Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

A jeśli chodzi o parametry światła? Nie planując obsady roślinnej mam zamysł, aby zastosować taśmę led (ok. 20W mocy, wodoszczelną). Czy takie stonowane światło, szczególnie w strefie przy dnie (50 cm wysokości akwarium) będzie odpowiadać jego mieszkańcom ?

Opublikowano
Woda się nadaje dla ryb z Malawi bezpośrednio z kranu.


szczególnie jak jest czasami chlorowana albo z chloraminą.

kolego artbski nie bezpośrednio z kranu tylko po filtrze sznurkowym + węgiel aktywny - tak na wszelki wypadek.


oświetlenie wodoodpornymi taśmami led mam w 112l na wysokości 35 cm od białego piasku na dnie. Jak pisze eliot białe taśmy absolutnie się nie nadają - kolory i temperatura barwowa do d.. wszystko jest zielono-żółte ryby, wystrój wszystko choć bardzo jasno natomiast ja mam od roku założoną wodoodporną taśmę RGB 14,2W/m na diodach 5050 kupione jako komplet z zasilaczem, sterownikiem i pilotem do zdalnego sterowania z fotela ( jak przy telewizorze) taśmy jest 5m -całość 139 zł. - może teraz już taniej - od razu dokup łącznik do taśm RGB 10mm.

najważniejsze by pilot był ten większy z przyciskami DIY1 aż do DIY6 - własne dowolne ustawienie jasności i temperatury barwowej dla każdego przycisku pozwala uzyskać każde pięknie wybarwiające ryby i skały światło nie żółte ale o temperaturze barwowej 10-15000K.

czyli zimne niebieskie a jednocześnie dużo czerwonego i niebieskiego jak w biotopie Malawi. Pod kolejnymi przyciskami możesz zrobić światło ciepłe czerwone = wschód i zachód słońca aż do nocnego niebieskiego o niskiej jasności, wszystko dowolnie regulowane.

będzie pięknie pracowało długo i niezawodnie jeśli:

1/ dasz dwie taśmy jedna możliwie blisko przedniej szyby druga środek lub bliżej tyłu jeśli planujesz tło wewnętrzne.

2/ taśm nie kleimy bezpośrednio do plastikowej pokrywy ale do najpierw przyklejonej taśmy aluminiowej lub lepiej do specjalnych profili aluminiowych do led z zamykającym paskiem plexi - chodzi o odprowadzenie ciepła z pasków bo bez tego diody led szybko padają.

3/ tak naprawdę z moich obserwacji taśmy wodoodporne nie są odporne na wodę - podsiąkają między przeżroczystym silikonem a podłożem pcb więc trzeba uszczelnić brzegi z obu stron silikonem akwarystycznym od razu przy okazji dodatkowo przykleisz bo potrafi klej 3M puszczać szczególnie na końcach taśm.

4/ nie wiem jak długi masz baniak ale dla np 120 cm masz 2 x 110cm taśmy czyli 31W nie jest to szok ale spokojnie wystarczy dla 50 cm głębokości z białym piaskiem tym bardziej że daje ogromną frajdę ze zdalnej zabawy z modulacją barwy światła i jej intensywności no i każdy to może sam założyć.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Tak właśnie o takiej taśmie myślałem, montowałem to niedawno w mieszkaniu (przy zabudowie z płyt GK), sterowanie z pilota, różne kolory (przy zastosowaniu taśmy RGB). Taka standardowa taśma 5 metrów (przyjmując 2,4W na metr) daje całkiem sporo światła a mam w zamyśle poszukać o większej wydajności. Poeksperymentuję jeszcze z diodami CREE XB-D np 4 szt. dla zbiornika 120x50x50 ... myślę, że trzeba do tego tematu podejść empirycznie.

Opublikowano

masz gotowe komplety na allegro z taśmą 5m RGB o mocy 14,2 W/metr na diodach 5050 to ważne parametry taśmy bo są i słabsze a szczególnie zwróć uwagę na proponowanego pilota do tego zestawu - musi mieć funkcję własnego ustawiania koloru . Zastosuj się do zaleceń bo pod pokrywą akwarium jest zupełnie inaczej jak na ścianach w mieszkaniu. do ledów cree zawsze będziesz mógł powrócić jak ocenisz że to co dają taśmy to za mało.

powodzenia

  • Dziękuję 1
Opublikowano

ale sterujesz kolorem całego odcinka taśmy tak? bo warto byłoby np 110 cm biała, 110 cm czerwona przy założeniu, że dwie taśmy w akwarium


ps. mam nadzieję, że moderator wybaczy bo trochę ten wątek w innym kierunku poszedł niż woda

Opublikowano

myślę że nie są tacy drobiazgowi temat Ewci "Czy to wina wody?" też czasami daleko odbiega.


absolutnie nie kupuj taśmy białej tylko kup komplet z 5cioma metrami tylko RGB i o tej mocy co pisałem, od razu w komplecie masz mocniejszy zasilacz 12V.

U mnie w 112l pracuje obecnie jeden pasek długości 60 cm bo drugi odłączyłem - było za jasno czyli pracuję mocą max 8,5 W. Pasek zapewnia bardzo równomierny rozkład światła w całym akwa jak dojdziesz do wniosku że dwa paski za mało to łącznikiem dołożysz trzeci ale jestem pewien że nie będzie takiej potrzeby. Oświetlenie robione diodami RGB pozwala ustawić ( pamiętaj o DIY w pilocie) dowolną temperaturę barwową światła białego mimo że świecą tylko trzy podstawowe kolory subtelne ich zmiany my widzimy jak zmianę światła białego od ciepłego 3000K do reef 20000K płynnie i o różnym natężeniu. Ponieważ stale świecą tak na prawdę diody czerwone, niebieskie i zielone to każde wybarwienie ryb jest naturalnie podkreślone to samo dla roślin i skał np, zielony wapień filipiński na prawdę staje się zielony z czerwonymi przebarwieniami a P.saulosi red coral są w kolorze jak prawdziwe korale natomiast silne światło świetlówek led białe 6500K robi je blado-rdzawymi. Z mojej pokrywy Wromaka do 112 wywaliłem już wszystko łącznie z uchwytami na świetlówki i okablowaniem i oświetlam tylko paskiem RGB. Może to wywoła ostrą reakcję zwolenników power ledów ale jak tu wielokrotnie pisano nasze pysie nie wymagają tysięcy lumenów na baniak to my tego chcemy. Mnie i moim rybom wystarcza jasność najnowszych taśm RGB.


teraz widzę że nie skojarzyłeś co to jest taśma RGB - to taka w której każda dioda led jednocześnie może świecić w trzech kolorach podstawowych - czerwonym, zielonym i niebieskim lub w dowolnej ich kombinacji więc nie ma potrzeby kupowania taśm białych i oddzielnie czerwonych masz wszystko w jednej.

Opublikowano
Może to wywoła ostrą reakcję zwolenników power ledów ale jak tu wielokrotnie pisano nasze pysie nie wymagają tysięcy lumenów na baniak

Bardziej chodzi o poziom zabezpieczenia tych diodek przed wilgocią,który przy zamkniętej pokrywie jest żaden i był już wątek o szybkim psuciu się takich ledów.

Opublikowano

kolego artbski ja ci polecam nowe taśmy led RGB o podwójnej ilości diod ale też dwa razy większej mocy czyli 14,2W/m dlatego oprócz problemu z ich wodoodpornością co już opisałem wcześniej


3/ tak naprawdę z moich obserwacji taśmy wodoodporne nie są odporne na wodę - podsiąkają między przeżroczystym silikonem a podłożem pcb więc trzeba uszczelnić brzegi z obu stron silikonem akwarystycznym od razu przy okazji dodatkowo przykleisz bo potrafi klej 3M puszczać szczególnie na końcach taśm.



problem odprowadzenia ciepła z taśmy też staje się istotny w starych taśmach 7,1W/m tez pokrywa w miejscu chipa była bardzo ciepła


możesz zrobić jeszcze lepiej ale ciut drożej no i trzeba wypić.


kup dwie rury plexa fi20mm 2mm długości o 10cm krótsze od baniaka kosztują 18,4 zl za metr

kup taśma samoklejąca aluminiowa szer 3cm i przyklej z wierzchu na rurach zdejmij papier woskowany z taśm i w pionie wpuść do rury tak by po przechyleniu przykleiła się wewnątrz rury w miejscu gdzie na zewnątrz masz taśmę alu.

Teraz musimy wypić dwa szampany :D a korkami zatkać rury :twisted: - to żart.

dowolne zatyczki ze szczelnym wyprowadzeniem przewodów

tylko po dwa uchwyty metalowe do T8 przyklejone lub przykręcone do pokrywy i masz gotowe szczelne własnej produkcji świetlówki RGB ze zdalnym sterowaniem za śmieszne pieniążki na dodatek dowolnie obracane tak by mało świecić na podłogę przed akwa a więcej na ryby kamienie i tło. koszt 139 zl kompletRGB + ok 40 zl rury + taśma alu = ok 180zl

przypomnę że jedna świetlówka led 10000K 120cm zupełnie nie wodoszczelna kosztuje od 160 zl do 240 zl. ( niedowiarkom mogę wysłać zdjęcia jak wygląda woda wewnątrz takich padniętych świetlówek - to też testowałem )


ja mam wklejone silikonem taśmy ale jak będę znowu przerabiał swoją pokrywę plastikową od Wromaka to zrobię takie właśnie DIY świetlówki RGB bo wszystko mi już pozostało z kompletu RGB tylko dokupić rury plexi i uchwyty T8

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.