Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jeśli stały przepływ przy Purolite ma tak ogromne znaczenie to w ogóle dałbym sobie spokój z tym patentem przy narurowcu. Wystarczy, że spadnie przepływ na sznurkach i mamy po regulacji ;)

Opublikowano
Jeśli stały przepływ przy Purolite ma tak ogromne znaczenie to w ogóle dałbym sobie spokój z tym patentem przy narurowcu. Wystarczy, że spadnie przepływ na sznurkach i mamy po regulacji ;)


Krytyczne są pierwsze 4-5 dni a myślę że tyle to te sznurki wytrzymują bez jakiegoś totalnego wstrzymania obiegu.

Zwróć także uwagę że zapychanie sznurków powoduje zwolnienie przepływu a nie wzrost a to jest grożne.

W sumie po tym krytycznym okresie kilku pierwszych dni potem to już nie apteka.

Podałem te ok 15l/h tylko dlatego że Karolu w tym rozwiązaniu kolegi Grzesia widziałem takie grube rury dochodzące do korpusu.

Chodzi o przepływy rzędu 5-20l/h a nie 50-100l/h.

IMHO wiedząc że sznurki po tygodniu potrafią zminiejszyć przepływ o 50% to zmniejszenie przepływu przez blok z 15l/h do 7l/h nie ma żadnego wpływu na pochłanianie azotanów jak i na klarowanie wody to nadal przez 3 dni przejdzie 500l wody przez blok.

Tworzenie się humusowego DOC czyli tego herbatkowego koloru wody to nie w tępie zaparzania herbaty:D

O to się nie obawiam choć prawdę mówiąc nie przewidziałem tego - dzięki.

Proszę Smerfy Narurowce:D o inne argumenty na przeciw a nawet za:D postaram się ustosunkować jeśli doświadczenie z pracy trzech bloków wystarczy no i mam zawsze wsparcie Seby który potrafi tłumaczyć wam lepiej niż ja.

Opublikowano

Ten kto jeszcze używa sznurków ten się martwi o spadający przepływ. U mnie może i spada ale nie widzę tego ani po purigenie ani po piasku w fbf a wkłady mechaniczne płuczę co 3-4 tygodnie.

Mi już się nie chce przerabiać swojego układu w dodatkowy obieg dla płukania, ale może to być temat dla tych, którzy myślą o narurowcu.

Jak miałbym płukać w solance złoże raz na 4-6 tygodni to korona mi z głowy nie spadnie jak odkręcę te 2 korpusy i złoże przełożę do płukania.

Zastanawia mnie tylko jedno: jak solanka wpływa na uszczelki w korpusach? Oby nie parciały po kilkunastu regeneracjach.


Ja zorganizuje to na 2 korpusach biegnących w jednej linii. Na 2 nitce zostawię korpus na absorbent PO4. Wydaje mi się, że będzie to działać sprawnie jak w kolumnach i kaseciakach, bo będzie działać to na tej samej zasadzie. Się zrobi się zobaczy. Jednak najszybciej zajmę się tym na początku listopada.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

I padło na mnie - też buduje absorber. Zrobiłem wczoraj pomiar kranowity i wyszło NO3=20 ppm. Nie wiem czemu byłem przekonany, że mam 1 :( Ale do rzeczy: mam w zbiorniku NO3=40 oraz PO4=1,2. Jak to zrobić, żeby te parametry zeszły w dół mniej więcej razem - chodzi o glony - czy może przy takiej wartości PO4 nie trzeba przejmować się fosforanami? Sugerowała by tak tabela:


43988756318352649716_thumb.jpg


Druga sprawa: wymyśliłem że pod pokrywą jest wystarczająco miejsca żeby położyć absorber, dzięki temu nie będzie widoczny w wodzie ani nie będzie poza akwarium stanowiąc niebezpieczeństwo zalania- jakieś pomysły że to nie wypali?

Opublikowano
I padło na mnie - też buduje absorber. Zrobiłem wczoraj pomiar kranowity i wyszło NO3=20 ppm. Nie wiem czemu byłem przekonany, że mam 1 :( Ale do rzeczy: mam w zbiorniku NO3=40 oraz PO4=1,2. Jak to zrobić, żeby te parametry zeszły w dół mniej więcej razem - chodzi o glony - czy może przy takiej wartości PO4 nie trzeba przejmować się fosforanami? Sugerowała by tak tabela:


43988756318352649716_thumb.jpg


Druga sprawa: wymyśliłem że pod pokrywą jest wystarczająco miejsca żeby położyć absorber, dzięki temu nie będzie widoczny w wodzie ani nie będzie poza akwarium stanowiąc niebezpieczeństwo zalania- jakieś pomysły że to nie wypali?



Kolego absorber NO3 to nie dopust Boży by padało na tego czy innego ale normalna kolej rzeczy jak się w kranówie ma azotanów powyżej 20 mg/l a w baniaku pływa choć z 5 pyszczaków i roślin jak na lekarstwo. To że miałeś kiedyś w kranie 1 a teraz 20 mg/l NO3 też mnie nie dziwi. Miejskie wodociągi to nie żródełko z pod góry Żar więc co chłopi rozsieją po polach trafia do wody pitnej szybciej lub póżniej. Jeszcze gorzej mają ci których wodociągi czerpią wodę z rzek. Tam w kranie to co aktualnie płynie rzeką.

Tak nawiasem mówiąc coraz bardziej powątpiewam w idee akwarium Low-Tech szczególnie w Malawi.

Arit zmierz jeszcze PO4 w kranówie byś też nie był zaskoczony bo nie podajesz jakie masz pH i jak wiele i często robisz podmianki , bo przy tej kranówie 40mg/l NO3 w baniaku to i tak uważam za sukces. Nie wiem jakim testem to mierzysz bo też to ma znaczenie ale przy JBLu jeśli kolor ci się zgadza ale nasycenie koloru jest mocniejsze patrząc przez komparator to NO3 jest większe niż 40. Ważny jest nie tylko kolor ale i jego intensywność.

Seba ci podpowiedział co czynić. Tych Phos/Ex/Rid/Guard jest wielu producentów i wszystkie poza PO4 także usuwają krzemionkę SiO2 czyli 2 in 1 ( EX sinice i okrzemki).

Wszystkie te PHOSy działają skutecznie tylko wtedy gdy podmianki są maleńkie i raz na miesiąc. Jeśłi podmianki są co tygodniowe to ilości fosforanów a szczególnie krzemianów wlewanych do systemu akwarium są tak wielkie że te PHOSy niemal natychmiast się zapchają.

Wniosek - najpierw zrób solidną podmiankę tuż przed włożeniem bloku absorbera NO3 łącznie z woreczkiem PHOSa i przejdz na "akwarium bezobsługowe " - prawie :D czyli podmianki max 10% raz na miesiąc.


Co do bloku nad taflą pod pokrywą to idea jak najbardziej realna i super bezpieczna.

Lepszy od rury kanalizacyjnej fi75 jest kanał wentylacyjny taki

Przewód kanał wentylacyjny D/P 110x55 płaski 0,5 m (4683503667) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img19.allegroimg.pl/photos/400x300/46/83/50/36/4683503667@@AMEPARAM@@19@@AMEPARAM@@46/83/50/36@@AMEPARAM@@4683503667



odcinek 20 cm ma pojemność 1 litra Purolite A520E ale wlew i wylew zrób od góry by jak pompa stanie wszystko nie wyciekało na powrót do baniaka.

Taki blok można położyć jak pokrywa na kaseciaku wtedy nawet pompka będzie nie widoczna a wodę będzie pobierała z najczystszego miejsca w akwarium czyli z komory pompy - to bardzo istotne.

Opublikowano

To może po kolei:

Woda w kranie pochodzi ze studni głębinowej około 30 m. Dalej idzie przez przemysłową stację uzdatniającą (i tu uwaga stacja ruszyła teraz i jeszcze nie robiłem z niej podmiany wody) i ma takie parametry:

NH4=0,NO2=0,NO3=20,PO4=0,05,pH=7,4,KH=7,GH=0,Fe=0 wszystko mierzone testami JBL kropelkowymi. Brakuje mi pomiaru SiO2 nie mam w tej chwili testu.

Woda w akwa:

NH4=0,NO2=0,NO3=20/40,PO4=1,2,pH=7,8,KH=11,GH=7

NO3 ma w akwa wartość bliższą 20 niż 40 na teście i jest to możliwe dlatego, że co tydzień robię podmianę 120 l. wody. co daje około 25%


Jeśli chodzi o ten panel, który zaproponował deccorativo to niestety juz kupiłem rurę fi 50, większa się nie zmieści. Zastanawiam się czy absorber może pracować w poziomie, czy w tedy będzie pracowała cała powierzchnia czy grawitacja sprawi że tylko dolna połowa rury będzie zalana? Rura raczej nie będzie sklejona, oryginalne uszczelki bardzo mocno trzymają i tak się zastanawiam czy nie dać do niej absorbera fosforanów. Tylko przed czy po Purolite? I dlaczego deccorativo piszesz, że woda nie powinna się cofać z absorbera do akwarium?


Ktoś sugerował, że poziom NO3 ma wpływ na białawy kolor wody. Zrobiłem nawóz do roślinnego z suchej soli KNO3 w 1 l. butelce rozpuściłem 100 g soli. Test JBLa pokazał pierdylion ppm NO3 a woda jest delikatnie brązowawa, ale to stwierdzam na 10 cm średnicy butelki dopiero przy 50 cm takiej wody można by było stwierdzić jak bardzo jest brązowo. Natomiast na pewno nie idzie w biały kolor.

Opublikowano

Ale tematów na raz.


1/ Nowe ujęcie wody jest dla przemysłu więc ma zamontowany zmiękczacz wody. To ustrojstwo podmienia jony wapnia i magnezu jonami sodu. Z normalnej wody robi "wodę na sodzie ze spożywczaka" ale usuwa to co powoduje kamień w czajnikach i pralkach, nie jest to dobra woda do akwa. Nie usuwa natomiast tego co szkodliwe dla ryb czyli NO3 i krzemionki SiO2. IMHO lepsza już była ta stara woda.


2/ Rura fi50 musi być długa na 62-63cm by wszedł 1 litr Purolite A520E może leżeć byle wejście i wyjście były zrobione jak w projekcie - wtedy pracuje całe światło rury.

Jak te zaślepki i mufkę wciśniesz to już tego nigdy nie rozłączysz bez imadła i mesla, więc nie pakuj tam PhosGuarda bo go nie wymienisz natomiast czy on będzie przed czy po bloku nie ma żadnego znaczenia. Cofająca się woda w bloku wraz ze złożem działa jak ogromny tłok i potrafi podwinąć gąbkę od strony pompy wtedy wraz z powracającą wodą wylatują drobinki Purolite do baniaka a jak rybka to zje to może wykitować ale tylko wtedy jak utkwi jej to żiarko w trzewiach - tak kiedyś zginął w męczarniach mój najpiękniejszy samiec saulosi -wieczny głodomór a ja go głupi leczyłem na bloat.


3/ Nie ktoś tylko Pan Seba jak mu blok na Purolite A520E zrobił wodę kryształ do kwadratu i zwalił ten NO3 z poziomu 100 do 5 mg/l , usunął humus DOC ( herbatkowy kolor) a gąbka Seby zatrzymała cały detrytus


Seba zawsze miał konika na temat kryształowej wody w baniaku i przez wiele lat tego nie miał ale walczył o to robiąc wszystko co wiedza akwarystyczna proponowała łącznie z 1 - 5 mikronowymi sznurkami w narurowcu i nigdy nie osiągnął zadawalających rezultatów aż zbudował kaseciak i teraz wsadził do niego blok.

Więc nie dziw się bo on patrzy na wodę przez 2metry a nie przez butelkę wtedy nawet miligramy widać.

Tak na marginesie wtedy też widać różnicę między szkłem float a OW nawet przy grubości szkła 8mm nie mówiąc o grubszym - mam to wiem i widzę nawet na fotce to wychodzi ( zobacz kolor ściany nad akwa i przez 1,5m wody oraz dwie boczne szyby z float - tylko front jest z OW)

1402d2969cb38bf6med.jpg



jak kiedyś bym zamawiał nowe szkiełko to już tylko tył z float - boki i front wyłącznie z OW!



A dla przypomnienia taka woda jest z kaseciaka przy jednej pompeczce Hydor Pico 1200 i tylko 7W ( drugą identyczną włączam tylko na 1-2 godz po karmieniu gdy 22 rybki fajdają na potęgę i na raz ze 100 gówienek lata w wodzie.

Opublikowano
To ustrojstwo podmienia jony wapnia i magnezu jonami sodu. Z normalnej wody robi "wodę na sodzie ze spożywczaka" ale usuwa to co powoduje kamień w czajnikach i pralkach, nie jest to dobra woda do akwa. Nie usuwa natomiast tego co szkodliwe dla ryb czyli NO3 i krzemionki SiO2. IMHO lepsza już była ta stara woda.

Nie wiedziałem tego. Własnie zastanawiałem się dlaczego GH jest 0 a KH 7. Do tego ustrojstwa sypie się szeroko tu omawianą sól w tabletkach. Przynajmniej będę miał sól do regeneracji Purolite. Kupiłem test SiO2 podam wynik w przyszłym tygodniu.

A dla przypomnienia taka woda jest z kaseciaka przy jednej pompeczce Hydor Pico 1200 i tylko 7W ( drugą identyczną włączam tylko na 1-2 godz po karmieniu gdy 22 rybki fajdają na potęgę i na raz ze 100 gówienek lata w wodzie.

Za jakość wody do ilości watów głębokie pokłony. U mnie też nie jest źle ale dużo większym nakładem prądu oraz kasy. Oczywiście zdjęcie będzie jak pozbędę się NO3.

Jeśli chodzi o krystaliczność wody to morskie akwaria wiodą prym (przynajmniej do momentu wprowadzenia Twojego absorbera) a własnie w morskiej wodzie NO3 jest równe 0.

A teraz podjęte decyzje:

kupiłem:

SEACHEM PHOSGUARD 1l

SEACHEM CICHLID LAKE SALT - wolę to niż Azoo

SEACHEM MALAWI / VICTORIA BUFFOR

Phosguard 500g idzie do filtra kubełkowego, Purolite 1 l. do rury fi 50 na początek i koniec rury chce dać gąbki od filtrów drobnoziarniste:

Gąbka uniwersalna okrągła gradacji drobnej 10x7cm (4696004076) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img04.allegroimg.pl/photos/400x300/46/96/00/40/4696004076@@AMEPARAM@@04@@AMEPARAM@@46/96/00/40@@AMEPARAM@@4696004076


Jeśli mi to wszystko wypali, raz w miesiącu planuje podmianę około 50-100 l.(?) na wodzie RO/DI. Po co jest ta siatka na krety zaznaczona na rysunku? Jak duże będzie ciśnienie w mojej rurze, bo może jednak te uszczelki jej nie utrzymają? Było by strasznie jak by wywalił korek i całość wsypała by się do akwa.

Problem jest w wydajności mojego filtra RO. Będę musiał jednak zebrać tą wodę do beczki "spreparować" :) i przepompować do akwa. W sumie podobnie robię wodę do morskiego tylko nie na taką skalę. Tyle pytań a tak nie wiele czasu :)

Opublikowano
Jeśli mi to wszystko wypali, raz w miesiącu planuje podmianę około 50-100 l.(?) na wodzie RO/DI. Po co jest ta siatka na krety zaznaczona na rysunku? Jak duże będzie ciśnienie w mojej rurze, bo może jednak te uszczelki jej nie utrzymają? Było by strasznie jak by wywalił korek i całość wsypała by się do akwa. Problem jest w wydajności mojego filtra RO. Będę musiał jednak zebrać tą wodę do beczki "spreparować" i przepompować do akwa. W sumie podobnie robię wodę do morskiego tylko nie na taką skalę. Tyle pytań a tak nie wiele czasu


Postaram się choć w części odpowiedzieć.

Siatka na krety służy do dociskania gąbki do ścianek bocznych rury (w celu uniknięcia wycieku Purolite bokiem) i zarówno do stworzenia niewielkiej szczeliny pomiędzy pompą/wylotem a gąbką aby woda swobodnie przepływała przez całą średnicę rury.

Ciśnienia bym się wielkiego nie obawiał ale nie wiem na ile mocno trzymają Ci te uszczelki. Polecałbym jednak lekko klejem pociągnąć dla świętego spokoju.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja również. Kształt głowy mi nie pasuje do saulosi
    • Obstawiam że na 99% to demasoni.
    • Bartku...demasoni nawet jak ledwo się " urodzi" to widać jego zdecydowane barwy czyli pasy pionowe. Nie można jego pomylić z inną rybą . No chyba , że jest złego gatunku. Wydaje mi się , że to może być saulosi lub coś innego.
    • Ta największa wygląda na crabro.
    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.    
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.