Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Na początku chciałbym się serdecznie przywitać.Mam na imię Przemek  i chciałbym przeskoczyć z akwarium roślinnego na Malawi.

Jeden mały problem to taki ,że jestem totalnie zielony w tym temacie  a jako że mieszkam w Irlandii (totalnie nieakwarystyczny kraj) mam dostęp do niewielkiej liczby gatunków.

Jeśli chodzi o utrzymywanie parametrów wody itp to  mam doświadczenie tak że nie będzie tutaj problemów,Obecnie mam w pełni dojżały zbiornik ok.2 lata i mógłbym wykorzystać część wody oraz dojrzałe filtry.

Chodzi mi o pomoc w dobraniu gatunków   z dostępnych u mnie . Nie muszą to być jakieś totalnie łatwe  w hodowli ryby, najważniejsze żeby były dobrane względem siebie i miały podobne wymagania. Jeśli chodzi o skały to mieszkam na morzem celtyckim i na pewno znajdę jakieś ładne skały wapienne lub piaskowce ( tylko nie wiem czy się nadadzą)

Nie chcę wyjść na ignoranta , który chce mieć wszystko podane na tacy ... ale chciałbym uniknąć podstawowych błędów oraz bezsensownych strat w obsadzie.Oczywiście obecna obsada pójdzie do adopcji.

Moje akwarium to

450 litrów 150x50x60

Swieci 4x54W t5

filtruje 2 x Tetra ex1200 do jednego filtra podłączony skimmer

W załączniku gatunki dostępne dla mnie oraz ich wielkość podczas zakupu, ryby na zamówienie więc nie będę mmieć pewności  jakiej płci  dostanę ryby ( chciałbym kilka gatuków w haremach). Z góry dziękuję za pomoc . PozdrawiamPyszczaki gatunki.jpg

Opublikowano (edytowane)

Witaj na naszym forum...

Fajnie się czyta jak kolejna osoba zdecydowała się na biotop Malawi ;) ...

Co do samej filtracji opartej na filtrach Tetra ex 1200 to jest jak najbardziej ok...

Zapewne planujesz jednego przeznaczyć jako filtr biologiczny a drugiego jako filtr typowo mechaniczny+skimmer?

Jak by okazało się że będziesz miał kłopoty z zalegającymi zanieczyszczeniami na dnie to możesz dodatkowo użyć falownika do ich zmiatania pod zasys mechanika,ale to już zobaczysz w późniejszym czasie czy wogóle falownik będzie potrzebny...

W kwestii podłoża to podstawa w naszym biotopie to piach o granulacji 0.8-1.2mm,oraz podkład pod kamienie na dno zbiornika...

Kamienie o których piszesz jak najbardziej się nadają do naszego biotopu,tylko mała sugestia z mojej strony żebyś wybierał do swojego zbiornika jeden rodzaj kamienia który lepiej prezentuje się jako całość niż kilka rodzajów pomieszane razem...

Co do obsady to nie masz tak źle z wyborem gatunków ;) ...

Może podaj 4-5 gatunków ryb z listy które się tobie podobają to pomożemy z kolegami wybrać odpowiednie pod względem diety,temperamentu zachowania,oraz ich ilości do twojego litrażu...

Jeśli chodzi o wielkość ryb oferowanej w sprzedaży to taki standard(ryby młode),ale i tak żeby utworzyć pewny harem będziesz musiał zakupić po minimum 8-10 szt z każdego gatunku,potem w razie nadmiaru samców zrobisz redukcję...

Także proponuje tobie założyć osobny temat w kwestii obsady w dziale ''Obsada akwarium z pyszczakami'' i tam będziemy myśleć co dalej :D ...Resztę pytań możesz zadawać tutaj,ale na początek twojej przygody z tym biotopem proponuje też poczytać dział FAQ który znajdziesz u góry na pasku pomiędzy albumem a czatboxem...

Powodzenia...

 

 

Edytowane przez egon44
Opublikowano

Witaj 

Po pierwsze, powinieneś ten wątek założyć w dziale ,, Obsada..., ale to może moderator przeniesie.

Po drugie, nie wiem skąd masz tą listę, jest polskie określenie (rdzawy), ale może spróbuj rozejżeć się za innym dostawcą, bo ten wygląda bardzo nieprofesjonalnie. Większość ryb z listy ma nieprawidłowe nazwy. Wygląda to trochę podejrzanie. Są hodowle w Niemczech (Aqua-Treff, Cichliedenstadl). Skontaktuj się z nimi, mają dużo większą ofertę. Pewnie będą mogli Ci ryby wysłać.

Z tej listy mogę Ci zaproponować takie zestawy:

1) Melanochromis auratus, Pseudotropheus lombardoi, Pseudotropheus zebra red red, Pseudotropheus acei white

2) Pseudotropheus saulosi,  Pseudotropheus afra pulpican, Pseudotropheus rdzawy, Melanochromis cyaneorhabdos maingano,  Pseudotropheus acei white.

Nie piszę Ci poprawnych nazw, żeby nie mieszać Ci w głowie. Na zapoznanie się z tym wszystkim masz jeszcze czas, tym bardziej, że każda hodowla może mieć swoją nazwę handlową dla tego samego gatunku (w Twojej liście trudno mówić o nazwach handlowych ;))

Powodzenia

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Dziękuję za szybką reakcję na post. Co do listy to jest od człowieka który pośredniczy w zakupie rybek. On specjalizuje się w dyskowcach.Na moją prośbę specjalnie zapytał o pyszczaki.

W sklepach tutaj to bieda, tak że zaryzykuję u niego. Kilku znajomych brało u niego ryby i nie było problemów. 

Obecnie w akwarium mam grys gadacji 1-2 mm 100 kg, rozumiem że do wywalenia. Co z oświetleniem,chyba się nada.

Jeszcze raz z góry dziękuję za podpowiedzi. 

Opublikowano
2 godziny temu, Przemas.ie napisał:

Obecnie w akwarium mam grys gadacji 1-2 mm 100 kg, rozumiem że do wywalenia. Co z oświetleniem,chyba się nada.

Moim zdaniem grys jest do wywalenia,zastąp o piachem o granulacji 0,8-1,2mm...

Co do oświetlenia to bardziej nadaje się ono pod akwaria roślinne z racji jego dużej mocy poboru prądu...

Ogólnie światło w zbiorniku rybom zwisa koło ogonów ;) ,bardziej w grę wchodzi kwestia estetyki oświetlenia zbiornika oraz gustu posiadacza...

Ja z mojej strony mogę tobie polecić oświetlenie oparte na modułach Led barwy białej zimnej+RGB i do tego dodatkowo sterownik świtu i zmierzchu ''LedDimmerPro'' naszego forumowego kolegi Romka...

Na sterowniku ustawisz sobie daną moc świecenia,oraz barwę poszczególnych kolorów według własnych upodobań i o nic więcej martwić się nie musisz :D ...

Przy modułach zaoszczędzisz na poborze mocy,co o twoich świetlówkach nie można już powiedzieć...

Tu poczytaj sobie o tym sterowniku

 http://palabras.pl/#/leddimmer

http://forum.palabras.pl/index.php

http://forum.klub-malawi.pl/topic/16569-sterownik-led-nowa-wersja/

 

A tu na temat oświetlenia Led

 http://forum.klub-malawi.pl/forum/27-oświetlenie/

Opublikowano
5 godzin temu, egon44 napisał:

Moim zdaniem grys jest do wywalenia,zastąp o piachem o granulacji 0,8-1,2mm

Moze by z marketu budowlanego? 

Oczyswicie nie taki do zaprawy, cos jasnego napewno znajde.

(sorki za brak polskich znakow ale pisze z roboty)

Opublikowano

To kwestia gustu, piasek z marketu ma mniej kamyczków, możesz poszukać składu budowlanego i piasku rzecznego, ten jest bardziej naturalny, posiada nierówną gradację i sporo kamyczków. Osobiście polecam ten drugi, ale to kwestia gustu jak pisałem na początku :)

  • eljot podpiął/eła i odpiął/ęła ten temat
Opublikowano

Ok, to kwestie piasku ogarnę. 

Wracając do rybek to ile na moj baniak .

Żeby nie było pusto ale też nie przerybione. Z waszych sugestii wynika , że tak od 4 do 6 gatunków mogę wpuścić.  Tylko czy napewno po 10 sztuk?

Jestem jak dziecko we mgle i żadnego znajomego z Malawi w domu nie posiadam ?

Opublikowano (edytowane)
30 minut temu, Przemas.ie napisał:

 Z waszych sugestii wynika , że tak od 4 do 6 gatunków mogę wpuścić.  Tylko czy napewno po 10 sztuk?

No ja bym jednak na 4 poprzestał. Początkowo po 8-10 szt. maluchów, z opcją późniejszej redukcji do haremów 1+4 np. :)

Edytowane przez marcin73m
Opublikowano

Do 450l wejdzie Ci około 300l wody, także jak dasz 4 gatunki po 9 sztuk to będziesz miał po jakimś czasie bez redukcji przerybienie, na początku będzie troszku pusto, bo ryby małe a zbiornik duży, ale pamiętaj że ryby w końcu podrosną :)

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.