Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
15 minut temu, deccorativo napisał:

Tu mnie Andrzej popraw jak błądzę ale chyba w kubłach HW woda najpierw idzie na dno a potem przez kosze do góry do pompy.

Pozwolę sobie odpowiedzieć na pytanie zadane mojemu imiennikowi ;) ...

Dokładnie jest tak jak piszesz,woda idzie na dno a potem do góry przez kosze do pompy...

Opublikowano
19 minut temu, deccorativo napisał:

Kolega ma dojrzały w pełni biologiczny kubeł HW303 z UV który mu hula od miesięcy w baniaczku 100l z jakimiś tam rybciami a chce się przesiąść do baniaka 300l i podpiąc do nowego baniaka ten dojrzały kubeł.

...... to gdzieś mi to Henryk umknęło:) Albo źle zrozumiałem:)

 

20 minut temu, deccorativo napisał:

W związku z tym nie ma mowy o starcie czy restarcie tylko tak jak jest na każdej wystawie akwa.

...to zmienia wszystko. Ale może takie info przyda się komuś innemu kto na to trafi:)

Opublikowano

Czy może być zastosowana taka belka oświetleniowa: JK ANIMALS Vario Belka LED 120cm 

Jako podstawa ma 2 moduły niebieskie i 8 białych. Pewnie trzeba będzie coś dobrać. Pytanie ile?

Jakoś do pokrywy nie mam przekonania  (no chyba że gotowa z ledami). Ale jakoś nie mogę znaleźć. 

Czy jako skałki może być granit?
 

Opublikowano
2 minuty temu, tacek napisał:

Podoba mi się taka belka oświetleniowa: JK ANIMALS Vario Belka LED 120cm 

Za taką cenę jaką ma ta belka możesz mieć lepsze oświetlenie z modułów Led+sterownik świtu i zmierzchu naszego forumowego kolegi Romka...

2 minuty temu, tacek napisał:

Czy jako skałki może być granit?

Jak najbardziej może być...

Opublikowano
2 minuty temu, egon44 napisał:

Za taką cenę jaką ma ta belka możesz mieć lepsze oświetlenie z modułów Led+sterownik świtu i zmierzchu naszego forumowego kolegi Romka...

Szczegóły? Zdjęcia, pobór mocy?

Opublikowano
Godzinę temu, tacek napisał:

Szczegóły? Zdjęcia, pobór mocy?

Może poczytaj w tym dziale na temat oświetlenia Led http://forum.klub-malawi.pl/search/?type=all&q=Oświetlenie+Led

Jeśli chodzi o pobór mocy to zależy to od ilości użytych modułów...Ja np w swoim zbiorniku mam 12 szt modułów(6 szt barwy białej zimnej+6 szt RGB)...Łączna moc ich wynosi dokładnie 17,28W...W rzeczywistości pobiera około 15W może i nawet mniej(nie wiem bo nie mierzyłem),dlatego że na sterowniku nie świecą pełną mocą...

Co do sterownika to poczytaj sobie tutaj na jego temat-

http://palabras.pl/#/leddimmer

http://forum.palabras.pl/index.php

https://sklep.palabras.pl/

 

Opublikowano
Dnia 10.08.2016 o 16:23, deccorativo napisał:

pierwszy kosz od dołu to te 1,5l ceramiki ale to duży nadmiar który szkodzi - powinno zostać 1 litr 

Czepnę się bo od kiedy za dużo ceramiki szkodzi? U mnie w baniaku nie dość, że mam narurowca z piaskowym FBF, 1 litrem seachem matrix to na dodatek pracuje jeszcze Unimax500 z 8 litrami ceramiki. 

Nadmiar ceramiki nie szkodzi nigdy pod warunkiem, że przepływa przez nią woda i nie gromadzi się syf w kuble. U mnie działa to 3 lata i przez te 3 lata nigdy nie miałem zawahania parametrów.

Nie jest to opinia, że tylko nadmiar ceramiki będzie działał poprawnie ale na pewno nie sprawi problemów.

Opublikowano

Niestety wyciąłeś z kontekstu mojej wypowiedzi fragment uzasadniający dlaczego nadmiar ceramiki szkodzi. Ja zacytuję też twoje uzasadnienie dlaczego nie szkodzi ale podkreślę pod pewnym warunkiem.

2 godziny temu, lufa555 napisał:

Nadmiar ceramiki nie szkodzi nigdy pod warunkiem, że przepływa przez nią woda i nie gromadzi się syf w kuble.

Właśnie na to gromadzenie syfu się powołałem więc mamy kolego identyczne zdanie w tej sprawie.

Z mojego doświadczenia wynika że jak jest tego złoża dużo to zawsze w nim zatrzymuje się syf . Czyli dużo złoża = dużo syfu i przekonasz się o tym i u siebie jak nie tylko otworzysz ten kubeł i spojrzysz po wierzchu, ale jak wyjmiesz złoże i wypłuczesz dokładnie całe w wodzie z akwarium - wtedy zobaczysz ile tego siedzi w złożu.  Szczególnie jak to jest ta ceramika rurkowa to w tych rurkach wypłucz. Często biologia z tym g... sobie radzi ale równie często sygnalizuje ten stan zagównienia dużego złoża podwyższonym poziomem NO2 tak nawet do 0,2ppm .  Czyli nadmiar złoża może powodować pogorszenie parametru NO2 co świadczy o stanie biologii i tylko na to zwracałem uwagę..

Testy które mają pierwszy znaczący kolor < 0,3ppm oczywiście nie wykryją tego stanu alarmowego ale JBL pokaże więc jaki używamy test też ma znaczenie.

 

Opublikowano
30 minut temu, deccorativo napisał:

Często biologia z tym g... sobie radzi ale równie często sygnalizuje ten stan zagównienia dużego złoża podwyższonym poziomem NO2 tak nawet do 0,2ppm .  Czyli nadmiar złoża może powodować pogorszenie parametru NO2 co świadczy o stanie biologii i tylko na to zwracałem uwagę..

 

Tu się nie do końca zgodzę, aby biologia sobie nie poradziła to musiałoby tego syfu być mnóstwo. Natomiast przy standardowym zabrudzeniu wkładów sygnał będzie ale nie jako wzrost NO2 a NO3 bo biologia będzie ten syf rozkładać.

Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, deccorativo napisał:

Z mojego doświadczenia wynika że jak jest tego złoża dużo to zawsze w nim zatrzymuje się syf . Czyli dużo złoża = dużo syfu i przekonasz się o tym i u siebie jak nie tylko otworzysz ten kubeł i spojrzysz po wierzchu, ale jak wyjmiesz złoże i wypłuczesz dokładnie całe w wodzie z akwarium - wtedy zobaczysz ile tego siedzi w złożu.

Henryk..to jest pewnego rodzaju kompromis. Bo zgadzam się z Tobą  w tym co napisałeś i w tym ,że mniejsza ilość ogarnie biologię. Ale kompromis polega na tym ,że im więcej np. ceramiki tym jednak większa filtracja mechaniczna ( pomijam filtrację biologiczną) a to się równa bardziej częste czyszczenie. Coś za coś. Czyli dodatkowa korzyść ale nie za darmo:) Z drugiej strony nasuwa się pytanie czy jak będzie go mniej czy szybciej się nie zapcha? Nie wiem bo sam mam zawsze dużo złoża w filtrze. Ale np. patrząc na posty kolegów dotyczących gąbek w mechaniku (AQ) wiem ,że im większa gąbka tym wolniej się zapycha a im mniejsza tym szybciej a sam mam dużą i mogę to potwierdzić.

Edytowane przez AndrzejWalb

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.