Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
5 minut temu, Yacek napisał:

Z kranu mam ph wody 7,4 a z filtra nie mieści się w skali (mam test 7,4-9). Którą zalać zbiornik?

Ale w którą stronę nie mieści się w skali?

  • 9 miesięcy temu...
Opublikowano
1 godzinę temu, MartinessNL napisał:

Hello mam pytanko. Czy jest sens spróbować nalewać wodę do akwa starym filtrem kubełkowym ?

Jak go podłączysz do kranu?

Zrób sobie coś takiego jak poniżej . W korpusie jest tylko wkład węglowy i wystarczy:

 

  • Lubię to 2
Opublikowano

Moje akwarium jest puste od pół roku ponad, bo miałem budowę. Za każdym razem gdy robiłem podmianke padała mi jedna -2 ryby.  Byłem tak zły że porzuciłem pyszczaki które trzymałem bez biologa w akwarium jakieś 20 lat temu jeszcze w Polsce. Tylko że było to akwa 100 l i podmianki robiłem wiadrami w odstanej wcześniej wodzie. Szarpalem się w tej Nibylandii ostatnimi czasy, ryby drogie co chwilę musiałem dokupować nowe. Wszystkie testy wody były ok co prawda paskowe ale nie było problemów tylko do podmianki wody. W końcu mnie olsnilo i wiem już że przyczyną było to że lałem wodę prosto z węża (niby mamy najlepsza wodę w PL)tylko że lałem ja prosto obok rury która szła do biologa czyli wydaje mi się że tu był problem. Chlor zabijał mi biologie myślę. Teraz mam lockdown pełny i nie mam opcji pochodzić po sklepach chce tylko zalać akwa kranowa wrzucę węgiel do kaseciaka na 2 tyg i tak zostawię na kolejne dwa. Liczę że to całe gó**o czyli zamknięcie skończy się i dokupie te wszystkie końcówki do zrobienia tego filtra. 

Znalazlem to https://www.waterfilterexpert.nl/10-inch-filterhuis

tylko nie wiem czy kupić dedykowany do tego wkład węglowy np https://www.waterfilterexpert.nl/koolstoffilter-carbon-blok-icepure-icp-cto10-05

czy olać taki wkład i ten "termos" zasypac akwariowym węglem aktywnym do pełna ? 

ps jeszcze kwestia temperatury czy spadki temp są aż tak groźne ? Nie bardzo mam jak podpiąć ciepła wodę do tego musiałbym ciągnąć z samej góry z łazienki do salonu przez cały dom. Wątpię by przyczyna padających ryb były skoki temp bo ryby padały mi na ogół ok 2 dni po podniance. Dzięki Andrzej za odpowiedź pozdro

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, MartinessNL napisał:

Twój korpus ma 10" a wysokość wkładu 25 cm. Pasuje idealnie. Też tak ma. Ale spójrz na Allegro i sprawdź czy sprzedają z  wysyłką za granicę i czy będzie to się Tobie opłacać. Bo to co pokazałeś to cenowo w porównaniu  cen u nas  to macie ceny kosmiczne:)Z opisu korpusu wynika , że końcówki w nim to 3/4 cala. Będziesz potem musiał ewentualnie za pomocą jakiejś przejściówek zmienić jedną z końcówek węża ( tę od kranu)  na 1/2 cala. no chyba , że masz wejście pod słuchawkę w baterii też na 3/4 cala. Ale to już szczegół. Ja mam całość na 1/2 cala. Ewentualnie szukaj korpusu z końcówkami na 1/2 cala .

Godzinę temu, MartinessNL napisał:

czy olać taki wkład i ten "termos" zasypac akwariowym węglem aktywnym do pełna ? 

Też tak można. Taki wkład jak pokazujesz wystarcza na 6 miesięcy to i węgiel możesz w takim czasie stosować. Zobacz co taniej wyjdzie o ile ma to znaczenie.

Godzinę temu, MartinessNL napisał:

ps jeszcze kwestia temperatury czy spadki temp są aż tak groźne

Zależy o jakich skokach mówimy? W jeziorze też jest różna temperatura w cyklu dziennym.

Godzinę temu, MartinessNL napisał:

Nie bardzo mam jak podpiąć ciepła wodę do tego musiałbym ciągnąć z samej góry z łazienki do salonu przez cały dom.

Może nie będziesz musiał tego robić. Wszystko zależy od wielkości podmian i od temperatury w okolicach zbiornika. Wtedy podgrzejesz grzałką w akwa. Ale to też wyjdzie "w praniu". Ja nie używam grzałki ani w okresie zimowym ani w letnim. Ale to samo wyjdzie i będziesz wiedział. 

Nie wiem czy jest u was OBI? Jeżeli tak to szukaj ( jak już będziesz  mógł) tam tych wszystkich pierdołek. U nas tam te części kosztowały najtaniej. 

 

Edytowane przez Andrzej Głuszyca
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Tutaj to nawet nie ma co porównywać cen zobacz to:

Zwykła końcówka na kran płaski jaki mógłbym na kran w kuchni założyć :)

https://www.bol.com/nl/nl/p/gardena-waterdief-15-20mm/9200000010483859/

Czekam aż otworzą sklepy bo akurat za same końcówki to wyjdzie ze 100 eu :) to 3/4 to mi pasuje na końcówki węza  dlatego chcę kupić ten syfon zabrać do sklepu i wszystko sobie dopasować.  Tutaj nie ma co ogólnie porównywać cen ani wyboru w jednej Castoramie masz w PL większy wybór niż gdybyś zebrał wszystkie sklepy budowlane do kupy w NL. Jak trzymałem ostatnio Borleye to sztuka 18 eu takie ok 8cm. Oczywiście chciałem kupić samca i że 3 samice to nie ma opcji. Chłop mi mówi ludzie lubią same samce kupują bo ładne kolorki w akwa. Ja mówię nie chce Homo Aqua :) masz kupić w parach i czekać aż się samce wybija. Obok mnie jest fajny sklepik chyba z 200 akwa plus ryby do oczek po 1500-2000 ale właściciele porażka. Ps wiaderko piachu 15 eu ;)

 

Opublikowano
25 minut temu, Andrzej Głuszyca napisał:
1 godzinę temu, MartinessNL napisał:

czy olać taki wkład i ten "termos" zasypac akwariowym węglem aktywnym do pełna ? 

Też tak można. Taki wkład jak pokazujesz wystarcza na 6 miesięcy to i węgiel możesz w takim czasie stosować. Zobacz co taniej wyjdzie o ile ma to znaczenie.

Tu mała uwaga Andrzeju. Nie można do korpusu wsypać węgla akwarystycznego luzem, bo raz że nie będzie to działać (woda wpłynie i wypłynie górą nie przechodząc przez węgiel), a dwa węgiel luzem wypłynie z korpusu pod ciśnieniem wody. Należałoby go umieścić w puszce zasypowej, ale to dodatkowy koszt, także najlepiej jest użyć gotowego wkładu.

  • Lubię to 1
Opublikowano
21 minut temu, Bartek_De napisał:

Tu mała uwaga Andrzeju. Nie można do korpusu wsypać węgla akwarystycznego luzem, bo raz że nie będzie to działać (woda wpłynie i wypłynie górą nie przechodząc przez węgiel), a dwa węgiel luzem wypłynie z korpusu pod ciśnieniem wody. Należałoby go umieścić w puszce zasypowej, ale to dodatkowy koszt, także najlepiej jest użyć gotowego wkładu.

No i sprawa jasna. Pozostaje tylko wkład do tego korpusu.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.