Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
  wojtekr napisał(a):
2. Sam baniak 200l będzie maławy? Na filmach wspomniałeś, że powinien być 10-20% akwarium, czyli powinien być OK. Moje akwarium 2m będzie na podstawie murowanej, ścianki po bokach z bloczków 14cm. W środku też będzie ścianka. I teraz pytanie gdzie ją dać - ile zostawić na długość sumpa? Wysokość podstawy będzie 70cm, więc sumpa chcialbym max 40cm, żeby swobodnie móc wyciągać wkłady, itd. Jaki baniak na sumpa byłby optymalny?


Jeśli operujemy na podobnych wymiarach to może 100x40x40 czyli 160l brutto? Sam planowałem takie coś ale że miałem 200 litrów już w domu to wolałem wykorzystać.


  wojtekr napisał(a):
3. I jeszcze nurtuje mnie automatyczne uzupełnianie komory pompy. Czy może można to jakoś zakryć, żeby ograniczyć parowanie?


Może zwykła szyba, bądź pleksa?

Opublikowano
  wojtekr napisał(a):
Witaj makok, tak, widziałem Twoje filmy i prawdę mówiąc to one mnie przekonały do budowy sumpa :-) Są bardzo pomocne. Na czym miałaby polegać ich subskrypcja?

klikasz na kanał https://www.youtube.com/user/motowilk i gdzieś tam jest guzik subskrybuj... wtedy jesteś powiadamiany o nowych filmach... ot tyle... zakładam że pewnie konto na gmailu/youtube lub inne z tej korporacji gdzies masz? ;)

  wojtekr napisał(a):
Mam natomiast jeszcze kilka pytań, niejasności, itd.

1. Wspominałeś o kalkulatorze do projektowania poszczególnych komór. Czy jest on jeszcze aktualny?


nie do projektowania komór tylko do liczenia czy woda sie nie przeleje po wyłaączeniu pompy... działa ale jest trudny i nie, nie pamiętam hasła do jego odhasłowania - trzeba go ogarnąć samemu - google Ci podpowie: kalkulator do sumpa

  wojtekr napisał(a):
2. Sam baniak 200l będzie maławy? Na filmach wspomniałeś, że powinien być 10-20% akwarium, czyli powinien być OK. Moje akwarium 2m będzie na podstawie murowanej, ścianki po bokach z bloczków 14cm. W środku też będzie ścianka. I teraz pytanie gdzie ją dać - ile zostawić na długość sumpa? Wysokość podstawy będzie 70cm, więc sumpa chcialbym max 40cm, żeby swobodnie móc wyciągać wkłady, itd. Jaki baniak na sumpa byłby optymalny?

maławy napisałem dlatego, że miałem 36l wody w samej komorze pompy ze 156l wody w całym sumpie... i jak nie było włączonej dolewki z automatu, to parowało w tydzień... ekspresowo - jak zrobisz dolewkę to w sumie starczy taki sump...

ja bym zrobił sump, jesli ma sie mieścić między bloczki to bardziej na planie kwadratu - zakładam że bloczki będą po bokach akwaa i w środku... jak odejmiesz 15cm z prawej i 7,5cm w środku, to na sump zostaje 100-15-7,5=77,5cm długości, ale wtedy daj go na szerokość baniaka ;) skleisz go sam z szyby szóstki - nie musi ładnie wyglądać ;)

  wojtekr napisał(a):
3. I jeszcze nurtuje mnie automatyczne uzupełnianie komory pompy. Czy może można to jakoś zakryć, żeby ograniczyć parowanie?

sumpa można przykryć, ale paruje zz całości, więc najwięcej gdy akwa jest otwarte - natomiast nie ma to kompletnie znaczenia jak masz dolewkę - dolewa się co godzinę średnio ( na pływaku spłuczkowym z filmu)

Opublikowano
  makok napisał(a):
zakładam że bloczki będą po bokach akwaa i w środku...


Właśnie niekoniecznie. Tę środkową ściankę planuję postawić nie centralnie w środku, a tak, żeby wszedł sump (myślałem o 100x50x40h) + trochę miejsca na np. włożenie rąk. Jaka Twoim zdaniem powierznia byłaby optymalna? 110x50?


Przy szerokości 50 chyba warto komorę mechaniczną podzielić i zrobić przepływ boczny między nimi, ale górą, czy dołem? A przepływ mech/biol górny, czy jednak dolny lepszy? Bo prawdę mówiąc są różne projekty i w sumie każdy broni swoich racjii.


Jeżeli chodzi o dolewkę automatyczną, to czy rozwiązanie n apływaku spłóczkowym nie jest już lekkim przeżytkiem? Teraz w dobie sensorów, elektrozaworów, itd ;).


I jeszcze pytanie, jak wysoki powinien być komin wewnętrzny? Powiedzmy ile cm poniżej wzmocnień poprzecznych?


Dzięki z góry za odpowiedzi.

Opublikowano
  wojtekr napisał(a):
Właśnie niekoniecznie. Tę środkową ściankę planuję postawić nie centralnie w środku, a tak, żeby wszedł sump (myślałem o 100x50x40h) + trochę miejsca na np. włożenie rąk. Jaka Twoim zdaniem powierznia byłaby optymalna? 110x50?


Przy szerokości 50 chyba warto komorę mechaniczną podzielić i zrobić przepływ boczny między nimi, ale górą, czy dołem? A przepływ mech/biol górny, czy jednak dolny lepszy? Bo prawdę mówiąc są różne projekty i w sumie każdy broni swoich racjii.


Jeżeli chodzi o dolewkę automatyczną, to czy rozwiązanie n apływaku spłóczkowym nie jest już lekkim przeżytkiem? Teraz w dobie sensorów, elektrozaworów, itd ;).


I jeszcze pytanie, jak wysoki powinien być komin wewnętrzny? Powiedzmy ile cm poniżej wzmocnień poprzecznych?


Dzięki z góry za odpowiedzi.


zasada jest taka - stawiaj największy sump jaki wejdzie... miejsca i tak zawsze mało ;)


jaką komore nie zrobisz wybierzesz dobrze - zależy kto obronił się bardziej ;) kazde rozwiązanie ma + i -


elektrozawory i sensory są spoko, jak dolewasz z poziomu sumpa ze zbiornika obok, pompą i ograniczoną ilość wody (mam tak teraz w słonym), ale moim zdaniem nie są bezpieczne, jak leci woda ze ściany pod wysokim ciśnieniem ;)

bo elektrozawór i elektornika mogą nawalić, a jak często nawala Ci spłuczka, gdy zaglądasz do niej regularnie? ;)


w malawi miałem 3cm od wzmocnienienia dół grzebienia - więc jak był założony i spietrzył wodę to ta dochodziła prawie do wzmocnienia (1cm brakowało) ale w nowym słonym, którego baniak już stoi i jest do obejrzenia tutaj krawędź komina bez grzebienia jest 7cm niżej, bo tyle potrzebuje wavebox do nieprzelewania fali przez krawędź baniaka ;) także wszystko zależyy od prrojektu

  • Dziękuję 1
Opublikowano

udostępniaj, najlepiej jak hasło złamałeś - przyda się wszystkim, bo co kilka tygodni mnie ktoś znajduje żeby mnie o nie zapytać :D

jak wszystko co udostępniłem z wyjątkiem fot i filmów - tak i to jest na licencji creative commons

Opublikowano

Sposób żeby dostać się do chronionych komórek w kalkulatorze do sumpa jest następujący:

1. otwieramy kalkulator (ja użyłem do tego openoffice)

2. za pomocą myszki zaznaczamy widoczne komórki

3. wciskamy kolejno

ctrl + c (copy)

ctrl + n (tworzy nowy arkusz calc)

ctrl + v (wkleja)

4. :D

Opublikowano

hmm, albo mam coś z przeglądarką, albo coś źle robię, b onijak nie moge ściągnąć pliku.

Jak można zapisać sobie ten plik jako dokument excel?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Czyli mniej więcej tak jak myślałem🙂   Wiem, czytałem od deski do deski wielokrotnie... Ale ja nie jestem małym chemikiem😉 myślałem, że to co robiłem wystarczy, no niestety życie zweryfikowalo... Czekam, nic innego nie zostało. Może dla pewności kupię jakaś używana pompę obiegową i zrobię ten filtr. Dzięki raz jeszcze!👍
    • Ja mam wolną Jebao DCP 2500. Jak coś namieszam, to fitr piankowy oparty o dno (nie mam piasku, tylko pcv na dnie; jak piasek, to można korek od dołu...)) dociśnięty wlotem pompy od góry. W pompie wymienione amortyzatory na przyssawki - przyklejone do szyby. Sposób nie ważny, istotne by przepuścić wodę przez filtr... A co do biologii... to dojrzewała u mnie w wiaderku  przez  miesiące na karmie I NH3/NO2- (https://forum.klub-malawi.pl/topic/25309-projekt-akwarium-280x60x60-pokrywa-filtr-szafka/?do=findComment&comment=371935. ) Przy starcie akwa wrzuciłem medium do filtra + cukier + fosforany +  Nh4Cl, NaNO2 i brud z dna wiaderka. Po pewnym czasie (godziny ?) zmętniało... i po 3-4 tygodniach zrobiło się klarowniej, ale nie idealnie.  Potrzeba czasu...   
    • Mam nieużywany korpus 10" z filtra RO, mam jeszcze Pata Mini ale raczej nie jest to "wydajna głowica"😉 co można by było dobrać do tego i jak ogóle ma to działać? Głowica tłoczyła by wodę przez korpus mam rozumieć, nie wiem czy moja wyobraźnia działa dobrze😉
    • Wrzucam raz jeszcze. VID_20250404_102632.mp4   Mam nadzieję, że teraz będzie widział 
    • Nie widzę twoich filmików. Nie wiem czy przyczyna leży po mojej czy Twojej stronie. Zakładam , że po mojej bo nikt nic na ten temat nie napisał.
    • Dziękuję za cenne rady. Nie pozostaje mi chyba nic innego niż czekać jak polecacie. Jedno mnie zastanawia z N03 było ono praktycznie niewykrywalne od samego początku. Wynik max 2. Tłumaczyłem to sobie tym, iż  azotany są pochłaniane na bieżącą przez bakterie które się cały czas namnażają bo mają ku temu dobre warunki (chodzi o powierzchnię na 70l kształtek). Jeżeli kolonia ma gdzie się rozwijać, to robi to do osiągnięcia max powierzchni jaką jej zapewnimy. Taka moja teoria apropo niewykrywalnych NO3. Biologię praktycznie przeniosłem z innego zbiornika dodając jeszcze na start brud z gąbek. Miałem jedną przygodę ze skokiem N02 ucząc się dozować karmienie (pisałem o tym wcześniej) a tak to, do tej pory woda była w miarę klarowna. Skąd to nagłe zachwianie biologii teraz po czasie, jeżeli żadne zmiany nie zostały wprowadzone. Pierwotniaki teraz? Kurcze trochę nie chce mi się wierzyć...( Oczywiście nikogo nie krytykuję, po prostu jestem mocno zdziwiony) Znaczyło by to, że cykl jest jeszcze nie zamknięty? Idąc tym roku myślenia wypadałoby wyciągnąć żywice i grzecznie czekać na dojrzenie zbiornika? Zalane było ok 3 mc temu, ryby pływają 2 mc. Biologia dalej nie hula? Dla mnie mega dziwna sprawa. Wrzucam jeszcze filmik na którym dokładniej widać to zmętnienie: VID_20250404_102632.mp4  
    • Jeżeli chcesz sprawdzić czy to pierwotniaki to nic nie rób a same znikną. Jeżeli nie znikną to znaczy , że problem leży w tym co wyżej koledzy napisali.
    • Wg mnie pierwotniaki, NO3 niewykrywalne? A powinno być. Duża wymiana wody powoduje klarowność, a potem zmętnienie ponownie wraca. Dla mnie to typowy objaw braku sprawnie działającej biologii. Nie martwił bym się w tej chwili o klarowność, uważał bym na parametry, nie podmieniał wody ponad miarę, a nawet przez chwilę w ogóle. Jak zacznie pojawiać się NO3 , podejrzewam, że zbiornik zacznie się klarować i pierwotniaki zaczną się wycofywać.
    • Możesz spróbować filtr piankowy 1 mikron + wydajna głowica. Jeśli zmętnienie nie ustąpi, to prawdopodobnie jest pochodzenia mineralnego - czyli coś może z modułów się uwalniać o rozmiarach poniżej 1 mikron. Jeśli filtr będzie się szybko zapychał (minuty) i klarowność będzie się poprawiała, to mogą być to bakterie/pierwotniaki lub coś powyżej 1 mikrona. Moduły też mogą uwalniać jakąś pożywkę dla bakterii... Z drugiej strony to dopiero 6 tygodni prawdziwego "życia" ....  biologia potrzebuje miesięcy aby wszystko grało. Może trzeba poczekać...
    • Prośba o pomoc, skończyły mi się pomysły😕 Chodzi mianowicie o przejrzystość wody a konkretnie o jej brak. Z nieznanych mi przyczyn od jakiś 2-3 tygodni walczę z mętna wodą. Nie jest to stan który występuje od początku zalania, pojawił się niedawno. Po całkowitym dojrzeniu zbiornika, woda była w miarę klarowna. Co najdziwniejsze nie zmieniło się nic jeżeli chodzi o dokładanie czegoś nowego, zmianę pokarmu czy cokolwiek innego w zbiorniku z czym mógłbym powiązać ten stan rzeczy... VID_20250331_135859.mp4 Zmętnienie wody jest w kolorze białym, widoczne normalnie gołym okiem jakby falowało w toni wodnej. Na początku myślałem, że to pierwotniaki jak przy świeżo zalanym zbiorniku. No ale nie jest to możliwe patrząc na testy wody.NO2, NO3, PO4 niewykrywalne. Woda dobrze natleniania przez sump. Biologia działa normalnie. Pokarm aller futura oraz spirulina forte podawane przez karmnik, znika w 15 sekund.  Dołożyłem do sumpa watę filtracyjną/owatę polecaną kiedyś już u nas oraz mała głowice filtra ze ściereczka z mikrofibry w zbiorniku idąc w stronę zanieczyszczenia mechanicznego. Nie pomaga. Również w zbiorniku znajduje się litr węgla aktywnego (został zalany dwukrotnie wrzątkiem). Też nie pomaga. Jedyną rzeczą jest podkręcenie podmiany wody i po ok 1,5 dnia jest w zbiorniku klarowna lecz po powrocie do kropelkowania staje się po 2 dniach znowu mleczna. Próbowałem w odstępach czasu już 3 razy i problem nadal wraca. Od wczoraj rana wrzuciłem litr żywicy PA202 luźno w pończochach do sumpa. Na razie brak zauważalnej różnicy. Prawie skończyły mi się pomysły😕 Mam jeszcze jeden ale mam nadzieję, że to nie to. Zacząłem podejrzewać moje skały DIY. Wykonane z cementu( atest BHP do kontaktu z wodą pitną) siatki rabatowej, waty szklanej oraz farb śnieżki również atest BHP do zabawek dla dzieci. Co tu może puszczać do wody? Wszystko wyschło bardzo dobrze zanim wylądowało w zbiorniku oraz wcześniej było odmoczone. Nagle zaczęło puszczać syf do wody? Po 2 miesiącach od zalania? Jak już coś to chyba powinno odrazu?  Ktoś, coś, jakieś pomysły? Na szczęście zmętnienie nie wpływa na zachowania ryb. Ale jak patrzę na akwarium to płakać się chce...    
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.