Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Co do gąbki tapicerskiej to jak napisał Seba - obaj próbowaliśmy ze 2 lata temu i :

- są dwa rodzaje gąbek tapicerskich - z otwartymi porami i zamkniętymi porami - wystarczy przyłożyć do ust i dmuchnąć a się przekonasz jaką masz.

Te z otwartymi porami można próbować ale jak napisał Seba - bardzo szybko się zupełnie zapycha a kaseciak zaczyna siorbać - więc nie polecam.

Co do użycia falownika jak napęd kaseciaka to też pomysł Seby sprzed lat.:D od którego go odwodziłem ale zmieniłem zdanie.

Filmik masz i widać że można na tym rodzaju pomp robić kaseciaki, ale nie wolno zapomnieć że to musi być konstrukcja pod przepływy 3000-5000l/h a więc komory i przeloty większe niż standardowe a gąbka o powierzchni czołowej minimum 20cm x 40 cm x 5cm grubość. powierzchnia wlotowa wody ok 30 cm2 , komora śmieciowa 2-3cm , otwór na wylot wody bardzo nisko  15-20 cm nad dnem kaseciaka , duża komora pompy by ścianki były po 2-5cm od falownika.

14 godzin temu, mareckee napisał:

Bo parametry i wymiary całkiem przyzwoite.

Ale i cena Eheimowa.

Moim zdaniem nadaje się każdy falownik  i wcale nie musi być z regulacją siku typu RW a tylko cichy.

Na te Waty też nie warto nastawiać bo w porównaniu wydajność/ moc nie mają równych nawet w tych elektronicznie sterowanych pompach obiegowych czy C.O.

Alternatywą do tego Eheima jest każdy falownik który ma podobną wydajność i okrągły wylot by go łatwo obsadzić w ściance kasety np taki Sobo

http://allegro.pl/sobo-wp-50m-3000l-h-pompa-cyrkulacyjna-i6536682741.html

jvp 102 taki jak na filmiku tylko wyciszony teflonem

lub takie jak do mnie jadą  za całe  64 zł

https://pl.aliexpress.com/item/PZ-Boyu-WM-101-fish-tank-wave-maker-wave-pump-fish-wave-maker-circulating-water-pump/32790711457.html?spm=2114.13010608.0.0.kvPFIB

 

 

 

 

Opublikowano (edytowane)
20 godzin temu, egon44 napisał:

może to być dobry pomysł

Jak mój Aq 2000 nie wydoli to spróbuję na takim, lub innym. Ale coś w tym stylu jak ten eheim bo wylot chciałbym wypuścić peszlem

Edytowane przez mareckee
Opublikowano (edytowane)

Myślę ostatnio o zmianie mojego kaseciaka na turbo kasetę. Mam taką koncepcję jak na rysunku. To rzut z boku. Boczna ścianka byłaby wysuwana na prowadnicach dzięki czemu wsuwałoby się pompę do komory. Gąbka byłaby nad pompą na wklejonej półce. Na wyjmowanym ruszcie nad pompą matrix w siatkach. Za gąbką nie byłoby pełnej przegrody a jedynie sztywna siatka plastikowa. Zalety jakie tu widzę:

- znaczne zredukowanie grubości kasety. wystarczy tyle ile szerokości ma pompa

- pompa w niskim położeniu nie siorbała by tak szybko

- lepsze wymuszenie przepływu przez media biologiczne niż w tradycyjnym turbo

Co Wy na to?

29d5c438a2d7de67med.jpg

Edytowane przez apper
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Proszę przypomnijcie mi jak i ile umieścić Purolite A520E w filtrze turbo kasetowym w akwarium 240l ? Czy purloite powinno leżeć pod czy nad ceramiką którą mam w filtrze ?

Opublikowano
13 godzin temu, XGrzesX napisał:

Proszę przypomnijcie mi jak i ile umieścić Purolite A520E w filtrze turbo kasetowym w akwarium 240l ? Czy purloite powinno leżeć pod czy nad ceramiką którą mam w filtrze ?

Ile żywicy jonowymiennej to decydujesz ty i to nie jest zależne od wielkości baniaka  - jak dasz 100gram do 240l baniaka to będziesz musiał ją regenerować co tydzień a jak dasz 1 litr to możliwe że jak Andrzej czyli raz na 9 m-cy , Taka jest zależność ilości Purolite A520E od litrażu baniaka - czyli nijaka :DDokładnie to zależy od ilości i wielkości ryb, oraz od diety i utrzymania czystości w baniaku no i od kranówy ile ma NO3.

Co do umieszczenia Purolite w turbo kasecie czyli takiej bez przegrody z dolnym przelotem - to mam złe wieści dla ciebie.

Tam nie ma nic co by wymuszało przepływ przez te siatkowe woreczki z drobniutkiej siatki i zbijającym się drobniutkim Purolite. Więc czy włożysz nad czy pod ceramikę to tylko poziom wody w komorze pompy ci opadnie a i tak woda ominie Purolite . A jak nie przechodzi przez złoże żywicy to nie działa.

Zauważ że w kubłach nawet jest z tym kłopot i dopiero Agnieszka  osiągnęła sukces a przedtem nie działało :( - ci z sukcesem dzielą tą ilość żywicy na cieniutkie naleśniki wkładane w kosze pod złoża ceramiki by woda tego nie podnosiła i musiała przecisnąć się przez złoże a nie je ominąć.

Więc w turbo-kasecie masz tylko jedyne rozwiązanie - w bloku z wymuszonym przeciskaniem przez rurę fi75 z własnym motorkiem 200-400l/h .

Jak wcześniej o tym nie pomyślałeś i nie przewidziałeś miejsca na blok adsorbera - to d..pa blada. Nowe 50 zł za formatki i do dzieła.:D

  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano

Witajcie, mam pytanie, turbo kaseciaka mocujecie jakim sposobem? Stoi na czymś czy przyklejony do szyby? Pytam bo niedługo będzie przeprowadzka niby 50zł nie dużo na kształtki ale moja wewnętrzna cebula mówi, że lepiej kupić żarcie rybką niż płacić 2 razy za plastik(chyba że popełnię jakiś błąd podczas konstruowania kasety :e_confused::P.

Dla zbiornika 170x60x60 z pompą DCT 4000 znalazłem owy posty tylko wystarczy dostosować wysokość i będzie dobrze!? Złoże purolite zawsze się przyda...

Co do wyciszenia kaseciaka ale według mnie samo owinięcie pompy to mało. Próbował ktoś z was może dawać podkład pod panele bądź jakąś cienką gąbkę po zewnętrznych stronach kaseciaka? W sensie z tyłu i z któregoś boku (tylko wszystko zależy od sposobu montażu). W końcu sama pompa drga, a jak drga to albo części luźne w pompie, albo pompa luźna? :huh:

Opublikowano
31 minut temu, daniel1022 napisał:

Co do wyciszenia kaseciaka ale według mnie samo owinięcie pompy to mało. Próbował ktoś z was może dawać podkład pod panele bądź jakąś cienką gąbkę po zewnętrznych stronach kaseciaka? W sensie z tyłu i z któregoś boku (tylko wszystko zależy od sposobu montażu). W końcu sama pompa drga, a jak drga to albo części luźne w pompie, albo pompa luźna? :huh:

Kolego z racji tego że u siebie miałem kaseciaka na pompie DCT 4000 odniosę się do hałasu, który wydobywał się z kaseciaka. Niestety to nie wina pompy. Pompa jest całkowicie niesłyszalna jeśli włożysz ją do akwarium minimum 10cm od przeszkód, tzn np. ścian bocznych akwarium. Kaseciak to niestety tuba rezonansowa, dlatego po włożeniu pompy do kasety słyszy się charakterystyczny świst. Pomocne jest głębokie zanurzenie. U mnie na przykład po sukcesywnym zmniejszaniu ilości ceramiki (w efekcie został sam TMBT) pompa się zanurzała coraz głębiej i hałas był coraz mniejszy.

Opublikowano
1 minutę temu, eazeo83 napisał:

Kolego z racji tego że u siebie miałem kaseciaka na pompie DCT 4000 odniosę się do hałasu, który wydobywał się z kaseciaka. Niestety to nie wina pompy. Pompa jest całkowicie niesłyszalna jeśli włożysz ją do akwarium minimum 10cm od przeszkód, tzn np. ścian bocznych akwarium. Kaseciak to niestety tuba rezonansowa, dlatego po włożeniu pompy do kasety słyszy się charakterystyczny świst. Pomocne jest głębokie zanurzenie. U mnie na przykład po sukcesywnym zmniejszaniu ilości ceramiki (w efekcie został sam TMBT) pompa się zanurzała coraz głębiej i hałas był coraz mniejszy.

Hmm, czyli samo spienione pvc stanowi problem?

Opublikowano
3 minuty temu, daniel1022 napisał:

Hmm, czyli samo spienione pvc stanowi problem?

Co prawda nie próbowałem tworzyć kasety z innych materiałów ale raczej obstawiał bym budowę kasety i różnicę poziomu wody, tzn. fakt że w kasecie mamy mniej wody aniżeli w akwarium.

  • Lubię to 1
Opublikowano
12 godzin temu, eazeo83 napisał:

Kolego z racji tego że u siebie miałem kaseciaka na pompie DCT 4000 odniosę się do hałasu, który wydobywał się z kaseciaka. Niestety to nie wina pompy. Pompa jest całkowicie niesłyszalna jeśli włożysz ją do akwarium minimum 10cm od przeszkód, tzn np. ścian bocznych akwarium. Kaseciak to niestety tuba rezonansowa, dlatego po włożeniu pompy do kasety słyszy się charakterystyczny świst. Pomocne jest głębokie zanurzenie. U mnie na przykład po sukcesywnym zmniejszaniu ilości ceramiki (w efekcie został sam TMBT) pompa się zanurzała coraz głębiej i hałas był coraz mniejszy.

I to jest cała kwintesencja  budowy każdego kaseciaka w tym i takich turbo. Na te turbo trzeba uważać bo trudno na nich wystartować nowy baniak jak nie ma wyjmowalnej przegrody.

czyli pompa głęboko i daleko od ścian kaseciaka  bo przy pompach DC będzie świst a przy pompach AC buczenie.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.