Jump to content

mój kawałek


gareth1978

Recommended Posts

Witam ponownie,jeśli wypowiedzieli by się koledzy którzy czytali moje posty w dziale "przedstaw się"byłoby dobrze"

Czy gdyby akwa było totalnie bez warunków do życia to samiec kopałby pod kamieniem gniazdo?piszę bo takie zachowanie zauważyłem od rana,nawet jedzenie go nie bardzo interesuje.sądzę że to samiec Saulosi bo kto by inny?

Czy aby nie przesadzacie w swoich wypowiedziach?może poczekam kilka dni bez żadnych srodków bio i tym podobnych.

Link to comment
Share on other sites

...powiem Tobie tak: aby zacząć dyskutować na Twoje pytanie to jednak powinniśmy mieć zrobione podstawowe testy wody. Ale skoro nie mamy to ja osobiście nie zgadzam się z założeniem ,że w tym akwarium nie ma totalnie warunków do życia!! Jak wiemy ryby powinny być wpuszczone do dojrzałego zbiornika aby miały normalne komfortowe warunki...Ale skoro tak się nie stało nie oznacza to ,że mają od razu Ci paść..Owszem..warunki są złe ( nawet bardzo) ale nie oznacza to ,że ryby w początkowym stadium pobytu w tym akwa nie mają się zachowywać jak opisałeś... Być może jutro czy pojutrze odczują te złe warunki ale być może będą się przystosowywały i jakoś dadzą sobie radę tym bardziej ,że z dnia na dzień warunki będą ulegały poprawie..Wydaje mi się ( zakładając ,że okres dojrzewania jeszcze nie ruszył) ,że najbardziej niebezpieczny będzie dla nich gwałtowny wzrost parametrów a potem ich spadek...Jednym słowem to co teraz widzisz ,że kopią, robią gniazda może być bardzo złudne...Ale czas pokaże..Stąd też Ci wcześniej pisałem ,że będziesz o jedno doświadczenie akwarystyczne bogatszy!!


...ktoś tu kiedyś napisał ,że pośpiech w akwarystyce jest wskazany kiedy woda się wyleje z akwarium:) ( to odnośnie Twojego szybkiego wpuszczenia ryb do niedojrzałego zbiornika)..

Cierpliwość w akwarystyce jest cnotą:)

Link to comment
Share on other sites

Witam ponownie,jeśli wypowiedzieli by się koledzy którzy czytali moje posty w dziale "przedstaw się"byłoby dobrze"

Czy gdyby akwa było totalnie bez warunków do życia to samiec kopałby pod kamieniem gniazdo?piszę bo takie zachowanie zauważyłem od rana,nawet jedzenie go nie bardzo interesuje.sądzę że to samiec Saulosi bo kto by inny?

Czy aby nie przesadzacie w swoich wypowiedziach?może poczekam kilka dni bez żadnych srodków bio i tym podobnych.



Gareth teraz niestety będzie bolało.

Od kilkudziesięciu postów doświadczeni malawiści próbują ci pomóc ale poziom twojej niewiedzy jest totalny a przekonanie że u ciebie jest inaczej jak w "cykl azotowy w akwarium" ( wpisz w googlach i przeczytaj pierwszy ale ze zrozumieniem) nie pojęte.

Nie masz oczywiście stanu totalnego braku warunków do życia ryb bo to byłby tylko -brak wody , trutka na szczury lub temperatura 60C.


Piszę teraz z własnego doświadczenia z przed wielu lat - też mała 112l i też ok 15-20 ryb.


Masz małe akwarium więc trujące dla ryb ich własne odchody nie zabijają natychmiast ale z odroczeniem 2-4 tygodnie - ten proces jest nieuchronny i nazywa się cykl azotowy w przyrodzie. Czym mniej wody a więcej ryb tym stężenie trujących związków silniejsze.

Ty masz najgorszy wariant - chcemy ci pomóc póki nie będzie za póżno.

Teraz trwa walka co nastąpi pierwsze - czy powstanie na tyle szybko proces nitryfikacyjny ( rozwiną się dostatecznie szybko i silne bakterie ) czy też rybki utopią się we własnych odchodach.

Daliśmy ci zalecenia - zrobisz jak zechcesz.

Z własnego doświadczenia wiem że najbardziej boli jak patrzysz jak konają i co rano martwe wyrzucasz do kibelka. Mimo wielu lat ciągle mam to w pamięci, u dzieci skaza pozostaje na całe życie.

Nie będę więcej pisał i obyś zmądrzał i jednak posłuchał rad.


... Wydaje mi się, że nie ma co katować ryb obniżeniem temperatury. Pyśki to twarde sztuki i przeżyją dojrzewanie wody. Jedyne co powinneś zrobić to nie przekarmiać.


Marcin zalecone 24C to żadne katowanie ryb to nawet nie temp minimalna dla wielu pysków.

Katowanie zaczyna się gdy spadnie do 21-20C. - to też mam za sobą. Wtedy wyrażnie widać- ryby przestają pływać, leżą na dnie, nie jedzą.

Zalecone obniżenie do 24 C , a często początkujący ustawiają ten górny zakres np 28 C ma na celu dwie sprawy.

1/ Przy niższej temperaturze zmienia się proporcja NH3/NH4 na korzyść amonu a mniej amoniaku.

2/ Spowalnia metabolizm ryb a w konsekwencji mniej jedzą i mniej wydalają mocznika.

Wbrew przekonaniu najmniej zabija amoniak a głównym zabójcą są azotyny NO2.

Amoniak jako gaz łatwo przez napowietrzanie wydalić do atmosfery, a NH4 amon nie zabija.

Z NO2 nie ma łatwo , pozostają tylko zeolit, podmiany wody, no i bakterie Nitrobacter.

  • Dziękuję 1
Link to comment
Share on other sites

Panowie znów tragedia się nie stała.Siłą rzeczy będzie kolega miał dojrzewanie akwarium przez zastosowanie tzw."ryb startowych".Dobrze by było żebyś zakupił zeolit,bakterie jeżeli dodałeś to ryby spokojnie dostarcza im pożywienia.Ja z własnego doświadczenia wiem że pyszczaki znów takie delikatne nie są więc spokojnie powinny to przetrzymać.

Link to comment
Share on other sites

Bakteri wlałem dzisiaj wszystko co pozostało w opakowaniu czyli jakieś 40 ml.zeolit mam w kubełku,ceramikę i dwie gąbki.Nie widać na tą chwilę żadnych niepokojących objawów.

Dziękuję wszystkim którzy starają się mi pomóc

Link to comment
Share on other sites

Bakteri wlałem dzisiaj wszystko co pozostało w opakowaniu czyli jakieś 40 ml.zeolit mam w kubełku,ceramikę i dwie gąbki.Nie widać na tą chwilę żadnych niepokojących objawów.

Dziękuję wszystkim którzy starają się mi pomóc



I oby tak pozostało.

Kluczowe będą drugi do czwartego tygodnia od wpuszczenia ryb. Potem już powinno być coraz lepiej.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Witam ponownie szanownych forumowiczów.

Akwarium ponad trzy tygodnie od zalania,

zmiana jaka nastąpiła to zakwit chyba okrzemków i zielonych glonów co widać na foto.

Wydaje mi się,że wszystko jest ok i niepotrzebne było straszenie mnie różnymi przykrymi konsekwencjami wczesnego zarybienia.


Proszę o uwagi


Pozdrawiam serdecznie

post-15040-14695717891347_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest pemergency

Potwierdzam, zero glonów :D nie ma śladu okrzemków, chyba że mówimy o tych kilku zielonych włoskach na lewym górnym liściu :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Te małe rybki będą za duże dla Twoich ryb. Generalnie to pokarm dla drapieżników. Z wypisanych powyżej możesz wziąć kryl antarktyczny i wystarczy w mojej opinii. Czytałem opinie, że nie bardzo nadaje się dla ptszczaków, ale kiedyś okazjonalnie, dla urozmaicenia diety karmiłem mbunę raz na dwa/trzy tygodnie i nie mam złych doświadczeń. Jeśli szukasz urozmaicenia diety dla non mbuny to polecam krewetki indyjskie kidi z Lidla. Ryby będą jadły Ci z ręki.
    • Te są dostępne - zamierzam kupić max 2-3, tylko się zastanawiam które. ps. mam mieszaną obsadę, a poza tym z doświadczenia wiem, że karmienie jednym pokarmem nie jest dobre. Mrożonki biorę ze sprawdzonego źródła i nigdy nie miałem do czynienia z problemami o których napisałeś.  
    • A po co aż tyle? Dobre pokarmy których używasz czyli Nature Food i Osi IMHO wystarczą. Co do mrożonek i pokarmów liofilizowanych mam mieszane uczucia, bo producentów tego sporo i jakość może być różna. Ani mrożenie, ani liofilizacja nie usunie toksyn,  jeżeli pokarm będzie nieświeży albo zanieczyszczony przed obróbką.  Dodatkowo, podając tak dużą ilość różnych produktów, ciężko będzie ustalić, co zaszkodziło, jeżeli pojawią się problemy. Zbędne ryzyko, które niewiele korzyści niesie. Ale to moje zdanie.
    • Od kilku lat karmię swoją obsadę dedykowanymi dla Malawi pokarmami Nature Food/ Dainchi/ Osi oraz raz w tygodniu mrożonkami. Ostatnio z oferty sklepu z którego kupuję Dainch zniknęło, więc postanowiłem urozmaicić dietę o pokarmy naturalne jak w tytule. Dostępne mam: 1. Tubifex liofilizowany 2. Kryl Antarktyczny Liofilizowany 3.  Gammarus suszony 4. Larwa jedwabnika suszona 5. Larwa mącznika suszona 6. Ochotka liofilizowana 7. Stynka suszona (małe rybki, to chyba nie pod moją obsadę) 8. Artemia bezszypułkowa (to chyba będzie za małe) 9. Artemia Liofilizowana 10. Dafnia suszona (rozwielitki, pamiętam, że karmiłem nimi ryby w latach 80-tych  ) Chciałem zapytać czy macie doświadczenie z tymi pokarmami i które polecacie. Moja obsada: Placidochromis phenochilus Mdoka White lips, Aulonocara Mamelela, Cynotilapia afra Cobue, Protomelas taeniolatus Boadzulu red, Labidochromis caeruleus yellow   
    • 1. Kolejny test - powyżej 10% NaCl i 2% NaOH w kolumnie z wolnym przepływem. Kolumna zrobiona z butelki 5l po wodzie. Przy szyjce otwór i wężyk powietrzny w kierunku góry do regulacji poziomu roztworu w butelce. Przepływ 0.3 l/h chińską pompą  perystaltyczną. Po kilku litrach pompa przestała tłoczyć, wtedy już powolny spływ grawitacyjny. Dużo brązowego na wylocie (mimo regenerowania zregenerowanej żywicy), ale nadal zostawia w akwarium 5 ppm azotanów po 12h. Czyli nie da się zregenerować do zera, ale regeneracja z 2% NaOH w kolumnie jest skuteczniejsza niż przy stężeniu 1% w wiaderku bez ciągłego przepływu. Pończochy wyglądają na nienaruszone. Zobaczę jak długo woda będzie pozbawiona subtelnego żółtawego zabarwienia z barwników z karmy. 2. Dołożyłem do systemu mały czujnik ruchu na 433MHz. Gdy jestem w okolicy akwarium - powoli rozjaśnia się światło do wartości zależnej od jasności w pokoju. Gdy brak aktywności - światło powoli przygaśnie. Super! Przycisk i pilot schowane. 3. Od 10 dni ryby dostają 1,65g karmy dziennie. To 0,3% szacowanej masy rzeczywistej ryb i 0,17% metabolicznej dziennie. Szczuplejsze, ale raczej wyglądają i zachowują się normalnie. 4. Rdzawy maluch też ma się dobrze. 20230930_075533.mp4    
    • Witam. Dość szybko minęły trzy miesiące od startu akwarium. Życie w zbiorniku przebiega w dość pokojowej atmosferze. Wydaje mi się, że w tak dużym akwarium możliwa jest współegzystencja non mbuna z mbuna ,pod warunkiem wspólnej diety. Czasem w trakcie tarła samce przeganiają przeszkadzaczy ale po kilku metrach "zaspane" dają sobie spokój. Uchowały się dwa młode labidochromis caeruleus, poza tym pięć samic inkubuje ikrę. Szkoda narybku, rodzice F1.  Rośliny do tej pory radzą sobie doskonale, vallisneria przede wszystkim. Parametry wody dobre pH 8,2. Niestety padły mi trzy samiczki aulonocara jacobfreibergi otter point, przestały pobierać pokarm i koniec. 
    • Powinny być ok. 5-10 x gorsze od gąbki 30 ppi w filtracji biologicznej.
    • Wiadomo jak ma się gąbka 30 i 60 ppi do Maxspecta i Neomedia?
    • Wrzuciłem 2l używanej żywicy do 6l roztworu 10% NaCl i 1% NaOH (600g NaCl, 60g NaOH). Poleżała tydzień, okazjonalnie mieszana. Pończochy ocalały. Roztwór brązowy. Po wrzuceniu do filtra - azotany w zbiorniku po 12h spadły do ok. 5 ppm z wyjściowych 5-10. Nowa  żywica zbijała azotany i fosforany do zera. Czyli regeneracja z NaOH działa, ale tylko w wiadarku cudów nie robi. Może stężenie 2%, albo regeneracja w kolumnie będzie skuteczniejsza. Może trzeba 2 razy, jak w linku wyżej. Wczoraj miałem 10h przerwy w dostawie prądu. Bez żadnego wpływu na ryby w tym najmłodsze.
    • Nagroda dzisiaj do mnie dotarła Książka jest naprawdę godna polecenia, wszystko ładnie i rzeczowo opisane oraz doprawione pięknymi zdjęciami. Wydanie w twardej oprawie i bardzo dobrej jakości papierze. Całość robi ogromne wrażenie.  
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.