Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Panowie proszę Was o pomoc. Zamierzam zbudować do mojego nowego akwa belkę na diodach power led COB.

Czytałem kilka tematów na tym forum, ale szczerze mówiąc ciężko wszystko ogarnąć tym bardziej, że każdy pyta bardziej pod kątem własnego akwa. Przepraszam z góry, że zabieram wasz cenny czas, ale uważam, że i tak będzie szybciej niż dopytywanie w czyichś tematach lub ogólnym.

Wymiary akwa - 140x40x50

Zamierzam zbudować sobie pokrywę ze spienionego PCV - już jedną taką zrobiłem i całkiem nieźle wyszło.

Moje założenia:

Nie chcę niczego robić jak najtaniej. Ma być solidnie, ale bez wodotrysków.

1) Diody Power LED COB 10W RGB 300 mA - na moją długość akwa, z tego co pisali koledzy, planuję 5 diód rozmieszczonych co 30 cm. 15 cm od brzegów - może lepiej tylko 4 ? Czy ktoś może polecić jakieś konkretne np. z Allegro, które nie będą się mocno grzały?

http://allegro.pl/dioda-led-modul-cob-10w-rgb-pasta-term-gratis-i6220571617.html

2) Zasilacz pewnie jakiś MeanWell 12-24V o odpowiedniej wydajności prądowej. 5 diód po 300mA = 1,5A ?

3) Sterownik lepiej od kolegi Romka czy Conrad MS ?

4) Radiator - lepszy pełny radiator czy profil taki jak kolega deccorativo ?

5) Spodobał mi się pomysł z uszczelnieniem samych diód szalkami Petriego. W związku z tym, że belka będzie pod pokrywą pewnie pasuje jeszcze ją jakoś uszczelnić od boków i od góry ?

 

Z góry dzięki za odpowiedzi. Jak ruszę z tematem to postaram się wrzucać fotki z realizacji.

 

Opublikowano

Dokładnie to co planujesz u mnie chodzi już ponad 2 lata i to w dwu baniakach na belkach 120cm i 150cm.

Oba na 4x10W RGB COB i zupełnie się nie grzeje bo to nie zależy od kogo  kupisz diody, tylko jak je wysterujesz - czy na 100% czy jak chinole tylko na 60-70%.

Jak jesteś taki majster od pokryw to sugeruję tak ją zaprojektować by ta belka ameliniowa:D nie była pod pokrywą a stanowiła część pokrywy i była widoczna z góry - masz odprowadzenie ciepła poza baniak.

Diody możesz kupić gdzie chcesz pod warunkiem że to będzie leleszek. :D

Bo tylko on podaje prawdziwe i dokładne napięcia i prądy w poszczególnych kolorach

Vf dla T=25°C (średnia wartość pomiarowa) 6.7V 10.2V 10.35V

http://allegro.pl/dioda-10w-rgb-3x350ma-398-i6488558792.html

Zasilacz może być MW ale po co taki drogi tym bardziej że to nie są jakieś megaWaty:D

Wystarczy taki http://allegro.pl/zasilacz-do-tasm-led-12v-100w-8a-montazowy-cctv-4y-i6380405387.html

 

a dlatego taki bo ma regulację napięcia i zjedziesz z tych 12V na minus 10% w okolice 10,8V  a jak zauważasz niebieski na pełne wysterowanie potrzebuje tylko 10,35V i to w 25 C a jak belka się nagrzewa to spada do ok 10V.

błędnie liczysz też moc -  powinno być 5 x ( 3x300mA)  czyli 4,5A  a zasilacz najlepiej kupować z zapasem 50% - mniej się grzeje i nawet tani chińczyk się nie psuje:D

 

Sterownik to tylko od Romka - 

- nigdy nie ustawiasz więcej jak na :

B blue - 90%

G zielony - 80%

R czerwony - 50%

nie dajesz żadnych rezystorów a te podane powyżej to jakby twoje 100% więc tylko w dół - jak się nie zapomnisz to nie spalisz diod a ponieważ światełko ustawiamy raz to będzie OK.

Jaki profil użyjesz  twoja broszka - ważne by był możliwie gruby i duży bo lepiej ciepło odprowadza.

Do klejenia diod użyj tego 2 tubki a nie pasty bo pasta wymaga wiercenia otworów i śrubek.

http://www.tme.eu/pl/details/thermopox/kleje/amepox-microelectronic/thermopox-85ct/

smarujesz cieniutko diodę i przyklejasz a po 24h trzyma na mur.

 

 

 

 

 

Opublikowano

Dzięki za tak wyczerpująca odpowiedź deccorativo!

Czy ja dobrze zrozumiałem, że do tych diod LED nie będę potrzebował żadnych rezystorów tak jak Ty to napisałeś w tym poście ?

Rozumiem, że obniżam napięcie wyjściowe z zasilacza i to załatwia temat rezystorów ?

Co do pokrywy to będzie dosyć wysoka (ok.10cm żeby zrównać do szafki,  z tyłu szafka jest wyższa, żebym mógł doprowadzić wszelkie przewody i węże od filtrów), więc ciężko będzie wbudować tą belkę w pokrywę i nie będę mógł jej przesuwać, a chciałbym mieć taką możliwość.

Do tego belka byłaby moim zdaniem za wysoko nad lustrem wody, chyba, że nie ma to znaczenia w przypadku Malawi.

 

Deccorativo ten twój profil wydaje mi się trochę za duży. Czy taki będzie wystarczający do odprowadzania ciepła ?

http://www.pmkdetal.pl/katalog-produktow/aluminium/ksztaltowniki-na-konstrukcje-reklamowe/item/605-a6209

Opublikowano

kris jak ja pisałem na forum ten temat  to jeszcze Romek nie produkował sterownika , na rynku był tylko MS35 Conrad a tam ustawianie wysterowanie nie jest tak proste i widoczne  jak w Romkowym.

Dlatego zawsze lepiej było dać rezystory jak nie ma się 100% kontroli na napięciem w poszczególnych kanałach ( temat był dla laika) a to wykluczało pomiary i ustawianie prądów.

Coż - tu dygresja do Romka - męczyłem cię byś zrobił sterownik nie tylko do 24V i zrobiłeś za co jestem ci wdzięczny:D.

Teraz Romeczku obok dotychczasowej wersji zrób wersję luksusową sterownika z tym co dotychczas tam dałeś + pomiar prądu w poszczególnych kanałach i ustawialne ograniczniki tych prądów by nie popalić ledów:D wiesz sam że w  czerwonym kanale najbardziej.

kris ponieważ tego jeszcze Romek nie zrobił i tego nie ma to pozostaje

- raz obniżyć całe napięcie sterownika bo Romkowy chodzi już teraz od 9V zasilania a

-resztę obniżyć sterownikiem w każdym kanale na poziomy  podane powyżej. 

Chyba że chcesz solidnie to masz 3 albo i 4 alternatywy:huh: no bo są

1/ zrobić jak powyżej

2/ dostaniesz zasilacz stabilizowany 10V 100W w ludzkiej cenie w Polsce bo są tylko 10W a ty potrzebujesz 100W

3/ kupisz to bez żadnego trudu na aliexpress.com

https://pl.aliexpress.com/item/100W-10V-10A-Single-Output-Switching-power-supply-for-LED-Strip-light/32268096926.html?spm=2114.010208.3.59.yRa42M&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_2_10057_10056_10065_10037_10068_10055_10054_10069_301_10059_10033_10058_10032_10073_10017_10070_10060_10061_10052_10062_10053_10050_10051,searchweb201603_3&btsid=a71e1490-f53d-46c6-b7de-dde21cec6715

co ciekawe z przesyłką za 70 zł  - wada trzeba z 3 tygodnie poczekać aż przyślą.

4/ ale ja jestem za czwartą alternatywą:D

kup od razu dwie rzeczy na ali

ten zasilacz  https://pl.aliexpress.com/item/Universal-24V-5A-120W-Regulated-Switching-Power-Supply-Transformer-100-240V-AC-to-DC-For-LED/32606322171.html?spm=2114.010208.3.82.StkxUd&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_2_10057_10056_10065_10037_10068_10055_10054_10069_301_10059_10033_10058_10032_10073_10017_10070_10060_10061_10052_10062_10053_10050_10051,searchweb201603_3&btsid=fbab3333-c824-448c-8617-a6ff11dc2db9

i te diody 20 szt  a użyjesz tylko 8 szt x 12W  = 90W :D naprawdę

a pozostałe 12 szt sprzedasz tu kolegom i zwróci ci się cały zakup

https://pl.aliexpress.com/store/product/20PCS-RGBW-RGB-W-4-3W-12W-LED-Lamp-Emitter-Diodes-with-PCB-star-heatsink-For/437561_32377616690.html?detailNewVersion=&categoryId=200001724

 

tylko na razie Polacy i Ruski wykupili wszystko co Chińczyk miał normalnie po 27$ za 20 szt - trzeba by poczekać

 

 

 

Opublikowano

Kurcze deccorativo ale mieszasz :P

Nie chce mi się tyle czekać, mimo, że na samo akwarium poczekam. I nie bardzo mam ochotę kupować na aliexpress.

Najprościej chyba będzie wziąć ten zasilacz, który podałeś w pierwszym swoim poście i obniżyć napięcie do 10,8 V?

Nie odpowiedziałeś mi odnośnie tego profilu aluminiowego czy wystarczy żeby odprowadzić ciepło.

Opublikowano

Jako że zostałem wywołany do "tablicy" przez deccorativo, to odpowiem na temat sterownika.

Zmniejszenie mocy np. do 80% nie zmniejsza napięcia ani nie ogranicza natężenia. Oznacza to tylko tyle, że przez 80% czasu dioda świeci a przez 20% jest wyłączona (zmiana odbywa się 600 razy na sekundę). Przy zbyt dużym napięciu dla danego typu diody da się ją mimo wszystko przepalić. Zniszczenie diody to zawsze skutek zbyt wysokiej temperatury (sam prąd tylko podnosi temperaturę złącza), więc przy dobrym odprowadzaniu ciepła nie powinno być problemu. Pod warunkiem oczywiście, że nie przekracza się dopuszczalnego obciążenia (tak jak pisał deccorativo). Trzeba też pamiętać, że wraz ze wzrostem temperatury diody spada jej napięcie przewodzenia a więc rośnie prąd (nawet gdy jest ograniczony rezystorem). Więc ja dla spokoju zawsze tam jakiś mały rezystor bym dał.

Opublikowano
2 godziny temu, kris19 napisał:

Nie odpowiedziałeś mi odnośnie tego profilu aluminiowego czy wystarczy żeby odprowadzić ciepło.

kolego do 5x10W dajesz cienki i wąski profil schowany pod pokrywą zapewne z grubego pcv 5-10mm a to uniemożliwia zupełnie  odprowadzanie ciepła z tego aluminium i pytasz czy wystarczy - nie wiem

zrobisz to zobaczysz sam a jak się diody spalą to będziesz wiedział  że nie wystarczyło.

jak pisałem że u mnie profil znany wystaje z pokrywy to się nie spodobało ani wielkość ani sposób odprowadzenia ciepła.

wiem że jak zrobisz dokładnie jak w temacie RGB COB dla laika to będzie chodziło długo.

Adam troad zrobił dwie belki po 8szt tych RGBW 12W właśnie na tym profilu 10cm z linku i się nie grzeje ale to tak na całego pod pokrywą jeszcze nie chodziło więc nie ma porównania.

ty pierwszy będziesz królikiem doświadczalnym:D

  • Dziękuję 1
Opublikowano
18 minut temu, deccorativo napisał:

ty pierwszy będziesz królikiem doświadczalnym:D

Albo ja. Bardziej niż nad ciepłem zastanawiam się nad izolacją połączeń. 

Opublikowano

Deccorativo nie obrażaj się. Chodzi mi tylko o jakąś estetykę. Chciałbym to oświetlenie jakoś ładnie wkomponować w pokrywę żeby nie było nic widać albo bardzo mało.

Nie kwestionuję wielkości twojego profilu. Po prostu staram się minimalizować rzeczy tak żeby jak najmniej zaburzały porządek.

Czy w odniesieniu do postu Romka mam przewidzieć jednak jakieś rezystory tak jak w RGM COB dla laika ?

Opublikowano

Może i ja się wtrącę jako, że niedawno sam budowałem swoją nową lampę :)

Ja przy długości 135cm użyłem 6 białych i mam równo oświetlone akwa na całej długości. A tak jak pisałeś diody odizolowane mam szalkami laboratoryjnymi i na obecna chwile czyli około po miesiącu wszystko śmiga jak należy :) 

Jak byś chciał szalki to pisz na pw bo kupiłem cały karton :D

  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.