Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Stanu, czyli dać za pompą też dwa korpusy równolegle dokładnie tak samo jak przed pompą te do filtracji mechanicznej?


A może lepszym pomysłem było by wywalić jeden korpus z szeregu?


Poniżej zamieściłem dwie zmodernizowane propozycje.

post-13076-14695714448929_thumb.jpg

post-13076-14695714450319_thumb.jpg

Opublikowano
Stanu, czyli dać za pompą też dwa korpusy równolegle dokładnie tak samo jak przed pompą te do filtracji mechanicznej?


A może lepszym pomysłem było by wywalić jeden korpus z szeregu?


Poniżej zamieściłem dwie zmodernizowane propozycje.




Według mnie narurowiec drugi będzie odpowiedni ,powód tak jak pisałem we wcześniejszym poście. Dwa korpusy w szeregu będą głuszyć przepływ(u ciebie cała woda musi przepływać przez złoża biologiczne u mnie nie bo biologia jest w kuble) no i nie będziesz mógł dać do drugiego korpusu purigenu, ponieważ siła wody go wypłucze z korpusu. Oczywiście w drugi korpus jak nie chcesz dawać purigenu możesz go również zasypać ceramiką czy innym złożem. Pamiętaj, żeby przepływ wody w korpusach za pompą zrobić jak w fbf. Idealnie pasuje do tego rurka elektryczna o średnicy 27mm i długości 28cm. No i przepływ wody wtedy będzie odwrotny od tego fabrycznie dedykowany na korpusach.


Należy również pamiętać o tym, że jeżeli do korpusu narurowego pakujemy np. matrix (czyli odbywać się będzie proces nitryfikacyjny) należałoby zakrywać korpus z tym złożem ponieważ bakterie nitryfikacyjne nie lubią światła.

Opublikowano
Należy również pamiętać o tym, że jeżeli do korpusu narurowego pakujemy np. matrix (czyli odbywać się będzie proces nitryfikacyjny) należałoby zakrywać korpus z tym złożem ponieważ bakterie nitryfikacyjne nie lubią światła.
O, to dla mnie nowość, możesz podać źródło.
Opublikowano

Proszę bardzo drogi eljocie.


cyt.

Dr Hovanec robi też kilka ciekawych uwag, jak na przykład to, że nitryfikanty nie lubią światła słonecznego (źle wpływa na nie długość fal UV), dlatego też nie znajdziemy ich na wierzchniej warstwie podłoża w akwarium.


link do pliku źródłowego( warto przeczytać ten tekst)


http://4szyby.blogspot.com/2010/06/mity-i-fakty-na-tropie-bakterii.html


Plus w poniższym filmie 0.22.10 sek. jest wzmianka o słabej tolerancji przez bakterie nitryfikacyjne światła słonecznego , HQI itp.


Prelekcja 6 "Cykl nitryfikacyjny"-KMRW2011-prod.TVaqua.pl.mov - YouTube

  • Dziękuję 2
Opublikowano

Dzięki Staś za radę :D zrobię dokładnie tak jak radzisz.

Dam dwa korpusy na mechanikę + 2 na biologie tak jak na schemacie nr 2.

Docelowo jeden korpus matrix (skoro polecacie) drugi korpus ceramika lub inne medium to jeszcze do przemyślenia. Będę powili zaczynał gromadzić materiały na narurowca. Może macie jakiś sprawdzony sklep z zaworami, złączkami itp.


Stasiu jeżeli chodzi o korpusy to poszukam może takich nieprzeziernych.

Opublikowano
Stasiu jeżeli chodzi o korpusy to poszukam może takich nieprzeziernych.


Jak znajdziesz to za cenę nie wartą świeczki kupuj normalne za 35zeta i możesz nałożyć cokolwiek ciemnego na korpus.

  • 3 miesiące temu...
Opublikowano

Witam,

Panowie ponieważ stelaż już pospawany, akwarium jedzie od Przemka więc nadszedł czas na finalizację projektu. Z waszą pomocą wybrałem schemat B.

I tu pojawia się pytanko czy nie dołożyć jeszcze jednego korpusu na tzw. obejściu na ewentualne dodatkowe media typu purigen czy węgiel aktywny.


Ponieważ zdecydowałem się montować instalacje na systemie klejonym Nibco 3/4 mam prośbę do kolegów którzy już mają doświadczenie z tym systemem o sprawdzenie mojego spisu materiałów (nazwy brałem z katalogu nibco). Chodzi mi po prostu czy wszystko jest.


Oto spis:

1. Zawór kulowy 3/4'' z motylkiem W/Z x 9 szt.

2. Filtr wody uniwersalny 10'' wejście 3/4 x 4 szt.

3. Rura nibco PN15 400-107 3/4 x 1 szt (3,048mb)

4. Trójnik równoprzelotowy 401-007 KW/KW/KW 3/4 x 6 szt.

5. Kolano 90 st. KW/KW 406-007 3/4 x 16 szt.

6. Złączka z gwintem wkrętna 3/4 KW/Gz 436-007 x 10 szt.

7. Klej PCV-U 125 ml x 1 szt.

* wszystkie kształtki system klejony Nibco do zimnej wody.


Potrzebuje też rady jakie przejścia dać aby podłączyć pompę.


Zawory które chcę zastosować:

Zawór kulowy 3/4'' w/z z motylkiem z dławicą - 018 (3556088633) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img08.allegroimg.pl/photos/400x300/35/56/08/86/3556088633@@AMEPARAM@@08@@AMEPARAM@@35/56/08/86@@AMEPARAM@@3556088633



Korpusy:

http://allegro.pl/filtr-wody-10-3-4-uniwersalny-promocja-205-i3632856618.html?source=mlt


Za wszystkie porady będę wdzięczny.

W poniedziałek chcę już wszystko zamówić.


Pozdrawiam,

Krzysiek

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.