Skocz do zawartości

Blok absorbera azotanów NO3 na Purolite A520E


Rekomendowane odpowiedzi

Jeśli stały przepływ przy Purolite ma tak ogromne znaczenie to w ogóle dałbym sobie spokój z tym patentem przy narurowcu. Wystarczy, że spadnie przepływ na sznurkach i mamy po regulacji ;)


Krytyczne są pierwsze 4-5 dni a myślę że tyle to te sznurki wytrzymują bez jakiegoś totalnego wstrzymania obiegu.

Zwróć także uwagę że zapychanie sznurków powoduje zwolnienie przepływu a nie wzrost a to jest grożne.

W sumie po tym krytycznym okresie kilku pierwszych dni potem to już nie apteka.

Podałem te ok 15l/h tylko dlatego że Karolu w tym rozwiązaniu kolegi Grzesia widziałem takie grube rury dochodzące do korpusu.

Chodzi o przepływy rzędu 5-20l/h a nie 50-100l/h.

IMHO wiedząc że sznurki po tygodniu potrafią zminiejszyć przepływ o 50% to zmniejszenie przepływu przez blok z 15l/h do 7l/h nie ma żadnego wpływu na pochłanianie azotanów jak i na klarowanie wody to nadal przez 3 dni przejdzie 500l wody przez blok.

Tworzenie się humusowego DOC czyli tego herbatkowego koloru wody to nie w tępie zaparzania herbaty:D

O to się nie obawiam choć prawdę mówiąc nie przewidziałem tego - dzięki.

Proszę Smerfy Narurowce:D o inne argumenty na przeciw a nawet za:D postaram się ustosunkować jeśli doświadczenie z pracy trzech bloków wystarczy no i mam zawsze wsparcie Seby który potrafi tłumaczyć wam lepiej niż ja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten kto jeszcze używa sznurków ten się martwi o spadający przepływ. U mnie może i spada ale nie widzę tego ani po purigenie ani po piasku w fbf a wkłady mechaniczne płuczę co 3-4 tygodnie.

Mi już się nie chce przerabiać swojego układu w dodatkowy obieg dla płukania, ale może to być temat dla tych, którzy myślą o narurowcu.

Jak miałbym płukać w solance złoże raz na 4-6 tygodni to korona mi z głowy nie spadnie jak odkręcę te 2 korpusy i złoże przełożę do płukania.

Zastanawia mnie tylko jedno: jak solanka wpływa na uszczelki w korpusach? Oby nie parciały po kilkunastu regeneracjach.


Ja zorganizuje to na 2 korpusach biegnących w jednej linii. Na 2 nitce zostawię korpus na absorbent PO4. Wydaje mi się, że będzie to działać sprawnie jak w kolumnach i kaseciakach, bo będzie działać to na tej samej zasadzie. Się zrobi się zobaczy. Jednak najszybciej zajmę się tym na początku listopada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

I padło na mnie - też buduje absorber. Zrobiłem wczoraj pomiar kranowity i wyszło NO3=20 ppm. Nie wiem czemu byłem przekonany, że mam 1 :( Ale do rzeczy: mam w zbiorniku NO3=40 oraz PO4=1,2. Jak to zrobić, żeby te parametry zeszły w dół mniej więcej razem - chodzi o glony - czy może przy takiej wartości PO4 nie trzeba przejmować się fosforanami? Sugerowała by tak tabela:


43988756318352649716_thumb.jpg


Druga sprawa: wymyśliłem że pod pokrywą jest wystarczająco miejsca żeby położyć absorber, dzięki temu nie będzie widoczny w wodzie ani nie będzie poza akwarium stanowiąc niebezpieczeństwo zalania- jakieś pomysły że to nie wypali?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I padło na mnie - też buduje absorber. Zrobiłem wczoraj pomiar kranowity i wyszło NO3=20 ppm. Nie wiem czemu byłem przekonany, że mam 1 :( Ale do rzeczy: mam w zbiorniku NO3=40 oraz PO4=1,2. Jak to zrobić, żeby te parametry zeszły w dół mniej więcej razem - chodzi o glony - czy może przy takiej wartości PO4 nie trzeba przejmować się fosforanami? Sugerowała by tak tabela:


43988756318352649716_thumb.jpg


Druga sprawa: wymyśliłem że pod pokrywą jest wystarczająco miejsca żeby położyć absorber, dzięki temu nie będzie widoczny w wodzie ani nie będzie poza akwarium stanowiąc niebezpieczeństwo zalania- jakieś pomysły że to nie wypali?



Kolego absorber NO3 to nie dopust Boży by padało na tego czy innego ale normalna kolej rzeczy jak się w kranówie ma azotanów powyżej 20 mg/l a w baniaku pływa choć z 5 pyszczaków i roślin jak na lekarstwo. To że miałeś kiedyś w kranie 1 a teraz 20 mg/l NO3 też mnie nie dziwi. Miejskie wodociągi to nie żródełko z pod góry Żar więc co chłopi rozsieją po polach trafia do wody pitnej szybciej lub póżniej. Jeszcze gorzej mają ci których wodociągi czerpią wodę z rzek. Tam w kranie to co aktualnie płynie rzeką.

Tak nawiasem mówiąc coraz bardziej powątpiewam w idee akwarium Low-Tech szczególnie w Malawi.

Arit zmierz jeszcze PO4 w kranówie byś też nie był zaskoczony bo nie podajesz jakie masz pH i jak wiele i często robisz podmianki , bo przy tej kranówie 40mg/l NO3 w baniaku to i tak uważam za sukces. Nie wiem jakim testem to mierzysz bo też to ma znaczenie ale przy JBLu jeśli kolor ci się zgadza ale nasycenie koloru jest mocniejsze patrząc przez komparator to NO3 jest większe niż 40. Ważny jest nie tylko kolor ale i jego intensywność.

Seba ci podpowiedział co czynić. Tych Phos/Ex/Rid/Guard jest wielu producentów i wszystkie poza PO4 także usuwają krzemionkę SiO2 czyli 2 in 1 ( EX sinice i okrzemki).

Wszystkie te PHOSy działają skutecznie tylko wtedy gdy podmianki są maleńkie i raz na miesiąc. Jeśłi podmianki są co tygodniowe to ilości fosforanów a szczególnie krzemianów wlewanych do systemu akwarium są tak wielkie że te PHOSy niemal natychmiast się zapchają.

Wniosek - najpierw zrób solidną podmiankę tuż przed włożeniem bloku absorbera NO3 łącznie z woreczkiem PHOSa i przejdz na "akwarium bezobsługowe " - prawie :D czyli podmianki max 10% raz na miesiąc.


Co do bloku nad taflą pod pokrywą to idea jak najbardziej realna i super bezpieczna.

Lepszy od rury kanalizacyjnej fi75 jest kanał wentylacyjny taki

Przewód kanał wentylacyjny D/P 110x55 płaski 0,5 m (4683503667) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img19.allegroimg.pl/photos/400x300/46/83/50/36/4683503667@@AMEPARAM@@19@@AMEPARAM@@46/83/50/36@@AMEPARAM@@4683503667



odcinek 20 cm ma pojemność 1 litra Purolite A520E ale wlew i wylew zrób od góry by jak pompa stanie wszystko nie wyciekało na powrót do baniaka.

Taki blok można położyć jak pokrywa na kaseciaku wtedy nawet pompka będzie nie widoczna a wodę będzie pobierała z najczystszego miejsca w akwarium czyli z komory pompy - to bardzo istotne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może po kolei:

Woda w kranie pochodzi ze studni głębinowej około 30 m. Dalej idzie przez przemysłową stację uzdatniającą (i tu uwaga stacja ruszyła teraz i jeszcze nie robiłem z niej podmiany wody) i ma takie parametry:

NH4=0,NO2=0,NO3=20,PO4=0,05,pH=7,4,KH=7,GH=0,Fe=0 wszystko mierzone testami JBL kropelkowymi. Brakuje mi pomiaru SiO2 nie mam w tej chwili testu.

Woda w akwa:

NH4=0,NO2=0,NO3=20/40,PO4=1,2,pH=7,8,KH=11,GH=7

NO3 ma w akwa wartość bliższą 20 niż 40 na teście i jest to możliwe dlatego, że co tydzień robię podmianę 120 l. wody. co daje około 25%


Jeśli chodzi o ten panel, który zaproponował deccorativo to niestety juz kupiłem rurę fi 50, większa się nie zmieści. Zastanawiam się czy absorber może pracować w poziomie, czy w tedy będzie pracowała cała powierzchnia czy grawitacja sprawi że tylko dolna połowa rury będzie zalana? Rura raczej nie będzie sklejona, oryginalne uszczelki bardzo mocno trzymają i tak się zastanawiam czy nie dać do niej absorbera fosforanów. Tylko przed czy po Purolite? I dlaczego deccorativo piszesz, że woda nie powinna się cofać z absorbera do akwarium?


Ktoś sugerował, że poziom NO3 ma wpływ na białawy kolor wody. Zrobiłem nawóz do roślinnego z suchej soli KNO3 w 1 l. butelce rozpuściłem 100 g soli. Test JBLa pokazał pierdylion ppm NO3 a woda jest delikatnie brązowawa, ale to stwierdzam na 10 cm średnicy butelki dopiero przy 50 cm takiej wody można by było stwierdzić jak bardzo jest brązowo. Natomiast na pewno nie idzie w biały kolor.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale tematów na raz.


1/ Nowe ujęcie wody jest dla przemysłu więc ma zamontowany zmiękczacz wody. To ustrojstwo podmienia jony wapnia i magnezu jonami sodu. Z normalnej wody robi "wodę na sodzie ze spożywczaka" ale usuwa to co powoduje kamień w czajnikach i pralkach, nie jest to dobra woda do akwa. Nie usuwa natomiast tego co szkodliwe dla ryb czyli NO3 i krzemionki SiO2. IMHO lepsza już była ta stara woda.


2/ Rura fi50 musi być długa na 62-63cm by wszedł 1 litr Purolite A520E może leżeć byle wejście i wyjście były zrobione jak w projekcie - wtedy pracuje całe światło rury.

Jak te zaślepki i mufkę wciśniesz to już tego nigdy nie rozłączysz bez imadła i mesla, więc nie pakuj tam PhosGuarda bo go nie wymienisz natomiast czy on będzie przed czy po bloku nie ma żadnego znaczenia. Cofająca się woda w bloku wraz ze złożem działa jak ogromny tłok i potrafi podwinąć gąbkę od strony pompy wtedy wraz z powracającą wodą wylatują drobinki Purolite do baniaka a jak rybka to zje to może wykitować ale tylko wtedy jak utkwi jej to żiarko w trzewiach - tak kiedyś zginął w męczarniach mój najpiękniejszy samiec saulosi -wieczny głodomór a ja go głupi leczyłem na bloat.


3/ Nie ktoś tylko Pan Seba jak mu blok na Purolite A520E zrobił wodę kryształ do kwadratu i zwalił ten NO3 z poziomu 100 do 5 mg/l , usunął humus DOC ( herbatkowy kolor) a gąbka Seby zatrzymała cały detrytus


Seba zawsze miał konika na temat kryształowej wody w baniaku i przez wiele lat tego nie miał ale walczył o to robiąc wszystko co wiedza akwarystyczna proponowała łącznie z 1 - 5 mikronowymi sznurkami w narurowcu i nigdy nie osiągnął zadawalających rezultatów aż zbudował kaseciak i teraz wsadził do niego blok.

Więc nie dziw się bo on patrzy na wodę przez 2metry a nie przez butelkę wtedy nawet miligramy widać.

Tak na marginesie wtedy też widać różnicę między szkłem float a OW nawet przy grubości szkła 8mm nie mówiąc o grubszym - mam to wiem i widzę nawet na fotce to wychodzi ( zobacz kolor ściany nad akwa i przez 1,5m wody oraz dwie boczne szyby z float - tylko front jest z OW)

1402d2969cb38bf6med.jpg



jak kiedyś bym zamawiał nowe szkiełko to już tylko tył z float - boki i front wyłącznie z OW!



A dla przypomnienia taka woda jest z kaseciaka przy jednej pompeczce Hydor Pico 1200 i tylko 7W ( drugą identyczną włączam tylko na 1-2 godz po karmieniu gdy 22 rybki fajdają na potęgę i na raz ze 100 gówienek lata w wodzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ustrojstwo podmienia jony wapnia i magnezu jonami sodu. Z normalnej wody robi "wodę na sodzie ze spożywczaka" ale usuwa to co powoduje kamień w czajnikach i pralkach, nie jest to dobra woda do akwa. Nie usuwa natomiast tego co szkodliwe dla ryb czyli NO3 i krzemionki SiO2. IMHO lepsza już była ta stara woda.

Nie wiedziałem tego. Własnie zastanawiałem się dlaczego GH jest 0 a KH 7. Do tego ustrojstwa sypie się szeroko tu omawianą sól w tabletkach. Przynajmniej będę miał sól do regeneracji Purolite. Kupiłem test SiO2 podam wynik w przyszłym tygodniu.

A dla przypomnienia taka woda jest z kaseciaka przy jednej pompeczce Hydor Pico 1200 i tylko 7W ( drugą identyczną włączam tylko na 1-2 godz po karmieniu gdy 22 rybki fajdają na potęgę i na raz ze 100 gówienek lata w wodzie.

Za jakość wody do ilości watów głębokie pokłony. U mnie też nie jest źle ale dużo większym nakładem prądu oraz kasy. Oczywiście zdjęcie będzie jak pozbędę się NO3.

Jeśli chodzi o krystaliczność wody to morskie akwaria wiodą prym (przynajmniej do momentu wprowadzenia Twojego absorbera) a własnie w morskiej wodzie NO3 jest równe 0.

A teraz podjęte decyzje:

kupiłem:

SEACHEM PHOSGUARD 1l

SEACHEM CICHLID LAKE SALT - wolę to niż Azoo

SEACHEM MALAWI / VICTORIA BUFFOR

Phosguard 500g idzie do filtra kubełkowego, Purolite 1 l. do rury fi 50 na początek i koniec rury chce dać gąbki od filtrów drobnoziarniste:

Gąbka uniwersalna okrągła gradacji drobnej 10x7cm (4696004076) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img04.allegroimg.pl/photos/400x300/46/96/00/40/4696004076@@AMEPARAM@@04@@AMEPARAM@@46/96/00/40@@AMEPARAM@@4696004076


Jeśli mi to wszystko wypali, raz w miesiącu planuje podmianę około 50-100 l.(?) na wodzie RO/DI. Po co jest ta siatka na krety zaznaczona na rysunku? Jak duże będzie ciśnienie w mojej rurze, bo może jednak te uszczelki jej nie utrzymają? Było by strasznie jak by wywalił korek i całość wsypała by się do akwa.

Problem jest w wydajności mojego filtra RO. Będę musiał jednak zebrać tą wodę do beczki "spreparować" :) i przepompować do akwa. W sumie podobnie robię wodę do morskiego tylko nie na taką skalę. Tyle pytań a tak nie wiele czasu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli mi to wszystko wypali, raz w miesiącu planuje podmianę około 50-100 l.(?) na wodzie RO/DI. Po co jest ta siatka na krety zaznaczona na rysunku? Jak duże będzie ciśnienie w mojej rurze, bo może jednak te uszczelki jej nie utrzymają? Było by strasznie jak by wywalił korek i całość wsypała by się do akwa. Problem jest w wydajności mojego filtra RO. Będę musiał jednak zebrać tą wodę do beczki "spreparować" i przepompować do akwa. W sumie podobnie robię wodę do morskiego tylko nie na taką skalę. Tyle pytań a tak nie wiele czasu


Postaram się choć w części odpowiedzieć.

Siatka na krety służy do dociskania gąbki do ścianek bocznych rury (w celu uniknięcia wycieku Purolite bokiem) i zarówno do stworzenia niewielkiej szczeliny pomiędzy pompą/wylotem a gąbką aby woda swobodnie przepływała przez całą średnicę rury.

Ciśnienia bym się wielkiego nie obawiał ale nie wiem na ile mocno trzymają Ci te uszczelki. Polecałbym jednak lekko klejem pociągnąć dla świętego spokoju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Dzięki wszystkim nie było tak źle temperatura spadła do 23-stopni ale jeszcze raz dziękuję 
    • @Piotr925  W poniższym temacie w poście nr 9 masz częściową odpowiedź naszego byłego prezesa KM.  Jeżeli jest to  obniżenie z powodu awarii , które będzie trwało krótko to myślę , że i 17- 18 C na ten czas nie zaszkodzi. Pytanie co rozumiesz pod pojęciem awaryjne? Ale myślę , że te kilka godzin nie narobi Tobie bałaganu.  Podczas moich przeprowadzek taką temperaturę utrzymywałem kilka godzin.   
    • A jaką masz obecnie? Nie ma sztywnych liczb jaki mogą spowodować szok termiczny u ryb.
    • Do jakiej minimalnej temperatury wode mogę obniżyć podczas awaryjnej podmiany połowy zbiornika 630l 
    • Pardon, zagalopowałem się. 😬
    • Od razu ucinam wszelkie dyskusje na temat wspomnianych ryb czy proponowania koledze obsady w tym temacie. Przypominam, jesteśmy w dziale DIY.
    • Też miałem 120 cm akwarium, więc baw się dobrze i poznawaj biotop, 
    • Właśnie. To nie temat, jakich wiele tu na forum, że nowicjusze opisują planowane zbiorniki z przekonaniem, że "większy nie wejdzie do salonu", po czym reszta przekonuje, że da się, delikwent stawia takowy i jest wdzięczny i zadowolony. 😉 Trudno, jest jak jest, przecież nie będziemy koledze kazać przestawiać ścian, zwalić wylanej płyty i zamurować otworu, bo zbiornik mógłby być większy. Oczywiście, aż prosiło się o taki na etapie projektowania domu. Inna sprawa, to niech rzuci kamieniem ten, kto nie zaczynał od 240-tki. 😁 Może faktycznie na piętrze (albo i na tym samym poziomie) stanie za jakiś czas 1000 litrów i jeszcze zadziwi wszystkich. 👍 Nie jest też tak, moim zdaniem, że nic nie da się wpuścić do takiego akwarium. @Lema pewnie jeszcze trochę zejdzie, zanim odpalisz zbiornik, mam np. do oddania harem niedużej i ciekawej rybki, jaką jest Labidochromis Perlmutt. Jeśli chodzi o wysokość akwarium, nie szalej, bo światło otworu w ścianie ma niecały metr, będzie Ci trudno serwisować zbiornik.  Chyba, że jako podstawę zamówić płytę ze sklejki, ale o wymiarze 130x50 cm i zrobić akwarium wystające o 10 cm od obu narożnych ścian. Pomyśl, może to jest dobry kierunek, ale nie wiem, jak z bezpieczeństwem i ciągami komunikacyjnymi przy ścianach. Zabudowa akwarium od góry też musiałaby być wysunięta o te 10 cm. Moim zdaniem mogłoby to dać ciekawy efekt bryły szkła i wody wystającej ze  ściany; serwis byłby łatwiejszy, niż gdyby szyby były zlicowane ze ścianami.
    • Co do wielkości, to strzeliłeś sobie w kolano. Taki baniak mocno ogranicza Ci możliwość doboru obsady i spotka Cię to, co w Malawi najmniej fajne. Wykastrowana obsada, problemy z agresją nawet wśród najspokojniejszych mbuna, bo łagodnych nie ma. O rybach z grupy non mbuna możesz zapomnieć przy takich wymiarach. Nie gniewaj się, brutalnie, ale takie są fakty. Ćwiczę ten biotop jakiś czas i wielkość zbiornika jest lekarstwem na wszystkie problemy, jakie się pojawiają. "Zaczynanie małymi kroczkami" w tej konkretnej sytuacji jest błędem. Złe założenie, które przynosi więcej szkody niż pożytku. I nie musisz na nas robić wrażenia wymiarami zbiornika. To nie konkurs na największe akwarium. Powinieneś stworzyć zbiornik, w którym ryby będą się czuły dobrze, bo tylko w taki sposób Ty będziesz z niego zadowolony. Inna sytuacja, jak wbijasz akwarium do ciasnego mieszkania. Tutaj kompromisy wielkościowe są uzasadnione i zrozumiałe.  Ale jak komponujesz akwarium  z nowo budowanym domem, to taki mały zbiornik jest błędem i tyle. Tak myślę, czysto subiektywnie😉 Szukanie litrażu w podnoszeniu wysokości nie ma sensu. Dla ryb niewielka korzyść, a Ty będziesz miał znacznie utrudnioną pielęgnację zbiornika. Jeżeli ma to mieć sens to zwiększaj powierzchnię dna.
    • Dziękuję za wszystkie odpowiedzi i zainteresowanie się tematem. Odpowiadając na pytania odnośnie czy będzie to malawi, to tak, taki jest właśnie plan. Z tego co wiem, to w tym biotopie chodzi o jak największą powierzchnię dna. Niestety, ale nie mogę zwiększyć powierzchni podstawy. Na prawo od akwarium jest ściana nośna, które wolałbym nie naruszać, a za akwarium jest wąska ścianka z gazobetonu, podtrzymująca wylane nadproże nad akwarium. Wewnątrz tego wąskiego murka zatopiłem pręty, żeby całość wzmocnić. Jedyny kierunek w jaki mogę iść to do góry, ale też nie ma co przesadzać bo później zacznie widać środek spiżarni oraz będzie utrudniony dostęp do dna. Wy to widzicie z innej perspektywy - ograniczenia jednak są, muszę rzeźbić w tym co mam na tą chwilę. Co do wielkości i tego, że na początku popełniłem błąd to może i macie racje, ale wolę zaczynać małymi kroczkami. Nie wiem jak to się finalnie skończy. Oby bakcyl pozostał. Planuję z czasem urządzić swoje biuro na drugiej kondygnacji i tam będę miał pole do popisu. Akwarium 120x40x60 na Was pewnie wrażenia nie robi, ale na mnie już tak. Widziałem podobne kiedyś u znajomych i strasznie mi się to spodobało. Akwarium zacznie się na około 122cm, do tego wysokość 60cm to już się robi 182cm, a to dosyć wysoko według mnie. Czy może jednak warto iść do góry? Co do tematu sumpa, przelewu itp. to macie racje - lepiej zrobić na zewnątrz i nie zabierać przestrzeni już z tak małego akwarium. Rozumiem, że przez to jestem skazany na akwarium na zamówienie. Jesteście w stanie polecić firmę/osobę, która się specjalizuje w takich tematach? Wolałbym coś sprawdzonego. Najważniejsza informacja, która została wyjaśniona na tak wczesnym etapie, czego się bardzo cieszę, to właśnie te otwory w płycie betonowej. Całe szczęście nie będę musiał ich robić. Dziękuję za porady.   @yaro Płyta granitowa to takie trochę na szybko wybrane rozwiązanie. Muszę się rozeznać cenowo jak to wygląda. Rozważę płytę meblową albo coś podobnego, a pod akwarium gąbeczka, to wiem   @TomekT Widzę, że kolega z Torunia, także rzut beretem. 😛 Dzięki za pomysł z żywicą, jest spoko, ale wymaga szalowania itd. Wolałbym mimo wszystko kupić coś twardego i sztywnego, co mogę jedynie przykleić na klej i wypoziomować delikatnie młoteczkiem. Sklejka wodoodporna brzmi bardzo spoko. Już miałem z takimi do czynienia i są naprawdę bardzo solidne.  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.