Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam



Jestem tu nowy, więc na wstępie serdecznie witam wszystkich.



Mam zamiar założyć, a właściwie jestem w trakcie zakładania zbiornika 120 l, w którym docelowo chciałbym mieć "Malawi".


Interesuje mnie praktycznie wszystko odnośnie waszych podpowiedzi, różnego rodzaju fora czytam już jakieś dwa tygodnie (w tym czasie mój zbiornik już dojrzewa).


Jaką obsadę polecacie, w jakiej ilości, co z filtracją, czy konieczny jest zewnętrzny filtr ?


Pozdrawiam


Jarek

Opublikowano

W sumie posty te już czytałem :)


od dłuższego czasu już zakładam akwa. Właściwie to zakupiłem gotowe 100x40x30 i do tego grzałka z termostatem, żwirek (ciemny bo wydaje mi się, że podkreśla kolor ryb) i filtr wewnętrzny.


Poza tym tło wewnętrzne wykonałem sam, tyle się o nim naczytałem, że mnie głowa bolała, ale powiem że wg mnie najlepszy jest styropian + pianka i wszystko malowane ceresit cx5, po zastygnięciu wyschnięciu i przypilnowaniu alby nie pękał podczas schnięcia jest według mnie najlepsze rozwiązanie.


Pokrywa z paneli podłogowych wykonana samodzielnie + lakierowanie lakierem jachtowym, potem całość obłożona folią do szyb samochodowych w kolorze "lustra" odbija elegancko :)


a poniżej kilka fotek (jeśli je oczywiście dobrze wrzuciłem).


Zastanawiam się tylko nad osadą, co byście polecili i w jakich ilosciach :)

post-14610-14695716279564_thumb.jpg

post-14610-14695716279633_thumb.jpg

post-14610-14695716279686_thumb.jpg

post-14610-1469571628008_thumb.jpg

Opublikowano

wrzucam jeszcze raz :)


może teraz się uda :)

-- dołączony post:

Nie wiem czy to dobry post w dobrym miejscu ale opowiem jak to było. Poczytałem na formach o tłach itd., Zdecydowałem się na tło wewnętrzne. Styropian 5 cm i jego wypalanie rozpuszczalnikiem :( masakra nawdychałem się pomimo, że byłem w masce tego tyle, że drugi dzień z rana jeszcze chodziłem do tyłu -- odradzam wszystkim, chyba, że na świeżym powietrzy to robicie


Druga koncepcja, styropian 2 cm + pianka, zarys w głowie miałem, teraz wykonanie. Opróżniłem puszkę pianki soudal (podobno najlepsza), poczekałem aż wyschnie i potem obrobiłem nożykiem wedle uznania. Wygląda całkiem fajnie wg mojej opinii, naturalnie, kolor pozostał po cx 5 (ceresit) jak prawdziwa skłąa, nie wydziela żadnych substancji ani nie barwi wody :)

-- dołączony post:

Zdjęcia chyba wrzucę wraz z opisem na podstawie linku może jutro się uda


a tymczasem pozostaje pytanie, jaką obsadę pyszczaków byście proponowali ??

Opublikowano

Pewnie masz rację, ja dopiero zaczynam ale niestety na tło zewnętrzne nie mogłem sobie pozwolić, jakieś przyklejane są dla mnie trochę kiczowate, a to naprawdę wg mnie wygląda świetnie i posiada kilka swojego rodzaju grot i jaskiń więc będzie spełniało z pewnością funkcję schronienia :)

-- dołączony post:

A odnośnie samej wody


Co mogę zrobić żeby zniknęło mi zmętnienie ?


Wcześniej woda była jak mleko :( teraz jest lepiej


Z tego co czytałem chyba pojawiły się pierwotniaki :( ale nie mogę się tego w ogóle pozbyć



jutro zrobię testy wody i podam dane :)

Opublikowano

w takich zbiornikach zazwyczaj daje sie folie/okleine czarna,niebieska lub cos podobnego i po problemie daje fajny efekt glebi i nie wyglada kiczowato ;D tak zabieramy nie potrzebnie miejsce ktore jest dla nich wazne.Ps pyski uwielbiaja kopac dlatego kazdy wybiera piach,zwirek o zbyt duzej granulacji rani pyski podczas "remontów"

Opublikowano

Witam


Dzisiaj pewien kolega polecił mi abym zmienił sposób filtracji, do tej pory był to filtr wewnętrzny, który puszczał strumień wody wraz z powietrzem, zamieniłem to na deszczownicę, podobno ma się dzięki temu trochę poprawić, czy ktoś stosował coś takiego ??


Chodzi mi o to, że na początku po zalaniu pojawiło się mleko, teraz jest w porządku, lecz woda nie jest krystalicznie czysta tylko jest taka lekko mętna i tego właśnie zmętnienia w żaden sposób nie mogę się pozbyć :( może ktoś coś jeszcze podpowie :)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ?
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.