Skocz do zawartości

Parametry Wody- Jakie powinny być?


Kuba_Akwarium

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Zakładam akwarium 112 l, piasek, będą tyleki Pseudotropheus Saulosi

Filtr jest nowy zewnętrzny Fluval l, 200l 45 US Gal 780 l / h 206gph

Mam pytanie odnośnie parametrów wody. Jakie powinny one być?

Jakie testy z tych tańszych są najlepsze?


Pozdrawiam, Kuba :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie testy z tych tańszych są najlepsze?


Tańsze nie znaczy że są dobre i najlepsze ;) ,tak jak kolega polecam tobie tylko testy kropelkowe JBL(są najdokładniejsze)...Jest tańsza opcja(niż zakup pojedyńczych testów)...Zakup sobie tą walizkę(aktualna dostępna oferta) co podaje w linku

JBL COMBISET TEST PH KH NO2 NO3 NH4+NH3 CO2 (5693516165) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img17.allegroimg.pl/photos/400x300/56/93/51/61/5693516165@@AMEPARAM@@17@@AMEPARAM@@56/93/51/61@@AMEPARAM@@5693516165

...


Pamiętaj że musi na walizce pisać plus NH4+NH3 ,do tego zestawu zakupisz tylko osobny test na ph w przedziale 7.4-9.0 ,bo ten w walizce nie nadaje się do naszego biotopu...No i już będziesz miał wszystko co potrzebne do pomiarów wody :) ,potem tylko zakupujesz tanie uzupełnienia i masz spokój na wieki ;)

https://www.akwarystyczny24.pl/jbl-test-ph-74-90-zastosowanie-malawi-tanganika-sulawesi-p-195.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popieram obu przedmówców w całej rozciągłości :D


Poza tym że kolega Kuba wygląda mi na Anglika lub Irlandczyka:D :D

a tam królują testy API a JBLa na lekarstwo.


A może by tak nakaz wpisania miejscowości wprowadzić - to żadne ujawnianie danych osobowych - a bardzo pomaga przy ocenie kranówy i reszty ustrojstw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popieram obu przedmówców w całej rozciągłości :D


Poza tym że kolega Kuba wygląda mi na Anglika lub Irlandczyka:D :D - to żadne ujawnianie danych osobowych - a bardzo pomaga przy ocenie kranówy i reszty ustrojstw.



Spoko, ja jestem z Polski jak by co ;) ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale kolega podobno pokazał tabelę z parametrami z jeziora. No chyba że tam też mierzy się parametry jak w akwarium i dosypuje się sody ;)

W akwarium mierzymy odczynnikami które mogą pokazać taką bzdurę. Jednak twardość ogólna to suma twardości przemijalnej i trwałej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a

to mierzone GH to nie jest prosta matematyczna suma KH + GH




Hmm, chyba pomyliło Ci się to drugie GH z twardością niewęglanową. Bo z równania GH=KH+GH wynikałoby, że KH=0 :P

Niemniej oczywiście GH to jest prosta matematyczna suma tw. węglanowa =+ tw. niewęglanowa. Jednak test na KH mierzy zasadowość, a nie twardość węglanową, stąd może nam z testów wyjść na pierwszy rzut oka błędny wynik. Wynika to z faktu, że twardość węglanowa to ten bufor, który jest związany z jonami magnezu i wapnia, a test mierzy w uproszczeniu całą zdolność buforową. I dopiero ją przelicza na wapń i magnez. I dobrze, że tak mierzy, bo właśnie zasadowość bardziej nam się w akwarystyce przydaje niż przydałaby się twardość węglanowa.


Co do testów. Kuba_Akwarium, nie ma co pakować kasy w JBL-a, który wydoi z Ciebie na każdy z testów (KH, GH, pH) pod 20zł. pH oraz GH+KH (tak - 2 testy w cenie jednego) zooleka będziesz miał za połowę tamtej ceny. To są tak proste testy, że nie ma tu czego spaprać i spokojnie można korzystać z tańszych. Twardość zooleka jest wiarygodna, patrząc na pomiary, które robiłem przy mieszaniu wód - wyniki były zgodne z obliczeniami. Natomiast pH zooleka regularnie zawyża o 0,15 (w przedziale, który będzie Cię interesował). To mniej niż wynosi jego dokładność, a dodatkowym plusem jest fakt, że teraz to wiesz :)

Nie mówię, że JBL wskazuje gorzej, ale sam bym go już nigdy nie kupił z trzech powodów:

-wspomniana wyżej cena

-moim zdaniem kiepskie przejścia między barwami - dla mnie mało wyraźne, w zooleku są o niebo łatwiejsze do wykrycia

-konstrukcja testów, powodująca że nawet minimalnie przekroczenie daty ważności czyni testy całkowicie bezużytecznymi - pokazują głupoty; nie podoba mi się takie podejście do konsumenta


Oczywiście to dotyczy wymienionych testów, bo niech ręka Boska broni kupować zoolekowskich testów na NO3 czy PO4 :twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.