Skocz do zawartości

Pytania zupełnie jak z elementarza


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Aqua nova też dobry ale tak jak koledzy mówili miałem hw303b i mogę powiedzieć że to bardzo dobre filtry tylko problem z wyciągnięciem ostatniego kosza na dole.Bardzo cichy filtr

Opublikowano
Polski produkt.Moim zdaniem jeden z lepszych filtrów w swojej klasie no i bezproblemowy,szybki serwis oraz ogólnie dostępne i tanie części.Takie jest moje zdanie i dlatego się na niego zdecydowałem. :wink:


Polski produkt w całości lub w częściach wykonany w Chinach. Tu raczej można mówić o polskim importerze niż o polskim producencie :)

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Dzień dobry,

Akwarium zalane. Gdy już doczytam, jak zamieszczać zdjęcia, to pokażę efekty naszych (mojej dziewięcioletniej córki i moich) starań. Tymczasem pojawiły się dwa techniczne problemy i bardzo prosiłabym o rady, co z tym zrobić. Otóż po podłączeniu wewnętrznego filtra, kiedy woda zaczęła cyrkulować, bok z pcv nieco odpłynął na krawędzi przy przedniej szybie. Woda już jest w zbiorniku, więc nie zasilikonuję tej krawędzi. Jak ją przytwierdzić? Najskuteczniej byłoby pewnie włożyć taśmę magnetyczną wzdłuż całego boku, ale zakładam, że może uwalniać żelazo, więc pewnie odpada.

Druga sprawa to wlot i wylot (deszczownia) przewodów filtra zewnętrznego - za diabła nie chcą się trzymać na przyssawkach i ciągle dyndają bezwładnie, wisząc oparte na krawędzi zbiornika. Jak je przytrzymać? Kombinuję, czy nie sklecić jakiegoś uchwytu z resztek pcv, do osadzenia na krawędzi, ale może jest jakieś prostsze rozwiązanie.


I pytanie na koniec - filtr Aquael Turbo okazał się za wysoki do zbiornika. Kiedy przyszedł piasek na dno, urządzenie się nie mieściło. Odpięłam więc komorę przeznaczoną na wkład ceramiczny i zostawiłam samą gąbkę. Może tak być?

Opublikowano
bok z pcv nieco odpłynął na krawędzi przy przedniej szybie.


Kurcze to wrzuć zdjęcia bo ciężko mi jest wyobrazić sobie, że masz pcv przy przedniej szybie ;) jest edycja zaawansowana postu i tam znaczek załącznika, w tym miejscu wygrywasz zdjęcia z kompa ;)


Co do deszczownicy to ją wywal bo zabija Ci cyrkulację, zastosuj tą spłaszczoną końcówkę, która jest w zestawie jbla (tzw. spray bar, czy coś takiego). Przyssawki wyjmij, wytrzyj dokładnie, a potem mocno dociśnij do szyby, są nowe więc nie powinny tak odpadać (chyba, że kupiłaś używany filtr).


Aquael jak najbardziej może tak być, masz teraz Aquael Circulator, gdybyś od razu kupiła taki zamiast turbo, zaoszczedziłabyś nawet około 15 złotych ;)

Opublikowano
Kurcze to wrzuć zdjęcia bo ciężko mi jest wyobrazić sobie, że masz pcv przy przedniej szybie ;) jest edycja zaawansowana postu i tam znaczek załącznika, w tym miejscu wygrywasz zdjęcia z kompa ;)




Ok, mam nadzieję, że będzie widać. Jedno zdjęcie jeszcze przed włożeniem piasku, pozostałe już z wodą w zbiorniku. Na trzecim zbliżenie problemu odpływającego pcv - chodzi o krawędź tła umieszczonego na lewym boku zbiornika, tę która styka się z przednią szybą.

post-15274-14695721630088_thumb.jpg

post-15274-14695721630575_thumb.jpg

post-15274-14695721630833_thumb.jpg

Opublikowano

Ach, Ty zasłoniłaś wszystkie szyby oprócz przedniej... Trochę niepotrzebnie moim zdaniem, trzeba było włożyć pcv tylko na tylną ścianę. Jak już woda tam wpłynęła to ciężko Ci będzie to "przytulić" do szyby wg mnie, możesz spróbować jakąś taśmą przykleić ponad taflą wody tak, żeby jej nie było widać, ale przy tej wilgoci nie wiem, czy będzie się to trzymać...

Opublikowano

Zasłonięcie boków było podyktowane nie tyle koncepcją artystyczną, co względami pragmatycznymi. Gdyby prawy bok nie był zasłonięty, oświetlenie akwarium świeciłoby prosto na łóżko córki, a to czasem utrudniałoby życie. A skoro jeden bok, to i drugi, zwłaszcza się że ten drugi zwrócony jest w stronę regału i odsłanianie go byłoby zupełnie bez sensu.


Wracam w takim razie do pomysłu z magnesami - czy można elementy magnetyczne umieszczać w wodzie dla ryb?

Opublikowano

Ale jaki jest problem ze świeceniem? Ustawiasz światło w akwarium za pomocą czasownika tak żeby zgrywało się ze snem córki i już, przecież rybom to lata, a roślin nie masz... Czyściki magnetyczne są, falowniki na magnesach są, to chyba można.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.