Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Już dawno o tym myślałem - mam nawet zrobione dodatkowe wyjście na kolektorze ale jest problem bo mam w całym domu ogrzewanie podłogowe - temp 40oC - i aby uzyskać moc ok 400W musiałbym zmieścić w sumpie ok 20 mb rury - a to nie możliwe - poza tym kocioł gazowy musiałby chodzić cały rok


Zrób ogrzewanie z cyrkulacji ciepłej wody użytkowej ja też miałem ten problem i właśnie tak podłączyłem.

Opublikowano
i właśnie tak podłączyłem.


Hej


Przejrzałem twoje filmy i post o akwa, ale widzę tylko podłączenie ciepłej wody do (automatycznej) dolewki a tu chodziło o ogrzewanie wody w obiegu akwa jak np grzałką.


PS jak rozwiązałeś przelot akwa bo na 48 sek tego filmu


wygląda to tak jakbyś miał przez dno puszczoną zwykłą rurkę kanalizacyjną (białą średnica 28 mm jak dobrze pamiętam) ?

Opublikowano

Jeszcze nie ma aktualizacji od strony kotłowni ,podłączenie jest wykonane tak że została rozcięta pętla od cyrkulacji cwu i poprowadzona do akwarium w taki sam sposób jak masz w podłodze . Pompa od cyrkulacji będzie załączana regulatorem temperatury rt2 za 22 zł. Od cała filozofia :-)

Postaram się udokumentować jak to wygląda.

Rurka która tam wystaje to zasys do filtra jeszcze nie skończone :-)

Podmiany nie będzie niestety bo mam tragiczne parametry wody , ale mam otwór w bocznej szybie w którym miał być przelotn syfon na którym miałem ustalić poziom wody w akwarium i do kanalizy . System został do wygodnej okresowej podmiany bez węży :-) .

Opublikowano
. Pompa od cyrkulacji będzie załączana regulatorem temperatury rt2 za 22 zł. Od cała filozofia

Jak rozumiem będziesz miał 2 pompy do cyrkulacji - jedna zapewnia ciepłą wodę w domu a druga w akwa ? Czy może będzie tak że będziesz miał załączoną cyrkulację wtedy kiedy ryby będą miały zimno ? :)


ale mam otwór w bocznej szybie w którym miał być przelotn syfon na którym miałem ustalić poziom wody w akwarium i do kanalizy


A jak rozwiązałeś/rozwiążesz samo przejście przez szkło ? Śrubunek, uszczelka, sylikon ?

Opublikowano

A no właśnie ja mam jedną pompę do cyrkulacji która jest wyposażona w zegar i ustawiona jest np 5-8 a potem 14-23 i wtedy cyrkulacja działa natomiast reszta czasu kocioł stoi. W takim przypadku musiałbym dać drugą pompę regulowaną temperaturą - albo zmienić pompę na zwykłą i zastosować regulator który włączałby cyrkulacje w wyznaczonym czasie i wtedy kiedy regulator zadziała. Muszę to policzyć ekonomicznie kiedy się zwraca.


PS ile masz rur do ogrzewania akwa, jaka średnica - jak jest powierzchnia wymiany ciepła.

Opublikowano

Ustaw tą pompe na 24h i włączaj ją za pomocą regulatora temperatury z akwarium . Najprościej i najtaniej

Chyba że masz duże odległości od zbiornika cwu do kranów w domu . Ja nie używałem cyrkulacji i mi to nie przeszkadzało rury od wody zatopione w betonie który i tak jest ciepły tak wiec woda mi nie stygła tak mocno.

Rura to alu pex 16 mm pole grzania 50x150 niewiem jakiej mocy zrobiłem na oko :-) woda w zbiorniku ma 45 Cº w razie czego zawsze mogę podnieść .

Opublikowano

No właśnie te odległości u mnie są duże i muszę mieć załączoną cyrkulacje w godzinach o których pisałem żeby nie za dużo wody. Zostało mi ok 10 mb rury więc będzie z czego zrobić. Tylko muszę przekalkulować czy to się opłaca.


Jaki masz tam rozstaw tych rur ?


U mnie musiałbym to ogrzewanie upchnąć w sumpie bo akwa będzie z 3 stron widoczne i nie miałbym jak zakryć tych rur. Aha jeszcze jedno - zawsze można ten obieg zamknąć i w zimę grzać a w lato chłodzić :P)


Witam


Mam już praktycznie wszystko dobrane co do wymiarów i rozwiązań i będę się skłaniał ku zamawianiu akwa ale mam jeszcze pytania dla użytkujących już sumpy jakiś czas:


Jaki wymiar rur będzie bardziej uniwersalny 1' czy 3/4' ? - w sumie różnica w cenie nie wielka a nie chcę później żałować.

Jaki wymiar komina będzie bardziej wygodny - prostokąt czy kwadrat ?


PS z tego co zrozumiałem po przejrzeniu forum długość grzebienia będzie nam stanowiła o spiętrzeniu wody w akwa (wynika to z przepływu) a regulować to bedę mógł jeszcze gęstością grzebienia - im rzadszy tym mniejsze spiętrzenie?

Opublikowano
Jaki wymiar rur będzie bardziej uniwersalny 1' czy 3/4' ? - w sumie różnica w cenie nie wielka a nie chcę później żałować.

chyba nie ma znaczenia. jedyne co mi przychodzi do głowy to to ze pompy co maja gwint 1" i bedzie potrzebne mniej przejsciówek.


Jaki wymiar komina będzie bardziej wygodny - prostokąt czy kwadrat ?

nie ma znaczenia. wazne żeby był dostep do komina.

PS z tego co zrozumiałem po przejrzeniu forum długość grzebienia będzie nam stanowiła o spiętrzeniu wody w akwa (wynika to z przepływu) a regulować to bedę mugł jeszcze gęstością grzebienia - im rzadszy tym mniejsze spiętrzenie?

wysokość grzebienia, a nie długość. reszta sie zgadza.

Opublikowano
wysokość grzebienia, a nie długość. reszta sie zgadza.


No tak ale jeśli mam 3 cm różnicy pomiędzy krawędzią akwa a komina to grzebień mogę dać max 3 cm wysokości. Potem jakakolwiek regulacja to zmiana gęstosci grzebienia - powiedzmy z przerw 3mm robię grzebień z 4mm przerwach.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor żywicy. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie... EDIT2: Po kilku godzinach w solance przesypałem połowę do drugiej skarpety (luźniejsze upakowanie żywicy) i po wypłukaniu, obie skarpety do filtra. Już działa. Subtelne żółtawe zabarwienie widoczne po długości zbiornika zniknęło po 12 h. Zakładam, że przepływ przez żywicę był za słaby. Stężona solanka po regeneracji - prawie czysta. Przy wydajnej filtracji (fluidyzator K1 40l z gąbką 30ppi na pompie) - ta różnica w zabarwieniu to jedyny benefit stosowania tej żywicy. Woda nie jest bardziej klarowna niż bez.
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.