Jump to content

980L jako ściana


Recommended Posts

Witam


Jako że jest to mój drugi post na tym forum zacznę od przywitania się i kilku słowach o mnie.


A zatem witam wszystkich


Z akwarystyką związany jestem od 13 roku życia w akwariach miałem m.in SA, krewetki - 6 zbiorników, Muszlowce, Palety, Rafę ... a potem rozstałem się z akwa na jakiś czas bo były studia, ślub, praca i budowa ...


... i na tym etapie wiedzieliśmy (z Żoną :) ) że będziemy mieli ładne duże akwarium (żona nie wiedziała ze będzie aż takie duże :D)... jak się okazało jego najlepsze ułożenie wypadło jako ściana pomiędzy kuchnią a salonem. Co ciekawe to wysokość akwarium dobrałem tak że w kuchni będę miał widok na akwarium z pozycji siedzącej przy stole a w salonie - jako że jest obniżony - wygodniejsza będzie pozycja stojąca.

IMG_8920.JPG


W trakcie budowy zrobiłem już gniazda z zabezpieczeniem różnicowym, przygotowałem odpływ wody w garażu tuż pod akwarium (rury z wody użytkowej też biegną w tym miejscu), zrobiłem także obudowę z łazienkowych płyt karton-gips (zielonym do wnętrza).

IMG_8919.JPGIMG_8924.JPG


I tu pojawia się kilka pytań (zaznaczam że przeszukałem to forum wzdłuż i szerz - odpowiedzi albo nie znalazłem albo były dla mnie nie wystarczające):


1) Po świętach będę przygotowywał otwory pod wodę i odpływ do garażu ... i tu pytanie - jaką wodę - ciepłą czy zimną - używacie do podmiany w instalacjach z sump'em - muszę wiedzieć czy ciągnąć dwie rury (ciepła i zimna - czyli jakiś rodzaj mieszania wody) czy tylko jedną (zimną)


2) Jak często sięgacie do komina - odkręcanie śrubunków, czyszczenie rur - u mnie komin będzie po stronie ściany (jedynej - będzie on usytuowany centralnie na krótkiej szybie) i mogę mieć do niego utrudniony dostęp - martwię się że może mi to utrudnić dostęp do komina.


3)Wymiary mojego akwarium to 200x70 cm - te już są stałe i nie podlegają dyskusji (przygotowana obudowa łącząca się z kuchnią) natomiast pytanie dotyczy wysokości - planowałem 70 cm (tak aby akwarium było jak najbardziej uniwersalne - teraz będzie malawi ale kiedyś może coś innego) - i tu pytanie - czy nie będzie to utrudniało prac związanych z czynnościami pielęgnacyjnymi w akwarium - słowem czy wystarczy długość ręki do przeciwległej krawędzi dna (czy trzeba będzie trochę zanurkować ;) )


Przez okres świąteczno-noworoczny zamierzam przygotować kompletny projekt akwarium, zatem będę miał jeszcze dziesiątki pytań - dzięki za wyrozumiałość i życzę wesołych świąt.

Link to comment
Share on other sites

1. leje prosto z kanalizy zimną. 4x dziennie dolewam po 10-15l wody.

2. siegam dość czesto aby cos z tamtąd wyciagnac. przewaznie smieci lub narybek. rur nie czyszcze. srubunków nie tykam. 900l wody na podłodze do macania nie zachęca... :P

Ja bym pomyślał tak: Co jesli z powodu jakiegos babola albo dowolnej sytuacji losowej bede musiał wyciagac cos z dna komina 1-2x na tydzien. I zrobił bym taki dostęp aby w wersji minimum koniecznosc grzebania nie wywoływała we mnie ataków wściekłości. Po pięciu akwariach doszedłem do wniosku, że prawa marphy'ego w akwarystyce też działaja...


3. Ja mam 55cm. Do tego 15cm korona czyli 70cm. Minus ~3cm piasek. Mam 180cm wzrostu. Przy dnie mam stale 2-3cm zielony pasek z glonów. Aby tam szybe wyczyscic musze stawac na 40cm podwyzszeniu albo na 20cm sie strasznie wyginac. Po 2m mam dość, a po 3 jestem wykończony (bede przerabiał koronę).

Jesli nie masz min 2m wzrostu i wygodnego stopnia z obu stron to bym powaznie rozważył zmniejszenie o 5 lub 10cm. Albo z założenia czyszczenie szyb będziesz uskuteczniał jakąś "nie ręczną" metodą. Wtedy mozną spokojnie dodać jeszcze 10cm... :)


Najlepiej zbuduj makiete (same ramki) i umiesc na odpowiedniej wysokosci. Poswiecisz na to godzine lub dwie ale moze ci tyłek uratować. ja gdybym nie zrobił makiety to przy wnoszeniu mojej wanny miałbym koszmar...

Link to comment
Share on other sites

Witam


Ciekawy projekt się zapowiada .

Co do ciągłej podmiany to ja doprowadziłem do akwarium ciepłą i zimną , i będę podmieniał ciepłą ( lepiej podgrzać gazem jak prądem ) ale tylko w przypadku jeśli mamy zasobnik na ciepłą wodę ogrzewany gazem lub jakiś innym paliwem stałym , bo jeśli wodę podgrzewasz prądem to nie będzie to miało znaczenia czy podgrzejesz wodę w zasobniku czy w akwarium.


Tu masz moje rozwiązanie:

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za odpowiedzi.


Co do ciągłej podmiany to ja doprowadziłem do akwarium ciepłą i zimną , i będę podmieniał ciepłą ( lepiej podgrzać gazem jak prądem )


Zatem doprowadzę i ciepłą i zimną


Ja mam 55cm. Do tego 15cm korona czyli 70cm. Minus ~3cm piasek. Mam 180cm wzrostu. Przy dnie mam stale 2-3cm zielony pasek z glonów. Aby tam szybe wyczyscic musze stawac na 40cm podwyzszeniu albo na 20cm sie strasznie wyginac. Po 2m mam dość, a po 3 jestem wykończony (bede przerabiał koronę).


Chyba jednak zostanę przy 70cm, chociaż nie będę miał korony to dochodzi mi profil C60 zatem wyjdzie 76 cm, natomiast odejdzie styropian i piasek jakieś 6 cm (lubię dużo piachu).


Z zewnątrz akwarium będzie przykrywały płyty karton gips od góry (żeby nie było widać tafli i wzmocnień) i od dołu (żeby nie było widać glonów w piasku) po 4 cm.


Pytanie:

Z jakich profili macie wykonane stelaże pod akwarium tej wielkości ? Muszę wiedzieć w jakiej odległości od krawędzi powinienem wiercić aby zostało mi jak najwięcej miejsca na sump itp ...

Link to comment
Share on other sites


Chyba jednak zostanę przy 70cm, chociaż nie będę miał korony to dochodzi mi profil C60 zatem wyjdzie 76 cm, natomiast odejdzie styropian i piasek jakieś 6 cm (lubię dużo piachu).


Z zewnątrz akwarium będzie przykrywały płyty karton gips od góry (żeby nie było widać tafli i wzmocnień) i od dołu (żeby nie było widać glonów w piasku) po 4 cm.


nie bardzo rozumiem co napisałes ale postaraj sie upewnić czy sięgniesz wygodnie do dna. Pamietaj tez ze pyszczaki maja gdzies to jak usypałes piasek. zupełnie nie zdziwię sie jak ci tak przekopia wszysko, ze pomiedzy najwyższym punktem z piachu a najniższym będziesz miał 10cm różnicy.



Pytanie:

Z jakich profili macie wykonane stelaże pod akwarium tej wielkości ? Muszę wiedzieć w jakiej odległości od krawędzi powinienem wiercić aby zostało mi jak najwięcej miejsca na sump itp ...



nie mam profili. Mam 4 nogi z gazobetonu (12 bloczków), a na tym blat o grubości 3cm. Znacznie taniej (nogi <50zł, blat ~150zł) i samemu można to zrobić bez specjalnego problemu. Perez mnie zainspirował :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
A ja proponuję jeszcze dorobić ogrzewanie z Centralnego Ogrzewania

Już dawno o tym myślałem - mam nawet zrobione dodatkowe wyjście na kolektorze ale jest problem bo mam w całym domu ogrzewanie podłogowe - temp 40oC - i aby uzyskać moc ok 400W musiałbym zmieścić w sumpie ok 20 mb rury - a to nie możliwe - poza tym kocioł gazowy musiałby chodzić cały rok


Zrobiłem projekt sumpa:

sump.png

Sump o wymiarach 90x60x45 Komory odpowiednio od prawej:

Gąbki, wata, (filtr mech) - 14 cm (30l)

Kermazyt, ceramika (biolog) 22 cm (53l)

Przedszkole - 10 cm piachu + rośliny - 20 cm (48l)

Komora pompy, grzałki (kiedyś może odpieniacza - rafa będzie jak wygram w totka :)) 30 cm (70l) - w ścianie będzie otwór i pompa zewnętrzna do CO


Projekt akwa:

akwarium.png

wymiary 200x70x70 trzy szyby optiwhite - dwie duże i jedna mała.

Komin ustawiony centralnie na boku od strony ściany.

Stelaż stalowy


Mam kilka pytań:

- Czy szkło macie postawione bezpośrednio na stelażu czy macie między np płytę mdf lub blat ?

- Jaki system rur polecacie - w tych z marketów budowlanych jest wszystko prócz śrubunków

- Czy śrubunki z innych systemów można kleić z białymi rurami do wody ?

- Jakieś podpowiedzi co do sumpa ? (do obliczeń przyjąłem spiętrzenie w akwa 4 cm)

Link to comment
Share on other sites

-mata, gąbka - cokolwiek aby proste

-nibco lub klejone do zimnej wody. Tanie i można łatwo dopasować do reszty przez np. przejście z gwintu plastikowego na jakąś mufkę. Metalowe zawory są znacznie tańsze

-poszukaj tematów na forum, o sumpach było wiele

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Te małe rybki będą za duże dla Twoich ryb. Generalnie to pokarm dla drapieżników. Z wypisanych powyżej możesz wziąć kryl antarktyczny i wystarczy w mojej opinii. Czytałem opinie, że nie bardzo nadaje się dla ptszczaków, ale kiedyś okazjonalnie, dla urozmaicenia diety karmiłem mbunę raz na dwa/trzy tygodnie i nie mam złych doświadczeń. Jeśli szukasz urozmaicenia diety dla non mbuny to polecam krewetki indyjskie kidi z Lidla. Ryby będą jadły Ci z ręki.
    • Te są dostępne - zamierzam kupić max 2-3, tylko się zastanawiam które. ps. mam mieszaną obsadę, a poza tym z doświadczenia wiem, że karmienie jednym pokarmem nie jest dobre. Mrożonki biorę ze sprawdzonego źródła i nigdy nie miałem do czynienia z problemami o których napisałeś.  
    • A po co aż tyle? Dobre pokarmy których używasz czyli Nature Food i Osi IMHO wystarczą. Co do mrożonek i pokarmów liofilizowanych mam mieszane uczucia, bo producentów tego sporo i jakość może być różna. Ani mrożenie, ani liofilizacja nie usunie toksyn,  jeżeli pokarm będzie nieświeży albo zanieczyszczony przed obróbką.  Dodatkowo, podając tak dużą ilość różnych produktów, ciężko będzie ustalić, co zaszkodziło, jeżeli pojawią się problemy. Zbędne ryzyko, które niewiele korzyści niesie. Ale to moje zdanie.
    • Od kilku lat karmię swoją obsadę dedykowanymi dla Malawi pokarmami Nature Food/ Dainchi/ Osi oraz raz w tygodniu mrożonkami. Ostatnio z oferty sklepu z którego kupuję Dainch zniknęło, więc postanowiłem urozmaicić dietę o pokarmy naturalne jak w tytule. Dostępne mam: 1. Tubifex liofilizowany 2. Kryl Antarktyczny Liofilizowany 3.  Gammarus suszony 4. Larwa jedwabnika suszona 5. Larwa mącznika suszona 6. Ochotka liofilizowana 7. Stynka suszona (małe rybki, to chyba nie pod moją obsadę) 8. Artemia bezszypułkowa (to chyba będzie za małe) 9. Artemia Liofilizowana 10. Dafnia suszona (rozwielitki, pamiętam, że karmiłem nimi ryby w latach 80-tych  ) Chciałem zapytać czy macie doświadczenie z tymi pokarmami i które polecacie. Moja obsada: Placidochromis phenochilus Mdoka White lips, Aulonocara Mamelela, Cynotilapia afra Cobue, Protomelas taeniolatus Boadzulu red, Labidochromis caeruleus yellow   
    • 1. Kolejny test - powyżej 10% NaCl i 2% NaOH w kolumnie z wolnym przepływem. Kolumna zrobiona z butelki 5l po wodzie. Przy szyjce otwór i wężyk powietrzny w kierunku góry do regulacji poziomu roztworu w butelce. Przepływ 0.3 l/h chińską pompą  perystaltyczną. Po kilku litrach pompa przestała tłoczyć, wtedy już powolny spływ grawitacyjny. Dużo brązowego na wylocie (mimo regenerowania zregenerowanej żywicy), ale nadal zostawia w akwarium 5 ppm azotanów po 12h. Czyli nie da się zregenerować do zera, ale regeneracja z 2% NaOH w kolumnie jest skuteczniejsza niż przy stężeniu 1% w wiaderku bez ciągłego przepływu. Pończochy wyglądają na nienaruszone. Zobaczę jak długo woda będzie pozbawiona subtelnego żółtawego zabarwienia z barwników z karmy. 2. Dołożyłem do systemu mały czujnik ruchu na 433MHz. Gdy jestem w okolicy akwarium - powoli rozjaśnia się światło do wartości zależnej od jasności w pokoju. Gdy brak aktywności - światło powoli przygaśnie. Super! Przycisk i pilot schowane. 3. Od 10 dni ryby dostają 1,65g karmy dziennie. To 0,3% szacowanej masy rzeczywistej ryb i 0,17% metabolicznej dziennie. Szczuplejsze, ale raczej wyglądają i zachowują się normalnie. 4. Rdzawy maluch też ma się dobrze. 20230930_075533.mp4    
    • Witam. Dość szybko minęły trzy miesiące od startu akwarium. Życie w zbiorniku przebiega w dość pokojowej atmosferze. Wydaje mi się, że w tak dużym akwarium możliwa jest współegzystencja non mbuna z mbuna ,pod warunkiem wspólnej diety. Czasem w trakcie tarła samce przeganiają przeszkadzaczy ale po kilku metrach "zaspane" dają sobie spokój. Uchowały się dwa młode labidochromis caeruleus, poza tym pięć samic inkubuje ikrę. Szkoda narybku, rodzice F1.  Rośliny do tej pory radzą sobie doskonale, vallisneria przede wszystkim. Parametry wody dobre pH 8,2. Niestety padły mi trzy samiczki aulonocara jacobfreibergi otter point, przestały pobierać pokarm i koniec. 
    • Powinny być ok. 5-10 x gorsze od gąbki 30 ppi w filtracji biologicznej.
    • Wiadomo jak ma się gąbka 30 i 60 ppi do Maxspecta i Neomedia?
    • Wrzuciłem 2l używanej żywicy do 6l roztworu 10% NaCl i 1% NaOH (600g NaCl, 60g NaOH). Poleżała tydzień, okazjonalnie mieszana. Pończochy ocalały. Roztwór brązowy. Po wrzuceniu do filtra - azotany w zbiorniku po 12h spadły do ok. 5 ppm z wyjściowych 5-10. Nowa  żywica zbijała azotany i fosforany do zera. Czyli regeneracja z NaOH działa, ale tylko w wiadarku cudów nie robi. Może stężenie 2%, albo regeneracja w kolumnie będzie skuteczniejsza. Może trzeba 2 razy, jak w linku wyżej. Wczoraj miałem 10h przerwy w dostawie prądu. Bez żadnego wpływu na ryby w tym najmłodsze.
    • Nagroda dzisiaj do mnie dotarła Książka jest naprawdę godna polecenia, wszystko ładnie i rzeczowo opisane oraz doprawione pięknymi zdjęciami. Wydanie w twardej oprawie i bardzo dobrej jakości papierze. Całość robi ogromne wrażenie.  
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.