Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Panowie proszę Was o pomoc. Zamierzam zbudować do mojego nowego akwa belkę na diodach power led COB.

Czytałem kilka tematów na tym forum, ale szczerze mówiąc ciężko wszystko ogarnąć tym bardziej, że każdy pyta bardziej pod kątem własnego akwa. Przepraszam z góry, że zabieram wasz cenny czas, ale uważam, że i tak będzie szybciej niż dopytywanie w czyichś tematach lub ogólnym.

Wymiary akwa - 140x40x50

Zamierzam zbudować sobie pokrywę ze spienionego PCV - już jedną taką zrobiłem i całkiem nieźle wyszło.

Moje założenia:

Nie chcę niczego robić jak najtaniej. Ma być solidnie, ale bez wodotrysków.

1) Diody Power LED COB 10W RGB 300 mA - na moją długość akwa, z tego co pisali koledzy, planuję 5 diód rozmieszczonych co 30 cm. 15 cm od brzegów - może lepiej tylko 4 ? Czy ktoś może polecić jakieś konkretne np. z Allegro, które nie będą się mocno grzały?

http://allegro.pl/dioda-led-modul-cob-10w-rgb-pasta-term-gratis-i6220571617.html

2) Zasilacz pewnie jakiś MeanWell 12-24V o odpowiedniej wydajności prądowej. 5 diód po 300mA = 1,5A ?

3) Sterownik lepiej od kolegi Romka czy Conrad MS ?

4) Radiator - lepszy pełny radiator czy profil taki jak kolega deccorativo ?

5) Spodobał mi się pomysł z uszczelnieniem samych diód szalkami Petriego. W związku z tym, że belka będzie pod pokrywą pewnie pasuje jeszcze ją jakoś uszczelnić od boków i od góry ?

 

Z góry dzięki za odpowiedzi. Jak ruszę z tematem to postaram się wrzucać fotki z realizacji.

 

Opublikowano

Dokładnie to co planujesz u mnie chodzi już ponad 2 lata i to w dwu baniakach na belkach 120cm i 150cm.

Oba na 4x10W RGB COB i zupełnie się nie grzeje bo to nie zależy od kogo  kupisz diody, tylko jak je wysterujesz - czy na 100% czy jak chinole tylko na 60-70%.

Jak jesteś taki majster od pokryw to sugeruję tak ją zaprojektować by ta belka ameliniowa:D nie była pod pokrywą a stanowiła część pokrywy i była widoczna z góry - masz odprowadzenie ciepła poza baniak.

Diody możesz kupić gdzie chcesz pod warunkiem że to będzie leleszek. :D

Bo tylko on podaje prawdziwe i dokładne napięcia i prądy w poszczególnych kolorach

Vf dla T=25°C (średnia wartość pomiarowa) 6.7V 10.2V 10.35V

http://allegro.pl/dioda-10w-rgb-3x350ma-398-i6488558792.html

Zasilacz może być MW ale po co taki drogi tym bardziej że to nie są jakieś megaWaty:D

Wystarczy taki http://allegro.pl/zasilacz-do-tasm-led-12v-100w-8a-montazowy-cctv-4y-i6380405387.html

 

a dlatego taki bo ma regulację napięcia i zjedziesz z tych 12V na minus 10% w okolice 10,8V  a jak zauważasz niebieski na pełne wysterowanie potrzebuje tylko 10,35V i to w 25 C a jak belka się nagrzewa to spada do ok 10V.

błędnie liczysz też moc -  powinno być 5 x ( 3x300mA)  czyli 4,5A  a zasilacz najlepiej kupować z zapasem 50% - mniej się grzeje i nawet tani chińczyk się nie psuje:D

 

Sterownik to tylko od Romka - 

- nigdy nie ustawiasz więcej jak na :

B blue - 90%

G zielony - 80%

R czerwony - 50%

nie dajesz żadnych rezystorów a te podane powyżej to jakby twoje 100% więc tylko w dół - jak się nie zapomnisz to nie spalisz diod a ponieważ światełko ustawiamy raz to będzie OK.

Jaki profil użyjesz  twoja broszka - ważne by był możliwie gruby i duży bo lepiej ciepło odprowadza.

Do klejenia diod użyj tego 2 tubki a nie pasty bo pasta wymaga wiercenia otworów i śrubek.

http://www.tme.eu/pl/details/thermopox/kleje/amepox-microelectronic/thermopox-85ct/

smarujesz cieniutko diodę i przyklejasz a po 24h trzyma na mur.

 

 

 

 

 

Opublikowano

Dzięki za tak wyczerpująca odpowiedź deccorativo!

Czy ja dobrze zrozumiałem, że do tych diod LED nie będę potrzebował żadnych rezystorów tak jak Ty to napisałeś w tym poście ?

Rozumiem, że obniżam napięcie wyjściowe z zasilacza i to załatwia temat rezystorów ?

Co do pokrywy to będzie dosyć wysoka (ok.10cm żeby zrównać do szafki,  z tyłu szafka jest wyższa, żebym mógł doprowadzić wszelkie przewody i węże od filtrów), więc ciężko będzie wbudować tą belkę w pokrywę i nie będę mógł jej przesuwać, a chciałbym mieć taką możliwość.

Do tego belka byłaby moim zdaniem za wysoko nad lustrem wody, chyba, że nie ma to znaczenia w przypadku Malawi.

 

Deccorativo ten twój profil wydaje mi się trochę za duży. Czy taki będzie wystarczający do odprowadzania ciepła ?

http://www.pmkdetal.pl/katalog-produktow/aluminium/ksztaltowniki-na-konstrukcje-reklamowe/item/605-a6209

Opublikowano

kris jak ja pisałem na forum ten temat  to jeszcze Romek nie produkował sterownika , na rynku był tylko MS35 Conrad a tam ustawianie wysterowanie nie jest tak proste i widoczne  jak w Romkowym.

Dlatego zawsze lepiej było dać rezystory jak nie ma się 100% kontroli na napięciem w poszczególnych kanałach ( temat był dla laika) a to wykluczało pomiary i ustawianie prądów.

Coż - tu dygresja do Romka - męczyłem cię byś zrobił sterownik nie tylko do 24V i zrobiłeś za co jestem ci wdzięczny:D.

Teraz Romeczku obok dotychczasowej wersji zrób wersję luksusową sterownika z tym co dotychczas tam dałeś + pomiar prądu w poszczególnych kanałach i ustawialne ograniczniki tych prądów by nie popalić ledów:D wiesz sam że w  czerwonym kanale najbardziej.

kris ponieważ tego jeszcze Romek nie zrobił i tego nie ma to pozostaje

- raz obniżyć całe napięcie sterownika bo Romkowy chodzi już teraz od 9V zasilania a

-resztę obniżyć sterownikiem w każdym kanale na poziomy  podane powyżej. 

Chyba że chcesz solidnie to masz 3 albo i 4 alternatywy:huh: no bo są

1/ zrobić jak powyżej

2/ dostaniesz zasilacz stabilizowany 10V 100W w ludzkiej cenie w Polsce bo są tylko 10W a ty potrzebujesz 100W

3/ kupisz to bez żadnego trudu na aliexpress.com

https://pl.aliexpress.com/item/100W-10V-10A-Single-Output-Switching-power-supply-for-LED-Strip-light/32268096926.html?spm=2114.010208.3.59.yRa42M&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_2_10057_10056_10065_10037_10068_10055_10054_10069_301_10059_10033_10058_10032_10073_10017_10070_10060_10061_10052_10062_10053_10050_10051,searchweb201603_3&btsid=a71e1490-f53d-46c6-b7de-dde21cec6715

co ciekawe z przesyłką za 70 zł  - wada trzeba z 3 tygodnie poczekać aż przyślą.

4/ ale ja jestem za czwartą alternatywą:D

kup od razu dwie rzeczy na ali

ten zasilacz  https://pl.aliexpress.com/item/Universal-24V-5A-120W-Regulated-Switching-Power-Supply-Transformer-100-240V-AC-to-DC-For-LED/32606322171.html?spm=2114.010208.3.82.StkxUd&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_2_10057_10056_10065_10037_10068_10055_10054_10069_301_10059_10033_10058_10032_10073_10017_10070_10060_10061_10052_10062_10053_10050_10051,searchweb201603_3&btsid=fbab3333-c824-448c-8617-a6ff11dc2db9

i te diody 20 szt  a użyjesz tylko 8 szt x 12W  = 90W :D naprawdę

a pozostałe 12 szt sprzedasz tu kolegom i zwróci ci się cały zakup

https://pl.aliexpress.com/store/product/20PCS-RGBW-RGB-W-4-3W-12W-LED-Lamp-Emitter-Diodes-with-PCB-star-heatsink-For/437561_32377616690.html?detailNewVersion=&categoryId=200001724

 

tylko na razie Polacy i Ruski wykupili wszystko co Chińczyk miał normalnie po 27$ za 20 szt - trzeba by poczekać

 

 

 

Opublikowano

Kurcze deccorativo ale mieszasz :P

Nie chce mi się tyle czekać, mimo, że na samo akwarium poczekam. I nie bardzo mam ochotę kupować na aliexpress.

Najprościej chyba będzie wziąć ten zasilacz, który podałeś w pierwszym swoim poście i obniżyć napięcie do 10,8 V?

Nie odpowiedziałeś mi odnośnie tego profilu aluminiowego czy wystarczy żeby odprowadzić ciepło.

Opublikowano

Jako że zostałem wywołany do "tablicy" przez deccorativo, to odpowiem na temat sterownika.

Zmniejszenie mocy np. do 80% nie zmniejsza napięcia ani nie ogranicza natężenia. Oznacza to tylko tyle, że przez 80% czasu dioda świeci a przez 20% jest wyłączona (zmiana odbywa się 600 razy na sekundę). Przy zbyt dużym napięciu dla danego typu diody da się ją mimo wszystko przepalić. Zniszczenie diody to zawsze skutek zbyt wysokiej temperatury (sam prąd tylko podnosi temperaturę złącza), więc przy dobrym odprowadzaniu ciepła nie powinno być problemu. Pod warunkiem oczywiście, że nie przekracza się dopuszczalnego obciążenia (tak jak pisał deccorativo). Trzeba też pamiętać, że wraz ze wzrostem temperatury diody spada jej napięcie przewodzenia a więc rośnie prąd (nawet gdy jest ograniczony rezystorem). Więc ja dla spokoju zawsze tam jakiś mały rezystor bym dał.

Opublikowano
2 godziny temu, kris19 napisał:

Nie odpowiedziałeś mi odnośnie tego profilu aluminiowego czy wystarczy żeby odprowadzić ciepło.

kolego do 5x10W dajesz cienki i wąski profil schowany pod pokrywą zapewne z grubego pcv 5-10mm a to uniemożliwia zupełnie  odprowadzanie ciepła z tego aluminium i pytasz czy wystarczy - nie wiem

zrobisz to zobaczysz sam a jak się diody spalą to będziesz wiedział  że nie wystarczyło.

jak pisałem że u mnie profil znany wystaje z pokrywy to się nie spodobało ani wielkość ani sposób odprowadzenia ciepła.

wiem że jak zrobisz dokładnie jak w temacie RGB COB dla laika to będzie chodziło długo.

Adam troad zrobił dwie belki po 8szt tych RGBW 12W właśnie na tym profilu 10cm z linku i się nie grzeje ale to tak na całego pod pokrywą jeszcze nie chodziło więc nie ma porównania.

ty pierwszy będziesz królikiem doświadczalnym:D

  • Dziękuję 1
Opublikowano
18 minut temu, deccorativo napisał:

ty pierwszy będziesz królikiem doświadczalnym:D

Albo ja. Bardziej niż nad ciepłem zastanawiam się nad izolacją połączeń. 

Opublikowano

Deccorativo nie obrażaj się. Chodzi mi tylko o jakąś estetykę. Chciałbym to oświetlenie jakoś ładnie wkomponować w pokrywę żeby nie było nic widać albo bardzo mało.

Nie kwestionuję wielkości twojego profilu. Po prostu staram się minimalizować rzeczy tak żeby jak najmniej zaburzały porządek.

Czy w odniesieniu do postu Romka mam przewidzieć jednak jakieś rezystory tak jak w RGM COB dla laika ?

Opublikowano

Może i ja się wtrącę jako, że niedawno sam budowałem swoją nową lampę :)

Ja przy długości 135cm użyłem 6 białych i mam równo oświetlone akwa na całej długości. A tak jak pisałeś diody odizolowane mam szalkami laboratoryjnymi i na obecna chwile czyli około po miesiącu wszystko śmiga jak należy :) 

Jak byś chciał szalki to pisz na pw bo kupiłem cały karton :D

  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Dobieranie akwarium do rozmiaru blatu to trochę dziwny pomysł.  Ale jeśli masz miejsce na akwarium 200x50 to nawet nie zastanawiaj się nad 120x40x50, bo po kilku miesiącach stwierdzisz, że jest za małe i będziesz sobie pluł w brodę, że nie postawiłeś większego. Sprawdź jak duże akwarium możesz zmieścić w pokoju. Potem poprzesuwaj meble, żeby weszło większe. Potem pomyśl czy wszystkie meble są naprawdę potrzebne, sprzedaj te zbędne (budżet wzrośnie), poprzestawiaj znowu te które zostały, żeby zrobić więcej miejsca. Ścian na razie nie burz (to przyjdzie później, jak złapiesz bakcyla), blat olej i celuj w takie szkło i stelaż jakie tam wciśniesz.  Jeśli nie mieszkasz w zabytkowej kamienicy to stropem się nie przejmuj, akwarium 500l waży tyle co dwóch Amerykanów stojących obok siebie, stropy się pod nimi nie zawalają. Jeśli Twój tata się o nie martwi to możesz podłożyć płytę pod stelaż żeby lepiej rozłożyć obciążenie podłogi. Fajnie, że pytasz i szukasz rozwiązań, to dobrze wróży na przyszłość. Jeśli jednak zdecydujesz się na 120x40x50 to bierz tego Juwela o którym pisał @Bartek_De, też od niego zaczynałem - solidny zestaw na początek, służył mi lata bez żadnych problemów.       
    • Różnica w cenie spora. Ale możesz wziąć pod uwagę zamontowanie jednego wzmocnienia poprzecznego . Ja tak zrobiłem gdy pękło moje. Trochę to może komplikować 'grzebanie" w akwa ale niespecjalnie . To tylko kwestia włożenia tła w przyszłości  ale i z tym można sobie poradzić.
    • Część. Powiem Ci szczerze, przemyśl to jeszcze... 240l. to jest niezbędne minimum jeżeli chodzi o ten biotop. 2 gatunki aby panował względny spokój. Max 3 kolory ryb. Większość z nas to przerabiała. Postawisz zbiorniki i za chwilkę będziesz żałował wydanych pieniędzy bo akwarium bardzo szybko się optycznie skurczy... Pomyśl o salonie, tam jak postawisz 200x50 to nacieszy oczy wszystkich domowników i gości🙂 Kasę można dozbierać i postawić coś bardziej sensownego. Nie nawiam na siłę, tylko opowiadam z własnego doświadczenia😉  Życzę powodzenia!
    • Jasne, też fakt, mogłem szybciej wszystko opisać. Generalnie po rozmowach z tatą doszliśmy do tego że najlepiej by było zostać przy tych 240l, tata nie jest pewny czy strop by uciągnął jakieś większe punktowe obciążenie, a w tej sprawie wolę zaufać. Akwarium dla mnie najlepiej jakby stało w moim pokoju, więc nie jestem zbyt skory żeby stało na parterze. Co do budżetu, to mogę wydać maksymalnie 2.5 tysiąca, chociaż oczywiście dobrze by było gdyby wyszło mniej. Blat ma wymiary 2m długości na 50 cm szerokości. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Od tego powinieneś zacząć planowanie. Przede wszystkim, ile możesz wygospodarować miejsca na akwarium i jaki masz na to budżet? Blat 10cm spokojnie wytrzyma, może masz kogoś znajomego, który wyspawa Ci stelaż pod ten blat. Jakie wymiary ma ten blat? A jak nie stelaż to na pewno taniej wyjdzie postawienie 3 cokołów z bloczków betonowych lub cegieł, na tym oprzeć blat i dorobić drzwiczki. Wszystko zależy od tego na co możesz sobie pozwolić. A jeszcze dobrze byłoby znać nośność stropu jeśli mieszkasz na piętrze. Jest wiele znaków zapytania, my możemy tylko gdybać...
    • Wiem że dobrze by było brać większe, z tym że szczerze bałbym się bo nie wiem do końca jaką nośność może mieć blat na którym chce to akwarium położyć - 240l, nawet ze skałami to nie jest właśnie np 400l + skały, a blatu raczej nie zamierzam wyrzucać. Nie wiem na ile to moja przezorność a na ile faktycznie może być niebezpiecznie, ale wolę dmuchać na zimne. Największym problemem by pewnie było znaleźć nogi do tego blatu które by to uciążenie zniosły, bo blat jest całkiem słusznej grubości - około 10 centymetrów. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Skoro ma być 10mm to lepiej brać większe np 450l, litraż dwa razy większy a grubość szyby ta sama. Jeśli interesuje Cię malawi to ważna jest wielkość zbiornika, im większe tym lepsze choć nie każdy może sobie pozwolić na ogromny litraż to jednak różnica między 240l a 450l jest bardzo duża, masz przede wszystkim większy wybór gatunków, więcej ryb, mniej strat z powodu agresji.
    • Cześć, miło mi . Najprawdopodobniej będę kupował właśnie od Przemka, lub od akwaria.pro. Bardzo dziękuje za tak duży odzew, finalnie najprawdopodobniej będę brał akwarium właśnie z szyby 10mm. Przede mną jeszcze pewnie sporo czytania tego forum do tego czasu, ale już wiem w jakim kierunku działać . Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Mam i miałem już kilka różzych zbiorników od Wromaku. Nigdy nie bylo z nimi żadnego problemu. Obecny 375l stoi już 5 lat.
    • @Radiowski Witam Ziomka z pięknego miasta Torunia. 😉 Potwierdzam słowa Andrzeja. Mam od Przemka akwarium, co prawda sam je przywiozłem, bo akurat miałem wyjazd do Szczecina, ale wiem, że zorganizowałby Ci transport. Super wykonanie, zrobi co tylko zechcesz. Różne widziałem tu opinie na temat kontaktu z nim, ja zupełnie nie mogę narzekać, wręcz przeciwnie. Niemal na ostatnią chwilę udało mi się nieco powiększyć ostateczne wymiary zbiornika (początkowo miało być takie, jakie teraz planujesz) - także stawiaj od razu największe, jakie możesz, byś później nie żałował. 😉
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.