Skocz do zawartości

Pyszczaki "stworzone" przez człowieka -wykaz.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Popularny obecnie temat czyli "sztuczne pyszczaki" wytworzone przez producentów/hodowców budzi emocje. Uświadomiłem jednak sobie, że tak faktycznie "wróg" ( patrząc z pozycji przeciwnika tych stworzeń ) aby był pokonany musi być dobrze znany ;-) . Osobiście nie kupię ryby, której nie poznam no i nie mam już z tym problemu. Jednak pamiętam gdy na początku z twarzą przyklejoną do szyby patrzyłem na Aulonocara sp. Red to zareagowałem błędnie i kupiłem zanim pomyślałem ☺. Nie było wtedy zbyt dużo wiedzy na temat sztucznych ryb w necie a i książek nie miałem za wiele ( jedną Kaźmierczaka ;-) ). Na ziemię sprowadzono mnie w galerii i wyśmiano mój zakup ☺. Rozumiem więc osoby , które zakupiły ryby na nieświadomce a mając je po prostu polubiły. Toć to żywe zwierzę. Niekoniecznie jednak chciały by je kupić gdyby wiedziały, że to ryby które nie występują w jeziorze. Przydatnym byłoby wspólnymi siłami zrobić taki katalog ryb aby wiadomym było czego nie kupować. Dla zwolenników tych ryb będzie to katalog aby grzeszyli świadomie ;-) . No to zacznę choć przyznam, że nie aktualizuje wiedzy i sztuczne ryby poznaje gdy na nie trafię. Linki i fotki mile widziane. Ja uzupełnienie je gdy będę przy kompie.


Pseudotropheus saulosi coral


http://forum.klub-malawi.pl/galeria/index.php?n=7059 samiec


http://forum.klub-malawi.pl/galeria/index.php?n=7342 samica


http://forum.klub-malawi.pl/galeria/index.php?n=6171 tarło


http://forum.klub-malawi.pl/galeria/index.php?n=6904 młody, gorszej jakości


Aulonocara sp. Calico zwana także OB


http://forum.klub-malawi.pl/galeria/index.php?n=10494 samiec


Aulonocara fire fish


http://forum.klub-malawi.pl/galeria/index.php?n=13288 samiec


Aulonocara rubin red


http://forum.klub-malawi.pl/galeria/index.php?n=10467 samiec


http://forum.klub-malawi.pl/galeria/index.php?n=10470 samica


Aulonocara sp. Red


http://forum.klub-malawi.pl/galeria/index.php?n=5304 samiec




Melanochromis johannii Red ewentualnie Super Red


Pseudotropheus / Metriaclima / Maylandia estherae Red lub super red


Otopharynx lithobates moonlight


Sciaenochromis fryerii iceberg


http://forum.klub-malawi.pl/galeria/index.php?n=10664 samiec wersja Cichlidenstadl


Protomelas taeniolatus super blue


Labidochromis sp. Hongi sweden.


a resztę dopiszę jak sobie przypomnę ☺


Pamiętajcie, że część ryb ma nazwy handlowe i krzykliwi dodatki choć sztuczne nie są np popularne yellow. Podyskutujemy jeśli będą wątpliwości.



Następne propozycje kolegów:


Otopharynx black orange dorsal ( prawie na pewno ryba sztuczna ).


Aulonocara burgund czy red-burgund


Metriaclima greshakei albino


Protomelas sp. steveni taiwan albino


Aulonocara sp maleri albinos


Labeotropheus trawavasae opal


No i dodam jeszcze rybki od FM



AULONOCARA FIRE FISH RED FLAME


AULONOCARA LWANDA RED FIN


AULONOCARA MAMEMELA ORANGE


AULONOCARA MALERI RED BURGUND


AULONOCARA JACOBFREIBERGI HONGI ORANGE



  • Dziękuję 8
Opublikowano

He he w tym wątku chodzi akurat o coś innego ☺. Posty propagatorskie/doradcze będą eliminowane. Tutaj chodzi tylko o wykaz tych ryb.

Opublikowano

Mogę tylko przyklasnąć. Trzeba poznać swojego wroga ;)

Temat do podwieszenia (jeśli jeszcze nie jest, nie widzę z Tapatalka) plus link do niego w FAQ.


Wysłane z telefonu

Opublikowano

Popieram, powinno być podwieszone, ale w dziale "Obsada akwarium z pyszczakami"


Od siebie dodam Otopharynxa black orange dorsal z ewentualnym znakiem zapytania.

Kolega fish magic chwalił się, że stworzył Aulonocarę burgund, czy red-burgund.

Opublikowano

Przyklejone a w pierwszym poście dodane propozycje Poznera.


Co do lokalizacji to raczej bym zachował to w tym dziale choć przy obsadzie też to odgrywa znaczenie.

-- dołączony post:

jeśli ktoś znajdzie fajne fotki "stworków" to wklejajcie do nich linki we własnych postach lub na PW a ja będę porządkował cyklicznie to wszystko w 1 poście.

Opublikowano

Tak przy okazji mam pytanie odmian ryb typu OB. Czy to są sztuczne twory czy porostu są to jakieś odmiany danego gatunku. Czym właściwie jest skrót OB. Do tej pory nie za bardzo interesowałem się odmianami OB więc nie czytałem o nich wcale ale ostatnio wpadła mi w oko odmiana Metriaclima zebra gold nkhata OB- Mundola i czy to jest sztuczna odmiana?

Opublikowano

Mój Fire-Fish samiec:

http://forum.klub-malawi.pl/galeria/index.php?n=13288


Oczywiście odmian FF są dziesiątki po Red-Dragon, Ice Blue, Albino itd. Nie wspomnę już o samych Aulonocarach, których jest multum i coraz ciężej połapać się, która nie jest sztuczna.


Najlepsze jak w sprzedaży przy FF pojawia się opis F1 lub o zgrozo WF.


Dla mnie Pseudotropheus saulosi coral to jest kompletny niewypał. Nie dość, że sztuczna to jeszcze brzydka. W szczególności samce.

  • Dziękuję 1
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.