Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zakupiłem TETRATEC EX700 około 2 tygodni temu, ale dalej mam kilka nie jasnosci dotyczących wkładów. Z tego co wiem to woda płynie od dołu do góry, a moje wkłądy (dół>góra):

-1 koszyk gąbki

-1 koszyk gabka/ceramika z poprzedniego filtra

-1 koszyk oryginalnej ceramiki z tetry

-1 koszyk oryginalnych biobali z tetry


Pytania:

1. Mam akwa 112 litrów na razie jest stara bardzo mała obsada, ale za kilka dni chce załozyc tam Malawi, czy takie wkąłdy jakie teraz mam są dobre czy moze jednak coś zmienić? W tym akwa działa również kaskada AquaClear 50 wypełniona gąbką.

2. Ceramika Tetry w porównaniu z ceramiką którą zakupiłem wcześniej (hagen chyb) jest bardzo gładka, czy jest ona tak samo skuteczna jak ta bardziej (z wyglądu) porowata?


Dzięki za pomoc

Zaszczyk

Opublikowano

Mi się wydaje że płynie odwrotnie z góry na dół :? ale że filtr jest u kumla a nie u mnie to nie będę się upierał.

Użyj funkcji szukaj bo o filtrach i ich wypełnieniach było mnustwo, jak chocby tu:

http://forum.klub-malawi.pl/viewtopic.php?t=1262

lub

http://forum.klub-malawi.pl/viewtopic.php?t=1219

dotyczy to coprawda innych modeli ale ogólna zasada jest tas sama, wystarczy tylko przeanalizować sprawdzic kierunki przepływu i dopasowac do własnego modelu.


1. Ja bym zmienił na modłe podana w linkach powyżej, kaskada niech robi za mechaniczny narazie a z czasem ja wymień na wewnetrzy i już.


2. To co nam się wydaje głdkie moze posiadać wiele mikroporów i być bdb medium dla bakteryjek, porowatość "dotykowa" nie jest jednoznaczna z dużą pow czynną medium. Jednak są ceramiki które są przeznaczone do filtracji wstepnej mechanicznej i one na ogół są bardziej "gładkie" niż te do filtracji bio. Producenci w ramach oszczędności na ogół w zestawie sprzedaja te gorsze ceramiki i np kolega w Tetrze EX1200 miał ceramike ale własnie do filtracji mechanicznej, zapewne u Ciebi też tak jest i w tm przypadku wspomniane przez Ciebie z Hagena zapewne BioMaxy sa o niebo lepsze wręcz bez porównania.

Opublikowano

Czyli tą ceramikę co była już w filtrze wywalić i dokupić jakąś porządną? W takim razie czy taka kolejnosć wkładów bedzie dobra (od dołu):

-1 koszyk gąbka/ceramika

-1 koszyk bioballi?

-2 koszyki ceramiki

Opublikowano

Pozwole sobie wklaeić kawałek mojego posta z innego Topicu:

"ja bym zrobił taka konfiguracje [przez pierwszy koszyk mam na myśli ten przez który woda leci najpierw] i tak bym dał do pierwszego koszyka grubą gąbke na wierzch ..... potem drobna gąbke [nawet mimo prefiltra lubi coś tam do środka wlecieć] do drugiego koszyka możesz dać te plastikowe czarne "kulki" a jak jest jeszcze w tym koszyku miejsce do bym do nich dosypał tą białą ceramike która jest w zestawie, natomiast do trzeceiego i czwartego koszyka wsypał ceramike jak najwyższej jakości "

Ty chyba miałeś to samo na mysli prezentująć swoją rozpiske :wink: ale tak dla pewności to usciśliłem.

Tej ceramiki z zestawu nie musisz wyealać całkiem, tak jak napisałem możesz ją wymieszzać z tymi czarnymi plastikowymi lub tak jak napisałeś dać w koszyk z gąbkami, chodzi o to aby dwa koszyki były z dobrą ceramika bio.

Opublikowano

Patrząć na układ syfu jaki wytworzył się w moim EX700 mam wrazenie ze jednak bedzie woda płyneła z dołu do góry. Na dole kubła miałem błotkomimo gabki w srodkowej strefie która była znacznie mnie zabrudzona niz ta dolna.

Opublikowano

Hej

Ja mem tetre1200 i z całą pewnością woda płynie z dołu do góry. Sam fakt że na samej górze (czyli jako ostatnie medium filtrujące ) znajduje się w zestawie startowym ta biała włuknina. Z tego co mi sie wydaje to jej zadaniem jest ostateczne zatrzymywanie smieci chcących opuścic filtr. Zresztą to właśnie na niej zawsze dokładnie widac z której strony te brudy lecą(od dołu)


Tetra 700 ma dokładnie taka samą budowę jak 1200. Różni się tylko wielkością i ilościa koszyków. Tak mi sie przynajmniej wydaje bo nigdy 700-ki ne widziałem


pozdro

Opublikowano
Opublikowano

:shock: ale dyskusja o kierunku przepływu sie zrobiła :lol:

dlatego staram się pisać że pierwszy koszyk to ten przez który woda płynie najpierw, a jak już płynie w konkretnym modelu to juz najlepiej powinien wiedzieć posiadacz :wink::D bo modeli i marek to teraz od groma.

Opublikowano

Hej

Ale się mars nerwowy zrobiłeś.

Chodzi tylko o to zeby raz na zawsze ustalić pewien fakt, zeby np nie stało sie tak ze ktos czegos tam nie doczyta i strzeli babola.


A tak na marginesie to poskładałem swoja tetre wg twojego przepisu i wydaje się ze wszystko jest ok. Tak wiec jeszcze raz wielkie dzieki i pozdrawiam

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Zrobiłem tak jak mi radziliście i zakupiłem 500g biomaxów fluvala wrzuciłem je do koszyka w którym wcześniej była ceramika tetry i zostało trochę miejsca więc zamówiłem jeszcze mniejszą paczuszke (325g chyba) biomaxów i wrzuce je do tego samego koszyka. Co do ceramiki tetry to część wrzuciłem na sam dół kubełka, nie do żadnego koszyczka tylko tam na samo dno gdzie jest ok. 2 cm szpara, myślę że wspomoże to nieco filtracje.


Przy okazji dorzucenia wkładów zauważyłem ze mimo prefiltra i koszyka gąbki ceramika która jest jako 1 od dołu strasznie się zabrudziła taki brązowym szlamem.


To tyle z moich spostrzeżeń :D

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.