Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Chciałbym trochę odświeżyć temat, bo są pewne zmiany w projekcie. Przede wszystkim udało się powiększyć zbiornik, teraz będzie 200x70x70.

Natomiast jeżeli chodzi o filtrację okazało się, że pojawiła się opcja komina zewnętrznego. Trochę mentalnie nie jestem jeszcze do niego przekonany, bo wydaje się mniej bezpiecznym rozwiązaniem, jak coś wisi doklejone, niż jak jest w środku, ale z drugiej strony zyskuję na miejscu w zbiorniku.

Pudło byłoby doklejone do tylnej szyby, a nie bocznej jak to się najczęściej zdarza, ale myślę, że z tym nie ma problemu?

Pytanie mam następujące: jakiej wielkości musi być to pudło, żeby zdawało egzamin? Grzebień będzie AM, czyi 32cm, czyli pudło o długości powiedzmy 34cm, a jaka głębokość i wysokość?

Będą tam tylko dwie rury (32mm, czyli średnica na śrubunek 59mm) spust i rewizja, powrót pójdzie oddzielnie, z drugiej strony akwarium.

Opublikowano

Czy to ma znaczenie jak duży ten komin zewnętrzny będzie? Wiadomo, im większy, tym cięższy, a to jest w końcu element doklejony. Ale z kolei im większy, tym większa możliwość regulacji poziomu wody, itd.

Czy są jakieś zasady/reguły projektowania takiego komina?

Opublikowano

A jak chcesz ten komin zrobić? Bo jeśli chcesz po prostu wyciąć taki mały prostokącik to raczej prędzej czy później strzeli. A dlaczego nie chcesz zrobić sobie zewnętrznego z boku? Dasz po prostu całą szybę niższą, grzebień na całą szerokość i cześć.

IMHO jak będę robił następne akwarium też raczej będę próbował z zewnętrznym, można sobie więcej miejsca wokół rur zrobić.

Jak będziesz liczył sumpa to weź pod uwagę, że rura wylotowa w razie braku prądu zassie wodę, i poziom wody może ci się obniżyć do poziomu na jakim ustawiony jest wylot wody. Rozwiązaniem mógłby być np. zawór antyzwrotny.

Opublikowano

właśnie myślałem o wycięciu prostokąta 32x5cm ma tylnej szybie. Dlaczego miałoby to strzelić? Niestety z boku akwarium nie mam już miejsca, komin zewnętrzny może być tylko z tyłu.


O zaworku wiem, choć jego wadą jest to, że woda może gdzie po bokach sikać w czasie normalnej pracy a po drugie może się zapchać lub zakamienić po czasie. Trzeba by go co jakiś czas czyścić profilaktycznie. Bezpieczniej jest po prosty zaplanować większy zapas w komorze pompy.

-- dołączony post:

Czy ktoś może potwierdzić, co pisze bartlomiejb, że takie wyciecie prostokata w tylnej szybie na komin zewnętrzny może doprowadzić do pęknięcia szyby. Wydaje mi się, że samo doklejenie póśniej komia już wznacnia tę szybę, choć nie jestem ekspertem w klejeniu akwariów.

Opublikowano

Żadnych zaworów itp. Po prostu wymiaruj sump, by nie przelało przy braku zasilania , a jako zabezpieczenie , na powrocie wywierć dziurkę ok 1 cm poniżej poziomu wody , by w razie czego zapowietrzyło powrót. Miałem komin zewnętrzny doklejony i było w szybie wycięcie. Nic nie pękło mimo bujania całym akwarium(w środku bujał vawe maker), Akwarium u mnie chodziło 3 lata, a do teraz pracuje już dwa lata u innej osoby:)

Opublikowano

Wkleję link do innego forum. Chyba można.


http://aqua-reef.pl/topic/5575-294lsump-kostka-rafy-miklasa/

http://aqua-reef.pl/topic/5572-200l-%C5%82%C3%B3dzka-solanka/


Specem od szkła nie jestem, ale legendy krążą. Na pewno istnieje sposób, żeby to zrobić dobrze, ale ja to bym nie ryzykował.

BTW Snocho kiedyś zrobił komin po całej długości tylnej szyby.


danielj, nad otworem też się zastanawiałem i skoro się sprawdza to spróbuję. Jaką średnice proponujesz na początek?

Opublikowano

zapytam jeszcze kogoś, kto klei zbiorniki, ale jak pisałem, samo wklenie komina zewnętrznego też wzmacnia szybę.

No i pytanie jak duży ma być ten komin? Czy to ma znaczenie dla funkcjonownia układu?


Jeżeli chodzi o sumpa to miało to byc akwarium 120x40x45. W zasadzie mógłbym zrobić szerokość dna 50 cm, ale czy ma sens? przepływ będzie góra-dół, więc czy jak zwiększę szerokość, to nie będzie "martwych stref"?

  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano

Chciałbym "odgrzebać" trochę temat. Gdzieś na jakimś flimiku (chyba makoka) na temat konstrukcji sumpa była informacja, że do komory pompy woda zawsze powinna spływać od góry. Czy pamiętacie może czym to było uzuasadnione? Nie mogę sobie przypomnieć, a prawdę mówiąc widziałem sumpy z przepływem dolnym do komory pompy. Czy jest tutaj jakaś "złota" zasada?

  • 3 miesiące temu...
Opublikowano

Już śpieszę z tłumaczeniem.

Ze zbiornika i z sumpa paruje mnóstwo wody. U mnie z akwarium 720l potrafiło w tydzień wyparować 25l wody. Komin w akwa ustala Ci stały poziom wody w akwa. Natomiast w sumpie woda jest na stałym poziomie do ostatniej komory którą dzieli od pompy przelew górny. W następstwie parowania jedyną komorą z "ruchomym poziomem wody" jest komora pompy oraz poprzedzające do momentu przelewu górnego. Znaczy to tyle, że jeśli nie odzielisz komory pompy od poprzedniej z wkładem, to jak wyparuje woda i poziom spadnie, to odsłono Ci złoże.


Wojtek, czeka Cię wyrwanie tych białych rur z komina. To Ci będzie przeciekać w dłuższej perspektywie. Zastosuj przeloty akwarystyczne. Taka moja rada. Mogę o tym pogadać ale to dużo pisania, więc ściągnij "telefon hangouts" z marketu jak masz androida i zadzwon na mojego gmaila. Login motowilk. Działa jak skype. Można gadać przez tel. ;)


Oj to nie Twoje te rury... To pomyliłem wątki :)

Opublikowano

Wszystko jasne makok. Moje pytanie z kolei pojawiło się stąd, że oglądałem ostatnio filtry zraszane i pomyślałem, że mógłbym ostatnią komorę przed pompą przeznaczyć na złoże zraszane, ale wtedy musiałaby woda wchodzić do komory pompy od dołu. Czyli to raczej nie ma sensu, to musiałby być zupełnie inaczej zaprojektowany filtr - pionowy.


Jak już wcześniej wspomniałem chętnie bym porozmawiał na temat elementów hydrauliki. Nie można zadzwonić jakoś na komórkę?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Myślę , że @Bartek_DeBartkowi chodziło o ich agresję. Miałem stado Demasoni w akwa700 litrowym z dwoma czy też trzema gatunkami.  Były spokojne to znaczy nie agresywne wobec innych ryb. Jedne z piękniejszych ryb w moim akwarium. To , że były spokojne to miało na to wpływ kilka czynników: wielkość akwarium , reszta obsady , aranżacja. Pewnie o to chodziło Bartkowi , że jak będzie je miał  "mało doświadczony " akwarysta z naszym biotopem to mogą być problemy gdy nie dochowa wspomnianych warunków. Ale jeżeli będzie je miał jednogatunkowo ( to jest moje zdanie ) to da spokojnie rade. Ktoś powyżej napisał , że są delikatne. Z tym akurat się nie zgodzę ale każdy może mieć i ma swoje obserwacje. Dodam tylko , że w ówczesnym składzie była to najczęściej i bez kontroli rozmnażająca się ryba. Bartku..sorry , że wystąpiłem w charakterze Twojego mecenasa  . Pozwoliłem sobie wrzucić zdjęcie jednego z osobników Dmasoni z mojego akwarium:    
    • @ironcladKrótka odpowiedź. Nie zachwieje na tyle aby coś stało się rybom.  Biologie już masz w jednej Ikoli.  Możesz dodać ampułkę  lub dwie prodibio biodigest. Kupisz u Michała ( w Trzmielu).
    • @jarasdzięki za informacje w takim razie wyleczę się z mdok, a zrobię mbunarium oparte na 1 gatunku z non mbuny czyli: 1) Protomelas steveni taiwan reef  2) Pseudotropheus acei luwala lub itungi jakaś większa grupa  3) Metriaclima fainzilberi maison reef  4) Maingano lub perlmutt lub rdzawy
    • Moi mili potrzebuję porady krótkiej i treściwej na  niżej zamieszczony temat do rzeczy. Mam obecnie 2 kubły Sunsun 304 i ikola 600maxx chcę zastąpić sunsun drugą Ikola drugą ikole już mam w domu i teraz sunsun ma być oddany kumplowi ale zażyczył sobie cały z wkładem filtr pracuje już ponad miesiąc jeden i drugi pytanie czy jak pójdę na skróty do drugiej ikoli włożę nową ceramikę,matrix i purigen mocno to zachwieje biologią w akwarium akcja ma być szybka, dlaczego chcę wymienić Ikola ciągnie 17W czyli 2 zużyją tyle co jeden sunsun on tacha 34 Warty i tylko dlatego chcę wymienić sam filtr jest ok pompuje zdrowo i po miesiącu zrobił się znośny w zamkniętej szawce można spać przy nim dzięki za pomoc 
    • @Bartek_De dawaj tutaj swoją opinię odnośnie Chindongo Demasoni  W sensie dlaczego wg Ciebie nie jest polecany dla osób rozpoczynających przygodę z Malawi? Może powstanie w tym wątku jakaś lista gatunków, na które początkujący Malawiści powinni zwrócić uwagę  
    • Cześć wszystkim   Inny wątek na forum zachęcił mnie do rozpoczęcia tego tematu. Utarło się, że pewne gatunki malawijskich pielęgnic nie są polecane dla początkujących malawistów. Ciekawi mnie skąd taka opinia się wzięła i czym jest spowodowana. Zakładam, że jeśli ktoś rozpoczyna dopiero przygodę z akwarystyką jako taką i na pierwszy baniak wybrał właśnie biotop jeziora Malawi, to niektóre gatunki mogą być problematyczne. Mam na myśli bardziej bezmyślne łączenie niektórych gatunków z innymi czy to pod kątem diety, czy zachowania. Czy natomiast jakiś gatunek może być nie polecany dla osoby, która ma już jakąś świadomość akwarysty i wie co to jest cykl azotowy, wie że do zbiornika 100l nie wpuszcza się dużych ryb albo dużo ryb, poczytał trochę o wymaganiach poszczególnych gatunków ale wcześniej nie miał do czynienia akurat z biotopem Malawi? @Bartek_De nie chciałem zaśmiecać tamtego wątku, a pomyślałem, że może wyjdzie z tego ciekawa dyskusja  
    • Od lewa do prawa fajny pomysł. Kiedyś próbowałem coś takiego zrobić i nie udało mi się. Okazało się że mam za krótki baniak do symulacji takiego wschodu i zachodu albo za mało dałem ledów. Wysłane z mojego RMX3301 przy użyciu Tapatalka
    • Odnoszę się tylko do akwarium 180cm Jak chcesz połączyć L. Perlmutta, który dorasta raptem do 11cm. Z mdokami, które w moim akwarium samce mają po 18cm? Jeżeli chcesz coś w jasnym żółtym , złotym ubarwieniu, to zamiast Labidochromisów, proponuję nimbochromis venustus. A z mdoki są bardzo problematyczne w utrzymaniu ich w zdrowiu, oczywiście moim zdaniem i piszę tutaj tylko o moim doświadczeniu z tymi rybami. Pierwszy raz kupiłem stado 12ryb, po krótkim czasie zostało kilka szt. Które przeżyły do max rozmiarów. Później postanowiłem odbudować stado. Kupiłem kolejne kilkanaście rybek i wpuściłem do akwarium przejściowego, aby tam podrosły - padały jak muchy i po pewnym czasie nie zostało z nich nic. Nie poddałem się i długo szukając kupiłem kolejne 8szt. Takich odchowanych 8cm. (Ryby z Holandii) Aby je wpuścić od razu do dużego akwarium. Po 2mc z 8szt. Zostało mi 3szt i pływają do dzisiaj z 5 starszymi dorosłymi mdokami. Nie wiem, może tylko u mnie, ale te ryby są bardzo wrażliwe. Aby uzupełnić niebieski kolor w akwarium - samce i samice niebieskie, kupiłem stado cyrtocara moori. Kolorem tułowia nie odbiegają od ndok, lepiej pływają, bo mają temperament i przede wszystkim -nie zdychają. W dużym akwarium aktualnie pływa 5szt. Takich około 12cm. Dokupiłem też 16szt małych rybek, takich 3cm. Które aktualnie pływają samodzielnie w przedszkolu 200l mają już około 5-6cm i dalej rosną, w dodatku ani jedna z 16szt nie padła. Podrosną do około 8cm i wpuszczę je do reszty obsady. Ogólnie ryby z gatunków non - mbuna wolno rosną, a już cyrtocara wybitnie wolno rośnie. Do 0.5cm miesięcznie. W dodatku nie każdemu, podoba się garb tłuszczowy na czole tych ryb. Mi akurat się podoba.
    • Zgadza się, ale ja miałem na myśli początkujący z naszym biotopem.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.