Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

OK, udało się znaleźć czas w długi weekend i powstała filtracja narurowa

Przeczytałem parę postów na temat konstrukcji filtra na forum - wielkie dzięki wszystkim kolegom dzielącym się doświadczeniem.


Wszystko na rurach pp zgrzewanych. Sekcja mechanika na rurach 32mm, reszta na 25mm.

Póki co wszystko suche, bo akwarium puste ;) Więc próby szczelności nie było ;)



W lokalnym sklepie z artykułami budowlanymi dali mi na WZtke dwa razy tyle towaru co chciałem i zapłacę po zwrocie tego co zostało. Wypożyczyli też zgrzewarkę.


Całość umieściłem w dwóch skrajnych szafkach. W jednej część mechanika, rura łącząca dołem przy podłodze i w drugiej część biologiczną.


Dałem po kolei:

1. pompa

2. dwa korpusy 10" równolegle jako sekcja mechanika ze sznurkiem 100 mikro.

3. tutaj rozgałęzienie rury - 32mm przekroju jedzie z powrotem do akwarium, a 25 mm jedzie do sekcji biologa

- sekcja biologa - w korpusy w szeregu BigBlue 20" - razem 14 litrów grysu koralowego - z bajpasem

- sekcja dodatkowa - jeden korpus 10" z bajpasem - na razie wrzuce tam purigen.


Kupiłem do sekcji mechanika takie ciekawe korpusy z dodatkowmi zaworkami na dole. Na razie będę zaworkami ręcznie wypuszczał syf z dna korpusu co jakiś czas, żeby rzadziej wszystko rozbierać Jak się sprawdzi to dorobię automat. Z tego względu dałem je na nadciśnieniu za pompą. Przyznam, że bardzo się zastanawiałem, czy dac pompę przed filtrami mechanicznymi. Na forum przeważa opinia, że pompa może się uszkodzić. Są też głosy, że jest na tyle odporna, że nie ma szans.

Ponieważ wygrzebałem pompę Omnigena kupioną wieki temu do innych zupełnie celów postanowiłem chwilowo nie inwestować w porządną pompe tylko poeksperymentować.

Jak pompa padnie od syfu - kupię alfę i wstawię za mechanikami. A jak się okaże, że syf z mechaników wypływa ładnie grawitacyjnie przy wyłączonej pompie - to zamienię od razu, tak na wszelki wypadek ;)


Rozważałem tez pusty korpus do wyłapywania samego piasku, ale przynajmniej ten korpus co ja kupiłem to fikcja jeśli chodzi o 1 cal. Zaraz za jendocalowym przyłączem wewnątrz filtra jest kompletne przewężenie. Jak ktoś ma namiar na korpus, który ma naprawdę jeden cal to proszę o link.


Póki co mam nadzieję, że całość przejdzie pozytywnie próbę szczelności... Trzymajcie kciuki.

post-15617-14695722648376_thumb.jpg

post-15617-14695722662173_thumb.jpg

post-15617-14695722668991_thumb.jpg

post-15617-14695722677613_thumb.jpg

post-15617-14695722685289_thumb.jpg

post-15617-14695722690944_thumb.jpg

Opublikowano

Co powiecie na temat tych dysz wylotowych? Coś z tym kombinować jeszcze? Póki co zrobiłem z rurki przeciętej pod kątem 45 stopni i zgrzanej na styk ( kolanko wyglądało masakrycznie ). Mają regulację na boki. Zachwycające niestety nie są. A przy akwarium widocznym z obu stron muszą być na bocznych ściankach i trudno coś tu ukrywać...

Opublikowano

co do wylotów imo będzie lepiej jak dasz zwykłe kolanka, one są jednak zaokrąglone w środku, pewnie będą miały mniejsze straty. Kiedyś przeszła mi przez głowę taka myśl, żeby na rurę wylotową założyć wąż i dowolnym miejscu dać jego koniec, ale pewnie ciężko by było z hałasem. Z maskowaniem też nie ma problemu, opaska termokurczliwa czarna załatwi sprawę oczywiście jeśli będzie czarne tło.

Pokaż zdjęcie z z dalszej odległości bo na tych średnio widać.

Opublikowano

aff4970b5c171dccde57fd4c570dd84d.jpg6a85661ce65ab0ad2549d92b457bed93.jpg


Niestety czarne maskowanie nie pomoże, bo akwarium nie ma tła. Jest na przestrzał miedzy kuchnią a salonem. Rurki wszelkie są na ściankach szczytowych. Rzeczywiście przy takim kącie będą opory. Nie pomyślałem. Ale kolanka są masakryczne. Muszę coś wymyślić.


Znalazłem gdzieś patent na gięcie przezroczysteh rury plexi. Trzeba zasypać piaskiem i giąć podgrzewając suszarką do włosów, jednocześnie ubijając trochę piasek. Kupię rurę i spróbuję.



Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk

Opublikowano

Kamienie już w akwarium. Położyłem na spienionym PCV. Lekko nie było.

Załączam widok z obu stron.

Wszelkie uwagi mile widziane ;)

post-15617-14695722791853_thumb.jpg

post-15617-14695722813592_thumb.jpg

Opublikowano
Kamienie już w akwarium. Położyłem na spienionym PCV. Lekko nie było.

Załączam widok z obu stron.

Wszelkie uwagi mile widziane ;)



Moja uwaga jest taka, że wygląda naprawdę super :) bardzo fajne ułożenie kamieni, nic tylko czekać na piach, wodę, ryby i zdjęcia, gratulacje :)

Opublikowano

Dzięki wszystkim, jeszcze parę drobniejszych kamyków i zasypuję piachem.


Co do szafek: w tych trzech środkowych przedziałkach będą szuflady kuchenne, z czego najniższa z przyczepionym frontem na całość wysokości, a dwie wyżej - wewnętrzne. Da to efekt ukrycia szuflad. Kolor frontów to już sobie żona dopasuje do wystroju kuchni, bo to od strony kuchni jest. Planowana jest ciepła biel - tak jak farba ścian dookoła.

Te dwie boczne szafki z techniką do akwarium będę miały drzwiczki w kształcie takiego powiedzmy L ;)

Wysokość frontów chcę zrobić tak, żeby zamknięte zasłaniały dno akwarium i krawędź szyby bocznej.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.