafla to właśnie 80x40 cm około. 

Co do grubości pokrywy to ja u siebie w 100cm długości zbiorniku mam z 5mm grubości PCV...

Mogę tobie ułatwić zbudowanie pokrywy :) 

Mam taki plik co wylicza ilość potrzebnych formatek do zbudowania jej...Wtedy zamawiasz gotowe formatki,sklejasz i gotowe...

9 minut temu, spiochu napisał:

Dodajmy, LEDy białe na diodach 5630(5730) a RGB na 5050.

Dokładnie ja bym koledze proponował zakup tych ;) 

https://www.perfektmarket.com.pl/modulled-goq-samsung-3-smd-5730-zimny-11000k-id-765

https://www.perfektmarket.com.pl/modul-led-goq-samsung-3-smd-5050-rgb-id-151

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.