Skocz do zawartości

Wszystko jest źle :O


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Także o to pytałem parę dni temu. Uważam jak nabe, wyniki nie są dobre.


U mnie tak wyglądało dojrzewanie. Jak widzisz od etapu gdzie NO2 było 0,1 awkarium potrzebowało jeszcze tygodnia na dojście do akceptowalnego poziomu.

pomiary_01072013_zps295cea3d.jpg


Zatem pytania:

- jakie wkłady są w kubełku

- czy coś z samym kubełkiem robiłaś w między czasie

- ryb masz nie mało ile sztuk to wiemy z 1 postu, a w jakich są rozmiarów


Nie potwierdziłaś też posiadania dodatkowego filtra mechanicznego. Obstawiam, że ewentualną przyczyną może być to, że ten kubeł nie wydala jako filtr biologiczny i mechaniczny. Mechanik mógłby wyłapać część odchodów, a tak albo zalega to w akwarium albo wpada do kubełka gdzie powoli się przerabia.

Opublikowano

Wkłady w kubełku, firma nieznana, chyba dołączone do filtra po prostu.

Na górze wata: zdjecie 1 ok 5cm

druga warstwa: czarne kamyczki,ok 200g: zdjecie 2

Ostatnie to kremowe, drobne kamyszki, ok 200g: zdjecie 3


Mechanicznego filtra nie mam a może powinnam, bo wnetrze mojego kubełka wyglada: zdjecie 4


Odmuliłam dno, ale to raczej tak dla sportu, bo woda była czysta.


I ważne: wyczyściłam węże, które jak sie okazało były delikatnie mówiąc brudne.


Misiek kubełek nigdy nie był czyszczony, zrobiłam to dopiero teraz, jakieś 2 tyg temu, wypłukałam wszystko w wodzie akwariowej i zmieniałam watę, bo była w stanie rozkładu.



Ustawiłam deszczownice tak jak ktoś mi tutaj radził, czyli powierzchnia wody jest w ruchu.


Ryby szt 16 (dwie papuzie wydałam) długość ok 5cm.


edit:

nie wiem czy juz pisałam, akwarium ma ponad rok.

post-14158-14695715138624_thumb.jpg

post-14158-14695715144389_thumb.jpg

post-14158-14695715150741_thumb.jpg

post-14158-14695715158982_thumb.jpg

Opublikowano

Jeden filtr wypchany mediami odpowiedzialnymi za biologię nie pociągnie tak jak powinien takiego akwarium.


Szeroko pojęty "syf" będzie zawsze zasysany przez wlot do kubełka i osadzany na gąbce. Część poleci dalej na media (zbędnie) gdzie będzie utleniany i rozkładany. Mówimy tu o biotopie Malawi więc biologia polegająca na przemianie fosforanów i azotanów (utlenienie) do formy łatwo przyswajalnej przez rosliny jest niepotrzebna.


Chcemy pozbyć się z akwarium tych związków tak więc jeśli chesz zostać przy jednym filtrze (polecam drugi mechaniczny) polecam założyć gąbkę na wlot do filtra i jakby nie patrzył co jakiś czas regularnie przeczyścić.


Z własnego doświadczenia polecam opcję zastosowania drugiego filtra wewnętrznego (tak ja mam, chociaż z oponii wielu forumowiczów z wiekszym doświadczeniem lepszy system jest oparty na dwóch kubełkach - mechanik/biolog).

Filtr wewnętrzny powoduje ruch wody przez co cząstki tzw. szybko opadające (większych rozmiarów) będą wymywane z pod skał i zakamarków i zasysane przez gąbkę (o to nam przecież chodzi, żeby przy odmulaniu nie było "ścieków" w podłożu).


Jeśli chodzi o media to sprawa gustów i guścików ;] każdy ma swoją teorię. Jestem zwolennikiem dobrej ceramiki. Biobale lub wszelkie połączenia biobali z ceramiką, a takowe juz istnieja produkty uważam za mniej "sprawne" z własnych doświadczeń w laboratorium ;]


O mediach polecam poczytać na forum. Jest kilka tematów. Dzięki temu można dobrac odpowiednią "mieszankę"


Odmulanie... to też istotna sprawa. A dokładniej chodzi mi o "narzędzie" ktorym się posługujemy. Przez kilka lat odmulałem rurką zakończoną stożkiem (profesjonalne urządzenie eheima) ;)

Zdecydowanie polecam kielichowanie. Wydajniejsze i "nagle widać brud" ;]


ps. za ew. błędy przepraszam, ale mam wł. język angielski więc podkreśla mi wszystko ;)

  • Dziękuję 1
Opublikowano

a ja dodam jeszcze od siebie, ze jak będziesz zmieniać jakiekolwiek wkłady w kubełku to nigdy wszystkie na raz. Jeden kosz na miesiąc i nie więcej.


Nadal uważam to co napisałem wcześniej.


Obstawiam, że ewentualną przyczyną może być to, że ten kubeł nie wydala jako filtr biologiczny i mechaniczny. Mechanik mógłby wyłapać część odchodów, a tak albo zalega to w akwarium albo wpada do kubełka gdzie powoli się przerabia.


Kwestia filtra mechanicznego wewnątrz akwarium lub postawienia drugiego kubła jako takowy, to tylko i wyłącznie rzecz gustu właściciela. Trudno znaleźć jakieś inne uzasadnienie :)


Zobacz, tu Meszek utworzył solidne zestawienie sprawdzonych rozwiązań filtracyjnych z podziałem na rozmiar zbiorników - http://forum.klub-malawi.pl/podstawowy-osprzet-filtracyjny-t20673.html

Wg tego powinnaś mieć dodatkowo mechanika o przepływie 2000l/h. Ewentualne 1500 to absolutne minimum. Czyli coś w tym stylu i na wlot założona gąbka. Wersje o przepływie 2000l mają większy pobór energii. To generalnie jest wg mnie ich minusem.

AFI001 FILTR / POMPACYRKULACYJNA AT-2000 1500 L/H (3629942807) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img05.allegroimg.pl/photos/400x300/36/29/94/28/3629942807@@AMEPARAM@@05@@AMEPARAM@@36/29/94/28@@AMEPARAM@@3629942807



Aquael - Circulator 1500 - pompa turbinowa do 350l (3636426166) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img01.allegroimg.pl/photos/400x300/36/36/42/61/3636426166@@AMEPARAM@@01@@AMEPARAM@@36/36/42/61@@AMEPARAM@@3636426166



Odpuść sobie takie wynalazki z dokładaną ceramiką. Nic Ci to nie da, a tylko pogorszy przepływ.

AQUAEL TURBO 2000 FILTR WEWNĘTRZNY 300-500 w 24h (3653361939) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img17.allegroimg.pl/photos/400x300/36/53/36/19/3653361939@@AMEPARAM@@17@@AMEPARAM@@36/53/36/19@@AMEPARAM@@3653361939

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Pływają :)


Rewelacji nie ma, ale wyglądają lepiej, meblują dno.


Wydaje mi się, ze teoria Miśka się potwierdza. Spada obecnie NO2 a rośnie NO3

NO2 0,1mg/l

NO3 30mg/l


Jutro podmieniam wodę, więc pewnie NO3 ise poprawi na chwilę.


kranówkę zbadałam

NO2 0,01

NO3 1

więc super.


Wasze rady jak najbardziej chciałabym zrealizować ale w listopadzie. Pompę na pewno kupię, ale czytałam różne opinie o tej na którą mnie stać, również negatywne. Nie mam czasu na kombinowanie z reklamacjami, wirnikami itp usterkami więc może wstrzymam się chwilkę i kupię coś lepszego niż za 80zł. Coś cichego musi być i ekonomicznego. Nie chciałbym też przesadzić z wydajnością, żeby mi woda nie szalała. czy może kupic już, ale tańszy?

Co myślicie?


Wkłady w filtrze też w listopadzie. Jeszcze nie miałam czasu żeby poczytać to co zalinkowaliście i inne wątki które sobie przygotowałam na ten temat.


Jakieś rady, co dalej? Jaki krok? Jak często badać wodę? Jak często mam ją teraz podmieniać. Bo obecnie raz w tygodniu 30% robię.

Opublikowano

Generalnie jesteś na dobrej drodze :) Głowa do góry.

Jeszcze nie zamknął Ci się cykl azotowy. Jak no2 będzie na drugim miejscu po przecinku to będzie można uznać, że jest ok.


Napisz o jakim filtrze mechanicznym myślisz, na pewno ktoś coś powie na ten temat. Co do ewentualnych problemów, uszkodzeń i reklamacji to jednak nie masz wpływu. Problemy trafiają się i z markowymi sprzętami.


Póki jedynym źródłem filtracji jest twój kubeł, musisz przynajmniej raz na 2 tygodnie zająć się czyszczeniem. Jak go otworzysz to z góry pierwszy koszyk ma watę. Ona powinna wyłapać większość zanieczyszczeń, głownie ją powinnaś wypłukać w wodzie z akwarium. Nic nie płucz w kranówce :)


Co do samej kranówy to mogę Ci pozazdrościć.


Jeśli będziesz zainteresowana matrixem luib purigenem obserwuj forum. Bardzo możliwe, że w listopadzie zorganizuje większy zakup na kilka osób. To trochę obniży koszty.

Opublikowano

Myślę o tym filtrze

AQUAEL POMPA CIRCULATOR 2000 URSYNÓW WARSZAWA (3639407478) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img17.allegroimg.pl/photos/400x300/36/39/40/74/3639407478@@AMEPARAM@@17@@AMEPARAM@@36/39/40/74@@AMEPARAM@@3639407478


ale skarżycie, że głośny, cały wątek został popełniony na jego temat jego "zalet" ;)


A jakbym jeszcze tak pomarudziła... to nie chce miec takiej gigantycznej gąbki, gdzie ja to schowam :confused: Rozumiem, ze najlepszym rozwiązaniem byłoby kupienie drugiego zewn. I na jednym gąbka przy wejsciu a drugi zbiera syf. Dobrze rozumiem, pobieżnie poczytuje :rolleyes: Dużo tych informacji.

Wywnioskowałam też, ze filtr wew ma za zadanie ruszyc wodę. Zamiast niego można zamontować falownik? Mylą mi się te dwa urządzenia.

Jak mam już kupić to w najlepszej wersji. Jaka wersja będzie lux?



a tak w ogóle to mój watek powinien byc przeniesiony na podforum "pierwsze kroki" ;)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.