Skocz do zawartości

Wypełnienie filtrów.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ostatnio w galerii Gregor pokazał sum z 6 komorami. Jak pisze ma zamiar wypełnić je: keramzytem, koralem grubym 20-25mm, ceramiką, zeolitem wraz z grysem. Zastanawia mnie z czego wynika ta róznorodność. Wygląda to tak jakby rózne media filtracyjne służyły do pozbywania się różnych związków. A może wystarczy wybrać najlepszy wsad i zapełnić nim wszystkie komory? Pytanie czy istnieje takie pojęcie jak najlepszy wsad? Chyba tak skoro czytałem, że keramzyt to słabe medium a istnieje też coś takiego jak dobra ceramika. Czy istnieje jakiś top 10?

Opublikowano

koral stabilizuje PH, natomiast jeżeli stać cie na wypełnienie całego sumpa wysokiej jakości ceramiką to wal, ale w zależności od wielkości sumpa może to wynieść niezły mająteczek.

Opublikowano

Kermazyt, ceramika i grys pełnią tą samą rolę, czyli podłoża dla bakterii

odpowiadających za filtrację biologiczną. Podobnie bioballe, pocięte

kawałeczki gąbek i inne nieaktywne chemicznie media. Niespecjalnie

widzę uzasadnienie stosowania różnych tego typu mediów. Lepiej

zastosować jeden typ, a który - to już zależy od finansów i dostępnej

objętości komór. Jeśli mamy mało finansów, musimy kupić tańsze

media, ale zdecydowanie większą objętość (kermazyt, grys, bioballe).

Jeżeli mamy dostępną małą objętość, trzeba zastosować drogą firmową

ceramikę (na przykład Cerapore Aquamedica stosujemy w objętości

1 litr ceramiki na 200 litrów zbiornika, media Seachem typu Matrix

w objętości 1 litr ceramiki na 400 (!) litrów zbiornika). Przy zastosowaniu

bioballi trzeba ich dać kilkanaście - kilkadziesiąt razy więcej.


Oczywiście skuteczność każdego medium można poprawić, na przykład

częśc medium może być nie zanurzone, ale zraszane, można też

dać na dnie komory wąż napowietrzający.


Są też i minusy stosowania małej ilości drogich mediów, na przykład

drogie wkłady o bardzo rozwiniętej powierzchni praktycznie nie nadają

się do skutecznego wyczyszczenia, trzeba je częściowo wymieniać

co jakiś czas, a na przykład dokładne wyczyszczenie tanich biobali

(które i tak w niewiekim stopniu zarastają) jest bardzo łatwe. Drugi

minus to mniejsza stabilność, małą ilość mediów łatwiej "zepsuć",

na przykład przy zatrzymaniu filtra, przy czyszczeniu, przy stosowaniu

leków.


Więc każda z metod ma plusy i minusy, trzeba sobie rozważyć, natomiast

dla stosowania jednych i drugich typów naraz nie widzę uzasadnienia.


Co do grysu koralowego natomiast, buforuje on KH wody, stabilizując

odczyn. Ale pamiętajmy, że aby był w tym skuteczny, trzeba go

naprawdę dużo - rzędu kilkudziesięciu litrów. Uważa się, że to nawet

lepiej, bo jednocześnie jest on podłożem dla bakterii bio, ale raczej

marnym, bo jego zadaniem jest stale się rozpuszczać, co powoduje

również likwidowanie kolonii. Bardziej skuteczny jako bufor będzie

czysty hydrocarbonat, można go zastosować mniej, a ze względu

na wygląd drobnych frakcji znam przykłady stosowania go zamiast

piasku czy żwiru w samym zbiorniku.


Z kolei zeolit pochłania amoniak i jony amonowe na drodze chemicznej,

tracąc z czasem skuteczność. Zatem zeolit zmniejsza ilość produktów

rozkładu, które potem muszą przerobić złoża biologiczne. Dlatego

stosowanie go na stałe według mnie nie ma sensu, natomiast może

być bardzo przydatny przy szybkim starcie zbiornika, kiedy musimy

z jakiegoś względu wpuścić od razu sporo ryb, a kolonie bakterii

nie miały jeszcze czasu się rozwinąć, albo w innych sytuacjach, kiedy

równowaga biologiczna może być zachwiana (po ostrym leczeniu,

po awarii zasilania lub filtra, po dużej wymianie mediów biologicznych).

Ale stosowanie go na stałe (konieczne jest wymienianie) nie ma według

mnie szczególnego sensu, podobnie jak innych mediów typu "ammonia

remover".


Tak więc nie ma czegoś takiego jak "najlepsze medium". Może być

"najlepsze medium w danych warunkach" czyli na przykład - masz

mało miejsca, mały kubełek - kup drogie medium firmowe Aquamedic

czy Eheima. Masz wielki komin i sumpa - ładuj 50 litrów bioballi. Stosujesz

sole mineralne typu Aquadur Malawi czy własnej roboty mieszanki

węglanów - nie stosuj koralu w sumie, bo to jest i tak mniej skuteczne.

I tak dalej, i tak dalej...

Opublikowano

milc, wspaniała robota... nareszcie kilka mediów "w pigułce"...

za moment pewnie sam bym o to pytał :lol:


muszę coś wymyślić w sprawie buforu i pH, bo w moim zbiorniku nie będzie miejsca na wapienie/piaskowce z uwagi na dekoracje w pełni z cr65

nie ma aż takiej tragedii, bo w kranie mam pH bliskie 8, jednak wolę dmuchać na zimne...


co z tego wybrać i w jakiej pojemności? bo pewnie najsensowniej byłoby użyć zamiast piasku z plaży, który chciałem mieć pierwotnie dla kontrastu z dekoracjami - jak ten hydrocarbonat wygląda (kolor i struktura)

i czy to się szybko zużywa (rozpuszcza)?

Opublikowano

Jeżeli chodzi o wodę z kranu z pH 8, to ważne jest, jakie ma KH (bufor)

bo wysokie to jedno, a stabilne - to drugie. Stabilność jest ważniejsza.


Jeżeli chodzi o hydrocarbonat, na własne oczy go nie widziałem,

o szczegóły pytaj Mjunszajn , sklepmalawi.pl czy Aquamedic Polska,

jak się coś dowiesz, to zamelduj :-)


Ale o ile dobrze pamiętam, to granlacja 1-2 mm najlepsza na

podłoże jest dość droga i chyba tylko w litrowych opakowaniach.


Nie wiem, na ile szybko się rozpuszcza, ale jego rozpuszczanie

jest prowokowane spadkiem pH - jezeli pH spada (w wyniku różnych

czynników, np. podmiana wody) to hydrocarbonat zaczyna się

rozpuszczać, pH rośnie, i on się przestaje rozpuszczać. Tak jakoś

podobno to działa :-)

Opublikowano

popytam poczytam pobadam zamelduję


jednak już teraz wniosek jest taki, że rozpuszczalne podłoże zwyczajnie będzie nieekonomiczne - bo nie jest go litr tylko pewnie ze 20 :cry:


więc chyba lepiej będzie zastosowanie większych w sumpie

nie badałem jeszcze wszystkich parametrów wody w kranie, no ale jeszcze mam czas - dopiero położyłem hydraulikę pod sumpa, zrobiłem tło i narazie skończyła mi się kasa na akwa... hehe a w zasadzie skończyła mi się w połowie zakupów :D

Opublikowano


muszę coś wymyślić w sprawie buforu i pH, bo w moim zbiorniku nie będzie miejsca na wapienie/piaskowce z uwagi na dekoracje w pełni z cr65

nie ma aż takiej tragedii, bo w kranie mam pH bliskie 8, jednak wolę dmuchać na zimne...




A po co Ci inny bufor ,Ceresit jest bardzo dobtym buforem , to w końcu klej oparty na cemencie , a cement podnosi Ph :D

Opublikowano
A po co Ci inny bufor ,Ceresit jest bardzo dobtym buforem , to w końcu klej oparty na cemencie , a cement podnosi Ph :D


Ok, ale on nie jest przypadkiem związany i nieaktywny chemicznie już?


Chyba taki jest cały sens jego stosowania?

Opublikowano


Ok, ale on nie jest przypadkiem związany i nieaktywny chemicznie już?


Chyba taki jest cały sens jego stosowania?



Jest aktywny wiem z własnego doświadczenia , mam to tło , woda w kranie 7,4-7,4 a w baniaku 8,0-8,2 a nic innego nie stosuję więc to musi być Ceresit.

Poza tym Leeri w swoim artykule o betonowym tle , też o tym pisze:

http://www.klub-malawi.pl/artykuly_klub ... _cr65.html

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Jeżeli akwarium Malawi, to na rośliny za bardzo się nie nastawiaj, chyba że glony na kamieniach. Co do wyboru lampy, zależy jaki budżet przewidujesz, ale weź pod uwagę, że oświetlenie, podobnie jak filtracja, to dwie rzeczy, na których nie warto za bardzo oszczędzać. Jeżeli nie masz pewności, jakiego światła potrzebujesz, najlepszym (choć nie  najtańszym) rozwiązaniem są belki oświetleniowe i to nie te z najniższej półki. Ja używam i mogę Ci ze spokojnym sumieniem polecić lampy Entriq firmy Skylight. W ofercie jest 10 rozmiarów od 15 do 150 cm, więc coś dobierzesz. Lampy są programowalne, sterowane smartfonem. Szerokie spektrum widma światła pozwala zastosować je w każdym rodzaju akwarium, a łatwość zmieniania ustawień daje możliwość dobrania takiego oświetlenia, jakie Ci pasuje. Filmy o tej lampie, podobnie zresztą jak i o innych rodzajach oświetlenia znajdziesz na YouTube, np. na kanale 'Podwodne światy".  Oczywiście zapewne modele innych firm też oferują podobne, a może nawet lepsze możliwości, ale opisuję Ci to co używam i z czego jestem zadowolony.
    • Kurczę.  Chyba nie potrafię wytłumaczyć o jaki chodzi mu przypadek… ale jeszcze raz.    zatykamy możliwość powrotu wody do sumpa.  ostatnia komora ma pompygdzie woda wraca do Akwa. Tam jest również czujnik dolewki i wlewa się woda.  zatkany powrót, woda dalej dolewa się przez pompy, komora pusta wiec czujnik dolewki dolewa wodę i pompy ją wlewają. Wtedy przelewa się góra przez akwarium na mieszkanie.    najlepiej by było odciąć zasilanie z pomp gdy tylko będzie pusta komora. I wtedy też żeby dolewka się zatrzymała. Takie awaryjne odcięcie zasilania. Tylko nie mam pomysłu jak.    Zatkanie jest możliwe np gdy wpadnie ryba i bokiem zatka rewizję a główna rura spustowa również się zatka.    moze maloptawdopodobne ale możliwe i chciałbym taki przypadek Wykluczyć.     Góry dzięki za pomysły. 
    • Moje Synodontis njassae nie wygryzają tła strukturalnego (dotyczy to dwu zbiorników i długiego czasu)
    • Witam,    Panowie mam pytanie czy wasze sumiki także mają zdolność do wygryzania tła modułowego?  Od jakiegoś czasu zauważyłem że z małej dziurki na narożniku powstała większa i ilość się zwiększyła.    
    • Może warto jeszcze raz przemyśleć projekt. Jeśli udało się zrobić dolewkę, to może da się również zrealizować stałą podmianę wody. Potrzebny będzie tylko odpływ do kanalizacji. Można to zrobić przez wykonanie otworu w sumpie – w komorze pompy – oraz zastosowanie: śrubunku, kolanka, sitka do regulacji poziomu. Do ustalenia stałego poziomu podmiany możesz użyć kroplownika z kompensacją ciśnienia. Rurkę doprowadzającą wodę można poprowadzić w rurze odpływowej do kanalizacji – w celu odzyskiwania ciepła w chłodnych miesiącach. Dodatkowo warto rozważyć wykonanie wyższego akwarium, zintegrowanego z pokrywą, które mogłoby pełnić funkcję magazynu wody na nieprzewidziane sytuacje (raz uratowało dom – moje rozwiązania znajdziesz w stopce). Otwór w sumpie może znajdować się w innym miejscu – ale trzeba się liczyć z wszystkimi tego konsekwencjami. Pamiętaj, aby policzyć spiętrzenie na grzebieniu przy danej wydajności pompy – pozwoli to dobrać odpowiednią wielkość komory pompy i zabezpieczyć się przed zatkaniem spływu. Z rozwiązań DIY możesz też użyć np. ESP32 + czujnika poziomu cieczy + ESPHome do sterowania elektrozaworem. Ja ogarniam teraz problem parowania i wyłączonej wody w domu przy długich wakacjach... będę zdalnie włączał wodę  
    • Poszukałem, poczytałem, przemyślałem i .... zrezygnowałem 
    • W takim razie nie jasno to opisales, bo z powyższego cytatu wynika, że już wypompowanie wody z ostatniej komory przeleje zbiornik. Chyba jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji będzie zamontowanie czujnika poziomu wody w kominie, który po osiągnięciu minimalnego poziomu rozłączy pompę w sumpie. Nawet nie wiem czy są takie czujniki🤔 coś musisz wykombinować. 
    • Ok. Jest maloprawdopodobne.  mnie nie chodzi o to że woda z ostatniej komory się nie zmieści do Akwa. Chodzi o przypadek gdzie zatkany jest komin a dolewka cały czas działa i dolewa a pompa pompuje.  myślałem o jakimś awaryjnym odcięciu zasilania od pomp w przypadku całkowitego braku braku wody w ostatniej komorze.    chyba że ktoś ma inny pomysł. 
    • I to jest najbardziej ryzykowne, bo może się zdarzyć że wyporność tła naruszy Ci wytrzymałość tylnej konstrukcji akwarium.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.