Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam po długiej z mojej strony nieobecności. Trochę to trwało zanim uruchomiłem Malawi a pozbyłem się holenderskiego ale jakoś po trudach i znojach udało się. Cóż, krótki opis co i jak.

akwa : 450l ( na razie nie do pełna nalane :-))

podłoże : piach castorama 1mm

tło : obraz zewnętrzny

skałki : gnejs i serpentynit plus dwa otoczaki bo żonka stwierdziła że, "wygładza całość"

filtr : na razie tylko zewn. JBL CP500, docelowo jeszcze jeden do środka ale nie wiem jaki

rośliny : kryptocoryna i nurzaniec plus coś czego nie znam ale to wszystko aranżacja żonki bo pomimo moich rad że,pysie opędzlują zieleninę musiała i tak włożyć jak mówi dla ożywienia.

oświetlenie : 4 świetlówki ale w użyciu będą dwie plus docelowo diody.Jestem z zawodu elektronikiem więc spadła konstrukcja LEDów na mnie.

Co do obsady to planuje :

pseudotropheus saulosi

aulonocara ff

cynotilapia afra cobue

iodotropheus sprengare

maingano

Wszystko w obsadzie 1-3

No i co Panowie o tym wszystkim myślicie ? Mile widziane wszystkie oceny,opinie i sugestie.Pozdrawiam i czekam na odzew. Piotr.

post-16164-14695723159363_thumb.jpg

Opublikowano

Jako mechanika to polecam Aquael turbo 2000 i do pomocy jakiś falownik by się przydał. Co do samego akwa to dałbym czarne tło zamiast tego co masz bo to też naklejane , a i wody uzupełnić ;) Co do światła może przejście na całkowicie z ledami będzie korzystniejsze pod względem zużycia energii jak i wizualnym.





[300] Malawi

Opublikowano

No dobra, ilość odsłon do ilości komentarzy pozwala mi wysnuć wniosek że ludzie na forum chcą być mili i przez grzeczność nie komentują. Nie chce Cię urazić ale nie trafiłes w mode baniakową lansowaną na tym forum a tak na poważnie to wywal tą paskudną tapete dodaj parę większych gnejsów i wywal te czarne kamyki ze środka a akwarium zmieni się nie do poznania, powodzenia.

Opublikowano

Zgadzam się z Lechem... ;) Zamiast tej tapety, daj czarne tło z pcv, wywal kamienie (wg mnie łącznie z gnejsem) i włóż tam jakieś solidne głazy, czy to serpentynit, czy to otoczaki, ale żeby to wyglądało jak małe gruzowisko, a nie garaże z łupków ;) filtracja tak jak napisał Guban88, no i nie wiem, czy ten jbl do takiego litrażu nie jest za mały, lepiej zawsze mieć trochę zapasu filtracyjnego... ;)

  • Dziękuję 1
Opublikowano

No nie chciałem tego tematu zaczynać ale fakt do mnie też to nie trafia i musze zgodzić się z predmówcami czarny garaż aut i dodaj jakieś większe sztuki sam kamień mi nie przeszkadza bo mam taki sam i wygląda ok może nie super naturalnie ale jeat ładnie :D

Zamiast czarnego pcv możesz dać folię ale nie wiem czy ci się to uda z wodą w baniaku, na pewno wyjdzie dużo taniej :P


Wysłane przy użyciu Taptalk

Opublikowano

Dzięki za Wasze podpowiedzi. Jestem początkującym Malawistą i chłonę dopiero wiedze i doświadczenie innych. Co do tapety to i ja chciałem dac czarne tło bo tak lepiej ale jestem między młotem a kowadłem. Młot to Wy a kowadło to żonka. Gnejsu na razie mam tylko tyle więc jest ułożony przez żonę jako forma "ładna". Nie trafia do niej moje tłumaczenie że, jak pyszczaki zaczną ryć w piachu to i tak zaaranżują wszystko po swojemu. Cała sprawa jest na razie otwarta bo jeszcze ryb nie ma i na pewno wszycho się jeszcze zmieni. Dzięki za Wasze porady-jak tylko zmiany nastąpią wrzucę je na forum.Pozdro 4all.

Opublikowano

Aarset mądrze prawi, kobieta pewnie nie widziała ładnego baniaka i wydaje jej się że to co naukładała jest git, PadrePio musisz ją jakoś podejść z 450 litrów można stworzyć fajne akwarium.

Opublikowano

Witaj.

Co do obsady, czy A. ff to twój, czy żony pomysł, bo średnio pasuje do obsady. Co do wystroju, to rzecz gustu, rybom to jest obojętne, jednak dla dobrego samopoczucia mbuny przydałoby się więcej kamieni, w/g mnie przynajmniej drugie tyle.

Czy żona widziała, jak potrafią przekopać dno mbuniaki...i co potrafią zrobić z roślinami? Co będzie, jeśli jej się to nie spodoba? Może zastanów się nad non-mbuną. Nie demoluje tak dna i roślin, no i prawie nie potrzebuje kamieni. Pierwszego kandydata już masz (A.ff)

Nie chciałbym, żebyś odebrał moje uwagi jako ironiczne złośliwości. Po prostu widzę, że twoja żona ma duży wpływ na ten projekt, więc dobrze by było, żeby miała pełną świadomość tego, jak może wyglądać akwarium, gdy pyszczaki nim się zajmą.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.