Skocz do zawartości

Zamiana 240L na Optiwhite 480L-172×47×60h


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie

Wreszcie nadszedł upragniony czas na zmianę zbiornika i jego lokalizacji.

Co prawda zmiana nie jest aż tak spektakularna pod względem wymiarów, jednakże zawsze to coś.

Obecnie od dwoch lat delektuje się widokiem pyszczaków w profilowanym Wromaku 240l. A już nie długo będzie przeprowadzka do akwarium o wymiarach:
Długość 170cm
Szerokość 45cm
Wysokość 50cm
Szkło Optiwhite dookoła z dnem z Float. Silikon bezbarwny.

Oczywiście chciało by się więcej, niestety ograniczeniem jest dostępne miejsce.

Akwarium będę zamawiał u p. Przemka Wieczorek. Póki co kontakt, doradztwo pierwsza klasa. Niestety termin wykonania 4-5 tygodni. Przynajmniej będzie czas na dobre planowanie całego przedsięwzięcia. A jest o czym myśleć i co robić.

Mam do wzmocnienia szafkę. I chcę rozpocząć budowę kaseciaka. W obecnym akwarium mam filtry: kubełek Fluval 306 i wewnętrzny również Fluval U4 które spisują się na medal, brak problemów z biologia. Za cyrkulację odpowiada JVP 101. Blok z Purigenem na pompce Hydor działa od roku.

Nie sądzę abym mógł wykorzystać coś jeszcze z powyzszego oprócz grzałki i bloku w nowym zbiorniku dlatego skłaniam się w stronę kaseciaka z jakąś sensowną pompą. Będę prosił o pomoc w jego budowie bo powiem szczerze po lekturze 123 stron wątku o kaseciakach nadal nic nie wiem.

Moja lepsza połówka (tak przynajmniej inni mówią) dała warunek że akwa ma mieć pokrywę z lakierowanej płyty mdf na wysoki połysk tak jak komoda na której będzie stało akwarium. Przymierzam się powoli do budowy takiej pokrywy. Do oświetlenia wykorzystam moduły Led Samsung 5630 i tasmę Led niebieską z odrobiną czerwonej, wraz z sterownikiem, które mam w obecnym akwarium.

Tłem będzie czarna folia. W środku serpentynit z piaskiem koralowym.

Zbiegiem wydarzeń będę dodawał Photo i dzielił się wrażeniami.

Mam nadzieję że nie zanudziłem aż tak bardzo.

Pozdrawiam wszystkich czytających.

  • Dziękuję 1
Opublikowano
2 godziny temu, eazeo83 napisał:

Obecnie od dwoch lat delektuje się widokiem pyszczaków w profilowanym Wromaku 240l. A już nie długo będzie przeprowadzka do akwarium o wymiarach:
Długość 170cm
Szerokość 45cm
Wysokość 50cm
Szkło Optiwhite dookoła z dnem z Float. Silikon bezbarwny.

Cześć ,
O ile nie jest za późno na takie przemyślenia to rozważ powiększenie głębi te 45cm
będzie za tobą chodzić dopiero jak ustawisz zaaranżujesz zbiornik .
Z czasem zamarzy Ci się jakieś tło 3D czy coś w tym stylu i będziesz sobie „pluł w brodę” .
Sam mam zbiornik niemal wew 225x80x80h i obecnie bym wolał "zdjąć tą dyche" z wysokości 
i dołożyć ją do głębi a najlepiej bym widział 240x100x70h :-)
Nawet toje widzę jako 170x50x45h  (bez ingerencji w koszty).
Sam zobaczysz niebawem nie będzie to tylko moje zdanie .




 

Opublikowano

Moim zdaniem bezwzględne minimum wysokości to 50cm. Mój baniak ma tyle i cały czas żałuję, że nie więcej. 45cm. szerokości to też malizna. Spróbuj przeforsować chociaż 55cm. Czym więcej, tym lepiej. Rafcio napisał o tle strukturalnym. Możesz w przyszłości żałować. 

Opublikowano

Pamiętam tą białą szafkę 170 x40 cm z szybami więc rozumiem dlaczego tylko te 45 cm w baniaku i biała pokrywa na glanc.

Odsuń szafkę o 10 cm od ściany i spytaj żony czy tak może być i tak plecy szafki masz do wzmocnienia a blat w tym białym lakierze i tak trzeba nowy większy dać, a szafkę w środku wzmocnić.

Natomiast co do wysokości baniaka to i tak trzeba będzie przewiesić wyżej albo w inne miejsce te piękne lustro więc tu absolutnie nie 50 cm w górę tylko idz od razu w 60 cm. - proporcje 170/60  ładniej się komponują - mniej jamnikowate od przodu jest.

Kaseciak turbo w lewym rogu przy tym pionie kominowym .

Nie bardzo też rozumiem po co OW dookoła  czyli 4 x OW jak tylko przód i prawy bok widać - 2 szyby OW a 4 szyby OW  to na prawdę duża róznica w koszcie  więc pytam po co?

Nie wiem z jakiej grubości szkła taki baniak h50 się klei ale jako laik myślę że 8mm + wzmocnienia wzdłużne i jedna spinka , przy tak cienkiej szybie nie zobaczysz efektu ze szkła OW  chyba że będzie h60 cm wtedy szkło 10 -12mm. to wtedy warto.

Tak na marginesie ;)

Pompę fajną do kaseciaków na próbę kupiłem  w Chinach przyjdzie za 3 tygodnie to sprawdzimy i wtedy polecę albo odradzę zakup

SOBO  WP 350S

3000l/h ( podobno);)  40W podobno 

kultura pracy  i trwałość nie znana.

ale łącznie z kosztem przesyłki tylko 97 zł i to jest już pewne

https://pl.aliexpress.com/item/SOBO-WP-350S-220V-40W-3000L-H-Water-Pump-For-Aquarium-Fish-Tank-Variable-Speed-To/32702012486.html?spm=2114.13010608.0.50.BN2ypT

może być ciekawa alternatywa dla DCT4000 - za 300 zł

 

 

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Koledzy, tak jak wspomniałem marzy się mi większe tylko problem jest taki że szafka ma 40cm, dodatkowo już muszę ją wysunąć trochę aby zglebić zbiornik do 45cm czego konsekwencją jest zwężenie przejścia. Tak jak Henryk wspomniał, wzmocnienie szafki konsultowałem już w innym poście.

1.png

Wysokość, nie ma problemu zmienię na 60cm, myślałem tylko że to i tak bez znaczenia dla pyszczaków.

Ale mam zagwostkę teraz. Wasze argumenty jak najbardziej są właściwe.

Godzinę temu, deccorativo napisał:

Nie bardzo też rozumiem po co OW dookoła  czyli 4 x OW jak tylko przód i prawy bok widać - 2 szyby OW a 4 szyby OW  to na prawdę duża róznica w koszcie  więc pytam po co?

Nie wiem z jakiej grubości szkła taki baniak h50 się klei ale jako laik myślę że 8mm + wzmocnienia wzdłużne i jedna spinka , przy tak cienkiej szybie nie zobaczysz efektu ze szkła OW  chyba że będzie h60 cm wtedy szkło 10 -12mm. to wtedy warto.

Tak na marginesie ;)

Kierowałem się tym, że gdyby czasem szkiełko się porysowało to ratunek w tym że można odwrócić. Szkło będzie z 10mm szyby.

Godzinę temu, deccorativo napisał:

Pompę fajną do kaseciaków na próbę kupiłem  w Chinach przyjdzie za 3 tygodnie to sprawdzimy i wtedy polecę albo odradzę zakup

SOBO  WP 350S

3000l/h ( podobno);)  40W podobno 

kultura pracy  i trwałość nie znana.

ale łącznie z kosztem przesyłki tylko 97 zł i to jest już pewne

https://pl.aliexpress.com/item/SOBO-WP-350S-220V-40W-3000L-H-Water-Pump-For-Aquarium-Fish-Tank-Variable-Speed-To/32702012486.html?spm=2114.13010608.0.50.BN2ypT

może być ciekawa alternatywa dla DCT4000 - za 300 zł

O super, będę więc czekał na recenzję. Cenowo jest faktycznie duża różnica.

Jeśli chodzi natomiast o kaseciak to o tej lokalizacji właśnie myślałem. Pewno będę zamęczał prośbami o analizę projektów kaseciaka.

 

Opublikowano

Rozumiem że moja kolejna wypowiedź jest „nieco na siłę” foto wyjaśni ,to ścianka działowa ?
O ile masz „smykałkę” z dziedziny budowlanej . :-)

 

1.png.e52078bfa55b2c2719838a945743588b.png

Opublikowano
1 minutę temu, Rafcio napisał:

Rozumiem że moja kolejna wypowiedź jest „nieco na siłę” foto wyjaśni ,to ścianka działowa ?
O ile masz „smykałkę” z dziedziny budowlanej . :-)

Hehe z tą budowlanką kolego to nie jest tak żle. Niestety to ściana nośna. Jest z Ytonga i to sprawia że kusiło mnie wycięcie w niej 10cm i w sunięcie tam zbiornika, ale podtrzymuje ona kawał stropu, więc mam obawy.

Opublikowano (edytowane)

Ja tylko dodam od siebie, że pomysł wykonania pokrywy z lakierowanego MDF nie jest dobry;( Wystarczy niewielkie uszkodzenie lakieru i niezabezpieczony MDF bardzo szybko "puchnie" od wilgoci i nie wygląda to dobrze. Radzę spienione PCV lub aluminium (z tym, że "amelenium" ciężko pomalować :P:P)

Edytowane przez timi

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.