Skocz do zawartości

Zakładanie pierwszego Malawi 720l


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich,to będzie moje pierwsze Malawi .Z 10 lat temu miaLem 70 l, więc jestem zupełnie amator.1 rzecz sprawdziłem wode w kranie ph-7,6-8 , gh mam 18, kh 15 no2 0 i no3 10 więc powinno być w miarę dobrze co sądzicie jeżeli nalewał bym wodę na dolewki bezpośrednio z kranu gdyż nie mam miejsca na dodatkowy zbiornik.Inaczej nie będe mógł mieć tego akwarium.Mieszkam w Danii i tutaj woda jest czysta i zdatna do picia wprost z kranu.Zamierzam kupic taki zestaw

Zestaw akwarium OptiWhite 200/60/60 720L 2x58 watt (5553116509) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img01.allegroimg.pl/photos/400x300/55/53/11/65/5553116509@@AMEPARAM@@01@@AMEPARAM@@55/53/11/65@@AMEPARAM@@5553116509


Co do filtracji zamierzam mieć 1 duży mechaniczny lub 2 mniejsze oraz jeden biologiczny.reszta pytań póżniej ,DZIĘKUJĘ ZA ODPOWIEDZI

Opublikowano

Jeżeli nie zależy Ci na kasie, to śmiało taki zestaw. Druga opcja, to zakup osobno zbiornika i zmajstrowanie szafki samemu. Płyty na wymiar do tego oklejone dostaniesz w jakimś budowlanym typu casto, leroy. Pamiętaj tylko, że plecy muszą być też z płyty, nie koniecznie całość ale przy 200cm tak 100cm płyty tylnej styķnie. W ten sposób zejdziesz z kosztów, ew co ci zostanie to dołożyć do baniaka i zamów sobie z szyby float i front ow. Taka moja rada, ale Ty wiesz najlepiej czego chcesz. Co do filtracji imho spory kubeł, jaki? (zależy jaki budżet) Jako mechanika głowica aquael turbo 2000 i do tego dwupak pomp cyrkulacyjnych mover po 3400l każda. Tak bym to zorganizował ale może ktoś bardziej doświadczony coś doradzi... Pozdrawiam

Opublikowano

Dzięki za odpowiedzi.Zastanawiam nad tym filtrem

FLUVAL FX-6 FILTR akwarium do 1500L + WKŁADY ! (5574085854) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img20.allegroimg.pl/photos/400x300/55/74/08/58/5574085854@@AMEPARAM@@20@@AMEPARAM@@55/74/08/58@@AMEPARAM@@5574085854

czy nie bedzie on za mocny? i czy drugi filtr bio to są specjalne filtry czy to zwykly filter kubelkowy z ustawieniem bardzo wolnego obiegu,w ogóle się na tym nie znam.I jeszce pytanie co do oświetlenia czy może wybrać świetlówki 4 razy T5?Nie będzie za jasno dla pyszczaków ,ktoś moze posiada te świetlówki?warto w nie inwestować?
Opublikowano

Co do oświetlenia to możesz spróbować samemu zrobić z modułów LED, są coraz bardziej popularne na tym forum, duża część użytkowników to potwierdzi.

Jeśli chodzi zaś o filtr - jeśli, tak jak pisze Paweł, nie zależy Ci na kasie to mógłby być, ale rozsądniejszym rozwiązaniem wg mnie jest sump albo narurowiec.

Życzę powodzonka :)

Opublikowano
,to będzie moje pierwsze Malawi .jestem zupełnie amator.1 rzecz sprawdziłem wode w kranie ph-7,6-8 , gh mam 18, kh 15 no2 0 i no3 10 więc powinno być w miarę dobrze co sądzicie jeżeli nalewał bym wodę na dolewki bezpośrednio z kranu gdyż nie mam miejsca na dodatkowy zbiornik.Inaczej nie będe mógł mieć tego akwarium.Mieszkam w Danii i tutaj woda jest czysta i zdatna do picia wprost z kranu.

Co do filtracji zamierzam mieć 1 duży mechaniczny lub 2 mniejsze oraz jeden biologiczny.reszta pytań póżniej ,DZIĘKUJĘ ZA ODPOWIEDZI



Z racji tego że moje poglądy na zakładanie nowego Malawi nie zawsze są zbieżne z ogólnie panującymi tu trendami to mało doradzam.

Ująłeś mnie jednym - nie zaczynasz od d... strony ale od początku czyli od pomiarów wody i dlatego ci też doradzę.

Mieszkasz w Danii i zapewne tam zarabiasz a zakupy robisz w Polsce - to zdrowa koncepcja i zapewne nie musisz skubać się z obniżaniem kosztu każdego zakupu, więc wybieraj rozwiązania może nie najtańsze ale energooszczędne i trwałe i wysokiej jakości.

Woda

Masz wodę idealną do biotopu Tanganika a nawet zbyt zmineralizowaną dla Malawi ale to nie przeszkoda w założeniu takowej.

Nie musisz więc myśleć o wkładaniu dziesiątek litrów grysu koralowego do kubła by stworzyć bufor dla pH i KH - masz je doskonałe z samej wody. Zapewne będą takie rady bo to już standardowe tu porady.

Filtracja

Moim zdaniem ten Fluval FX6 załatwi całą filtrację tak mechaniczną jak i biologiczną. Po czasie jak zobaczysz czy w twojej aranżacji tła, kamieni, roślin i ryb nie jest potrzebna dodatkowa cyrkulacja wody by zgarniać nieczystości z piasku do wlotu kubła to zdecydujesz o zakupie lub nie cyrkulatora np. Jebao RW8 który jeden na najwyższym biegu może w tych 2m zrobić pralkę. Nie obawiaj się silnych cyrkulacji bo te ryby z reguły to kochają.

Biologia nitryfikacyjna

Obowiązują dwie zasady

1/ W stabilnym biologicznie akwarium jest tylko tyle bakterii na ile pozwala ilość pożywienia dla nich, czyli jest zależna wprost od ilości amoniaku wydychanego przez ryby skrzelami oraz tego jaki zrobią bakterie ( gnilne, fermentacyjne) z sików i gówienek rybich.

2/ Ograniczeniem od dołu jest więc minimalna powierzchnia niezbędna do zasiedlenia tej ilości bakterii a każde dodatkowe m2 są zbędne. Oczywiście nie ma prostego rachunku jedna ryba to x cm2 dla bakterii ale są pewne zalecenia Wielkich w Akwarystyce.

Seachem podaje że 1l Matrixa ma 700m2 powierzchni dla bakterii i to wystarcza dla 400 litrowego baniaka ( 0,5l Matrixa na 200l wody) Przyjmując nawet 20% zakres przerybienia w naszych Malawi to na twoje 700l wody wystarczy 2,5 litra Matrixu a lepiej 2 litry zwykłej lawy wulkaniczne gradacji 2-3cm by nie hamować przepływu wody w kuble.

Nawet to jest o wiele za wiele bo w tych ogromnych gąbkach Fluvala też jest miejsca pod biologię w nadmiarze. Nie zapominając o warstwie natlenionej piasku w podłożu tak z 1cm co daje w twoim przypadku następne 1100m2 powierzchni dla bakterii.

Wniosek - nawet jak dasz 3krotne przerybienie na ten baniak to taka biologia to wytrzyma bez tych dodatkowych dwu kubłów które planujesz.

Filtracja mechaniczna

Przy tej ilości gąbek we Fluvala temat nie istnieje - moim zdaniem oczywiście.


Oczywiście rady by kupić szkiełko tylko z frontem OW a szafkę samemu zrobić z formatek są jak najbardziej słuszne. Możesz też rozważyć koncepcję narurowca z klejeniem rurek i pompą CO ale także wersję z filtrem kasetowym a nawet filtracją hamburską - na pewno najtańszą.


Do tego NO3 =10 mg/l w twojej kranówie też przyjdzie czas.;) po tym jak zobaczymy na ile wylądują azotany z rybami i podmiankami wody.


Nie jestem przeciwny każdej innej koncepcji tak dla twojej ale i innych rozwiązań proponowanych przez kolegów, lecz przedstawiłem tylko swoją.


EDIT

Przepraszam Darku ale nie zdążyłem przed tobą i nie czytałem twojego wpisu pisząc swój rozwlekły post.

Ty to samo ująłeś w jednym zdaniu

  • Dziękuję 1
Opublikowano

W zupełności zgadzam się z eljotem i deccorativo odnośnie filtracji, ten fluval spokojnie ogarnie taki zbiornik, zakup tylko do niego jakiś porządny cyrkulator i będzie ok ;) Wtrącę jeszcze tylko na temat dolewania prosto z kranu... Mimo wszystko nie ryzykowałbym prosto z kranu, nie wiadomo, czy kiedyś czegoś nie doleją, a przezorny zawsze ubezpieczony ;) wystarczy, że kupisz sobie korpus na media filtracyjne, do tego wkład węglowo-mechaniczny, wąż, szybkozłączki i podłączysz to pod prysznic na czas podmiany wody ;) nie trzeba osobnym zbiorników, odstanej wody, lejesz prosto z kranu, ale z zabezpieczeniem na wypadek ewentualnych świństw chemicznych i mechanicznych, a po wszystkim chowasz wąż z korpusem i po robocie ;)

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Dzięki Wszystkim za rady:)Teraz już mniej więcej wiem czego się trzymać.Jeśli woda jest ok to bede startował z projektem,Zostanę przy tym FLUVAL FX-6.Co do podłoża to bedzie to biały piasek kwarcowy.Realizacja zamówienia to 2 tyg i pewnie kilka dni transport pozostaje czekać:)Pozdrawiam

Opublikowano

mam fx 6 i polecam narurowiec wyjdzie tyle samo kasy dołożysz 20 cali prefiltr i masz wode kryształ a kubeł grysem zasyp u mnie to smiga przy 1250 l

  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.