Skocz do zawartości

Zakładanie pierwszego Malawi 720l


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
..jak ryby dorosną i zaczną kopać " podnosząc kurz" wtedy będzie problem estetyczny . Ale jak kto woli...


Andrzejku, rzuć okiem na fotkę. Ten piasek nie jest drobny, na moje oko to jest 0.8-1.2 nie wiem czemu akwarystyczny podaję gradacje 0.3-1. Wcześniej miałem bardzo drobny piasek kwarcowy z zoologa i wtedy owszem miałem zamieć w baniaku ale nie było to aż takie straszne. Ale przyznaję, nie powinienem pisać jak w poście powyżej. Kolega zrobi jak zechcę...

Opublikowano

Z piaskiem w naszych baniakach oczywiście każdy zrobi jak zechce ale dobrze by było jakby wiedzieć nieco o tych wapiennych czyli albo dolomitowych albo koralowych.

Istnieje pogląd że kaleczą pyski naszych kopaczy. Nie mogę powiedzieć o wszystkich koparach w Malawi ale mam bardzo delikatne i może gór nie usypują ale memłają ten piasek stale roznosząc wszędzie - to tropheusy.

Straszono mnie na KMT że jak dam piasek dolomitowy to pyski pokaleczone, pleśniawki murowane, skrzela pokaleczone i krew się leje.

Nic podobnego - żadne nie ma miejsca u mnie.

Gdy zalewałem zbiornik to nie było jeszcze tego piasku koralowego w akwarystyczny24 a u innych był b.drogi więc kupiłem ten

Śnieżno-biały piasek dolomitowy Retne 1-1,5mm

http://www.retne.eu/index.php/oferta/podoa-akwarystyczne/dolomitowe/biay-piasek


A ponieważ lubię wiedzieć co daje rybom to wklejam wam fotki z mikroskopu + to z akwarystyczny24 do porównania. Każdy sam osądzi który i czy w ogóle któryś może ranić ryby.


Piasek z Castoramy Kreisel 099


8207caf7a88598cemed.jpg


Piasek dolomitowy biały jak śnieg Retne 1-1,5mm

f9d2a4d29428411bmed.jpg


Piasek koralowy 0,3-1mm z akwarystyczny24

49f79b336bb15694med.jpg




Ja w każdym widzę pojedyńcze szpileczkowe ostre krawędzie, nawet w Kreiselu choć ten jest najdrobniejszy najbardziej okrągły i wyrównany wymiarowo.

Retne zgodnie z opisem jest najgrubszy i wcale nie ma ostrych krawędzi.

Piaski koralowe są najbardziej miękkie więc ich krawędzie szybko stępią się i rozpuszczą z wapniem. Ostre szpileczki w Kreiselu pozostaną na zawsze.


Dla mnie teoria o kaleczeniu ryb jest przesadzona.


Sprawa pylenia w wodzie. W tym koralowym z akwarystyczny24 tak jak pisze kolega Paweł nie widać takich drobnych 0,3 a nawet jak są pojedyncze drobinki to z racji małego ciężaru koralowca wypłuczesz przed włożeniem do akwarium.

Sprawa 30-60kg buforu wapiennego w akwarium nie wymaga chyba komentarza - wreszcie to działa.

Pozostaje sprawa płukania tych piasków.

Kreisel tak po 10 :wink: wodach jest wypłukany i siup do baniaka.:wink:

Piaski wapienne ( dolomitowe lub koralowe) nigdy się nie wypłuczą ponieważ przez wzajemne ocieranie cały czas dadzą mleko - są w porównaniu do kwarcu bardzo miękkie.

Ta wada jest zaletą. O wiele szybciej się rozpuszczają w wodzie niż grys koralowy w kuble.

Ja swój Retne po 3 wodach płuczących z całą świadomością i z taką bawarką wsadziłem i po tygodniu nawet jak ryby brały w pyski nic nie mleczyło do wody. Albo opadło na dno albo się rozpuściło w wodzie. Z piasków wapiennych to zniknie z niedopłukanego kwarcowego nigdy.

Każdy jednak musi sam podjąć decyzje jaki piasek użyje.

  • Dziękuję 1
Opublikowano
Ten piasek nie jest drobny, na moje oko to jest 0.8-1.2 nie wiem czemu akwarystyczny podaję gradacje 0.3-1.


...no właśnie. Być może nieświadomie wprowadzają nas w błąd. Ja z założenia twierdzę ,że 0,3 jest zbyt drobny . Stąd wcześniej napisałem ,że jeżeli będzie zbyt dużo 0,3 to będzie "kurzył". Myślę ,że można to położyć na karb ich zabezpieczenia się przed zarzutami o to ,że piasek "kurzy" w wodzie . Gradacja jest np. podana 0,3-1.2 mimo,że faktycznie jak na zdjęciu jest większa zdecydowanie od 0,3:) Tak jak w przetwórstwie spożywczym na opakowaniach jednostkowych podaje się ,że dany produkt może śladowo zawierać np. gluten , jaja, mleko itp. A wszystko po to, że jak dany produkt zażyje alergik uczulony na te składniki i w momencie jak dostanie ataku alergicznego to nie będzie mógł sobie rościć praw do odszkodowania:) Ale nie o tym jest wątek:)

Jeżeli faktycznie gradacja we wszystkich opakowaniach będzie taka jak na Twoim zdjęciu to ok. Ale może trafić się zgodna z opisem:) Myślę ,że jednak warto poszukać tego piasku ale o większej gradacji w opisie a i tak rzeczywistość pokaże co tam włożyli:)

Opublikowano

Dzięki za wszystkie rady.Zdecydowałem się kupić ten piasek koralowy ,jeśli wygląda tak jak u Pawła1586 to powinno być ok .Teraz pytanie 60 czy 90 kg ,Jak teraz kupuje to wole kupić wszystko w jednym,dwóch transportach .Akwarium z szafką juz zamówione,termometr, a także filtr,świetlówki T5 optinatural 4 80W,2 grzałki z termostatem 300W,tło strukturalne i skały od jednego producenta,napowietrzacz APR 300 GOLD. A z akwarystcznego 24 chce zamowic piasek,wlącznik/wyłacznik światła matrix 2,5 l, węgiel aktywny tylko nie wiem ile dla klarownej wody.zastanwiam sie na karmnikiem i pokarm większą ilośc zebym nie musiał co chwila kupować,który polecacie dla rodziny Mbuna?Jeśli zapomniałem o czymś piszcie z góry DZIĘKI!!!

Opublikowano
Zamiast węgla zastanów się nad purigenem. Bardzo ładnie usuwa zabarwienie wody , dłużej działa i można go regenerować ...


Przy Purigenie jak zauważysz, że woda nie jest krystalicznie czysta, to znak jest, że musisz przetrzeć szkło. Osobiście polecam.

  • Dziękuję 1
Opublikowano
Witam ponownie,powoli składam drugie zamówienie.Do tego filtra FLUVAL FX6 jakie dokupić pompy cyrkulacyjne ?2razy 3400l/h mover wystarczą czy kupic mocniejsze?i czy taki czyścik zdaje zgzamin?https://www.akwarystyczny24.pl/jbl-algenmagnet-l-15mm-czyscik-magnetyczny-do-usuwania-glonow-z-szyb-p-214.html


Moim zdaniem będzie dobrze. Sam mam ochotę na ten dwupak. Ponoć najmniejsze cyrkulatory na rynku. Serwis jest, moim zdaniem produkt godny polecenia. A wielkość daje na plus, nie będą się rzucać w oczy tak bardzo. Obejrzyj film zamieszczony na akwarystyczny. Ja jestem za, nie wiem co reszta napiszę... Czyscik - mam jbl trochę mniejszy i jest ok. Ale nad czyscikiem chyba nie ma co zbyt dużo rozmyślać...

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Jeden styka Ci cyrkulator np. jebao rw15. Bardzo mocna pompa z zewnętrznym sterownikiem. Miesza u mnie na 80% mocy w akwarium 255x75x60. Cicha i wydajna i mała jak na taka moc pompa cyrkulacyjna(falownik) za rozsądne pieniądze.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.