Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

Choć to forum malawi to przedstawię kilka zdjęć jak zrobiłem oświetlenie LED do akwarium roślinnego typu LowTech.


Obecna moc to 4x10W LED COB 6500K - allegro - 10zł/szt

Driver - najprostszy układ - LM 317 + rezystor 1.5R/2W - ograniczenie na około 840mA.

Diody mają max 1050mA ale nie chcę ich katować a przyrost światła jest znikomy.

Zrobiony układ 2 x po 2 diody szeregowo.

Tymczasowe zasilanie - transformator dający około 20V + dioda prostownicza (mostek jedno połówkowy) + kondensator wygładzający.

Wszystko przykręcone do kawałka blachy aluminiowej 1000x200x2mm.

Obecnie zrobione "na kolanie" - chcę sprawdzić czy ta ilość światła będzie wystarczająca dla roślin.

Jeśli będzie mało to dołożę kilka modułów PowerLed 1W i dopiero wtedy zrobię elegancką obudowę na gotowo.


Do 300 litrowego malawi sądzę, że wystarczą 2 szt takich diod ewentualnie max 3szt - zależy czy ktoś lubi jasno oświetlony zbiornik czy bardziej mroczny klimat z niedoświetlonymi strefami

4zh8.jpg


gbfi.jpg


twhc.jpg


kdee.jpg


p0ow.jpg


isrr.jpg

4x10W 6500K 4000lm

okze.jpg

Dla porównia

2x36W T8 6500K ok 6600lm + odbłyśniki

3n51.jpg







Wygląd zbiornika po miesiącu na diodach


oit7.jpg

i38t.jpg

2qf1.jpg

pvul.jpg

ftj9.jpg

v00t.jpg

6vuh.jpg

q0ei.jpg

jpzn.jpg

jqwr.jpg

cd0g.jpg

o7c9.jpg

wx05.jpg

zb9l.jpg

4kgm.jpg

yx93.jpg

5vin.jpg

Opublikowano
A czy mógłbyś podrzucić jakiś schemat


Docelowy układ będzie taki (oczywiście inna ilość diod)

1ucf.jpg


32_1327691557.gif


ledy vs rośliny?


Daje rade?



Tak, ale rośliny o umiarkowanych wymaganiach świetlnych

Wystarczy porównać wcześniejsze zdjęcia na świetlówkach 2x36W oraz aktualne.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Dzięki za schemat- pokazany rewelacja.Diody Lm/W mają słaby w porównaniu ze świetlówką ale zbiornik na pewno zyskuje na wyglądzie.Jeszcze aż się prosi o łagodny start i stop (dzień-noc) w trosce o ryby oczywiście.Myślę że również do realizacji w domu.

Opublikowano
Jeszcze aż się prosi o łagodny start i stop (dzień-noc) w trosce o ryby oczywiście.Myślę że również do realizacji w domu.
Mam to w planie.

Albo zapalanie po jednej diodzie w odstępach 5-10 minut i wygaszanie albo z powolne rozjaśnianie z PWM - kolega mi pomoże z wykonaniem sterownika na jakimś procku (typu Atmega za 5zł)i oprogramowaniu.

Tylko szykuje mi się duży remont (od posadzki po dach) i obecnie nic nie będę robił bo zbiornik pójdzie to czasowej likwidacji.

Diody Lm/W mają słaby w porównaniu ze świetlówką ale zbiornik na pewno zyskuje na wyglądzie.


A mi się wydaje, że podobny.

Dioda 10W - 1000Lm

świetlówka T8 36W - 3300Lm (3 diody 30W/3000Lm)

W diodach jest lepsze ukierunkowanie światła w dół i ogólnie jest jaśniej zwłaszcza na dnie co przydaje się jeśli chcemy mieć jakieś rośliny trawnikowe.

Przy 2x36W T8 Hydrocolyte Sp.Japan nie bardzo rosło a teraz przy 40W rośnie bardzo dobrze i co najważniejsze kładzie się po podłożu a nie pnie do góry.

Opublikowano
Diody Lm/W mają słaby w porównaniu ze świetlówką ale zbiornik na pewno zyskuje na wyglądzie.

A mi się wydaje, że podobny.

Dioda 10W - 1000Lm

świetlówka T8 36W - 3300Lm (3 diody 30W/3000Lm)



Przepraszam było późno i pomyliłem zera (albo coś) - oczywiście Masz rację.

Gdzieś widziałem sposób wysterowania LM317 z regulacją jak znajdę to postaram się tutaj go zaprezentować.

Opublikowano

A czy przypadkiem nie powinnieście do tych obliczeń dodać poboru prądu przez startery i stateczniki ? Z tego co słyszałem w T8 są całkiem konkretne straty na tych elementach.

Opublikowano
A czy przypadkiem nie powinnieście do tych obliczeń dodać poboru prądu przez startery i stateczniki ? Z tego co słyszałem w T8 są całkiem konkretne straty na tych elementach.


Jak najbardziej masz rację.

Poprzednio kiedyś tam miałem 4x36W T8 - 144W plus straty na balastach to pewnie z gniazdka ciągnęło z 200W.

Teraz na diodach mam 840mA x 9V x 4szt = 30W a z gniazdka płynie w okolicach 40-45W.

Diody nie puściłem na pełne ich wysterowanie 1050mA - szkoda żeby mocno się grzały i żeby szybciej padły (chińczyk) a ilość światła jest wystarczająca.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Witajcie moi drodzy za 2 miesiące przychodzi moje nowe akwarium 200x80x70 wiec pora na dobór obsady. Mam nadzieje ze znajdą się jacyś specjalisci ktorzy cos podpowiedzą w tym temacie. Wybór padł jak w temacie na non mbuna a konkretnie na : Placidochromis sp. "blue otter"   (wyjadacz) Lethrinops albus ( grzebacz ) Copadichromis borleyi „Mbenji” ( lub ewentualnie Copadichromis sp. „virginalis gold”)  (toniowiec) Labidochromis caeruleus („yellow”) (skalniak)   Otopharynx tetrastigma * podoba mi się również Otopharynox Lithobates Black Orange Dorsal tylko nie pasuje mi za bardzo do obsady, duzo w internecie sprzecznych informacji choćby dotyczących temperamentu czy terytorializmu. Załozenie bylo takie zeby zbiornik był maksymalnie reprezentatywny z jak najwieksza iloscia wybarwionych samców. Tu pojawia się wazne pytanie w przypadku zaproponowanej obsady na ile samców i samic moge sabie pozwolić ??  Starałem się dobrać obsadę spokojną o podobnych upodobaniach pokarmowych i różnych upodobaniach terytorialnych ( jak na akwarium oczywiscie ) i róznym zachowaniem.  Czy powyzsza obsada ma sens czy moje załozenia nie są błędne  ???
    • U mnie lek na płochliwość to przerybienie lub dodanie non-mbuny która u mnie nigdy nie była płochliwa. W momencie kiedy mbuna ciągle przestraszona siedziała pochowana to non-mbuna jak gdyby nigdy nic ciągle pływała po całym akwa, pod lustrem wody i przy miejscu karmienia zwłaszcza jak ktos podchodził do akwa to od razu kotłowanina przy przedniej szybie w miejscu karmienia. W ten sposób mbuna uczy się od non-mbuny takiego zachowania i płochliwość ustępuje.
    • I oczywiście data ważności testów zachowana
    • Zmierzyłam powtórnie, test na azotany wytrząsałam przez 1min, wyniki takie same, NO3 nadal pomiędzy 1 a 5.
    • Jeśli możesz to zrób też pomiar na wodzie z innych źródeł - kranica, mineralna, z innego akwarium, etc. i porównaj, jeśli wszystkie wyjdą podobnie, to albo źle testujesz albo test wadliwy.  Sprawdź też datę ważności na dnie pudełka. Nie wiem jak z innymi, ale u JBL przeterminowane testy są tylko do wyrzucenia. 
    • @Tomasz78 może tak jak mówisz była to trefna partia. Na forum więcej osób się skarżyło na ten test więc zdecydowałem się zakupić po prostu Zooleka.
    • Trafiłeś na jakąś wadliwą partię. U mnie test NO3 spisuje się bardzo dobrze pod warunkiem że stosuję się do starej instrukcji, czyli wstrząsanie 1 minuta. Pomiar wody w akwa przed podmianką 30, woda z kranu 1-3, także logika tu jest, dodatkowo wspomagam się testem salifert i wyniki są takie same. Można się tylko domyślać co JBL odpie...lił z ta nową instrukcją, może starzy pracownicy co ten test wymyślili odeszli/zostali zwolnieni... nowi pracownicy pojęcia niemają co robią... trudno stwierdzić co tu się stało. Nie może Ci się wydawać, żeby pomiar był dokładny musi być dokładnie 1 minuta silnego wstrząsania, nastepnie czekasz 10 minut do całkowitego rozwinięcia koloru.
    • Czyli kucie i wylewka sprawa jasna w takim razie  a stelaż z suporexu  8 czy 12 i na to blat ma sens ? Bo widziałem w necie kilka takich zdjęć ale nie znam nikogo osobiście żeby podejrzeć i zobaczyć jak to wygląda w praktyce z otwarciami na kable, rury od filtra itd
    • Ja miałem trzy razy taką sytuację, która za każdym razem trwała od tygodnia do dwóch. - pierwsza - przyczyną tak jak u @hilux był wyjazd wakacyjny, - druga - przyczyną było polowanie siatką na kilka określonych ryb, - trzecia (najśmieszniejsza) - zwykle ubieram się w jakieś stonowane kolory, założyłem pomarańczową koszulkę do biegania i poszedłem nakarmić ryby  Myślałem, że się pozabijają o skały! Przez tydzień tak reagowały na podejście do zbiornika.  @Maciek 1205 Nie podałeś nigdzie informacji jak długo ryby pływają u Ciebie?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.