Skocz do zawartości

zmiana tangi 600 l


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Po 10 latach prowadzenia zbiornika z tanganika postanowiłem przejśc na malawi. Wg mnie jest to swego rodzaju blużnierstwo:D no ale cóz zbiornik stoi w salonie brak telewizji wiec niestety koniec szaro burego wystroju środka. Z żalem sie pożegnam może kiedyś założe drugi zbiornik z tangą. Obecnie poszukuje chętnych na zawartośc 600 l akwa. Podejrzewam że zejdzie mi co najmniej 2 tyg zanim sprzedam tropheusy muszlowce, leptosomy i erytmodusy.

Obecnie przymierzam sie do obsady, na razie po przeczytaniu forum zdecydowałem sie na mniejsze gatunki preferujące pożywienie roślinne. Proszę mnie ewentualnie nakierować aby nie popełnić błędu bo do tej pory miałem do czynienie z dużymi stadami po 30 sztuk.


Zamierzam umieścić w 600 l o powierzchi dna 160x60 wszystkie młode osobniki

15 Pseudotropheus demasoni

6-8 szt Pseudotropheus saulosi

6 szt Pseudotropheus socolofi

6 szt Hongi sweden

6 szt Red Red


Być może zakupić wieksze ilości poczekać co z tego bedzie np po 10 -12 sztuk, ogólnie zależy mi aby było kolorowo i jak najmniej agresywnie (do agresji to ja sie przyzwyczailem z tangą wiec umiem stopniować to słowo) Obecnie w zbiorniku mam 2 taczki otoczaków i głazów po 15 kilo każdy wieć kryjówek im nie zabraknie. Zbiornik zasilają 2 filtry zewnętrzne o przepływie 1000 l/h z prefiltrami na wejsciach oraz filtr wewnętrzny o przepływie 1400l/h+dodatkowo natlenienie z pompy. Wymiana wody 250 l tygodniowo

Opublikowano

Jakie bluźnierstwo ;) ... teraz po prostu odnalazłeś prawdziwa drogę do światła :mrgreen:. Witam w naszym gronie. Tak poważnie mówiąc Tanga jest też ciekawa a pod względem zachowań ryb bardziej różnorodna jednak Malawi to tylko pozornie bułka z masłem ;). Przykładem jest między innymi obsada. ta twoja ma słabe strony.


1) Pseudotropheus demasoni kontra Pseudotropheus saulosi ryby kolidują ze sobą i samce saulosi mogą być zdominowane więc albo jedne albo drugie;



Pseudotropheus saulosi kontra Pseudotropheus socolofi te drugie to typowi terytorialiści identyczne zachowania sprowokują problemy i saulosi zapłaci za to zapewne brakiem rewiru zwłaszcza, że masz jeszcze w planach terytorialne hongi.


Dlatego jeśli chcesz zostawić demasoni to obok nich daj:


hongi

red red

socolofi


ewentualnie dodaj jeszcze jeden nieterytorialny gatunek.


Jeśli chcesz saulosi to musiałbyś wyeliminować i socolofi i demasoni.

Opublikowano

rdzawy moze byc czy wrzucic inny gatunek jakies propozycje do hongi i demasoni?ewentualnie do saulosi co mozna wrzucic i jakich ilościach

Opublikowano

Masz takiego ogromne możliwości w przypadku Mbuna, ze na prawdę mógłbym pisać, pisać i pisać ;). Musisz się zdecydować co będzie nie naruszalnym trzonem z tym saulosi a ja ci pomogę z pozostałymi gatunkami.


Do obsady


demasoni ( agresor, samotnik ) 12 szt

hongi ( terytorialista) 1+3 ( początek 8 młodych )

socolofi ( terytorialista ) 1+3 ( początek 8 młodych )

red red ( umiarkowany terytorialista ) 1+3 ( początek 8 młodych )


rdzawy jak najbardziej 1+3 ( początek 8 młodych )

-- dołączony post:

Drugim rozwiązaniem jest pójść w większe stada próby wielosamcowości ale w mniejszej ilości gatunków.

Opublikowano

Msobo + demasoni + hongi + socolofi i powinno byc fajnie :) rdzawego do hong bym sobie odpuscil, widzialem taki uklad i wygladalo niestety paskudnie (przewaga burego w polaczeniu z samicami hongi)

Opublikowano

zostaję na 100 % przy saulozi nawet 15 sztukach jeżeli mam mieć problemy to poświęce nawet demasoni (które mi sie podoba) czy Labidochromis zebroides może być? jest podobny do demasoni przynajmniej na zdjeciach. Chciałbym mieć obsadę która nie rośnie powyżej 12 cm a całośc żeby tworzyła kolorową mieszanke przy czym każda grupa zjmowała określone miejsce w toni. Proszę o pomoc w okresleniu reszty obsady. Msobo też mi sie podoba. Mam problem:(


Co do trzonu do saulozi to bardzo chetnie zostawiłbym demasoni


Obecnie dostaje maile od kupców na moją starą obsadę jakbym sprzedał oddzielnie osiągnąłbym wiekszą kwotę ale nie chce dzielic ryb i chce aby wzięła je jedna osoba do dużego zbiornika.

Opublikowano

Czytaj dobrze to co piszę o saulosi z demasoni. Powolutku pooglądaj foty, odetchnij pomyśl ... bo na razie skaczesz tak, ze nie nadążam ;).

Opublikowano

sorry nie zrozumiałem poprzedniej odpowiedzi tak na spokojnie trzonem mają być saulosi o resztę obsady proszę o radę doczytałem że malawi ma muszlowce Metriaclima livingstonii i zajmują terytoria wokól muszli to mi przypomina odrobinę tangę. Na resztę proszę o propozycję z 10 gatunków to przejrze opisy i zdjecia


Chodzi mi o poradę dotyczącą obsady która nie stanowi problemu a fajnie wyglada z saulosi nie mam pojecia o malawi (dopiero sie dokształcam) kiedyś z 5 lat temu coś czytałem. Jakby malawista chciał porady o tandze to bym mu doradził bierz stado 16 Tropheus Kasanga do tego10 t. dubois plus 4-6 erytmodusy i bedziesz zadowolony. Chodzi też o dostępność gatunków na rynku.

Opublikowano

Saulosi ;)


Muszlowiec to bardzo skomplikowana sprawa. To co do niedawna było kupowane jako pseudomuszlowiec ( nie żyje w muszlach ale obok nich ) to zwykła Mbuna a prawdziwy pseudomuszlowiec czyli Metriaclima lanisticola jest nie do kupienia. Zebroides też nie do kupienia od kilku lat.


Dlatego jak tak bardzo chcesz saulosi to wg mnie kup co najmniej 15 sztuk i licz na wielosamcowość.


Obsada mogłaby wyglądać tak:


Pseudotropheus saulosi 3+7


Melanochromis vermivorous 1+4 ( 8 młodych )

Pseudotropheus acei 1 lub 2 +5 ( 10 młodych )

Pseudotropheus sp. elongatus spot 2+5 ( 10 młodych ).

Opublikowano

dzieki o to chodziło znalazlem jeszcze inne układy zaproponowane przez Ciebie


Wersja 3 gatunkowa z rybami ogólnodostępnymi:


P. saulosi 2-3 x 5

M. cyaneorhabdos "maingano" 1 x 3-4

P. sp. acei 2-3 x5


z rybami dostępnymi ale głównie za pośrednictwem netu:


P. saulosi 2-3 x 5

M. dialeptos lub vermivorous 1 x 5-6

P. sp daktari lub M. aurora 2-3 x 5


Wersja 4 gatunkowa z rybami ogólnodostępnymi:


P. saulosi 2-3 x 5

M. cyaneorhabdos "maingano" 1 x 3

P. sp. acei 1 x 3

I. sprengerae 2-3 x 5


z rybami dostępnymi ale głównie za pośrednictwem netu:


P. saulosi 2-3 x 5

M. joanjohnsonae 1 x 4

P. elongatus neon spot 2-3 x 5

M. zebra gold lub M. aurora 1 x 3-4

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.