Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Polecam ten czujnik z pierwszego postu. Zakupiłem od razu przy zakładaniu akwarium i jak nalewam to wkładam końcówkę czujnika do akwarium i jak woda osiągnie odpowiedni poziom zaczyna wyć a wyje głośno tak że jak gram w drugim pokoju słyszę :) 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Czujnik w drodze od kilkunastu dni. Idzie z Chin, za pół ceny mogę jeszcze chwile poczekać. 

Przespałem dokładnie ten fragment z pierwszego postu:

Cytat

Wkładasz  zaginasz przewód ustalając oczekiwany poziom wody i lejesz aż 120 db cię nie obudzi że trzeba kran zakręcić.

 

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano
W dniu 21.04.2016 o 16:59, deccorativo napisał:

Wersja II - Ustrojstwo czyli Zestaw do nalewania kranówy z NO3 pow 10ppm

 

 

 

 

Jest to dokładnie ten sam co powyżej uzupełniony o korpus liniowy 2" z wkładem żywicy jonowymiennej Purolite A520E która pochłąnia z wody kranowej NO3 i po tym korpusie woda wpadająca do akwarium nie tylko jest pozbawiona zanieczyszczeń mechanicznych i chloru ale także azotanów NO3 które w zależności od stanu żywicy i szybkości nalewania utrzymują się od 0,5ppm aż do poziomu jak w kranie dla zapchanej żywicy - wtedy potrzebna regeneracja solą próżniową tabletkową albo taką do zmywarek ( nie nabłyszczacz) sól spożywcza szybko niszczy żywicę i nie jest polecana przez producenta Purolite.

Pozwoliłem sobie wrócić do posta nr 1 z tego względu , że naszły mnie pewne refleksje. Nie podważam stosowania tego typu "ustrojstwa" , gdyż sam używam do nalewania wody ustrojstwo wersji nr 1 i jestem z tego powodu bardzo zadowolony ( patrz link poniżej) i to nie podlega żadnej dyskusji.

Natomiast zastanawia mnie zasadność stosowania ustrojstwa wersji nr 2 czyli ustrojstwa z korpusem wypełnionym purolite  a52e , gdzie poziom  NO3 w wodzie kranowej wynosi powyżej 10 ppm. Co budzi moje wątpliwości ? Jego skuteczność  ale nie sama  w sobie tylko w konkretnych warunkach. Dlaczego ? Już opisuję.

Otóż...mamy przykładowo akwa o pojemności 240 litrów. NO3 w akwa niech wynosi 30 ppm,  natomiast  w kranie 12 ppm. Podmiany dokonujemy raz w tygodniu 20% ( często zalecane na forum) czyli 48 litrów. Ja w 240 robiłem 1/3 słupa wody czyli 80 litrów ( wszystko brutto  aby łatwiej się tutaj liczyło). Wróćmy do tych 20% z 240 litrów czyli 48 litrów podmienianej wody. Jeżeli tam ( w kranówie)  NO3  wynosiło te 12 ppm i teoretycznie spadło do 5 ppm z 12 ppm w kranie to do akwa wlaliśmy 48 litrów wody z NO3  5 ppm po przejściu przez purolite. Pytanie..ile w takim razie wynosi NO3  w akwa 240 litrów gdzie wlaliśmy 48 litrów wody o wartości NO3 5 ppm  .Do ilu wtedy spada? Czy ktoś to sprawdzał. Teraz teoretyzuję..ale nie wierzę aby 48 litrów wody z NO3 5 ppm drastycznie zbiło NO3 w akwa  240 litrowym , gdzie  NO3 jest na poziomie 30 ppm. Osobiście uważam , że jednak lepiej umieścić odpowiednią ilość purolite a250e w jakimś korpusie czy też kubełka ale żeby woda przepływała  przez znajdującą się w nim żywicę ( a25e) non stop czyli od podmiany do podmiany. Weźmy też pod uwagę , że jak zbijemy jednak NO3 w akwa za pomocą tych 48 litrów wody To ryby i tak na bieżąco będą nam podnosić NO3. Czy ma sens zbijanie NO3  w dolewanej wodzie zamiast zbijania NO3  w wodzie będącej w obiegu w danym akwarium?

W dniu 21.04.2016 o 17:32, deccorativo napisał:

Jeśli zastosujemy ten Purolite w wodzie nalewanej do baniaka to pozostaje tylko problem narastania NO3 w wyniku cyklu życiowego ryb i w zależności od tego jak to narasta i jak jesteśmy leniwi i nie chce nam się co tydzień robić podmianek to sam decydujesz czy dajesz jeszcze w baniaku blok na Purolite czy już nie.

Tutaj autor częściowo odpowiada na moje pytanie. Ale jak jest w praktyce?

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano
On 4/21/2016 at 4:59 PM, deccorativo said:

Już to wielokrotnie w różnych tematach podawałem, ale ciągle mam pytania i dziesiątki różnych zestawów do oceny sklecanych w najniższych cenach z allegro, albo żle wybranych elementów ze sklepów i marketów budowlanych.

Podam nie najtańszy ale z jednego żródła wszystko i najlepszy w niskiej cenie:D nie z wkładem węgla za 5zł bo nie może to być wkład z Europy z dobrym węglem. Oba zestawy podłączamy do wody mieszanej ciepła/zimna więc najlepiej w miejsce słuchawki prysznica bo mamy regulację temperatury, szybkości nalewania wody i jak coś przecieka to nie zaleje mieszkania bo ścieka do wanny lub brodzika prysznica.

 

 

Wersja I  - Ustrojstwo czyli zestaw do nalewania kranówy z NO3 do 5ppm

 

 

 

 

49846ae04ac93f05gen.jpg

 

 

Zestaw zastępuje chemiczne uzdatniacze wody wodociągowej i usuwa wszystkie formy chloru stosowane w wodociągach do odkażania wody, usuwa też zanieczyszczenia mechaniczne do 3um a także metale ciężkie, pestycydy, i wiele innych związków szkodliwych dla ryb bez użycia chemii tylko za pomocą węgla aktywnego.

 

Skład zestawu w kolejności od słuchawki prysznicowej:

 

1/ Przyłącze w miejsce słuchawki prysznicowej - 1 szt

http://sklep.osmoza.pl/zlaczka-af-mc-0608-jg-p-378.html

 

2/ Korpus 10" z gwintami 1/4" do wyboru biały lub przeżroczysty.- 1 szt

http://sklep.osmoza.pl/obudowa-eg14wwaq-biala-p-139.html

 

3/ Szybkozłączki wkręcone do korpusu do podłączenia wężyka 3/8" - szt 2

https://sklep.osmoza.pl/zlaczka-zp38gz14-p-1463.html - 2 szt

 

4/ Wkład do korpusu z prasowanego blokowego węgla aktywnego który jednocześnie usuwa zanieczyszczenia mechaniczne do 3um - szt 1

http://sklep.osmoza.pl/wklad-weglowy-blokowy-fccbl-gw-do-osmozy-filtrow-kuchennych-p-732.html

 

5/ Wężyk 3/8" na tyle długi by starczył do akwarium - x metrów

http://sklep.osmoza.pl/przewod-38-ktpe38-p-155.html

 

Całkowity koszt bez przesyłki z wężykiem długości 10m - 101zł.

Wyjaśniam że Wężyk 3/8" a nie 1/4" bo ten cieńszy stawia tak duży opór że woda odkręcona na max płynie do akwarium w tempie 2-3l/min więc może ktoś uważać że za wolno.

 

 

 

Wersja II - Ustrojstwo czyli Zestaw do nalewania kranówy z NO3 pow 10ppm

 

 

 

 

Jest to dokładnie ten sam co powyżej uzupełniony o korpus liniowy 2" z wkładem żywicy jonowymiennej Purolite A520E która pochłąnia z wody kranowej NO3 i po tym korpusie woda wpadająca do akwarium nie tylko jest pozbawiona zanieczyszczeń mechanicznych i chloru ale także azotanów NO3 które w zależności od stanu żywicy i szybkości nalewania utrzymują się od 0,5ppm aż do poziomu jak w kranie dla zapchanej żywicy - wtedy potrzebna regeneracja solą próżniową tabletkową albo taką do zmywarek ( nie nabłyszczacz) sól spożywcza szybko niszczy żywicę i nie jest polecana przez producenta Purolite.

 

Skład zestawu - jak w wersji powyżej uzupełniony o dodatkowe elementy:

 

3/ dodatkowe Szybkozłączki wkręcone do korpusu do podłączenia wężyka 3/8" - szt 2 czyli w tej wersji razem 4 szt

http://sklep.osmoza.pl/zlaczka-af-mc-0604-jg-p-380.html

 

6/ Obudowa filtra liniowego 2" z siateczkami i gąbkami w komplecie

http://sklep.osmoza.pl/obudowa-liniowa-2-p-770.html

 

 

7/ Żywica jonowymienna usuwająca azotany NO3 Purolite A520E - 1 litr za 38 zł

http://sklep.osmoza.pl/zloze-do-usuwania-azotanow-a520e-p-461.html

 

Do korpusu liniowego wejdzie max 0,5l i nie należy zbyt ubijać - powinno być lużne by przepływ wody był swobodny.

 

Korpus liniowy podłączamy 30-50cm za filtrem węglowym by wszystko było w wanie lub brodziku. W tej konfiguracji nie należy dawać wysokich przepływów wody przez złoże Purolite by zdążył wyłapać azotany NO3.

 

Razem koszt wzrasta do ok 176 zł.

 

Edit z upgrade

 

Trzeba było kilka lat by zauważyć bardzo poważną wadę ustrojstwa  na którą zwrócił mi uwagę kolega @wojtekr któremu udało się lejąc wodę powoli acz skutecznie zapomnieć że trzeba kran zakręcić . Ja przelałem wode tylko w tym akwarium w pracy i to troszkę a podłoga z płytek ceramicznych więc problem żaden - ścierka i po sprawie.

Przy baniakach małych raczej pilnujemy by ciekło 3-6l/min więc szybko podmianka się odbywa ale dla baniaków tak od 500l wzwyż zabrania się używania ustrojstwa wersji I oraz II bez tego

HTB1X6FNbqmgSKJjSsphq6Ay1VXat.thumb.jpg.247563eda5d0d7652b0beb8bba650230.jpg

https://pl.aliexpress.com/item/LESHP-Przelewem-Wody-Bezprzewodowy-Czujnik-Alarmu-Detektor-Wycieku-Pracowa-Samodzielnie-120dB-Alarm-Poziomu-Wody-System-Alarmowy/32832184179.html?spm=a2g17.search0104.3.2.G9ZOBm&ws_ab_test=searchweb0_0%2Csearchweb201602_4_10152_10065_10151_10344_10068_10345_10342_10343_51102_10340_10341_10609_10541_5130013_5000013_10084_10083_10304_10307_10301_5080013_5870020_10312_10059_10313_10314_10534_100031_10604_10103_10605_5060013_10594_10142_10107%2Csearchweb201603_25%2CppcSwitch_4&algo_expid=3f95cdd3-23d0-4fdb-9de1-3c8bc202ab99-0&algo_pvid=3f95cdd3-23d0-4fdb-9de1-3c8bc202ab99&rmStoreLevelAB=5

to jest niezbędne wyposażenie ustrojstwa  za 12,60 zł i bez tego zabraniam stosować ustrojstwo - to alarm przelania wody w akwarium + strażnik uszczelek w kubłach .

Wkładasz  zaginasz przewód ustalając oczekiwany poziom wody i lejesz aż 120 db cię nie obudzi że trzeba kran zakręcić.

W okresach poza podmianą wody służy jak czujnik uszczelek  w kubłach albo  luznych wężyków czy choćby  kapiącej wody z pod pokrywy by więcej tak się wam nie zrobiło.

42446dcb5b2fd92879e4f30b9bf5b7eb.thumb.jpg.6f15bf8cacb3279cf50e5fde95752d80.jpg

z podziękowaniem Wojtkowi :D

Hej.

Czy ktoś podłączał alarm np. do uszczelek w kubłach.

Mam na myśli taką sprawę. Jak podłączyć alarm żeby wyłączył filtr z obiegu prądu?

Opublikowano
On 4/21/2016 at 4:59 PM, deccorativo said:

Już to wielokrotnie w różnych tematach podawałem, ale ciągle mam pytania i dziesiątki różnych zestawów do oceny sklecanych w najniższych cenach z allegro, albo żle wybranych elementów ze sklepów i marketów budowlanych.

Podam nie najtańszy ale z jednego żródła wszystko i najlepszy w niskiej cenie:D nie z wkładem węgla za 5zł bo nie może to być wkład z Europy z dobrym węglem. Oba zestawy podłączamy do wody mieszanej ciepła/zimna więc najlepiej w miejsce słuchawki prysznica bo mamy regulację temperatury, szybkości nalewania wody i jak coś przecieka to nie zaleje mieszkania bo ścieka do wanny lub brodzika prysznica.

 

 

Wersja I  - Ustrojstwo czyli zestaw do nalewania kranówy z NO3 do 5ppm

 

 

 

 

49846ae04ac93f05gen.jpg

 

 

Zestaw zastępuje chemiczne uzdatniacze wody wodociągowej i usuwa wszystkie formy chloru stosowane w wodociągach do odkażania wody, usuwa też zanieczyszczenia mechaniczne do 3um a także metale ciężkie, pestycydy, i wiele innych związków szkodliwych dla ryb bez użycia chemii tylko za pomocą węgla aktywnego.

 

Skład zestawu w kolejności od słuchawki prysznicowej:

 

1/ Przyłącze w miejsce słuchawki prysznicowej - 1 szt

http://sklep.osmoza.pl/zlaczka-af-mc-0608-jg-p-378.html

 

2/ Korpus 10" z gwintami 1/4" do wyboru biały lub przeżroczysty.- 1 szt

http://sklep.osmoza.pl/obudowa-eg14wwaq-biala-p-139.html

 

3/ Szybkozłączki wkręcone do korpusu do podłączenia wężyka 3/8" - szt 2

https://sklep.osmoza.pl/zlaczka-zp38gz14-p-1463.html - 2 szt

 

4/ Wkład do korpusu z prasowanego blokowego węgla aktywnego który jednocześnie usuwa zanieczyszczenia mechaniczne do 3um - szt 1

http://sklep.osmoza.pl/wklad-weglowy-blokowy-fccbl-gw-do-osmozy-filtrow-kuchennych-p-732.html

 

5/ Wężyk 3/8" na tyle długi by starczył do akwarium - x metrów

http://sklep.osmoza.pl/przewod-38-ktpe38-p-155.html

 

Całkowity koszt bez przesyłki z wężykiem długości 10m - 101zł.

Wyjaśniam że Wężyk 3/8" a nie 1/4" bo ten cieńszy stawia tak duży opór że woda odkręcona na max płynie do akwarium w tempie 2-3l/min więc może ktoś uważać że za wolno.

 

 

 

Wersja II - Ustrojstwo czyli Zestaw do nalewania kranówy z NO3 pow 10ppm

 

 

 

 

Jest to dokładnie ten sam co powyżej uzupełniony o korpus liniowy 2" z wkładem żywicy jonowymiennej Purolite A520E która pochłąnia z wody kranowej NO3 i po tym korpusie woda wpadająca do akwarium nie tylko jest pozbawiona zanieczyszczeń mechanicznych i chloru ale także azotanów NO3 które w zależności od stanu żywicy i szybkości nalewania utrzymują się od 0,5ppm aż do poziomu jak w kranie dla zapchanej żywicy - wtedy potrzebna regeneracja solą próżniową tabletkową albo taką do zmywarek ( nie nabłyszczacz) sól spożywcza szybko niszczy żywicę i nie jest polecana przez producenta Purolite.

 

Skład zestawu - jak w wersji powyżej uzupełniony o dodatkowe elementy:

 

3/ dodatkowe Szybkozłączki wkręcone do korpusu do podłączenia wężyka 3/8" - szt 2 czyli w tej wersji razem 4 szt

http://sklep.osmoza.pl/zlaczka-af-mc-0604-jg-p-380.html

 

6/ Obudowa filtra liniowego 2" z siateczkami i gąbkami w komplecie

http://sklep.osmoza.pl/obudowa-liniowa-2-p-770.html

 

 

7/ Żywica jonowymienna usuwająca azotany NO3 Purolite A520E - 1 litr za 38 zł

http://sklep.osmoza.pl/zloze-do-usuwania-azotanow-a520e-p-461.html

 

Do korpusu liniowego wejdzie max 0,5l i nie należy zbyt ubijać - powinno być lużne by przepływ wody był swobodny.

 

Korpus liniowy podłączamy 30-50cm za filtrem węglowym by wszystko było w wanie lub brodziku. W tej konfiguracji nie należy dawać wysokich przepływów wody przez złoże Purolite by zdążył wyłapać azotany NO3.

 

Razem koszt wzrasta do ok 176 zł.

 

Edit z upgrade

 

Trzeba było kilka lat by zauważyć bardzo poważną wadę ustrojstwa  na którą zwrócił mi uwagę kolega @wojtekr któremu udało się lejąc wodę powoli acz skutecznie zapomnieć że trzeba kran zakręcić . Ja przelałem wode tylko w tym akwarium w pracy i to troszkę a podłoga z płytek ceramicznych więc problem żaden - ścierka i po sprawie.

Przy baniakach małych raczej pilnujemy by ciekło 3-6l/min więc szybko podmianka się odbywa ale dla baniaków tak od 500l wzwyż zabrania się używania ustrojstwa wersji I oraz II bez tego

HTB1X6FNbqmgSKJjSsphq6Ay1VXat.thumb.jpg.247563eda5d0d7652b0beb8bba650230.jpg

https://pl.aliexpress.com/item/LESHP-Przelewem-Wody-Bezprzewodowy-Czujnik-Alarmu-Detektor-Wycieku-Pracowa-Samodzielnie-120dB-Alarm-Poziomu-Wody-System-Alarmowy/32832184179.html?spm=a2g17.search0104.3.2.G9ZOBm&ws_ab_test=searchweb0_0%2Csearchweb201602_4_10152_10065_10151_10344_10068_10345_10342_10343_51102_10340_10341_10609_10541_5130013_5000013_10084_10083_10304_10307_10301_5080013_5870020_10312_10059_10313_10314_10534_100031_10604_10103_10605_5060013_10594_10142_10107%2Csearchweb201603_25%2CppcSwitch_4&algo_expid=3f95cdd3-23d0-4fdb-9de1-3c8bc202ab99-0&algo_pvid=3f95cdd3-23d0-4fdb-9de1-3c8bc202ab99&rmStoreLevelAB=5

to jest niezbędne wyposażenie ustrojstwa  za 12,60 zł i bez tego zabraniam stosować ustrojstwo - to alarm przelania wody w akwarium + strażnik uszczelek w kubłach .

Wkładasz  zaginasz przewód ustalając oczekiwany poziom wody i lejesz aż 120 db cię nie obudzi że trzeba kran zakręcić.

W okresach poza podmianą wody służy jak czujnik uszczelek  w kubłach albo  luznych wężyków czy choćby  kapiącej wody z pod pokrywy by więcej tak się wam nie zrobiło.

42446dcb5b2fd92879e4f30b9bf5b7eb.thumb.jpg.6f15bf8cacb3279cf50e5fde95752d80.jpg

z podziękowaniem Wojtkowi :D

Hej.

Czy ktoś podłączał alarm np. do uszczelek w kubłach.

Mam na myśli taką sprawę. Jak podłączyć alarm żeby wyłączył filtr z obiegu prądu?

  • 4 miesiące temu...
Opublikowano

Jeśli mam pod zlewem potrójny filtr w sumie coś podobnego, to mogę z niego lać wodę bezpośrednio do zbiornika? Jeśli już ktoś pytał to przepraszam.

Opublikowano (edytowane)

Ja mam w piwnicy potrójny filtr czyli sznurkowy, taki żółty nigdy nie pamiętam jak się nazywa :D oraz węglowy.

A i tak nalewam przez ustrojstwo. Koszta w sumie żadne a zawsze chloru jeszcze mniej w akwa :D

Edytowane przez Radzik
  • 3 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.