Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Hej :)


Jako, że nie przywitałam się jeszcze oficjalnie, a już coś tam piszę na forum, postanowiłam się przywitać i przedstawić mój świeżo przeprowadzany zbiornik.


Na imię mi Jagoda, fascynacja akwarystyką towarzyszy mi od wczesnego dzieciństwa i mam nadzieję, że uda mi się w tym wątku skorzystać z Waszych rad (szczególnie w zakresie ustawiania kamieni, bo ciężko mi z tym idzie, ale o tym za chwilę :) ).


Jeżeli chodzi o akwa:

Szafkę robiłam na zamówienie wg własnego projektu, szkło jest standardowym 240 (czyli 120x40x50).

Filtracja: kubełek Tetra Ex1200 + wewnętrzny AQUA SZUT TURBO 750

Ogrzewanie: Tetra Tex HT200

Podłoże: Piasek bazaltowy

Kamloty: Czarne łupki + rzeczne znaleziska

Oświetlenie: standard pokrywowy, zamierzam się Was poradzić co będzie tu najlepsze


Obsada: na razie brak (wątek obsady rozwijany w odpowiednim dziale na forum, generalnie są wahania między Demasoni + ? a Afra + ? :) )


Mała fotorelacja:


24m5jdl.jpg

Pierwszy raz w życiu mam tak blisko z kranu do akwarium - jestem szczęśliwa :)


spdnwy.jpg

Zbiornik się zalewa, pod spodem mały widok na szafkę...


28l7t54.jpg

Chemia czeka na testowanie wody.


2qvh4ev.jpg

No i zalane do 2/3 z przykładowym układem skałek.


Powiem, że ułożenie skałek to dla mnie nie lada wyzwanie, ponieważ pierwszy raz będę miała akwarium widoczne z obu stron. Wszystkie graty i orurowanie musi się schować na krótszym boku, ale nie wiem jak to wszystko poukładać, żeby miało ręce i nogi.

Jakieś porady?


Sorry for the long post :)

Opublikowano

Ciężko będzie to poukrywać zważając na to że masz tylko węższy bok ale:

- zmieniłbym grzałkę na taką: http://sklep.roslinyakwariowe.pl/hydor-grzalka-przeplywowa-16mm-p-6890.html i już ubywa miejsca

- pomyślałbym o zewnętrznej filtracji mechanicznej np. korpusy narurowe i tak naprawdę do akwarium wchodzą Ci dwa węże na dno (zasys) i dwa wyloty przy powierzchni

Te dwa węże schodzące na dno możesz ukryć wstawiając pod delikatnym kątem czarną plexi lub nawet tło powiedzmy BTN slimline.

W akwarium nie masz praktycznie nic, straty miejsca praktycznie również nie ma (OK jest zabrany trapez o wymiarach 40mm podstawa dolna 20mm podstawa górna i 400mm wysokość czyli niewiele, bardzo niewiele)


  • Dziękuję 1
Opublikowano
Ciężko będzie to poukrywać zważając na to że masz tylko węższy bok ale:

- zmieniłbym grzałkę na taką: http://sklep.roslinyakwariowe.pl/hyd...mm-p-6890.html i już ubywa miejsca


Dzięki za podrzucenie pomysłu, taka grzałka to dla mnie nowość (nie wiedziałam, że takie istnieją!), ale obawiam się, że nie mam miejsca już w dziurze na węże do kubełka, żeby kolejne urządzenie tam poprowadzić :( no i dodatkowo są to dwie rury zamiast jednej pałki, więc nie do końca mnie to chyba urządzi.


Zresztą nie będę ukrywać, że wolałabym postarać się na razie zrobić to jak najmniejszym kosztem, bo czeka mnie zakup pokrywy (najpewniej na zamówienie) lub oświetlenia na szyby.


EDIT: Sorry, nie zajarzyłam, że grzałkę przepływową montuje się na rurze do kubełka! Silly me! Jednak ze względu na koszty przede mną wstrzymam się z zakupem. Ale będę mieć w pamięci ;)


- pomyślałbym o zewnętrznej filtracji mechanicznej np. korpusy narurowe i tak naprawdę do akwarium wchodzą Ci dwa węże na dno (zasys) i dwa wyloty przy powierzchni

Te dwa węże schodzące na dno możesz ukryć wstawiając pod delikatnym kątem czarną plexi lub nawet tło powiedzmy BTN slimline.

W akwarium nie masz praktycznie nic, straty miejsca praktycznie również nie ma (OK jest zabrany trapez o wymiarach 40mm podstawa dolna 20mm podstawa górna i 400mm wysokość czyli niewiele, bardzo niewiele)



Jakoś przyzwyczaiłam się, że filtr mechaniczny musi być w środku i musi mieć gąbkę, żeby dobrze zbierać ten cały syf. Jeżeli chodzi o zewnętrzną filtracja mechaniczna, to możesz coś polecić? (Choć znów obawiam się na to, że po prostu nie mam miejsca w otworze w szafce...)

Opublikowano
Otwór w szafce zawsze można powiększyć. Chyba, że szafka z tytanu, to może być kłopotliwe ;)


No, dla mnie prawie jak z tytanu, bo grubość ścianek to 36mm, akwa już na niej stoi a na suwanie nie ma sił ;)


Ale właśnie przeczytałam wątek o robieniu skałek z cx5 przy pomocy odlewów silikonowych, i nie wiem czy nie zrobię właśnie takiej skałki maskującej...


Czy macie może jakieś namiary na firmę robiącą pokrywy na zamówienie? Mam już dość mojego starego plastika, od którego odpadła świetlówka i wypadły wszystkie wnętrzności (;

Opublikowano
No, dla mnie prawie jak z tytanu, bo grubość ścianek to 36mm, akwa już na niej stoi a na suwanie nie ma sił ;)


Ale właśnie przeczytałam wątek o robieniu skałek z cx5 przy pomocy odlewów silikonowych, i nie wiem czy nie zrobię właśnie takiej skałki maskującej...


Czy macie może jakieś namiary na firmę robiącą pokrywy na zamówienie? Mam już dość mojego starego plastika, od którego odpadła świetlówka i wypadły wszystkie wnętrzności (;



hej,mysle nie musisz robic tego za pomoca formy silikonowej,chyba ze masz idealnego kamulca ktory sie do tego nada.Zrob poprostu takie jakby "tlo" na krotki bok z cx5,jest mnostwo instruktazy na yt,choc ja bym ta gabke wywalil,a wrzucil jakis prefiltr na wlot do filtra i dorzucil cyrkulator.W samym akwa postawilbym na jeden rodzaj kamieni a na gore bym wrzucil szybe i belke oswietleniowa,wychodzi to ladnie i budzetowo,pod warunkiem ze beka zrobisz sama:)

Opublikowano
Zrob poprostu takie jakby "tlo" na krotki bok z cx5,jest mnostwo instruktazy na yt

Jak tylko będę miała więcej czasu, spróbuję się z tym pobawić (majówka!). Czym można malować cx5? Podejrzewam, że najlepsza jest jakaś farba akrylowa, macie tu konkretne typy/firmy/rodzaje?


ja bym ta gabke wywalil,a wrzucil jakis prefiltr na wlot do filtra i dorzucil cyrkulator.

To może po prostu zdejmę gąbkę z Aqua Szuta, zamontuję tam coś dużo mniejszego. Bo turbina ma chyba wystarczającą wydajność... Może nie robi dzikich fal, ale przynajmniej nie miesza rybami :D


W samym akwa postawilbym na jeden rodzaj kamieni a na gore bym wrzucil szybe i belke oswietleniowa,wychodzi to ladnie i budzetowo,pod warunkiem ze beka zrobisz sama:)


Mam duży problem z wyborem, z którymi kamieniami zostać a z którymi się rozstać. Mam swojego ulubionego wielkiego łupka (po lewej stronie na fotach), który jest gruby i jest fajną jednorodną skałą. Jednak wydaje mi się, że rybom bardziej pasują gładkie czarne otoczaki.


Co do samodzielnego robienia belki oświetleniowej, może być problem, bo elektryk ze mnie słaby ;) prędzej bym zrobiła pokrywę, do której jakis facet musiałby mi zamontować oprawy na świetlówki :)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.