Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

To co ja miałem to rurę fi 50mm,do tego z jednej strony zaślepka a z drugiej łącznik i zaślepka i całość była szczelnie zatkana.

Henryk,ja planowałem wykonać filtr według pierwszego postu,ale to co poradziłeś w ostatnim to chodzi bardziej o pojemność,że cały litr wejdzie ?

Opublikowano
To co ja miałem to rurę fi 50mm,do tego z jednej strony zaślepka a z drugiej łącznik i zaślepka i całość była szczelnie zatkana.

Henryk,ja planowałem wykonać filtr według pierwszego postu,ale to co poradziłeś w ostatnim to chodzi bardziej o pojemność,że cały litr wejdzie ?



Zaraz będzie 2 lata konstrukcji - musiałem sobie przypomnieć co jest w pierwszym poście;)


Rura fi50 to tylko jeśli blok leży na wzmocnieniu bo by weszło 1l Purolite to rura musi mieć 64cm a pompa by przez tak długą warstwę drobinek i nad wodą przeciskała to minimum 400-600l/h.

Ten blok z pierwszego postu był na korpusie liniowym 2" oraz 2,5" i wchodzi wtedy ok 0,4l Purolite a to raczej tylko do 112l - 200l baniaków.

Optymalna jest rura fi75 choć na rurze fi110 to można zrobić blok 3 litrowy albo 3 bloki litrowe np Purolite + JBL PhosEx + Silica Ex + węgiel wtedy zwala NO3 oraz PO4 i SiO2 a woda kryształ więc rura 110 otwiera zupełnie nowe możliwości filtracji w akwarium.:D


W rurze fi 110 1 litr złoża zajmuje tylko 12cm długości rury więc wejdą do kasety nawet 3 różne 1 litrowe bloki połączone szeregowo i nawet taka pompka 300l/h jak HJ411 za 13 zł swobodnie przepycha wodę przez wszystkie trzy bloki na raz.

Co najciekawsze zastosowanie rury fi 110 niewiele zmienia konstrukcję kaseciaka.



af90617f0d7c1580gen.jpg



Jedynie wymiar 85 wzrasta do 120 i tylko na tej ściance gdzie szczeliny wlotowe czyli na tym wymiarze 120 - i tylko tyle wystaje na 4 cm z całego kaseciaka.

EDIT:D

uwaga na projekcie wymiarowanie wewnętrzne poszczególnych komór kasety i nie uwzględnia grubości pcv 3mm - teraz wchodzą 2 grzałki fi 3cm każda nawet po 300W

Opublikowano

Ten projekt nie uwzględnia grubości ścian, nie uwzględnia także miejsca na grzałkę.

Jak by ktoś był zainteresowany to mam projekt narożny z absorberem 103mm wykonanym z rury wentylacyjnej fi 100mm, miejscem na grzałkę.

Opublikowano
Jak już jesteśmy przy długotrwałym użytkowaniu, jaka jest częstotliwość regeneracji? Zwiększa się z czasem czy pozostaje taka sama?


Z moich doświadczeń na 3 blokach i 2 latach pracy mam takie wnioski:


- !litrowy blok po formowaniu wstępnym w pierwszym cyklu adsorbcji pochłania ok 40gram NO3

- po pierwszej regeneracji pojemność 1l Purolite spada do 20gram NO3 i tak pozostaje już na bardzo długo. Jeśli jakieś zmiany pojemności są to niezauważalne.


- nie da się określić częstotliwości regeneracji bo to zależy od ilości i wielkości ryb oraz od tego jak akwarysta dba o usuwanie zanieczyszczeń organicznych z systemu wody ( płukanie gąbek, kubła, usuwanie nadmiaru pokarmu i gówienek z dna) bo to wszystko składa się na wielkość produkcji i wynik końcowy NO3.


- w zależności od pH wody oraz poziomu siarczanów blok z czasem puszcza pewien poziom NO3 co utrudnia dodatkowo ustalenie częstotliwości regeneracji nawet jak założymy że ryby nie rosną co też jest błędne.


Po zastosowaniu biopolimerów które na siebie przejmują usuwanie NO3 ale i PO4 blok Purolite na stałe przestaje adsorbować NO3 a tylko klaruje wodę i usuwa humus z DOC więc nie regeneruje go od pół roku - kiedy zauważę że przestał klarować wodę to nie wiem bo jeszcze to nie nastąpiło:D .

aktualnie

W moim Malawi gdzie 200l wody i 9 ryb dorosłych jest 1l blok Purolite + 1l TMBT podmiany wody 20% raz na 1-2 miesiące gąbka ppi45 10cm płukana co 1-2 miesiące a zawsze woda kryształ .

Parametry stale jednakowe.

NO2 - 0,025

NO3 - 2-3 ppm

PO4 - 0,18ppm

Redfield ratio 13 więc jestem przed sinicami i jak wypatrują roślinni - bez żadnych glonów ale tego nie wiem bo i tak głodne stado Helmetów wszystko łącznie z szybami czyści na glanc. Nie odmulam i nie czyszczę szyb - bo nie ma potrzeby.:D

Blok adsorbera nie regenerowany od 6 miesięcy i czekam dalej.

Widzę jedynie że chyba najpierw zupełnie się zapcha i przepływ ustanie niż przestanie klarować wodę i to wymusi płukanie i regenerację.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Dziś mam zamiar wykonać sobie swój filtr z tego co miałem,oprócz Purolite i przyłączy nic nie kupowałem.Tak wyglądają części do wykonania filtra.Zatyczki będą puste,gąbka dopiero za nimi.Nie wiem czy dawać tą siatkę.Filtr będzie przykręcony do tylnej części korony na widocznych uchwytach.

post-6519-14695728498102_thumb.jpg

Opublikowano

Rozpuściłem 40 tabletek soli w 2 litrach gorącej wody co miało dać 20% zasolenia,ale mój reflaktometr pokazuje powyżej 100%,zastanawiam się gdzie jest błąd.Na wodzie zwykłej pokazuje około zero.

Opublikowano
Rozpuściłem 40 tabletek soli w 2 litrach gorącej wody co miało dać 20% zasolenia,ale mój reflaktometr pokazuje powyżej 100%,zastanawiam się gdzie jest błąd.Na wodzie zwykłej pokazuje około zero.


Marku zawsze dajesz wszystko kilka razy więcej.:D :D

Masz wszystko w karcie technicznej Purolite.

Formowanie wstępne - stężenie 6% czyli 5 tabletek 12gramowych na 1 litr a 10tab na 2litry wody


Regeneracja złoża stężenie 10% czyli 18 tabletek na 2 litry wody.

Opublikowano

Moim zdaniem oraz refraktometru masz roztwór nasycony więc jeśli udało się wszystko rozpuścić to weż tego 1/3 litra i dolej do 2litrów wody - to nie jest apteka i nie piszcie że to nie jest dokładnie 6% roztwór.

Stan w ogóle nie formował wstępnie i hula do dziś.;)

Jednak producent poleca nawet dla ludzi 2krotne formowanie wstępne przed eksploatacją takiej stacji domowej na Purolite.

Jak się robi pierwszy raz formowanie dziewiczego złoża to czuć taki silny bardzo dziwny zapach który się ulatnia ze złoża Purolite - na niucha nie rozpoznaję co to jest ale jak ludziom szkodzi to i rybom też - moim zdaniem.;)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.