Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

padła mi jedna ryba jedna jedyna. On dzień wcześniej plywala tak jak by miała padaczkę, może to coś pomoże. Na drugi dzień rano była death. Gdyby by nie ta sytuacja nie robił bym testów i teraz byśmy nie pisali. Bo wszystko w akwa jest oki. Tak mi się wydaje. Ryby zachowują się naturalnie gonią się po całym akwa i szukają jedzenia.

Na dnie mam styropian o tym też wspominałem no i grys i kamienie nic więcej to jest w środku...

może ktoś przechowal by mi ryby na tydzień zrobię restart z podłożem i zmienię kulki w kuble na siporex...wystartuje jeszcze raz?

Opublikowano

Na taką opcję nie zgadza się twoja córeczka a gdzie YBY a i  ja też.:D

Przywołujesz fakty z przeszłości tak jakby ta ryba padła ci wczoraj - nie pisz tak bo to myli. Twój baniak już znam na pamięć.

Ryby pływają bez stresu więc nie ma powodu oddawać do sklepu czy na przechowanie.

rzemek po tygodniu walki zmieniam zdanie - to nie jest nie dojrzały baniak masz dobrą dojrzała biologię - to baniak z początkiem denitryfikacji więc zmieniam też zalecenia. - np karmienie ryb.

Ile miesięcy jeszcze będziesz robił te 50% podmiany a stale masz NO2 =1ppm. a rybom to koło ogonów.

Zaczynamy od tego grysu marmurowego bo jest najbardziej podejrzany.

Potem za 2 dni po pomiarach NO2 i bez podmian wody otworzysz kubeł i tam zrobisz porządek .

spokojnie nic złego się nie dzieje chyba widzisz po rybach.

trudno sam napisałeś że te podłoże to była porażka a może i powód całych kłopotów - zobaczymy.

działaj spokojnie i bez pośpiechu.

Opublikowano

Decco oki jest to do zrobienia ale na spokojnie i nie teraz. Wywalić z baniaka ten grys to będzie wyzwanie, pamiętaj że jest styropian na dnie. Rusze kamienie wywale grys a styropian pójdzie w górę:D. Lepiej jak kupie jutro akwa z 60 litrów podepne mój filtr wewnętrzny i wpiszcze ryby że stara wodą. W dużym zrobię szybki reset i odzyskam wodę. To wszystko zaleje od nowa stara wodą. Pp zalaniu zrobię testy i będę stopniowo wpuszczać ryby. Innej opcji nie widzę tak będzie najlepiej mam dwa filtry. Wymienić kulki na siporax nic nie będę więcej ruszał. Jak to widzisz?

ryby nakarmione osobiście przez córkę:D

Opublikowano

woda ze starego baniaka jest bezwartościowa i bez żadnej szkody sam ja wylewałeś po 50%.

Jak nie przepniesz starego kubła z tym Pro1600 do tej 60l baniaka to na pewno nie będziesz w niej miał biologii.

Biologia siedzi w kuble a nie w starej wodzie.

Jak dasz nowy Siporax to start będzie od zera biologii a to twa od 2-4 tygodni więc nie jest to tak hopsiup.

Ten pomysł z zakupem 60tki jest dobry .

Nalej do tej 60ki wody z kranu wlej Prime nie dawaj nic piasku, kamieni tylko  przepnij cały nie ruszany kubeł pod to i przenieś same ryby.

Nie ma prawa tam powtórzyć się te NO2 =1ppm.

A w starym wylej cała wodę wyrzuć grys marmurowy i ten styropian .

kup w fabertec.pl lub w Rzeszowie na dno 4mm spienione białe pcv postaw kamienie i daj właściwy płukany piasek gradacji 0,8-1,2.

Masz dużo czasu wtedy na powrót do dużego szkiełka.

ale tak to się nie dowiemy co było powodem wysokiego NO2 no dla ciebie będzie jednak o wiele wygodniej i bez pośpiechu.

a co ty uparłeś się na ten Siporax - to cholerstwo drogie a w kuble przecież masz lepsze złoże i zasiedlone od tego  surowego siporaxu.

Opublikowano
59 minut temu, deccorativo napisał:

Jak nie przepniesz starego kubła z tym Pro1600 do tej 60l baniaka to na pewno nie będziesz w niej miał biologii.

Z pewnością chodziło Ci o filtr, ja mam JBL 1501e w 200 l :P do tego aquael 1000 wewnętrzny.  Ja myślałem tylko ten wewnętrzny podłączyć do 60 l. W filtrze kubełkowym wywalam kulki plastikowe JBL i zastępuje je siporaxem (29,90 zł za litr do kupienia na wagę w sklepie akwarystycznym w Rzeszowie) tylko tyle wymieniam. Reszta zostaje.

59 minut temu, deccorativo napisał:

Jak dasz nowy Siporax to start będzie od zera biologii a to twa od 2-4 tygodni więc nie jest ....

Ze starego zostają gąbki zeolit no i JBL Micromec. To chyba nie jest start od nowa. Bakterii na gąbkach i mediach JBL jest już na tyle dużo, że dadzą radę chyba?.  Do tego dojdą nowe media (siporax) zastąpią kulki plastikowe i wówczas biologia będzie mocna u mnie.:P

 

59 minut temu, deccorativo napisał:

 

Ten pomysł z zakupem 60tki jest dobry .

Nalej do tej 60ki wody z kranu wlej Prime nie dawaj nic piasku, kamieni tylko  przepnij cały nie ruszany kubeł pod to i przenieś same ryby.

Nie ma prawa tam powtórzyć się te NO2 =1ppm

A w starym wylej cała wodę wyrzuć grys marmurowy i ten styropian .

kup w fabertec.pl lub w Rzeszowie na dno 4mm spienione białe pcv postaw kamienie i daj właściwy płukany piasek gradacji 0,8-1,2.

 I to mi się podoba :D

59 minut temu, deccorativo napisał:

ale tak to się nie dowiemy co było powodem wysokiego NO2 no dla ciebie będzie jednak o wiele wygodniej i bez pośpiechu.

 

Deccorativo dla Ciebie i dobra nauki mogę się poświęcić...:D

P.S. buffer i sól też kupiłem po oglądnięciu Twojego filmu promującego te preparaty na kanale youtube. I uwaga teraz zrobię tak założę filt odwróconej osmozy i te środki mi się przydadzą ale to w przyszłości na spokojnie.

Pozdrawiam wszystkich i bardzo dziękuję Tobie Decco i Pleziorro za pomoc i zaangażowanie-bezinteresowne...dziękuję

Opublikowano

Kolego rzemek jak tak czytam z ukrycia :P wszystkie posty to sobie myślę ''ale ty kombinujesz jak koń pod górkę'':D(bez urazy oczywiście,bo nie mam tego na celu)...

Moim zdaniem prostym a zarazem najlepszym rozwiązaniem dla ciebie i twoich problemów będzie zakup zbiornika 60l lub większego...

Potem robisz tak-

1)Pozbywasz się z kubełka zeolitu(nawet nie wiadomo jak długo go tam masz,jeśli nie wiesz to wymienia się go co 3-4 miesiące) i może w tym jest problem...Zostają tylko same gąbki+JBL Micromec+purigen...

2).Przenosisz kubełka razem z rybami do zbiornika 60l wcześniej  zalanego świeżą wodą przepuszczoną przez ustrojstwo z wkładem węglowym lub uzdatnioną Prime...

3)Spokojnie do obsłużenia biologi w twoim zbiorniku jako złoże starczą obecne gąbki+ JBL Micromec a dodatkowo w późniejszym czasie purigen (ty go też masz jakiś czas w kubełku)...

4)Szczerze to nie ma sensu kupować tego Siporaxu,bo biologię już masz,więc po co to zmieniać i znów komplikować sprawę...

5).Z dużego zbiornika wylej wodę,usuń grys oraz styropian...

6).Priorytetem w twoim przypadku jest zakupić dodatkowe bakterie Prodibio(zapewne się przydadzą) podkład pod kamienie na dno zbiornika,oraz odpowiedni piach o granulacji 0.8-1.2mm...Piach płucz małymi porcjami tak będzie szybciej i skuteczniej...

7).Dajesz potem nowy podkład na dno zbiornika,kamienie oraz wypłukany piach...Zalewasz wodą wcześniej uzdatnioną,dodajesz bakterie podłączasz na początek filtr wewnętrzny na full i czekasz...

 

Praktycznie wszystko napisałem co sugerował tobie deccorativo w poście 124,więc jeśli dobrze zorganizujesz plan działania to uwiniesz się z tym w jeden dzień,ale dobrze by było gdybyś zaczekał przynajmniej z tydzień przed wpuszczeniem ryb do dużego zbiornika...

Po zaplanowanych zmianach nic już nie grzebiesz w zbiorniku,oraz w kubełku,jedynie co robisz to monitorujesz parametry wody (NO2,NO3)...

Wiem że zapewne odezwą się osoby które się nie zgodzą z moimi sugestiami,ale wszystko napisałem co sam doświadczyłem,i dziele się swoimi spostrzeżeniami w tym temacie...

Dodam że sam robiłem że tak powiem restart zbiornika(zmiana podłoża,kamieni) z gotową biologią i obyło się bez żadnych strat w rybach...

Wiadomo przez 2-3 dni było zachwianie parametrów,ale potem wszystko wróciło do normy...

Czasami prostą droga można dość do celu,niż zbędnym kombinowaniem ;)...Pomyśl o tym...

Pozdrawiam i życzę powodzenia :) ...

 

 

 

  • Dziękuję 2
Opublikowano (edytowane)

......i pozbądź się na start  Purigenu. Z tego co pamiętam na tym forum jest to już drugi podobny przypadek stosowania Purigenu na starcie i potem podobne problemy. Może to przypadek ale tego nie jestem pewny. Purigenu nie stosuj na wszelki wypadek a dopiero jak akwa dojrzeje i wtedy kiedy Twoje NO3 przekroczy 20. Ale to wtedy musisz przemyśleć bo odnoszę wrażenie ,że lejesz do akwa  i dajesz do kubełka co tam masz pod ręką:). Jak masz teraz ryby to Henryk gdzieś tu na forum opisał "przyspieszony start". Skorzystaj z tego.

Edytowane przez AndrzejWalb
  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)

nic dodać nic ująć  posłuchaj praktycznie identycznych rad obu Andrzejków i moich.

z kubła na stałe usuwasz biobale, Purigen, zeolit pozostają tylko Micromec i gąbki oraz wolne miejsce w koszach:D

Nie kupuj Siporaxa bo Micromec sam z wielkim zapasem dzwignie tą twoją biologię. Już to pisałem wiele razy dokładanie zbędnych nadprogramowych ilości ceramiki nie poprawia biologii - tworzy tylko nadmetraż dla bakterii i wręcz pogarsza biologię tworząc zbędne skupiska zanieczyszczeń organicznych czyli po prostu gówna.  

W puste kosze podkreślam w przyszłości czyli nie teraz:D  dasz coś na usuwanie NO3 ale nie Purigen np. 1litr Purolite A520E za 38zł albo litr TMBT za 100zł. Jak otworzysz kubeł by to wywalić co zalecamy to opisz wygląd każdego z mediów .

zamiast styropianu na dno lub pcv 4mm możesz kupić w AGD kratki do zlewozmywaka nie wiem 1-3szt wtedy kamienie nie stoją na szkle a nie ma dużej powierzchni beztlenowej jak pod styropianem.

Nie masz też żadnych powodów by przechodzić na osmozę i te sole co zbędnie kupiłeś. wystaw to na olxie może ktoś odkupi . Nie rób zakupów na pałę tylko raczej najpierw pytaj. vide Siporax

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano

Jak widać mój przypadek jest co najmniej dziwny. Panowie jak dla mnie, zrobił się ciekawy temat i proszę duskutujcie dalej;) Będę czytał z ciekawością...

 Ciekawe opcje się pojawiły nawet przyszłościowe. Korzystając z waszych doświadczeń ja nie popełnienie kolejnych błędów, a o to chyba chodzi.

Opcja na przyszlosc jest super. Bo faktycznie jak czytyłem na forum NO3 potrafi skakać i robić psikusa. I tu nasuwa mi się kolejne pytanie. Na te media TMBT to zostawić, który kosz? ten w którym mam teraz biobale? Czy te media TMBT muszą być ostatnie w szeregu, a może pierwsze czy jest to bez różnicy...

...odpowiadając egon44 moje media jak i cały sprzęt łącznie z akwa, filtrami, zeolitem jest dziewicze świeże nówka nigdy nie smigane:P chodzi to 7 tygodni.

Panowie co do piachu oglądałem ten z Castorama piasek kwarcowy i on jest żółty nie chce takiego wolę coś bardziej jaśniejszego bardziej białego bo mi do wystroju nie będzie pasował :P jakieś pomysły? pamiętajcie to mi się ma podobać bo ja będę się w to gapil z córką 

...a i jeszcze jedno czy można jakoś wyciszyć ten kubełek bo trochę huczy i nie wiem czy one tak mają czy mój jest jakiś feralny postaram się dodać film zobaczycie jak pływają ryby w NO2 ponad 1ppm i jak chodzi filtr

 

Opublikowano

rzemek my podpowiadamy - ty wybierasz by się tobie podobało.

piach ważne by gradacja 0,8-1,2 reszta to twoja broszka to samo kamienie i tło.

Niestety rzemek to raptus:D a takich już mieliśmy na forum - ale będą z ciebie ludzie bo akwarystyka z czasem wycisza.

Kolego najpierw zrób to co zaleciliśmy a jak ryby powrócą do dużego baniaka i NO2 będzie 0,025ppm to pogadamy.

Na razie czytaj uważnie tematy o TMBT oraz o Bloku z Purolite to mniej pytań będzie:D jak na to przyjdzie czas - czyli już pisałem  w przyszłości.

Jak zapoznasz się z obu tematami- to sam wybierzesz jedną z opcji albo obie na raz.

Teraz opcja przenosin do 60l i generalne porządki w kuble i dużym baniaku.

w tej 60tce to mało wody i parametry NO2 i NO3 mierz często. - powodzenia.

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.