Jump to content

Pierwsze Malawi - 200l


Rosalka

Recommended Posts

Witam wszystkich akwarystów.

Jesienią planuję założyć moje pierwsze poważne akwarium. Kompromis między estetyką i wygodą to w moim przypadku biotop Malawi. Zanim wydam górę pieniędzy i - co ważniejsze - wezmę odpowiedzialność za żywe stworzenia, chciałabym skonfrontować to, co zaplanowałam z doświadczeniem hodowców. Chcę podkreślić, że wszystko, co wiem na temat Malawi i co zaplanowałam sobie dla mojego zbiornika, wynika z kilku tygodni przeczesywania Internetu - główenie forów i blogów. Nigdy nie rozmawiałam z żadnym hodowcą, nie widziałam też jeszcze zbiornika Malawi na żywo. Oczywiście, przed zakupami zamierzam nadrobić te zaległości, ale już teraz chciałabym mieć wszystko poukładane, żeby później nie podejmować żadnych decyzji „na wariata”.

Oto mój planowany zbiorniczek:

1. akwarium 200l (długość 100 cm)

2. obsada: Pseudotropheus saulosi 2+6, Iodotropheus sprengerae 1+3

3. filtracja: biolog - JBL Greenline e901, mechanik - Aqua Medic PF-1000; zastanawiam się też nad prefiltrem narurowym do filtra biologicznego, ale z tego, co udało mi się ustalić taki prefiltr trzeba sobie zbudować samodzielnie, więc tę decyzję odkładam aż do momentu, kiedy będę miała w rękach cały sprzęt i zobaczę, co i jak.

4. pokrywa: aluminiowa Zoolight (http://www.zoolight.pl/product-pol-6-POKRYWA-ALUMINIOWA-CZARNA-100x40.html)

5. oświetlenie: jedna świetlówka T5 39W – NARVA T5 NATURE SUPERB 8000K

lub dwie (niezależnie włączane) – HAGEN POWER-GLO i AQUAMEDIC PLANT GROW

6. estetyka: piasek kwarcowy, serpentynit, tło czarne (okleina zewnętrzna na trzech ścianach)

7. rośliny: na pewno trochę nurzańca (może jeszcze coś, jeżeli poczucie estetyki na nurzańcu nie pozwoli poprzestać, ale z zielonym raczej skromnie)

Proszę o komentarz i odpowiedź na pytania, na które nie znalazłam satysfakcjonującej odpowiedzi:

a) Czy jest możliwe, że pokrywa i filtr (zwłaszcza zewnętrzny) nie będą do siebie fizycznie pasowały?

B) Bardziej podobają mi się akwaria nie prześwietlone i światło bardziej zbliżone do naturalnego niż jaskrawy niebieski. Czy jedna świetlówka (NARVA T5 NATURE SUPERB 8000K) wystarczy roślinom i rybom? Czy ktoś ma takie światło i może wypowiedzieć się na temat tego, czy daje ono ładny efekt w Malawi?

c) Czy na pokrywie, którą wybrałam (lub pod nią), da się zamontować (bez bardzo inwazyjnych przeróbek czegokolwiek) karmnik elektroniczny tak, żeby spełniał on dobrze swoją funkcję?

d) Czy z taką obsadą, jaką sobie wymyśliłam, mój zbiornik nie będzie przerybiony?

e) Szkieł jakich firm należy się wystrzegać? (Wyczytałam niedobre rzeczy np. o Wromaku.)

f) Zależy mi na tym, żeby do akwarium włożyć jak najmniej sprzętu. Czy można by – przy uzyskaniu sensownego efektu – zastosować mocniejszy filtr zewnętrzny z prefiltrem narurowym i jakiś mniejszy (dyskretniejszy) filtr wewnętrzny?

Link to comment
Share on other sites

1) Akwarium może być ale rozważ zbiornik 120x40 x 50 cm daje ono wiele większe możliwości w komponowaniu obsad.

2) Obasada do 200ki OK

3) filtracja może być ale ja bym nie dawał wewnętrznego a zamiast niego drugi kubełek wypełniony jak mechanik i traktowany jako mechanik

4) Pokrywa OK

5) oświetlenie za słabe na rośliny jeśli ma to być 1 rura przynajmniej te 78 W powinnaś mieć. Power glo z tyłu i NARVA T5 NATURE SUPER z przodu b wygląda super będzie wyglądać super

6) jeśli estetycznie ;) okleisz szyby i ładnie ułożysz kamienie to estetyka OK

7) jeśli dasz silniejsze światło tzn dwie rury i troszeczkę nawieziesz wodę to nurzaniec ma szanse się utrzymać ale czy będzie ładny ... no cóż u mnie nigdy nie był ładny ;)


ODP

ad1)

Mogą nie pasować ale raczej nie przy aluminiowych pokrywach tam masz otwory z tyłu przez które przepychasz rury


ad2

Tak jak wyżej pisałem nie wystarczy dla roślin, dla ryb od biedy ale na prawdę układ nature z przodu i niebieskie nie prześwietlające ryb a wspomagające kolor niebieski power glo to najlepszy układ dla żołtych i niebieskich ryb, rdzawe samce lepiej wypadają wg mnie z silniejszym światłem na przodzie ale więcej zysku będziesz miała stosując układ nature/power


ad3

nigdy nie stosowałem karmnika wiec nie pomogę ;)


ad4

hmm ja miałem szkło Wromaka i nie narzekałem


ad5

tak jak już wyżej sygnalizowałem najlepszy ale i drogi układ to dwa kubełki

  • Dziękuję 1
Link to comment
Share on other sites

Dzięki za szybką odpowiedź. Harisimi, po Twoim poście wnioskuję, że jestem na dobrym tropie :) Filtr zewnętrzny w roli mechanika byłby świetnym rozwiązaniem z punktu widzenia estetyki ale martwi mnie to, że każdy wątek poświęcony filtracji mechanicznej za pomocą kubełka kończy się siarczystą krytyką. Gdybym miała zastosować dwa kubełki, to jakie poleciłbyś do mojego litrażu? Niestety, akwarium nie może być większe, ponieważ mam od dawna przewidziane miejsce na zbiornik nie dłuższy niż 100 cm - z jednej strony mam ścianę, z drugiej - szafę typu Komandor...

Link to comment
Share on other sites

Dlaczego siarczystą krytyką ... ot są zwolennicy i przeciwnicy tego rozwiązania ja stosowałem je w okresie od 1994 roku do postawiania obecnej wanienki. Np w 240 miałem Fluvala 304 i Eheima 2213 w 450 tce Fluvala 404 i Eheima 2213 i wszystko było super. Do Twojego baniaka dałbym np JBL Greenline e901 jako biolog i JBL CRISTALPROFI e700 jako mechanik. Biologa zasypujesz dodatkowo grysem i w sumie zmniejszasz przepływ a w mechaniku zostawiasz gąbkę oraz dodajesz watę, w najniższym koszyku możesz zostawić z pół koszyka ceramiki bo zawsze to taki biologiczny bufor bezpieczeństwa.

Link to comment
Share on other sites

Mam wrażenie, że kubełek w funkcji filtra mechanicznego ma jednak więcej przeciwników niż zwolenników, ale nie ukrywam, że Twój głos w tej kwestii jest dla mnie pewnym pocieszeniem. Bardzo mi zależy, żeby nie zagracić akwarium, bo estetyka jest dla mnie prawie najważniejsza (zaraz po jakości życia zwierząt). Na forach pisze się o tym, że częste otwieranie kubełka jest niewygodne i sprzyja jego rozszczelnieniu. Często zdarza mi się wyjeżdżać na dwa-trzy dni i nie chciałabym żyć w strachu, że zaleję sąsiadów... A co z prefiltrem narurowym dla biologa w takim układzie?

Link to comment
Share on other sites

Gdybyś miała 2 kubły to prefiltr narurowy byłby nie potrzebny miałabyś na pewno wystarczająca filtracje mechaniczną.


Drugim rozwiązaniem mogłoby być wyeliminowanie optwierania baniaka w systemie takiego prefiltra ale na pewno nie pomogę ci w tym projekcie bo nie mam pojęcia jak takie coś zachowa się w praktyce. Zapewne prefiltr narurowy bardzo mocno zmniejszy przepływ w kuble i wyeliminuje odpowiedni strumień wody czyli ruch w baniaku a robienie na jednym kuble prefiltra a z drugiego mechanika to juz chyba przesada. Kubełek biologiczny czysciłem w zalezności od jego wielkości co 4-6 miesięcy a mechaniczny co 2-3. Miałem problemy z rozszczelnieniem tylko teraz właśnie w JBL ale w Klubie akwarystyki, gdzie pracuje jako biolog i jest czyszczony co 4-5 miesięcy. Na pewno więc nie jest to kwestioa czestszego rozszczelniania. Pod względem szczelnosci najlepiej wspominam Eheimy bo były niezawodne. Nie wiem jak teraz ale kiedyś był to mercedes wśród filtrów ;).

Link to comment
Share on other sites

To skoro jesteśmy przy temacie filtrów dopytam jeszcze o jedną rzecz. Czy nie sprawdziłby się zamiast filtra wewnętrznego (albo osobnego kubełka w funkcji mechanika) taki kubełkowy prefiltr jak np. ten:

FILTR PRZEPŁYWOWY / PREFILTR _____ 16/22mm (3514361303) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img06.allegroimg.pl/photos/400x300/35/14/36/13/3514361303@@AMEPARAM@@06@@AMEPARAM@@35/14/36/13@@AMEPARAM@@3514361303

wypełniony gąbką i podłączony do biologa o większej mocy?


Czy ktoś stosował takie rozwiązanie w praktyce w akwarium podobnym do tego, które planuję mieć?

Link to comment
Share on other sites

Pytanie jest do osoby która takie coś miała ;) ... mi osobiście wydaje się, że to zbyt mocno osłabiłoby przepływ a więc skasowało strumień wody pozbawiając kubełek waloru filtra mechanicznego. Różnice pomiędzy modelami są niewielkie no chyba że zastosowałabyś jakiegos super silnego monstera typu Fluval FX ale to ani taniej ani sensowniej. IMHO albo wiec tradycyjny ukłąd z saturatorem ( czytaj filtr wewnętrzny ;) ) albo 2 kubły bez jakichkolwiek prefiltrów. Może pomyśl o eheimie classicu jako mechaniku on na prawdę nie przecieknie chyba że pęknie. jedyną jego wada jest odpowietrzanie po czyszczeniu ale jak sie nabierze wprawy to idzie jak burza ;)


No chyba, że zrezygnujesz z kubełków i sama lub przy pomocy hydraulika stworzysz instalacje narurową z FBF ale o tą pytaj kogoś innego w dziale Woda

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Zobacz na tym forum https://klub-tanganika.pl/forum/
    • Wertykalny by zrobił, ale będę na niego patrzył tylko jak będę wchodził do akwa 😁 Mam tam jakiś metr wysokości.
    • A jak wysoko będziesz tam miał. W wyobraźni zobaczylem na pozostałych 3 ścianach, ogród wertykalny zasilany oczywiście wodą z baniaka. Poza fajnym efektem uzyskasz w ten sposób dodatkową filtrację. Jedyny minus to to, że tylko Ty będziesz to oglądał😉
    • Tutaj jest trochę inna sytuacja, bo zbiornik jest z betonu i nad zbiornikiem mam przestrzeń, którą będę się do niego dostawał (wyłączona zamknięta przestrzeń do której będzie dostęp tylko z jednej strony). Jak będę robił izolację w zbiorniku, to zrobię też całą górę więc samo skraplanie nie jest mi straszne, ale chętnie odzyskałbym to gorące, wilgotne powietrze, które będzie się nad wodą gromadziło.
    • Cześć. Na sam początek chciałbym zaznaczyć, że mam już jakieś doświadczenie w hodowli ryb w akwarium - od plus minus 6-7 lat interesuję się tym mniej lub bardziej, jednak nigdy nie miałem akwarium z rybami z Malawi lub Tanganiki - co zresztą powinno przykuć moją uwagę dużo wcześniej ze względu na to, jak twardą wodę mam w kranie - nie jestem teraz w stanie przytoczyć z pamięci parametrów, a zrobić testu nie jestem w stanie ponieważ mam najprawdopodobniej przeterminowane testy, ale wiem, że generalnie pH, kH i gH jest bardzo wysoko. Po napisaniu wstępu przejdę do problemu z którym się spotykam - mam akwarium 80cm x 40 cm x 40 cm - (długość x szerokość x wysokość) i chciałbym zagospodarować je głównie dla muszlowców - nie chciałbym doprowadzić do "przepełnienia" akwarium rybami, a samemu nie byłem w stanie znaleźć innych współtowarzyszy muszlowców (w postaci innej niż ryby) w naturze. Akwarium chciałbym urządzić jak najbardziej zgodnie z naturą, filtracja będzie kubełkowa - kubełek całkiem sporej pojemności i przeznaczony do akwarium dużo większego - na stronie producenta jest napisane że do +- 300-400l akwarium. Nie jestem w stanie zdecydować się na to, jaki gatunek z grupy muszlowców chciałbym hodować w akwarium - jest ich dosyć sporo a samemu nie umiem znaleźć źródła, gdzie mógłbym w prosty i czytelny sposób porównać to, jakie warunki potrzebują do życia. Akwarium z tego, co zdążyłem się dowiedzieć, powinno być w miarę wystarczające pod względem litrażu, a dokładniej rzecz biorąc pod względem wielkości dna, bo głównie o to tutaj się wszystko rozbija - tak jak w przypadku pyszczaków czy pielęgnic. W każdym bądź razie, z góry dziękuję za jakiekolwiek nakierowanie na to, co mógłbym zrobić, jak urządzić akwarium czy jakie muszlowce mógłbym w swoim akwarium hodować, a także przepraszam, jeżeli gdzieś na tym forum taki temat się już przewijał.
    • Kiedyś policzyłem parowanie i przy 25 stopniach (temp. powietrza i zbiornika - akwarium nieogrzewane; odkryte 20 cm pokrywy; efekt podobny jak przy zdjętej) i wilgotności 37% (zima) - było to ok. 180 g/h. Przy 4,5x większej powierzchni u ciebie nie przekroczy 0,8 kg /h. Przy zamkniętej pokrywie wewnątrz zintegrowanej pokrywy pleśniało - wolę wymianę tego powietrza. U mnie to podniesienie wilgotności wewnątrz domu  ok. 10 %. Parowanie tej wody to moc ok 120W !
    • A nie myślałeś nad przykryciem zbiornika? Płyta Gutta Płyta Hobbyglas gładka przezroczysta 2 mm świetnie się sprawdza. Minus trzeba z niej usuwać kurz. łatwo w niej wyciąć miejsce na węże itp.
    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.