Skocz do zawartości

Filtracja narurowa - problem


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam. Chciałem zbudować do nowego akwarium system filtracji na rurowej ale mam mały problem. Otóż w razie braku prądu system się zapowietrza i nie chce sam ruszyć. Moźe ktoś doświadczony podeśle jakiś schemat jak to wszystko podłączyć żeby działało  bezproblemowo. Posiadam 4 x filtr na rurowy 10" pompa co Wilo Stratos pico 25/1-4. Miejsce do tego przeznaczone to 47cm szerokości i 80cm wysokości. Poniżej zdjęcia. Rurki na zdjęciu to tylko projekt. Będą plastiki, to jest tylko schemat do uruchomienia zanim włożę do akwarium wszystko musi działać bez zarzutów.

IMG_20161029_182315.jpg

IMG_20161029_182317.jpg

IMG_20161029_182319.jpg

IMG_20161029_182326.jpg

Opublikowano

Schematy znajdziesz bez problemu na forum ale dziwne jest to, że przy zaniku prądu "system" rozumiem pompa się zapowietrza. Jedyna opcja to jakaś nieszczelność i pompa umieszczona powyżej korpusów?

Opublikowano

Schematy znalazłem na forum, poprzez google itd itp. Miałem zmontowane jak na zdjęciu i jest problem z zassaniem wody, Jak już zassało to było ok. Ale gdy wyciągnąłem wtyczkę z prądu znowu był problem z zassaniem wody. I obawiam się, że podczas zaniku prądu nie będę miał filtracji w akwa, a planuje 450l więc zależy mi na niezawodności.

schemat.jpg

Opublikowano

Układ masz kiepsko rozwiązany ze względu na szeregowe połączenie korpusów ale mimo to, raz zalany szczelny układ, bez kombinowania przy korpusach, zaworach nie ma prawa się zapowietrzyć przy wyłączeniu pompy. Zdarza się zapowietrzenie pompy podczas wymiany wkładów ale zazwyczaj rusza sam i po kilkunastu minutach się całkowicie odpowietrza. Problemem często, przy skomplikowanych układach, jest zalanie całości przy starcie ale prosty myk z podłączeniem układu do kranu i wykorzystanie ciśnienia w rurach załatwia sprawę, później już nie ma większych problemów.

Tu masz filmik stana fajnie opisujący ten ssystem filracji 

 

Opublikowano

Jeśli byś mógł. Rozrysuj jak to połączyć w całość. I móc po prostu o tym nie myśleć. Już wydałem sporo i chciałbym żeby to działało. Mogę jeszcze wydać do 400zł. Komodę pod akwarium będę miał 150 x 80 cm ( 3 przegrody po 50 cm x 80 cm) więc mogę zrobić przejście między ściankami, więc jest jeszcze trochę miejsca, tylko jakby ktoś mógł w łopatologiczny sposób wytłumaczyć. Będę wdzięczny.

Opublikowano (edytowane)

Luk42a proponuje zagladnac do poprzednich postow. Sam jestem w trakcie budowania narurowca i wiekszosc informacji znalazlem albo na forum, albo w filmach Stana. Jak ci sie nie chce szukac, to chociaz zerknij do mojego postu na temat mojego narurowca.

p.s. Patrze na ta twoja pompe I zastanawiam sie czy ona nie jest jednym z powodow twoich problemow. Jesli tak, to sama pompa Cie wyniesie okolo 250zlotych.

 

Edytowane przez Paulstick
Opublikowano
1 minutę temu, Paulstick napisał:

Luk42a proponuje zagladnac do poprzednich postow. Sam jestem w trakcie budowania narurowca i wiekszosc informacji znalazlem albo na forum, albo w filmach Stana. Jak ci sie nie chce szukac, to chociaz zerknij do mojego postu na temat mojego narurowca.

 

Witam kolegę. To nie tak że nie chce mi się szukać. System działa do czasu wyciągnięcia wtyczki, a przy większym akwarium raczej nie chciał bym tam grzebać odpowietrzać itd, itp. Postów, schematów przeczytałem setki, pompę dobrałem aby brała jak najmniej prądu. Po prostu nie mam pojęcia o takich sprawach jak instalacje c.o., c.w.u, itd, proszę tylko o poradę osoby które już to przerabiały. Ja mogę się odwdzięczyć poradami na temat spawania, zgrzewania, cięcia.

Opublikowano
16 minut temu, Paulstick napisał:

p.s. Patrze na ta twoja pompe I zastanawiam sie czy ona nie jest jednym z powodow twoich problemow.

Też dopiero zwróciłem na to uwagę, jeśli się nie mylę to pompa typowo cyrkulacyjna używana do cyrkulacji ciepłej wody w kranie a nie do instalacji C.O. (moc 3 W). Jeśli tak to nie sprawdzi się jako napęd do filtracji.

---------------------------------------

Jak działa to chyba pompa jest ok (nie znam tych pomp) Napisz dokładnie co się dziej po ponownym włączeniu, pompa się zapowietrza (objaw głośna praca) czy wcale nie rusza ?

Najprostszy układ to dwa wkłady mechaniczne (równolegle) pompa i dwa wkłady biologiczne (równolegle) +  ew. jeden korpus na extra wkłady na bypasie.

Jeden zawór przed i za mechanikami i biologami i min. jeden na bypasie.

Opublikowano

Luk42a ja nie mam zielonego pojecia ani o spawaniu, ani o instalacjach CO:). Mojego narurowca oparlem o narurowca przedstawionego przez Stana w swim filmie filtracja narurowa czesc 2, jego porady przez fb w sprawie pompy (doradzil IBO 25-60 180) i porady od kolegow juz na forum. Narurowiec skompletowany, jeszcze nie sklejony, bo nowe szklo bedzie dopiero za 6 tygodnie.

Generalnie musisz sie zdecydowac na srednice rurek i gwintow; proponowana albo 25mm i 3/4 albo 32mm I 1".

Pamietaj, ze szeregowe ustawienie filtrow tlumi wode bardziej niz rownolegle i ze pompa CO latwiej pcha wode, niz zasysa. 

Rodzaje zaworow, plastikowe czy metalowe to juz twoj wybor, umiejscowienie mozesz skopiowac z mojego schematu, albo naszkicowac cus I wrzucic tutaj. 

Ciezko to wszystko wypisac w jednym poscie, ten filmik Stana osobiscie ogladalem pewnie z 25 razy, cala wiedze tam masz. Jak sie zdecydujesz na zakup rurek, muf, zaworkow itd. zrob liste, chetnie zajrzymy, zebys kaski na marne nie wydawal.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.