Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Ja tak tylko na marginesie zapytam gdzie kupujecie Purolite?

Ja znalazlem tylko w workach 25kg po przeszlo £200


Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka



U nas w Polsce kosztuje ok 38 zl litr.

Jak ty do tego Londynu to ściągniesz tanio to nie wiem.

Jeszcze może poczekaj bo to dopiero pierwsze kroki z tym anionitem i nikt nie wie jakie jeszcze mogą wyjść kwiatki po drodze.

Jak będziemy w kilku razem po setnej regeneracji i nic nowego nie wyskoczy - to z czystym sumieniem polecę ci zakup.

W kraju to nie są jakieś wielkie pieniążki więc można ryzykować.

Wieczorem opiszę wersję 2.0 tego bloku dla tych którzy nie planują zbudowania filtra kasetowego. Pierwsza wersja 1.0 była projektowana z myślą by go wstawić do "komory eljota" w kaseciaku.

Nowa wersja 2.0 jest wiele tańsza i pojemniejsza no i do schowania w szafce obok kubła.

Opublikowano

Spoko co 4 tygodnie jestem w PL wiec sobie zaimportuje osobiscie.

Co do regeneracji to raczej mnie to nie obchodzi bo po NitratEX mam jakies mieszane uczucia do regenerowania.


Za ta cene bez regeneracji tez spoko


Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
..

Co do regeneracji to raczej mnie to nie obchodzi bo po NitratEX mam jakies mieszane uczucia do regenerowania.

Za ta cene bez regeneracji tez spoko



Czy mam rozumieć że nie będziesz regenerował tylko po zapełnieniu wyrzucał?

Wyjaśnij tą opinię o NitratEx bo to też anionit chlorkowy, możliwe że to Purolite A520E tylko gruboziarnisty specjalnie dla JBLa.

Wtedy bezstronna opinia o NitratEx dużo także powie o Purolite.

Jak na razie były tu entuzjastyczne porównania na korzyść NitratExa.

Opublikowano

Raczej po nasyceniu NO3 bede wyrzucal.

NitratEx dzialal bardzo dobrze.

Z tego co pamietam pochlanial jakies 9g NO3 i tyle.

Probowalem go regenerowac ale jakos nie bawily mnie te plukania itp i zauwazylem ze sprawnosc mial juz mniejsza wiec kupowalem nowy itd itd...

Droga zabawa byla i dlatego po czasie z niej zrezygnowalem.

Moze Purolite lepiej sie spisze :-)


Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
Raczej po nasyceniu NO3 bede wyrzucal.

NitratEx dzialal bardzo dobrze.

Z tego co pamietam pochlanial jakies 9g NO3 i tyle.

Probowalem go regenerowac ale jakos nie bawily mnie te plukania itp i zauwazylem ze sprawnosc mial juz mniejsza wiec kupowalem nowy itd itd...

Droga zabawa byla i dlatego po czasie z niej zrezygnowalem.

Moze Purolite lepiej sie spisze :-)


Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka



To moje podkreślenie z wypowiedzi kunty wiele wyjaśnia.

Zauważcie że jest sprzeczne z innymi ocenami NitratExa umieszczonymi w tym temacie.


Dzisiaj odebrałem nowe testy NO3 i wreszcie mogłem zweryfikować parametry bloku po regeneracji.

Prawda na temat zastosowania anionitów chlorkowych ( tych regenerowanych solą) w akwariach Malawi jest okrutna ale trzeba to powiedzieć.

Wyrażnie widać że i NitratEx i Purolite A520E i pewno innych firm także świetnie działają jak są dziewiczo nowe. Działają szybko i pochłaniają prawie cały ładunek azotanów który przez nie przepływa.

Nówka Purolite pochłania ponad 20 g NO3 /litr objętości.

Nówka NitratExa 1/4 litra podają że 9 g NO3

-...... usunąłem


....... usunąłem.

Nowy anionit natomiast może usunąć azotany nawet do 0.


W tym świetle zaczynam rozumieć postępowanie kolegi kunty.

Przy takiej cenie ( za litr dziś 38 zł w 2008r 60zł) robimy blok na 1-2 litry Purolite A520E a jak się zapcha wyrzucamy zawartość i zasypujemy nowym.

Jednak i w umieszczonym prze Karola linku do angielskiej oferty i na naszych do wody pitnej deklarują kilkusetkrotne regeneracje.

W swojej 112 swobodnie utrzymuję więc azotany na poziomie 10-20 mg/l przy podmiankach RAZ MA MIESIĄC 20%.

Czekamy jakie będą wyniki i obserwacje Jarka, a w tym czasie popróbuję usunąć tą wadę.

-- dołączony post:

Raczej po nasyceniu NO3 bede wyrzucal.

..

Moze Purolite lepiej sie spisze :-)


Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka



Będzie Pan Zadowolony - Mr kunta


Popełniać błędy - ludzka rzecz

Przyznać się do nich - bezcenne.


Podtrzymuję wszystko co napisałem o Purolite A520E do momentu regeneracji, czyli wydajność, szybkość usuwania,grożbę usunięcia NO3 w małych zbiornikach aż do 0.


Kolega Jarek zweryfikuje to niebawem.


Błędnie podałem warunki regeneracji i je poprawiam tu oraz na wcześniejszych wpisach by ktoś nie popełnił błędu, czytając tylko początek.


Dwie sprawy.

1/ Dawkowanie Chlorku sodu NaCl - karta podaje 90-250 g/l

Portale kulinarne podają że - łyżka stołowa soli to od 15 do 19 gram więc na litr wody trzeba wsypać 13-15 łyżek stołowych a nie jak podałem błędnie - dwie. W efekcie złoże było regenerowane tylko w maleńkim stopniu.

2/ W wielu miejscach producent Purolite podkreśla zastosowanie tego anionitu tylko do wody pitnej oraz zwraca uwagę na zatrucie złoża substancjami organicznymi, jako czynnik szkodliwy dla pracy i pojemności złoża.

Woda z akwarium od wody pitnej może różnić się zasadniczo tylko skażeniem bakteryjnym.

Pozostałe parametry mogą być bardzo zbliżone. Złoże do regeneracji jest silnie skażone naszymi bakteriami nitryfikacyjnymi i denitryfikacyjnymi - nowe jeszcze nie.

Purolite A520E ma dopuszczalną temperaturę pracy do 100 C więc chlorek sodu rozpuściłem we wrzątku i od razu wsadziłem tam mój blok z pompą i uruchomiłem regenerację.

Temp solanki ok 90 C

stężenie chlorku sodu 10 % - 13 łyżek stołowych na litr wody

ilość wody 1,5 litra = 3OZ

czas regeneracji 60 minut.

Zniszczyłem znajdujące się wewnątrz bloku bakterie.


Efekt wizualny

- blok który był niemal po regeneracji wydzielił ponownie dużo NO3 - woda jak piwo.

- całe złoże zrobiło się jaśniutkie takie jak by było nowe

- zniknęło ciemne przebarwienie od strony pompy.


Po płukaniu blok 370 ml anionitu pracuje ponownie w 112-tce

obsada P. saulosi red coral 1+5

ok 90 litrów wody - NO3 = 20 mg/l ( w życiu tu tak mało nie było)

ładunek NO3 = 1800 mg = 1,8g

przepływ - 24 l/h praca ciągła

azotany na wylocie z bloku - 3-4 mg/l a więc bezpiecznie dla pracy ciągłej.


Po 6 godzinach pracy mamy rekord zbiornika

poziom NO3 - jest 5 mg/l woda jak kryształ

złoże zaabsorbowało ok 1,3 grama NO3.


ponowny pomiar jutro.

o wydajności po regeneracji na razie nic nie wiem.

Opublikowano
Rano zrobiłem tylko szybki test wody w baniaku i na pewno nie ma zagrożenia, że wyssało za dużo.

Nie miałem już czasu zrobić testu wody wypływającej z kolumny. Jak tylko wrócę do domu to pomierzę.

Z uwag, to rano przepływ okazał się sporo większy niż ten ustawiony wczoraj, konieczna była korekta, podejrzewam, że kwestia dokładności odpowietrzenia pompki.


A co do ilości azotanów, to stan 30-40 mg przed podmianką jest u mnie standardowy. Podmianka to ok 100-200 l tygodniowo.

ps. Wiaderkowania to nie mam bo podmianka to kwestia wystawienia węża za okno i odkręcenia kranu z wodą :-)



Uzupełnienie. Nie było czasu się wcześniej podzielić z doświadczeniami.

Po powrocie z pracy pomierzyłem i tak jak należało się spodziewać złoże było już zapchane.

Zostało dalej w sumpie bo zamówiona sól nie dojechała do hurtowni a start robiłem na soli kupionej w aptece.

Jak dojdzie NaCl to zrobię regenerację i ponowię test.

Przy okazji widziałem, że start też powinien być na większym stężeniu NaCl. Ja miałem tylko 30g i to w 1l rozpuściłem, podejrzewam, że to dużo za mało było.

Restart zrobię na podstawie http://www.caitechnologies.com/images/pdfs/specs/A520e.pdf i dam z 200g/l

Opublikowano
heh, odkrycie na miarę pierwszego denitryfikatora DIY. Wymyśl jeszcze jak zrobić to po za akwarium (zewnętrznie) i będzie super, dzięki.


Specjalnie dla Londyńczyków


Zewnętrzny Blok Absorbera azotanów NO3 na Purolite A520E - wersja 2.0


- tańsza,

- na 1 lub 2 litry anionitu

- bez wyjmowania z szafki przez 10 lat.



dygresja

Niestety kolega Jarek popełnił maleńki falstart - trochę i z mojej winy, ale mój blok już po dwu regeneracjach i modyfikacji procesu pracuje nienagannie

- 3-4 mg/l NO3 na wylocie bloku

- 24-30 l/h pracy

- praca automatyczna 8x 15 min/dobę

- NO3 w akwarium poniżej -10mg/l NO3.

Wiem że tygodniowo ryby+bakterie produkują 1,8 g NO3.


Dla poszukujących Chlorku sodu - przecież pisałem że może być sól tabletkowa np

http://www.leroymerlin.pl/hydraulika/uzdatnianie-wody/preparaty-do-uzdatniania-wody/sol-tabletkowana-1-2kg-ustm,p152495,l1000.html

Sól tabletkowana do zmiękczaczy i zmywarek - 1 kg. (4258529747) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img08.allegroimg.pl/photos/400x300/42/58/52/97/4258529747@@AMEPARAM@@08@@AMEPARAM@@42/58/52/97@@AMEPARAM@@4258529747



także castorama, obi, i sklepy AGD.


OPIS BUDOWY WERSJI 2.0


Kupujemy rurę kanalizacyjną PCV 75 - 50cm - koszt 3,50zł Taniej jak kupicie w najbliższym składzie materiałów budowlanych

RURA PCV fi 75 - 50 cm KANALIZACYJNA SZARA (4205634416) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img16.allegroimg.pl/photos/400x300/42/05/63/44/4205634416@@AMEPARAM@@16@@AMEPARAM@@42/05/63/44@@AMEPARAM@@4205634416


do tego korek zaślepkę fi 75 - koszt 1,80 zł

PCV KOREK ZAŚLEPKA 75 MM PCW RURA KANALIZACYJNA (4251974060) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img07.allegroimg.pl/photos/400x300/42/51/97/40/4251974060@@AMEPARAM@@07@@AMEPARAM@@42/51/97/40@@AMEPARAM@@4251974060



http://sklep.osmoza.pl/kolanko-af-se-0406-jg-p-375.html - 2 szt =16zł

http://sklep.osmoza.pl/przewod-czarny-ktpe14c-p-630.html - ilość metrów by podwójnie starczyło z szafki do akwarium. np 2x3m = 9zł

http://sklep.osmoza.pl/kurek-bv250w-jg-p-209.html - 17zł

http://sklep.osmoza.pl/zloze-do-usuwania-azotanow-a520e-p-461.html - 38 zł/litr

pompa Hydor Pico 250 - 33zł


RAZEM KOSZT = 118,30zł


z kawałka spienionego pcv lub plexy sklejamy podstawkę wiercimy otwór i wklejamy kolanko ( na zdjęciach inne kolanka)

a49d09c0e94a0d53m.jpg



to samo w zaślepce fi75

ad211717a8b0a61dm.jpg



ucinamy rurę kanalizacyjną na wymiar 29 cm ( dla 2litrów anionitu jeszcze + 24,6 cm)

i porządnie sklejamy z podstawką ( fuszerka grozi zalaniem pomieszczenia!!)


na dno rury wsuwamy okrągłą gąbkę najdrobniejszą -następnie wsypujemy cały litr Purolite A520E - ubijamy i zapełniamy wolną przestrzeń gąbkami, smarujemy uszczelkę w rurze i zamykamy na amen.

821ba8a3efa6b631m.jpg



wciskamy czarny wężyk 1/4" i wstawiamy do szafki w najgorszy kąt bo nie wyjmiemy tego przez 10 lat.

399d112ef9082ca2m.jpg



na czarny wężyk od dołu bloku zakładamy pompkę Hydor Pico 250 z przepływem na full i wrzucamy do sumpa lub do akwarium za tło, kamień, filtr wewn.

W dogodnym miejscu do regulacji przecinamy wężyk i wstawiamy kurek. Pompka powinna pracować na max a kurkiem regulujemy przepływ. Kurek może być zamontowany tak na podawaniu na blok jak i na powrocie z niego.

Górny wylot z bloku wprowadzamy do akwarium i pewnie mocujemy by nie wypadł samoczynnie.

Odradzam jakiekolwiek pomysły z wykorzystaniem wypływów z kubłów bo zawsze będzie to kosztem filtracji albo biologicznej albo mechanicznej, a i tak do regeneracji bloku trzeba by to rozłączać i tak dawać dodatkową pompę.

W tej wersji którą podałem bloku nigdy nie wyjmujemy z szafki i nic nie rozłączamy.


FORMOWANIE WSTĘPNE I REGENERACJE


Długości czarnych wężyków należy tak dobrać by móc wyjąć pompkę Hydor oraz powrót i zanurzyć w podstawionym naczyniu z gorącą solanką np na taborecie lub parapecie.


Proces i dawkowania chlorku sodu dla formowania i regeneracji złoża opisałem poprzednio.

Przypominam tylko że formowanie wstępne 5-10 łyżek stołowych/litr wody a regeneracja 200 gram/litr wrzątku 90 C.

Producent podaje absorbcję ponad 20g na litr anionitu i kilkaset-krotną regenerację złoża.

Powinno więc pracować co najmniej 10 lat.

Opublikowano

Niestety Jarek milczy a inni czekają na dalsze wyniki.

Muszę więc post po poście - sorry


Wczoraj wieczorem czwarta regeneracja.

370ml Purolite A520E nadal pochłania kilkanaście gramów azotanów NO3.

Tak one wyglądają w 1,5 litra solanki.

02bd15653dbde673m.jpg


Rozumiecie już dlaczego każdy absorber azotanów "klaruje" wam wodę. I nie dotyczy to wyłącznie Purigenu, ale każdego anionitu jonowymiennego.

Różnica tylko w tym że Purigen regenerujecie wybielaczami więc wybielają również ten kolorek azotanów. Absorbery chlorkowe regenerowane chlorkiem sodu nie wybielają więc "każdy widzi jaki jest koń".

One wszystkie nie klarują wody tylko pozbawia ją brązowego koloru azotanów, dlatego widzicie tak dużą zmianę koloru wody a błędnie opisujecie że klaruje.


Cały proces regeneracji z dwoma płukaniami trwa godzinę ( 45+10+5), więc błyskawicznie, a ten kolorek solanki jest już po 5 minutach od startu - wniosek- nie ma sensu dzielić kupionej ilości złoża na dwa. Wkładamy do bloku całość i regenerujemy razem bez wyjmowania z wkładu.


Zauważyłem bardzo silny wpływ pH wody na poziom azotanów które puszcza złoże

- dla pH 7,6 - poziom azotanów na wylocie z bloku stale 1-3 mg/l

- dla pH 8,0 - poziom azotanów na wylocie z bloku stale 5-10 mg/l

nie kalibrowany test JBL NO3

teraz rozumiem zapis w Karcie Technicznej - pH Limits Cl- 4.5-8.5 (Operating)


Pytanie do eljota - czy dla próby mogę stopniowo podnieść pH w malawce do 8,3- 8,5 by zobaczyć jak działa Purolite A520E w biotopie Tanganika?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @Tomek_F u mnie nie ma jakiegoś gruzowiska i Protomelasy pływały sobie w toni po prostu. Nie wiem czy to zbieg okoliczności czy tak ma ten gatunek ale mam wrażenie że samiec jest wyjątkowo delikatny w obejściu z samicami. Towarzysko pływa wśród nich i nie widać jakiejś nachalności z jego strony co jest bardzo miłe w oglądaniu. Jeśli chodzi o więcej samców to niestety nie mam doświadczenia.   Zaciekawiła mnie wzmianka o szałasie nad Orinoko 🙂 Nie chcę podpuszczać ale może jakiś nowy temacik do rozmów w odpowiednim dziale? 😉  Pozdrawiam 
    • Nie musisz się obawiać, że mbuna nie będzie widoczna. Podałem Ci gatunki, które dorastają do 15-17cm. Pochowane w skałach też nie będą.  Co prawda to będzie bardzo duże akwarium, więc to pewnie nie będzie miało znaczenia, ale muszę Ci zwrócić uwagę na jedną kwestię. Mbuna jest bardziej dynamiczna i agresywna od non mbuny, więc non mbuna powinna dostać pewne fory w postaci większych rozmiarów. Są dwa wyjścia, kupno maluchów i podchowanie ich i dopiero dokupienie mbuny, albo kupno od razu podrośniętej non mbuny i mniejszej mbuny. Ten drugi sposób jest oczywiście lepszy. Tak jak napisałem, u Ciebie może to nie mieć znaczenia, jeśli tym bardziej oddzielisz wyraźnie świat mbuny od świata non mbuny, ale zwracam na to uwagę. No I jeśli zdecydujesz się na mix.
    • Mój 17cm samiec, kiedy miał ponad 7 lat (wtedy zrobiłem zdjęcie). Był szczuplejszy niż mdoki na większości zdjęć  funkcjonujących na naszym Forum. Wiek najlepiej widać po wydatnych ustach.  
    • Jestem po wymianie korpusu , okazało się ,że w środku wyglądał jeszcze gorzej. Po uruchomieniu okazało się , że musiałem zmniejszyć bieg z 3 na 2 bo tak poprawiła się wydajność, że teraz na trójce był za duży przepływ.  Zdziwiłem się , że mocno zardzewiały korpus ma aż taki wpływ.  Polecam zajrzeć do środka jeśli ktoś ma  w narurowcu taką pompę
    • Na wstępie, jeżeli zły dział to proszę moderatora o przeniesienie do prawidłowego działu.   Witam, co nieco poczytałem odnośnie różnych mediów filtracyjnych do kubełków. Planuje obsadę 25 mbuna takich nie za dużych (dorosłe max do 10cm) w akwarium 375L . Zakupiłem już Ultramaxa BT (ze względu na dużą energooszczędność oraz cichą pracę) i od początku planowałem wypełnić 4 kubełki różnymi rodzajami ceramiki ( Aquaforest Life Bio, BioMatrix i Biocera max ). Prefiltr oczywiście gąbka , a w ostatnim kubełku gąbka 20ppi. Jednak trochę poczytałem na forum i nie wiem na co się już sam zdecydować , dużo osób korzysta z pociętej gąbki zamiast ceramiki. Chciałbym się dopytać czy faktycznie taka gąbka jest lepsza niż ceramika oraz ile ewentualnie mieć ppi żeby się nadała ? Pytam też również z tego względu , że część tematów które czytałem były z poprzedniej dekady i być może się zmieniły już techniki prowadzenia akwariów Malawi . Drugie pytanie: czy potrzebuje jeszcze filtra wewnętrznego ? Jeżeli tak to jaki powinien być, na co zwrócić uwagę. Trzecie pytanie: planuje cyrkulator o mocy 3000l/h. Myślę, żeby kupić z firmy sunsun, tylko słyszałem że są dosyć głośne? Czy to prawda ? Nadmienię, że akwarium będzie docelowo stało w salonie także zależy mi na tym, żeby było jednak było jak najciszej. Z góry dziękuję Wam za odpowiedzi i wszelkie rady.
    • @Tomasz78 Czym Ty karmiłeś tą mdoke? Kotletami z obiadu? 😁😁 kawał ryby. Cenie takie zdjęcia, bo niestety większość dostepnych fotek to młode ryby, a wiadomo ze właśnie większość życia ryba wygląda tak jak w dojrzałym stadium. Nie możesz (możecie) wrzucać takich klipów z jeziora, bo zaraz będę pakował walizki 😅 jak się zajarałem rybami z Ameryki to wylądowałem nad Orinoko w szałasie, jak tu złapie klimat to skończy się podobnie... @pozner na tą chwilę jednak bez gałęzi. Od lat w kółko tylko Ameryka, potrzebuje urozmaicenia, a nie robić kolejny baniak z kamieniami i korzeniami, tylko wodą z kranu zamiast ro 😉 zaskoczyłeś mnie aż takim przeglądem gatunków, w sensie zeby do tego malawi mix dodać aż tyle mbuny. Z drugiej strony to będzie brutto 2400 litrów, ludzie często mają większą zupę rybną w kilkukrotnie mniejszych pojemnościach. Kilka małych ryb w takich skałach to może być taka sama frajda jak wypatrywanie jakichś małych zbrojnikow w korzeniach. Crabro były moim faworytem od czasu jak jeszcze myślałem o mniejszym malawi, typowo mbuna. Jeżeli znawcy tematu uważają że nadałby się do takiej obsady, to jestem na tak 😁 a jak jest z tym wybarwieniem? Jest szansa na taką głęboką barwę? Metriaclima fainzilberi, samce to dla mnie ścisła czołówka malawi jeśli chodzi o urodę, jednak w kwestiach żywieniowych nie idę na kompromis 😉 musi zaczekać na roślinożerną obsadę. Astatotilapia caliptera - na każdym zdjęciu wygląda inaczej i nie mam pojęcia czego się spodziewać. Na jednych ładna, na innych nic mnie w niej nie urzeka... zamiast niej już chyba postawiłbym na oklepanego yellow. Melanochromis to bardzo ciekawa propozycja. Na plus poziome pasy, bytowanie w skałach... zaopatrze się w dużą lupę i może uda się go czasami wypatrzyć wśród skał gdzieś pod tylną szybą 😄 @Vrzechu racja z tym oznaczaniem, od 20 lat nie rozpisywałem się na forach, nawet nie wiedziałem że są takie możliwości jak na discordzie itp 😅 Twoje protomelasy trzymały się raczej bliżej czy dalej skał? Ciekawe jak poradziłby sobie w większej grupie z kilkoma samcami. @yarowrzucałeś zdjęcia takiego dużego akwarium mbuna? Próbowałem jakoś wejść w twój profil i wyszukać, ale coś mi nie idzie. Może pora dnia już nie taka 😉 Pomału się to klaruje, na tą chwilę mam 9 gatunków, w tym 3 mbuna. Będzie coś kopiącego, wyjadającego, coś w toni i coś w skałach, czyli tak jak chciałem. Dzięki waszej pomocy pojawiły się gatunki o których sam bym nigdy nie pomyślał. W innych mnie utwierdziliscie, a jeszcze inne (czasem nawet te ktore mkalem za pewniaki) odpadają bo zwyczajnie nie można mieć wszystkiego w jednym akwarium... Wiecznie malo🤯 A młoda zaczęła mnie teraz kusić tanganiką 🤫😅 
    • Uzupełnię może trochę swój wpis. W tej części skalnej (powiedzmy ok. 1m.) Twojego akwarium widział bym jeszcze np. Metriaclima estherae, Iodotropheus sprengerae, Cynotilapia sp. "hara" Gallireya Reef.  Do tej części piaszczystej, oprócz acei, mogłyś dodać Gephyrochromis lawsi lub Metriaclima sp."patricki". One żyją w środowisku piaszczystym, więc mogłyby sobie zająć ten dolny poziom. Kilka kamieni by im wystarczyło. Drugi pomysł nie różni się od pierwszego w kwestii aranżacji. Może gałęzi bym nie dał. Co do obsady, to proponuję mix mbuny I non mbuny. Non mbuna to wspomniane przez Ciebie Fossorochromis rostratus i mdoki, albo Cyrtocara moorii. Do tego Exochochromis anagenys lub Dimidiochromis strigatus/compressiceps, Copadichromis borleyi i może ten Protomelas z tematu, ale nie wiem, czy to już nie za dużo. Mbuna to Pseudotropheus crabro, Melanochromis kaskazini, Astatotilapia caliptera i może Metriaclima fainzilberi Maison Reef, choć tu kiepsko mogłoby być z dietą. Może ktoś coś innego dorzuci. Może yellow.
    • A ja powiem, że w tak dużym akwarium mbuna nie jest chaotyczna, a najlepszą rzeczą jaką widzę to wymiana pokoleniowa, w moim akwarium, oprócz śmiertelnych pojedynków widzę również ukrywające się małe, kolejne pokolenia które dorastają. Minusem dużej ryby jest to, że nawet machając ogonem trzy razy, jest już na końcu akwarium.
    • @Tomek_F dla ułatwienia prowadzenia wątku fajnie jakbyś przy wzmiance o konkretnych osobach najpierw wpisał "@" 🙂 Wtedy jak zaczniesz wpisywać nazwę użytkownika to Ci się wyświetla lista i z niej wybierasz osobę. Wtedy ta osoba dostanie powiadomienie że została "wywołana" i łatwiej dopilnować swojej korespondencji 😉 A wracając do Protomelasów to te Labrosusy u mnie pływały ciągle razem. Myślę że jakby było ich więcej to pływałyby grupą. To jest naprawdę piękna ryba. Jeśli chodzi o Dimidiochromis Strigatus to tak jak piszesz, jest w nich coś takiego czego nie da się uchwycić aparatem. Mam je u siebie i dominujący samiec, który jest jeszcze "szczawiem" jak zacznie opalizować to mam wrażenie że jest jednocześnie niebieski, złoty, różowy i srebrny 😅 Płetwy pięknie podkreślone kolorem czerwonym 🙂  Jeśli myślisz o P. Acei to w 100% zgadzam się z @pozner 🙂 Miałem grupę bodajże 7 sztuk w poprzednim zbiorniku. Co prawda ta grupa była za mała żeby pływać w stylu ławicy ale czasami zbijała się w taką gromadę i wtedy robiło to wrażenie. 
    • Tu masz acei w akwarium z gałęziami. https://youtu.be/lTuHhQLRAdo?is=yyj6NZzqNPKMvJsb Ja bym widział gałęzie na całej wysokości akwarium 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.